våga satsa på A-dur?

Sv: våga satsa på A-dur?

Har en avkomma efter A-dur född 07.
A-dur - Maraton är det på henne. Hon är ju inte av den moderna typen om man tänker, men ganska långbent och rör sig lätt och ledigt och är väldigt väldigt vig. Klass 1 som föl, treårs var hon tyvärr väldigt väldigt stressad och missade klass 1 med 1 poäng.(dressyr) Visade då ingen galopp alls och hoppade bedrövligt dålig. Ställde sig bara vid grinden för att försöka ta sig ut hela tiden, och skakade.
Dock fick vi vitsord muntligt av domaren som sa att idag är det ingen bra dag, men det är en väldigt trevlig häst. Vi ringde även när vi betäckte henne strax efter treårs, till domaren (dömd på Flyinge) och rådfrågade, och han tyckte absolut inte det var några konstigheter att betäcka henne. Har nu en superfin avkomma e Floré Star, och är dessutom en supermamma.
Har nyss ridits igång efter dräktighet o fölning, och reds inte super mkt innan dräktigheten heller, men känns väldigt trevlig och positiv, väldigt känslig men inte dum någonstans. Rör sig som sagt med lätthet även om hon inte har 9or på sina gångarter. Men absolut något bättre medelmåtta!

Mamman är Elitpremierad och är ju av den äldre typen även hon,men avkomman är något större ca 169 och något lättare i typen.

Kan absolut rekommendera A-dur, nu är vi egentligen dressyrinriktade så därav har vi ej använt honom fler gånger. Menväldigt nöjd med resultatet!
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Tycker att A-dur själv har en bra typ som skulle kunna passa till mitt högställda och långlinjerade sto. Sedan har han en guldkantat härstamning och verkar ha ett gott psyke. Han nedärver även trevliga rörelser, skulle dock önska lite luftigare galopp. De avkommor jag själv sett verkar ha ärvt hans typ och han har ju även några lättare högställda avkommor. Har nog missat de fula ;) Det jag var orolig för är att jag kan inte se några framstående resultat på hans lite yngre avkommor. Han har ju flera fina avkommor sedan tidigare b.la. Andante. Jag vill gärna ha in Argentinus blodet så också det är en aspekt och han verkar ha väldigt god dräktighets procent. Sen är han Elit premierad i Danmark...
Är osäker, det finns ju flera fina yngre hingstar att välja på. Då mitt sto är 16 år känner jag att jag vill matcha henne mot rätt hingstar. Hittar många intressanta men vill inte sätta någon som lämnar för stort och tungt på henne. Vill gärna få ett litet perfekt stoföl som kan vara kvar på gården som avelssto efter hon sopat hem diplom och vinster i unghästchampionaten :banana:


Ett sto som jag tidigare haft och nu fått låna av uppfödaren har jag denna säsong lagt A-Dur på!

Efter en betänketid på ca fem minuter så föll valet på A-Dur, det var det första som dök upp i och med att veterinären från stationen ringde och sa att jag fick välja en hingst som fanns på TAI.

Stoet: 19 år e. Partisan-Jovial-Immer, har lämnat fyra avkommor tidigare varav den född 08 gick till final i treårs på flyinge och hoppar enbart dubbelnollor i år! ;) Så även fast stoet rör sig kanon och jag egentligen drar åt dressyrhållet så ville jag ha en hopphingst som förvärver bra gång.

Jag fick sätta mig och köra 100 mil t/r och hämta simmarna, då fick jag chansen att träffa den gamle gentlemannen och se fina ett och tvååringar efter honom!

Så fina, trevliga och väluppfodtrade unghästar är sällsynt, när jag dessutom sett Ill Divo i falsterbo så kändes det så bra, i kombination med att ha sett A-Dur själv tävla i Norrköping för några år sedan. Hans stamtavla är dessutom guldkantad som du sa!
Nu senast blev en fyraåring 6:a i kvalitén i Halland, så fortfarande levererar han! :love:
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 628
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 453
Senast: Görel
·
Avel Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto. Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 714
Senast: shady
·
G
Hoppning Varför händer inte mer på hopphingst sidan? Vi tappade hingstar med hundratals ston och massor av meriter förra året, var finns...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
27 303
Senast: starstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp