Växtnäring som inte luktar b*js.

Otherside

Trådstartare
Mina tomatplantor och chiliplantor behöver MAT, men jag hittar bara Algomin som är ekologisk och nu luktar hela huset bajs. De måste bo inne minst en månad till så detta är ohållbart. Hjälp!! Nog måste det finnas ekologisk grönsaksnäring som är lukltfri? Jag har inte hittat någon.
 
Mina tomatplantor och chiliplantor behöver MAT, men jag hittar bara Algomin som är ekologisk och nu luktar hela huset bajs. De måste bo inne minst en månad till så detta är ohållbart. Hjälp!! Nog måste det finnas ekologisk grönsaksnäring som är lukltfri? Jag har inte hittat någon.
I nuläget måste det väl fungera med vilken blomstergödning som helst. Nu vill du ju att plantorna ska växa och bli stora vilket är samma mål som man har med krukväxter. Sådan näring är gjord för att vara inne och stinker inte på det sätt du beskriver.
I nuläget skulle jag inte använda tomatgödning då den är gjord för att öka fruktsättningen. Den är inte gjord för att bygga stora starka plantor.
 
Tänk på att även ekologisk gödning kan innehålla höga koncentrationer av pesticider, om det är därför du vill köpa ekologiskt.
Gör de?!? :sorry: Vad ska man då använda till tomater inte minst, som man ju äter rätt stora mängder av? Å andra sidan ä'r det väl samma sak med köpetomater, att de innehålleren massa otrevligheter....
 
Gör de?!? :sorry: Vad ska man då använda till tomater inte minst, som man ju äter rätt stora mängder av? Å andra sidan ä'r det väl samma sak med köpetomater, att de innehålleren massa otrevligheter....

1. Blanda inte ihop näring och bekämpningsmedel (pesticider), det är två helt olika saker. Det är inget farligt med mineralgödning, den ger dock inga mervärden utöver sitt innehåll av NPK vilket ekologiska gödningar i allmänhet gör eftersom de brukar innehålla organiskt material också. Sedan finns också algnäring som är väldigt bra att komplettera med senare.

2. Pesticider är inte ofarliga men den mat vi köper i affären ligger inom gränsvärdena. Mitt problem med sådana är främst deras tillverkning och felaktiga användning.

3. Ekologiskt betyder som sagt inte ofarligt (Biobact fick problem med pesticider i sin vinass vilket ledde till ett rejält Tomatgate för några år sedan. Vinass är dock en bra produkt om den inte innehåller pesticider).

/geologen som gått på lantbruksskola och haft bekämpningsmedelscertifikat för kl 2.
 
Kiss luktar inte bajs, utan kiss. :D Och späder du mer än 1:10 så luktar det inte alls. Jag gödslar med det även inne utan någon odör alls.

Instämmer dock med ovanstående om att inte göda/tidpunkt att göda.
Fast Algomin luktar bajs... Vi trodde länge att nån av katterna bajsat i huset, och gick runt och letade ett bra tag innan doftspåren ledde ner i krukorna...! Och jag späder ut det ganska rejält eftersom plantorna fortfarande är hyfsat små, dvs inte bor i hinkar precis :-)
 
Fast Algomin luktar bajs... Vi trodde länge att nån av katterna bajsat i huset, och gick runt och letade ett bra tag innan doftspåren ledde ner i krukorna...! Och jag späder ut det ganska rejält eftersom plantorna fortfarande är hyfsat små, dvs inte bor i hinkar precis :-)

Jag säger släpp det ekologiska och använd näring för småplantor, typ Formulex https://www.wexthuset.com/odling/vaxtnaring-godning/vaxtnaring/formulex-1-liter

Edit: Växtnäring ska spädas enligt rekommendationerna, annars är det meningslöst att ge. Växterna har en optimal NPK-nivå och att ge dem för koncentrerat eller för utspätt är slöseri med pengar och resurser.
 
Fast Algomin luktar bajs... Vi trodde länge att nån av katterna bajsat i huset, och gick runt och letade ett bra tag innan doftspåren ledde ner i krukorna...! Och jag späder ut det ganska rejält eftersom plantorna fortfarande är hyfsat små, dvs inte bor i hinkar precis :-)
Förlåt om jag var otydlig, men jag menar om du gödslar med kiss istället för algomin så kommer det inte lukta bajs utan möjligen kiss menar jag. Risken att det luktar kiss är också liten med rätt spädning (1:10 eller svagare).

Försök till kiss- och bajshumor som inte funkade i skrift, men gödsling med urin är verkligen användbart!
 
Förlåt om jag var otydlig, men jag menar om du gödslar med kiss istället för algomin så kommer det inte lukta bajs utan möjligen kiss menar jag. Risken att det luktar kiss är också liten med rätt spädning (1:10 eller svagare).

Försök till kiss- och bajshumor som inte funkade i skrift, men gödsling med urin är verkligen användbart!

Fast en ska vara väldigt försiktig med guldvatten till småplantor, blir det fel kan en bränna de små rötterna. Sedan är jag tveksam till att använda urin om en går på mediciner, jag skulle aldrig använda min egen med tanke på vad jag tar.
 
Gör de?!? :sorry: Vad ska man då använda till tomater inte minst, som man ju äter rätt stora mängder av? Å andra sidan ä'r det väl samma sak med köpetomater, att de innehålleren massa otrevligheter....
Om du inte äter en massa mediciner kan du använda din egen urin som du späder (finns säkert anvisningar på nätet - eller här)

Edit - vääääldigt sen på bollen
 
Mina tomatplantor och chiliplantor behöver MAT, men jag hittar bara Algomin som är ekologisk och nu luktar hela huset bajs. De måste bo inne minst en månad till så detta är ohållbart. Hjälp!! Nog måste det finnas ekologisk grönsaksnäring som är lukltfri? Jag har inte hittat någon.
Ekologisk är tyvärr inte alltid bäst, kolla pyralider. Kör inte ekologisk växtnäring när jag köper (men tar ur akvariet däremot, iofs säkert inte ekologisk den heller men :) )

Nässelvatten? guldvatten? frampå sommaren

Bättre att vara mer noga kom jag på. Flera har nämnt ekologiskt och pesticider i tråden, här är förklaringen.

Ekologisk växtnäring görs på gamla växter rovor och annat som görs till växtnäring.

Om åkern eller rovorna eller ja långt bak i tiden originalprodukten varit i kontakt med pyralider även yttepyttelite -pesticider så blir tomatplantorna helt kajko. Så det är bäst att använda icke ekologisk växtnäring till tomater och andra känsliga växter. Vanliga krukväxter är inte så känsliga så de kan man tydligen pyralida på om man vill.

(kan även vara så illa att om man tar hästgödsel från en häst som har ätit foder som en gång har vuxit på en åker där en tidigare gröda fått pyralider så reagerar tomaterna på hästgödslet med. Hävdar hobbyodlarnas förbund. P1 Odla har ett par program om.)
 
Senast ändrad:
Gör de?!? :sorry: Vad ska man då använda till tomater inte minst, som man ju äter rätt stora mängder av? Å andra sidan ä'r det väl samma sak med köpetomater, att de innehålleren massa otrevligheter....
Om du har möjlighet att få tag på riktigt högvärdig kompostjord så räcker den gott och väl. Dock kan köpt kompostjord vara minst lika illa som växtnäringen, det beror ju helt på vad som komposterats. Men det finns en del riktigt bra "komposttillskott" som du strör på jorden, vilka innehåller bakterier och näringsämnen som skapar en levande jord mer långsiktigt.
 
Ekologisk är tyvärr inte alltid bäst, kolla pyralider. Kör inte ekologisk växtnäring när jag köper (men tar ur akvariet däremot, iofs säkert inte ekologisk den heller men :) )

Nässelvatten? guldvatten? frampå sommaren

Bättre att vara mer noga kom jag på. Flera har nämnt ekologiskt och pesticider i tråden, här är förklaringen.

Ekologisk växtnäring görs på gamla växter rovor och annat som görs till växtnäring.

Om åkern eller rovorna eller ja långt bak i tiden originalprodukten varit i kontakt med pyralider även yttepyttelite -pesticider så blir tomatplantorna helt kajko. Så det är bäst att använda icke ekologisk växtnäring till tomater och andra känsliga växter. Vanliga krukväxter är inte så känsliga så de kan man tydligen pyralida på om man vill.

(kan även vara så illa att om man tar hästgödsel från en häst som har ätit foder som en gång har vuxit på en åker där en tidigare gröda fått pyralider så reagerar tomaterna på hästgödslet med. Hävdar hobbyodlarnas förbund. P1 Odla har ett par program om.)
Jisses! Tack!
 
Fast en ska vara väldigt försiktig med guldvatten till småplantor, blir det fel kan en bränna de små rötterna. Sedan är jag tveksam till att använda urin om en går på mediciner, jag skulle aldrig använda min egen med tanke på vad jag tar.
Håller med om båda delarna! När näring ska ges var redan uppe i tråden så jag nämnde inte det igen. Att ge näring åt plantor som behöver utveckla sitt rotsystem är väl överlag osmart, dels för att de kan brännas men också för att de inte utvecklar lika bra rotsystem om de inte uppmuntras att sträcka sig efter/söka näring.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 903
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 156
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp