våga satsa på A-dur?

Sv: våga satsa på A-dur?

Jag kommer ihåg undersökningen men inte åldrarna hundra procent men jag har för mig att allra bäst var stona som mammor typ mellan 7 o 10 men har för mig att de påtagliga gränserna när de gav bättre var mellan typ 5 o 15 diskussionerna om undersökningen med utdrag eller länk (minns inte vilket lär nog finnas i arkivet här dock var det länge sedan då jag vet att det diskuterades när mina 06 or låg i magen kommer ihåg det just för att mina ston då båda låg exakt inom "bästa" gränsen.

Det var ju en riktig sk*ålder.. mitt i livet iom att då kan man inte ta föl före tävling och inte heller efter tävling:D

Skulle vara mkt intressant att veta varför just unga ston skulle ge ngt sämre avkommor.. Då är de ju unga och fräscha.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Har tänkt på det också, men många av de avkommor som jag sett e-A-dur är väldigt fina i typ och vissa riktigt lätta. Då har jag tyvärr lite för dålig kunskap om mödernets extriör och om de varit väldigt lätta högställda ston, och det är därifrån avkommorna fått sina goda typ?
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Kan ju beror på att de är "för" unga. Har ju visserligen bara ett sto att jämföra med. Men hon fick sitt första föl som fyraåring och det var bara problem med den dräktigheten och fölningen. Nästa gång hon betäcktes var hon fem och då flöt det utan problem som betäcktes två gånger till åren efter och det var också helt problem fritt. Sedan om man tittar på fölen så blev ju de också bättre och bättre. Första fölet är inte dåligt men är nästan decimetern mindre än sina syskon som exempel.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Men sen handlar det ju även om vilka som är de bästa stona att ha i avel, alltså kvalitetsmässigt. Vid 7-10 års ålder kanske ett kvalitetssto vill visas ute på tävlingsbanorna för hon har potentialen att även ha en riktigt bra tävlingskarriär och sedan tar man tillvara på henne som avelssto när det karriären är avslutat då är stoet meriterat och har påvisat kvalitet.
Många duktiga och erkända uppfödare har ju många äldre mycket välmeriterade ston i avel och vissa ston lämnar mycket hög kvalite ända upp till 20 års ålder. Gissar att det är många saker som spelar in, men det är en intressant diskussion.
Alla mina ston är 16 år och uppåt och har haft egna tävlingskarriär innan de satts i aveln.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Ja absolut men om man går på det som sägs så skulle kvalitén på fölen efter stoet är 10 alt 15 år vara sämre än de föl hon skulle få i sin gyllene ålder - då prestationsstona tävlas som mest.

Så sett i relation till vad ett sånt sto kan få så är ändå hennes avkommor sämre än dessa om man nu skulle gå på vad studien säger.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Men det är ju inte helt ovanligt att de som "kan" häst sätter stona i avel istället för att låta dem få prestationer. Titta bara på WC tävlingarna, där är ju det övervägande hingstar och valacker som tävlar och bara något enstaka sto. Kan kanske vara en del av problemen med svensk avel att här vill man helst ha ston prestationer i avel och då missar den bästa åldern.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Absolut!
Det är väl tom väldigt vanligt int att man sätter stona i avel direkt som treåringar?
De har dessutom många gånger haft stofamiljen i sin ägo i flera generationer så de kan dem utan och innan.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Utomlands är det betydligt vanligare att de bästa stona inte används för tävling utan sätts i avel direkt efter unghästtester och blir sedan i avel hela livet, som de säger meriteringen får hingstarna/valackerna i familjen stå för.
Där är det ofta tvärtom de bästa stona går direkt in i avelsboxen och de halvdanna går ut på tävlingsbanorna, bevisar det sig trots allt där så är de välkomna in i avelsboxen, vet dock flera utländska uppfödare som då plockar hem stona för avel redan vid 10-12 års ålder.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Utomlands är det betydligt vanligare att de bästa stona inte används för tävling utan sätts i avel direkt efter unghästtester och blir sedan i avel hela livet, som de säger meriteringen får hingstarna/valackerna i familjen stå för.
Där är det ofta tvärtom de bästa stona går direkt in i avelsboxen och de halvdanna går ut på tävlingsbanorna, bevisar det sig trots allt där så är de välkomna in i avelsboxen, vet dock flera utländska uppfödare som då plockar hem stona för avel redan vid 10-12 års ålder.

Ska man vara krass så är väl det egentligen det mest ekonomiska också om man vill hålla på med avel och vill "överleva" ,det är slöseri med ett fint sto att ha henne i tävling egentligen då förlorar man som uppfödare många värdefulla år.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Det var just att det egentligen var omöjligt att kombinera en tävlingskarriär med när de var som allra bäst avelsston som gjorde undersökningen så intressant. Det var liksom samma del av livet som var det mest produktiva och det var faktiskt en påtaglig skillnad på fölen födda under de bra perioderna jämfört med efteråt som just talade för hur mkt bättre för avelsarbetets framsteg det egentligen var att göra som de gör utomlands = välja om stoet skall vara avelssto eller tävlingshäst redan från start.

Kommer inte på något vettigt sökord för att hitta den gamla diskussionen kommer bara på alldeles för vanliga ord som ger mängder av träffar.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Travet har ju faktiskt den fördelen att de mest meriterande löpningarna ligger innan bästa åldern för ston i avel. Kan ju vara därför att vi har lite bättre chans att få fram fina travhästar i världsklass i Sverige än t ex SWB?
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Att de unga stona ger sämre avkommor kan nog förklaras med sämre mjölk och ingen erfarenhet från föräldrarollen. Om vi nu ska generalisera :).
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Jo jag vet det. Jag har ju fipplat fram och tillbaka när det gäller att betäcka, och dessutom försökt intervjua så många jag hittar av de som kan avel!
Nafayette kallar ju min fölunge för "Bukes mest planerade föl". :o

Därför så frågade jag tränaren en extra gång, "ska man verkligen vänta så länge, är det inte svårare att få dräktigt då?" och han svarade att de hade inte märkt att det var så.

Nu blev ju min märr mamma vid 12 års ålder, så jag slapp ju "vänta och se"! :p
Och hon tog sig på första försöket mitt i tävlingssäsongen i full tävlingskondition också! Vilket de som avlar i min närhet sa är ovanligt. Men någon gång ska man väl ha tur också! ;)
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Ja på travsidan och främst i USA som är ff. är avelsledande satsar man på att snabbt få in de lovande hästarna i avel.
Även Lutfi Kolgjini här i Sverige har ju tidigt tagit sina fina travhingstar in i aveln. och vi på ridhäst sidan har alla nya unga selektionsston, så jag får hoppas att mina äldre ston (16 år) som har sina meriter och meriterade stammar har stinget kvar ;) så får deras döttrar förvärva sig vid deras mest "givande" ålder här på gården :)
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Det var just att det egentligen var omöjligt att kombinera en tävlingskarriär med när de var som allra bäst avelsston som gjorde undersökningen så intressant. Det var liksom samma del av livet som var det mest produktiva och det var faktiskt en påtaglig skillnad på fölen födda under de bra perioderna jämfört med efteråt som just talade för hur mkt bättre för avelsarbetets framsteg det egentligen var att göra som de gör utomlands = välja om stoet skall vara avelssto eller tävlingshäst redan från start.

Kommer inte på något vettigt sökord för att hitta den gamla diskussionen kommer bara på alldeles för vanliga ord som ger mängder av träffar.

Men nuförtiden går det väl att kombinera, för riktigt fina ston där det är värt pengarna? Kiara la Silla går väl exempelvis i både sport och avel samtidigt?
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Man ska väl aldrig döma en hingst när jag bara sett en avkomma i min närhet men den avkomman var så dålig och ful att bara jag hör A-dur får jag rysningar i hela kroppen :angel:
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Men nuförtiden går det väl att kombinera, för riktigt fina ston där det är värt pengarna? Kiara la Silla går väl exempelvis i både sport och avel samtidigt?

Nja. Hon betäcktes som 3-åring med Quite Easy och fick ett stoföl (Tequila) som nu är i avel på heltid (mamma till årets 4-årschampion Tonic). Om de har lyckats med embryo på La Silla vet jag dock inte.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Tycker att A-dur själv har en bra typ som skulle kunna passa till mitt högställda och långlinjerade sto. Sedan har han en guldkantat härstamning och verkar ha ett gott psyke. Han nedärver även trevliga rörelser, skulle dock önska lite luftigare galopp. De avkommor jag själv sett verkar ha ärvt hans typ och han har ju även några lättare högställda avkommor. Har nog missat de fula ;) Det jag var orolig för är att jag kan inte se några framstående resultat på hans lite yngre avkommor. Han har ju flera fina avkommor sedan tidigare b.la. Andante. Jag vill gärna ha in Argentinus blodet så också det är en aspekt och han verkar ha väldigt god dräktighets procent. Sen är han Elit premierad i Danmark...
Är osäker, det finns ju flera fina yngre hingstar att välja på. Då mitt sto är 16 år känner jag att jag vill matcha henne mot rätt hingstar. Hittar många intressanta men vill inte sätta någon som lämnar för stort och tungt på henne. Vill gärna få ett litet perfekt stoföl som kan vara kvar på gården som avelssto efter hon sopat hem diplom och vinster i unghästchampionaten :banana:
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Nja. Hon betäcktes som 3-åring med Quite Easy och fick ett stoföl (Tequila) som nu är i avel på heltid (mamma till årets 4-årschampion Tonic). Om de har lyckats med embryo på La Silla vet jag dock inte.

Det var embryotransfern jag syftade på, vad jag vet har hon flera avkommor på La Silla-stuteriet, som kommit till under hennes tävlingskarriär?
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 628
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 453
Senast: Görel
·
Avel Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto. Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 714
Senast: shady
·
G
Hoppning Varför händer inte mer på hopphingst sidan? Vi tappade hingstar med hundratals ston och massor av meriter förra året, var finns...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
27 303
Senast: starstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp