våga satsa på A-dur?

fridshem

Trådstartare
Hej, Hur tänker ni på äldre hingstar och äldre ston, enligt gammalt så säger man ju att hingsten i regel lämnar sämre ju äldre de blir?? Jag vet inte vilka belägg som finns för det men har hört samma sak sägas både i rid och trav världen.
Så det jag tänker på är om man vågar satsa på A-dur och om han har lämnat några avkommor på senare tid som visat resultat. Har svårt att hitta några bra avkomme resultat själv.

Stoet jag tänker honom till är ett meriterat selektionssto med internationella meriter Robin Z-Cortez. Rejäl och högställd dam på 174 cm.

Vill gärna ta del av era tankar och synpunkter om A-dur
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Jag är en sån som gör som jag vill och har lagt en 23-årig hingst på ett 19-årigt sto. Avkomman är jag mer än nöjd med.

A-Dur är jag själv väldigt förtjust i och har sett honom både på tävlingsbanan och på hingstvisningar. Däremot har jag inte så stor erfarenhet av hans avkommor så att jag har koll på vilken sorts ston han är lämplig till.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Är det inte risk att det blir väl grovt med A-dur på Robin Z-Cortez?
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Precis vad jag tänker, men jag har sett så få avkommor efter honom så jag vet inte hur grova de blir.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

aldante är väl inte så grov? vet inte vad mer som ligger bakom än a-dur.. Men det är ingen häst som jag har fastnat för iom att den har noll utstrålning, dock kan den ju hoppa!
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Tina Lund red Andante för Danmark, vet inte om de tävlar fortfarande faktiskt.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Jag skulle nog kunna tänka mig använda A-dur, men tror också att det kan bli väldigt stort och grovt. RZ - Cortez skulle jag lägga nåt litet och snärtigt på, typ Stakkato-blod.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

kl

intressant frågeställning om man ser till dessa fina gamlingar vi har som inte så många använder.
A-dur, Fighting Alpha,Guido, Carte dór (stavas) mfl som får ett litet antal ston jämfört med de yngre gossarna som inte alls presterat på samma nivå men får mängder av ston.

Vi har själva dräktigt med Don Primero (född 85) för föl i år och hoppas innerligen att han inte ska lämna sämre avkommor än förr dock kanske det är så att aveln och hästarna går framåt och de avkommor som var bra när hingstarna var unga är av samma kvalité som de som kommer nu MEN aveln i sig har gjort framsteg och iom det ses gamlingarnas avkommor som sämre?
just i vårat val känns det tryggt då han fortfarande har avkommor som hänger med och för att jag hoppas på stoföl och ett fint sådant.

Jag förstår nämligen inte vad det skulle vara som skulle göra avkommorna sämre? Visst att sperman kan bli lite sämre men skulle DNAt bli sämre då?:confused:
Det svåraste i val av en gammal hingst tycker jag är om man dels missar att hänga med i avelsframstegen men också att marknaden kanske inte vill ha en avkomma e GPhingst och svårklass mamma utan heller vill ha en avkomma e unghästchampionatssegrare.:angel:
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Jag vet inte vad som gäller för hingstar, men för ston har man faktiskt konstaterat att de lämnar de bästa avkommorna när de är i medelåldern. Nån studie har gjorts (stod i Ridsport för nåt år sen). Yngre och äldre ston lämnar sämre avkommor.

Varför det är så kan man väl bara spekulera i - det kan vara genetiskt (att de bästa äggen "används" i "de bästa åren") men mer troligt skulle jag ju säga andra förutsättningar. Hur märrarna fostrar sina barn, vad de ger för mjölk osv.

Hingstens ålder borde rimligen inte ha betydelse (mer än "bristen" på avelsframsteg eller snarare föryngring). Spermier nyproduceras ju hela tiden (men kvalitén kanske förändras?). Och hingsten har ju absolut ingen som helst påverkan på avkommans uppväxt.

Själv funderar jag på att betäcka ett sto med Likstahöjdens Komet i år, jag tror han är född-89 :).
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Hmm intressant att yngre ston skulle lämna sämre avkommor!
Att äldre kan tänkas lämna ngt sämre alt föda sin barn sämre samt orka mindre känns logiskt.
Vet du när ett sto klassas som äldre?

Skit då har jag egentligen bara ett sto att betäcka 2013 då Gabbie är 17 då och ungstona 3, bara fru gul som är i bra ålder med sina 10 år:D
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Jag minns inte alls vilka åldrar vi pratar om faktiskt. Men det går säkert att googla fram :).
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Det var ju mycket intressant! Att yngre och äldre ston lämnar sämre avkommor alltså!
För ASVH rekommenderar ju att lovande yngre ston, tex de som gått mycket bra i 3-årstest ska få ett föl och sedan tävlas.

Inte så jättesmart ju om man i och med det fölet vill kolla om stoet ska sättas i avel när tävlingskarriären är slut! :crazy:
 
Sv: våga satsa på A-dur?

17 år är väl inte gammalt avelsmässigt? Om du funderar på att avstå betäckning på 17-åringen pga ålder?

Den jag tränar hoppning för (tävlar svår klass hoppning) rekommenderade mig att INTE betäcka mitt sto när jag gjorde, han ansåg att det var bättre att "tävla klart", dvs tävla stoet tills det att hon var 16- 17 år, sedan avla på heltid.

Så har hans familj gjort i alla år, de har fött upp runt hundratalet kvalitetshästar där flera gått höga klasser, upp till svår.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Fast den magiska åldern för avel på ston som inte kontinuerligt är i avel är 16 år. Det är efter det som åldersförändringarna börjar i stoets livmoder med allt vad det betyder.
 
Sv: våga satsa på A-dur?

17 år är väl inte gammalt avelsmässigt? Om du funderar på att avstå betäckning på 17-åringen pga ålder?

Den jag tränar hoppning för (tävlar svår klass hoppning) rekommenderade mig att INTE betäcka mitt sto när jag gjorde, han ansåg att det var bättre att "tävla klart", dvs tävla stoet tills det att hon var 16- 17 år, sedan avla på heltid.

Så har hans familj gjort i alla år, de har fött upp runt hundratalet kvalitetshästar där flera gått höga klasser, upp till svår.

Nej nej jag kommer absolut inte avstå från att låta betäcka henne såvida inte hennes kropp säger stop.

Åldersförändringarna vid 16 borde inte påverka det genetiska materialet men om näringstillförsel odyl blir sämre så kan ev fölen bli mindre livsdugliga kanske? Större risk för kastning och mindre fölungar? Samt att de inte blir dräktiga..

det som också är intressant är att om nu avkommorna blir sämre undan lite äldre ston om det nu är 16 år som är den magiska gränsen så är det snudd på bortkastat att låta betäcka äldre tävlingsston såsom ex Mynta och Flippan.

Ngn som fött upp många föl och har ngn erfarenhet och kan jämföra ett stos avkommor från att hon var yngre kontra avkommor när hon var äldre?
 
Sv: våga satsa på A-dur?

Jag minns inte alls vilka åldrar vi pratar om faktiskt. Men det går säkert att googla fram :).

Jag kommer ihåg undersökningen men inte åldrarna hundra procent men jag har för mig att allra bäst var stona som mammor typ mellan 7 o 10 men har för mig att de påtagliga gränserna när de gav bättre var mellan typ 5 o 15 diskussionerna om undersökningen med utdrag eller länk (minns inte vilket lär nog finnas i arkivet här dock var det länge sedan då jag vet att det diskuterades när mina 06 or låg i magen kommer ihåg det just för att mina ston då båda låg exakt inom "bästa" gränsen.
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 628
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 453
Senast: Görel
·
Avel Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto. Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 714
Senast: shady
·
G
Hoppning Varför händer inte mer på hopphingst sidan? Vi tappade hingstar med hundratals ston och massor av meriter förra året, var finns...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
27 303
Senast: starstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp