Vågar jag köpa häst?

miiiiiiia

Trådstartare
Undrar precis som i rubriken, vågar man?

Det är en underbar häst som jag känner utan och innan i de flesta situationer, har vart "medfodervärd" i cirka ett år, testat de mesta med honom, träningar, tävlingar, tömkörning, löshoppning, uteritter mm så jag vet hur han reagerar och att vi passar ihop.

Hästen ifråga är nu 6år, mestadels utbildad av mig och hon som hade honom på foder. Lättlärd och väldigt villig att hela tiden göra rätt och försöka, charmig som få!

Mitt dilemma ligger på pengafrågan, har nästan inga pengar ihopsparade pga långresa som kostade en del. Men jag har fast jobb där jag vet att jag får vara kvar så länge jag vill och företaget finns kvar, jag får ut cirka 11000 i månaden, men skulle kanske kunna gå upp till heltid (jobbar 80% nu, vilket gör att jag är ledig en dag i veckan!) och då få ut lite till, stallplatser jag har kollat på ligger på under 2000 för box, foder, strö, in och utsläpp samt fodringar. Men vad ska läggas till till den kostnaden, försäkring, skoningar, ev veterinär, träningar, ev tävlingar, vad har jag glömt?

Vad kostar försäkring för häst 6 år PRE, valack, kommer troligtvis stå i ale kommun?

Vad bör jag räkna med att han kommer kosta mig i månaden, hjälp mig att inse att jag aldrig kommer klara det eller kommer jag det???
 
Sv: Vågar jag köpa häst?

När det gäller försäkringen så är det ju bäst att ringa runt till försäkringsbolagen och kolla priser. Jag kan varmt rekommendera If. Där kan man välja att ha fast självrisk, så att du slipper den procentuella delen.

Lite saker som du kanske bör ha med i din kalkyl: utrustning, resekostnader till och från stallet, ev hyra av hästtransport.
 
Sv: Vågar jag köpa häst?

Får nog göra det, Tack för tipset!

Precis, men stallet där jag ev, kan ha honom ligger på väg hem från jobbet så där blir ingen mer bensin, samt at jag kan gå eller cykla ner, tar cirka en kvart att gå!! Utrustning blir ju förhoppningsvis en engångskonstnad ialla fall i början, sen kan man ju spara ihop om det är något speciellt man vill ha, men det ska ju definitivt vara med i planeringen, tack igen, perfekt att ha folk som säger vad man behöver och inte behöver när man själv blir lite blind!!
 
Sv: Vågar jag köpa häst?

Glömde skriva; vill man så går det, och massor med lycka till! Du kommer säkert att klara det, och om du går upp till 100% i arbetstid så betalar ju den extra 20%-delen hela stallhyran. :laugh:
 
Sv: Vågar jag köpa häst?

Absolut, och jag har massa underbara och enormt hästkunniga människor som är villiga att hjälpa mig med tid-biten om det skulle hända något!

Det jobbiga är att jag måste ta lån för att klara av vad han kostar, det är där jag tvekar, annars hade jag slått till med en gång, för det är han jag vill ha om jag ska köpa häst!!
 
Sv: Vågar jag köpa häst?

Ta ett lån med lång amorteringstid, sen om/när du börjar tjäna mer pengar så ökar du amorteringen.
 
Sv: Vågar jag köpa häst?

Kanske det, hade velat bli av med lånet så for som möjligt bara..men det vill man ju alltid, inte så kul att ha det hängade efter sig..


Ingen annan som har åsikter??
 
Sv: Vågar jag köpa häst?

Absolut, hade det inte vart hästen med stort H hade jag inte velat såhär, men jag satt å räknade igår och kommer ligga på runt plus minus noll de närmaste åren om jag köper han, och det känna varken rätt mot honom eller mig. Då sitter jag i skiten direkt om det skulle hända mig eller honom något...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 031
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 236
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 091
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp