Vågar jag låta min hund hälsa?

S

Svensson

Jag har en tik (italienare) so kan vara väldigt reserverad mot andra hundar då hon har blivit attackerad ett par gånger. Nu har hon utvecklat "förmågan" att kunna reta upp andra hundar (främst tikar) när hon ska hälsa på dem. Naturligtvis beror det på att hon är osäker när hon träffar nya hundar. Hanhundar brukar dock gå bra om de är gentlemannamässiga. När hon är okopplad brukar det också gå bra - då vet hon att hon kan springa ifrån dem om hon vill.

Nu till min fråga: Där jag bor finns det en (vad jag tror är) staffordshire bullterrier (en hane). Flera gånger har hunden och hussen velat hälsa på min tik, men jag har varit lite rädd att hon ska visa aggressionsbeteende och reta upp hunden ifråga. Jag vet inte om jag är fånig, men jag har alltid haft respekt för "sk. kamphundar", vilket beror på att jag tidigare bott i ett riktigt nazihål där 18-åriga finniga skinnskallar hade pitbulls som de kamptränade (idioter).

Nåja, den här hunden verkar dock väldigt snäll, men man vet ju aldrig. Alltså: Vågar jag låta min hund hälsa på en annan hund som jag vet har förmågan att i ett nafs kan bita ihjäl henne? Hur hanterar jag situationen om min hund skulle bli biten?
 
Om du är så osäker så tycker jag du inte skall låta dem hälsa.
Din hund kommer känna av din nervositet och det kommer göra henne osäker.

Nej låt henne träffa hundar som DU känner och litar på.
 
Ja, det är lite så jag har resonerat. Och det är nog så som du säger.

Kanske jag borde bekanta mig med några pitbulls eller staffordshire o dyl. för att se hur de är, för det är just med dessa hundar som jag blir hönsmamma. Andra hundar har jag inga "problem" med. Den enda kontakaten jag har haft med dessa tidigare är när jag har sett naziidioterna "träna" sina hundar i lekparken (hetsar dem att hänga tag i däcket på lekplatsens "linbana". Har ringt polisen flera gånger, men inget har hänt). Nåja, nu bor jag inte där längre och jag betvivlar att alla pitbulls är som de som jag har sett tidigare.
 
Din hund kommer känna av din nervositet och det kommer göra henne osäker.

En hund kan inte känna att ägaren är stressad/rädd. Det är så extremt små dofter som kroppen utsänder som hunden inte kan upptäcka. Däremot så läser hunden av vårt kroppspråk och vår rösten.

Men jag håller med Dig om att är ägaren så osäker så bör hon inte låta hundarna träffas. Men jag tror inte det skulle vara något problem. Om Ägaren gärna vill att de ska kunna umgås & träffas så gå koppelpromenader utan att de får nosa. Gör så några gånger så kommer både ägaren koppla av allteftersom hon lär känna hanhunden och tiken kommer kunna läsa av vilken typ av hund hon så småningom ska hälsa på
 
Låt hundarna hälsa MEN ha din hund lös och den andra hunden kopplad. Då kan din hund ta det i den takt hon vill.
Generellt så tycker jag inte att man ska hålla på att tussa ihop tikar med andra tikar eller hanhundar med andra hanar, det blir bara bråk. Låt din tik leka/hälsa på hundar som du VET är snälla, dock inte äldre tikar. Låt henne leka med valpar och yngre hanar som inte vill hålla på med "ridning" och så. Då får hon upp självförtroendet.
Sedan så behöver inte hundar hälsa på "kreti och pleti", du bestämmer över din hund och över vad den ska utsättas för. Din hund litar på dig så missbruka inte hennes förtroende genom att utsätta henne för risker och situationer som kan utvecklas dåligt.
Min gamla hund gillar inte andra hundar, är inte aggressiv utan reserverad, så hon slipper ha med dem att göra. Valpar och vissa hanar går bra men inte andra tikar.
 
:eek: Är det min tik du har eller? ;)

Du kan ju prata med den andra ägaren också, berätta som det är att hon är osäker och att hon kan reta upp andra hundar.. Fråga om hanen är lugn eller lättuppretad.
Annars tycker jag du redan har fått bra råd. :)
 
Tack för alla svar! Jag ska ta dem till mig!

Självklart har varken jag eller hunden vare sig behov eller skydighet att hälsa på kreti och pleti. Däremot tror jag att det kan vara bra för vintisen att få tillbaka självförtroendet för andra hundar och om hon då har en matte (jag) som för henne åt sidan så fort någon annan hund är på väg att hälsa, så kanske jag bara förvärrar situationen.

Nu menar jag inte att jag går långa omvägar när jag ser andra hundar, absolut inte, men vissa människor håller sina hundar på två meter långa koppel även om de passerar annan hund och ger fulla den i och de springer fram till en annna kopplad hund, vilket kan driva mig till vansinne!
 
Det där stämmer inte helt ;)
Det beror på hur stressad/rädd man är.
Det finns hundar som är utbildade på att hitta människor som smugglas in i bilar och dom kan inte läsa kroppspråket från den som är gömd :cool:
Dom känner på doften som blir annorlunda på den som är rädd/stressad vilket gömda personer ofta är.
 
Harkel... Du menar väl inte att jag är så spänd och nervös som en insmugglad människa i tullen, när vintisen ska hälsa på främmande hundar :o :D Och jag som trodde jag var en riktig tuffing!

Nåväl, jag tror inte hon märker på lukten att jag skulle vara rädd - vinthund = inget luktsinne. Däremot kanske hon ser att jag ändrar mitt kroppsspråk?
 
hrm.....återkommer! Ska hitta artikeln som jag läste. *snart tillbaks* ska bara hitta den först :D
 
Så ja! :D Nu har jag dammat av boken jag läste det i. Inget som jag säger är 100% men som jag ändå tagit till mig utav. Från Anders Hallgren. Detta blir långt :D

Jag citerar: Du har kanske hört att en hund med hjälp av luktsinnet avgör om en person är rädd. Det är lukten från den ökade tillströmningen av stresshormoner, främst adrenalin, som hunden på detta sätt skulle kunna registrera. Att så är fallet är inte troligt, eftersom det rör sig om små mängder av detta ämne. Stresshormoner går dessutom inte ut i hudytorna i någon större mängd. Det mesta filtreras genom njurarna ut i urinen. Dessutom borde också hundar reagera på folk som just ansträngt sig, tex sprungit och blivit anfådda. För då ökar också produktionen av bl.a adrenalin.

För att undersöka vilket sätt hundar registrerar om en person är rädd eller på annat sätt uppförd, gjorde vi en undersökning. Det var deltagare i en hundpsykologikurs som gjorde den. Tyvärr är den inte vetenskapligt korrekt utförd, men resultatet så entydigt att det ändå är intressant.

Ett antal hundar fick möta och hälsa på ett antal personer. Blan personerna var två hundrädda och två spelade rädda, utan att vara det. Tre st var neutrala och en person fick ett medel, efedrin, som har samma effekt på kroppen som adrenalin. Denna försöksperson, som inte var rädd för hundar, rapporterade kraftiga stressymtom - hjärtklappning, svettning och känslor av upprördhet efter intagandet.
Sex hundar fick konfronteras med alla dessa försökspersoner. Ett antal observatörer gav noga akt på om någon av dem reagerade för lukter eller om de reagerade på någon av personernas signaler och allmänna uppträdande.

En hund i taget fick möta och nosa på en person åt gången. Några av hundarna var kända som reserverade mot främmande och borde alltså visa sina reaktioner tydligt.
Resultatet var att ingen hund reagerade på den försöksperson som hade fått medlet. Ingen hund reagerade heller på den ene av de två som var hundrädda. På den andre hundrädde reagerade några hundar lite grann. Observatörerna var överens om att det berodde på försökspersonen uppträdande, då denne inte kunde dölja sin tveksamhet mot flera av hundarna.

Ingen hund reagerade på de personer som var neutrala, som alltså vare sig var rädde eller spelade rädda. Däremot reagerade de flesta av hundarna på de båda som spelade hundrädda. De utsöndrade ingen lukt av stresshormoner utöver normalt, men visade med sitt bettende att de var tveksamma. Man kunde också se hur hundarna studerade de här personerna betydligt mer noga än de andra.

Vi kom till den slutsatsen att hundar inte reagerar på en persons lukt, utan istället uteslutande studerar dennes uppträdande. Det får vidare belägg, dels av ett stort antal iakttagelser jag gjort under årens lopp, dels av det faktum att stresshormoner utsöndras hos individer hela tiden, i ansträning och upprördehet, inte bara vid rädsla.

Hundarna måste helt enkelt försöka få vägledning genom kroppssignaler, som tydligen visar hur en person reagerar, för att få riktig information.

"citat slut"

Phu...skrivkramp :)

Detta är vad jag har lärt mig både via Anders Hallgren och egna erfarenheter.
 
[/quote]

En hund kan inte känna att ägaren är stressad/rädd. Det är så extremt små dofter som kroppen utsänder som hunden inte kan upptäcka. Däremot så läser hunden av vårt kroppspråk och vår rösten.




[/quote]

Kanske skrev oklart men det var röst och kroppspråk jag menade .
 
om jag va du skulle jag inte låta din hund hällsa på andra hundar, hellst ska hon total ingnorera (eller hur dt stavas)andra hundar för du e ju hennes ledare så då ska hon barar bry sig om dig.... :bow:
 
hon får ju hälsa på andra men inte när man går med dom i koppel å då tycker jag att hon bara ska hälsa på sådana hundar hon känner.... :bow:
 
Hundar har inget behov av att häsla och stoja med främlingar efter att de blivit vuxna. Du förmänskligar hunden med sådant resonemang. När hunden är vuxen håller den sig till sin flock och ska inte konfronteras med andra, okända, vuxna hundar. Det är helt onödigt och riskerar bara att sluta i bråk och gruff. Vuxna hundar kan leka med valpar eller i vissa fall unghundar men annars finns inget behov för det.
 
Läs alla mina inlägg innan du svarar :smirk:

Och nej jag förmänskligar inte hundar, och lek med okända har jag aldrig någonsin yppat.
 
Jag måste bara få tala om att en Staff INTE är en aggresiv och elak kamphund.

Staffen är en av dom snällaste hundar som finns och det BÄSTA den vet är sällskap. Självklart finns det ju alltid elaka hundar av alla raser. :) jag skulle låta som hälsa, men också tala om för staffägaren hur det ligger till med din hund. Lycka till.
 
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------
Om Ägaren gärna vill att de ska kunna umgås & träffas så gå koppelpromenader utan att de får nosa. Gör så några gånger så kommer både ägaren koppla av allteftersom hon lär känna hanhunden och tiken kommer kunna läsa av vilken typ av hund hon så småningom ska hälsa på
--------------------------------------------------------------------------------

Det tycker jag låter som ett utmärkt förslag!
Speciellt det sista med att den osäkra hunden får bilda sig en uppfattning om den andre i lugn och ro.
Har själv en mycket reserverad och osäker tik som på inga villkor kan hälsa på främmande hundar i koppel.
Tyvärr har många hundägare ingen förståelse/tid/intresse för att gå gemensamma promenader där hundarna inte får vara lösa och hälsa på varandra första gången/gångerna.
Synd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 657
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Lite konstig rubrik, och jag kan helt enkelt lämna hunden själv ett par timmar, varav lyxproblemet. Men... Vi är bjudna på glöggfest...
2
Svar
23
· Visningar
3 967
Senast: Tussilago
·
Övr. Hund Jag, pojkvän, en tjejkompis och hennes kille tog med mina två vovvar (två shih tzu killar för er som inte vet) och gick en promenad...
Svar
11
· Visningar
1 775
Senast: elgur86
·
Övr. Hund Mulle är nu ca 6 månader (amstaff) och en trevlig, glad och lugn hund. :love: Jag har läst på om amstaff och förstår det så att de...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp