Bukefalos 28 år!

Växter till balkong

P

Pem

Vi har en inglasad balkong med söderläge, det blir alltså väldigt varmt när det är soligt. Igår var det 27 grader där och på sommaren är stekhett även när vi öppnar. På sommarhalvåret har vi oftast balkong dörren öppen under dagen så även molniga dagar så är det hyfsat varmt.

Vilka växter passar/trivs bra i sådna förhållanden? I somras köpte jag en körsbärstomat-"krukväxt" som som stromtrivdes så länge jag vattnade som en tok. Jag planterade två klematisplator i krukor vid en spaljé. Den växte en del men jag är rädd att jag tog död på den i slutet av sommaren då jag inte vattnade den eftersom jag låg på BB några väldig varma dagar. Hur vet man om den kommer igen i år? Jag hade en del andra blommar där och de trivdes så länge som jag vattnade två gånger om dagen. Eftersom jag inte orkade med det så gick det som det gick :crazy:.

Har ni några tips? Jag är helt okunnig när det gäller växter, skriv till mig som om jag är en femåring :angel:.
 
Sv: Växter till balkong

Kaktus eller taklök kanske?:angel:

Växter som inte tål uttorkning är dömt att misslyckas under sånna förhållanden.

Kanske en balja med någon vattenväxt som gillar starkt solljus?
 
Sv: Växter till balkong

Har ni provat att skugga balkongen med t ex en ljus tunn gardin/rullgardin? Det har jag sett de som har inglasat i söderläge i närheten av där jag bor. Det blir sannolikt tillräckligt ljust för de flesta växer ändå.
 
Sv: Växter till balkong

Kaktus... hm.. känns trist. Jag får kanske ägna sommaren åt att vattna istället....
 
Sv: Växter till balkong

Ja, vi ska nog sätta upp något skydd, inte bara för växternas skull utan även för oss.
 
Sv: Växter till balkong

Ja, vi ska nog sätta upp något skydd, inte bara för växternas skull utan även för oss.

Jag har satt upp tunna vita IKEA-gardiner på balkongen. Jätteskönt att skärma av solhettan. Ljuset kommer in, men hettan stannar utanför. Är suveränt nöjd med det. Innan hade vi ca 45 grader på balkongen :cool: I somras var det så skönt där ute så jag somnade i min vilstol :o
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 322
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
  • Artikel
Dagbok Jag har i hela mitt liv haft en önskan om att kunna rota mig. Jag har flyttat runt mycket och saknat att ha en egen plats. Men nu har...
2
Svar
31
· Visningar
5 633
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Trädgård & Växter Kan det finnas hopp för vissnad vinranka och Klematis? Jag har en inglasad balkong och det har varit svårt att få till vettig vattning...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp