Bukefalos 28 år!

Vätskerersättning?

Meibla

Trådstartare
Min lilla 12-veckors bebis har fått spysjuka och verkar inte få behålla nånting av det han äter.. va på sjukhuset en sväng innan och dom sa att jag skulle ge honom små mål ofta samt vätskeersättning, men smart som jag är så glömde jag ju fråga hur man gör sån.. :crazy:

Nån som vet?
 
Sv: Vätskerersättning?

För vuxna är det väl vatten socker och salt? Eller är jag helt ute och yrar? Läste nånstans här att om man ger en tesked vatten var femte minut så hinner ganska mycket tas upp på vägen ner, även om de spyr direkt.

Lider med dej, det måste vara skitjobbigt att ha en sjuk bebis som är så liten :( Hoppas han blir bättre snart.
 
Sv: Vätskerersättning?

Saxat från vårdguiden:

Vätskeersättning kan du göra själv eller köpa på apoteket.

Recept på vätskeersättning till vuxna
En liter kokt och avsvalnat vatten
Sex teskedar strösocker
En halv tesked salt.

Blanda en liter kokt och avsvalnat vatten med sex teskedar strösocker och en halv tesked salt.

Om du tycker det smakar illa kan du smaksätta med några droppar pressad citron eller två teskedar koncentrerad apelsinjuice.

Vätskersättningen ges sval eller rumstempererad. Kan försvaras i kylskåp i högst ett dygn.
Barn och vätskersättning

Ge inte vätskeersättning som du gjort själv, till barn under 12 år. Om blandningen inte blir exakt korrekt, finns det risk för att salthalten kan bli för hög.

Det viktigaste är att barnet får i sig vätska, helst apotekets vätskeersättning. Om det absolut inte går att få i barnet vätskeersättning, prova till exempel med små skedar saft eller annan dryck som barnet tycker om. När det gäller barn kan det ibland vara svårt att få i dem vätska över huvud taget så försök med det som fungerar. Håll barnet under uppsikt och se till barnets allmäntillstånd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
817
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 575
Senast: Hazel
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 212
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp