Vågar man bli hundägare?

Bukefalos 30 år!

Jag blir så pepp av dessa historier om era liv med hundarna! 🥰

Nu är nästa steg att föreställa sig vardagen och utefter den hitta en ras som kommer trivas med det liv jag ser framför mig. Har kollat lite på pudel efter ett tidigare tips i tråden och blir mer och mer förtjust får jag säga!
Sätt dig in i BPH/MH (mentalbeskrivningar) när du börjar landa i raser. Vissa raser är bättre mentalt än andra och utvärderas mer. Det gör det betydligt enklare att hitta en bra hund med trevlig mentalitet.

Jag gillar bra pudlar, men har träffat många som är skräp med tyvärr.

Sätt dig in i BPH/MH (mentalbeskrivningar) när du börjar landa i raser. Vissa raser är bättre mentalt än andra och utvärderas mer. Det gör det betydligt enklare att hitta en bra hund med trevlig mentalitet.

Jag gillar bra pudlar, men har träffat många som är skräp med tyvärr.
Jag håller med om detta - jag har ju själv en pudel (storpudel) som inte riktigt är helt mentalt stabil, utan har en del rädsleproblem (ljud, överraskningar, höjder, underlag etc.). Hon har också ganska ordentligt med jaktinstinkt.

Men - det finns även väldigt trevliga, stabila och orädda pudlar, som knappt har någon jakt alls.

Jag håller med om detta - jag har ju själv en pudel (storpudel) som inte riktigt är helt mentalt stabil, utan har en del rädsleproblem (ljud, överraskningar, höjder, underlag etc.). Hon har också ganska ordentligt med jaktinstinkt.

Men - det finns även väldigt trevliga, stabila och orädda pudlar, som knappt har någon jakt alls.
Storpudeln jag växte upp med var helt mentalt stabil och i många avseenden en "enkel" hund. Dock hade han, precis som din, en välutvecklad jaktinstinkt. Inte bara av typen "kul att springa efter nåt som rör sig", utan han kunde verkligen spåra och följa vilt om han kom lös i skogen (givetvis hölls han normalt sett i koppel, men det hände ett par gånger att han smet ut och kom lös). Har kanske storpudlarna större jaktinstinkt än de mindre varianterna?

Nu är nästa steg att föreställa sig vardagen och utefter den hitta en ras som kommer trivas med det liv jag ser framför mig. Har kollat lite på pudel efter ett tidigare tips i tråden och blir mer och mer förtjust får jag säga!
Jag föreslår att du kollar på cocker spaniel (engelsk). Finns i utställning/sällskaps respektive jaktvariant men det är samma stambok. Jaktcocker är en turbo men även den ”vanliga” cockern är i normalfallet en rolig hund att jobba med och prova på olika grejor med. Lättlärda, har will to please och så denna fantastiska glädje som verkligen piggar upp! Plus söta hela livet.

Många stupar på pälsvården, men i ditt fall lär det inte vara ett problem. Med rätt handlag och öga för exteriör lär man sig trimma sin cocker själv - även för utställning.

Bild på min 5-åring för att illustrera ”söta hela livet”.

Bifogade filer

• IMG_4151.webp
    IMG_4151.webp
    55,4 KB · Visningar: 1 125
Storpudeln jag växte upp med var helt mentalt stabil och i många avseenden en "enkel" hund. Dock hade han, precis som din, en välutvecklad jaktinstinkt. Inte bara av typen "kul att springa efter nåt som rör sig", utan han kunde verkligen spåra och följa vilt om han kom lös i skogen (givetvis hölls han normalt sett i koppel, men det hände ett par gånger att han smet ut och kom lös). Har kanske storpudlarna större jaktinstinkt än de mindre varianterna?
Finns små som har den typen av jakt i sig också även som jagar med jaktskall :)
Terrier borde ju dock vara värre på den punkten.

Trots sina rädslor är min pudel nog den enklaste av mina hundar i vardagen - hon behövde aldrig träna någon passivitet, har alltid varit väldigt enkel att ha med sig på platser/träningar/tävlingar etc. Utöver att hon tjuvar mat, men det är ju mer städat på bänkarna hemma nu :p

Min har skapligt med jakt i sig (blir väldigt fokuserad på vilt, hade nog gärna kunnat dra iväg ordentligt efter vilt (troligtvis även spår), och har bland annat tagit två av mina hönor som råkade ta sig ur hönsgården), och har lite för selektiv hörsel och lydnad för att gå att ha lös i skogen på ett säkert sätt. Men jag tror också att det finns storpudlar som inte har så mycket jakt av vad jag läst från andra pudelägare. Just jakt verkar vara en sådan sak som det kan vara ganska olika för pudlar, av vad jag förstått.

Vi hade en mellanpudel när jag växte upp och visst fanns det jakt i honom men det var aldrig något problem att ha honom lös i skog och mark, enda gångerna han jagade var att han sprang efter fåglar om han släpptes ut att roa sig själv på morfars gård. Eftersom det var småfåglar som flög runt huset fick det vara. Han gjorde aldrig några katter eller andra djur något. Var lätt att dirigera lös med signaler och handtecken för t ex höger/vänster, stanna, sitt och ligg på distans. Drog aldrig när vi var i skogarna och han var lös.

Jag har haft några pudlar i de kurser vi gått med våra hundar och de har verkligen varit klassens clowner. Den engelska cockern är en annan stor favorit.

Trots sina rädslor är min pudel nog den enklaste av mina hundar i vardagen - hon behövde aldrig träna någon passivitet, har alltid varit väldigt enkel att ha med sig på platser/träningar/tävlingar etc. Utöver att hon tjuvar mat, men det är ju mer städat på bänkarna hemma nu :p

Min har skapligt med jakt i sig (blir väldigt fokuserad på vilt, hade nog gärna kunnat dra iväg ordentligt efter vilt (troligtvis även spår), och har bland annat tagit två av mina hönor som råkade ta sig ur hönsgården), och har lite för selektiv hörsel och lydnad för att gå att ha lös i skogen på ett säkert sätt. Men jag tror också att det finns storpudlar som inte har så mycket jakt av vad jag läst från andra pudelägare. Just jakt verkar vara en sådan sak som det kan vara ganska olika för pudlar, av vad jag förstått.
Ja det är mycket jaktlust eller i princip ingen alls hos pudlarna 😀
Mina jagar inte alls dom kan gå lösa ”överallt” och är heller inte intresserade av mötande så inkallning har liksom alltid flutit på oavsett störning så är matte viktigast 😄

Glöm inte vikten av bra människor. När du börjar fokusera på raser eller hundtyp - gå med i facebookgrupper. Ring och prata med uppfödare och kanske med någon på lokala brukshundklubben. Vilka vill du fortsätta umgås med?

Hahaha - våran tjuvade också mat! Han var expert på att liksom lite diskret glida förbi t.ex. ett dukat kaffebord och råka få med sig en bulle eller två! :D

Glöm inte vikten av bra människor. När du börjar fokusera på raser eller hundtyp - gå med i facebookgrupper. Ring och prata med uppfödare och kanske med någon på lokala brukshundklubben. Vilka vill du fortsätta umgås med?
Ja, alltså, vill man engagera sig i rasklubb och sånt kan det nog vara idé att göra viss research. "Min" rasklubb har visat sig vara ett veritabelt getingbo av anklagelser och skitsnack tyvärr... Det finns såklart bra människor där också, men lite tröttsamt att det ständigt blossar upp nya intriger. Jag har valt att stå utanför och bara leva ett bra liv med mina hundar, men om man aktivt vill vara delaktig blir det ju väldigt tröttande!

Jag gick från häst till hund, känner att det är skönt att det tar mindre tid och valde en aktiv sällskapsras. Med på allt, nöjd med allt. Passar mig då jag ibland har all tid i världen och ibland ingen.

Pudlar är verkligen roliga hundar! Har själv en storpudeltjej på 6,5 månad och en bruksschäfer på 9 år. Pudeln är pigg och glad, vänlig, ÄLSKAR att springa. Lätt att ta med sig och neutral/vänlig mot andra. Jaktlust har hon, märks i leklusten just nu. Katterna är lite offer ibland 😅 Dock har hon aldrig haft någon tanke på att jaga tex hästarna (både jobbar I stall och har egen häst). Hon är enligt mig en väldigt lättsam "lagom" hund. Nyfiken och framåt, trygg, har hört fyrverkerier och är trygg även där. En bra pudel är rolig att jobba med men kommer ju givetvis inte ha samma arbetslust som en bruksschäfer.

Det jag gillar är att även när hon är glad så är hon lätt att dämpa och växla mellan aktivitet och passivitet. Hon är inte så hårdhänt och burdus som tex min schäfer kan vara (givetvis bättre med träning, men finns ju där). Hon är inte överdrivet fjäskig/flamsig som vissa retrievers och spaniels kan vara även om hon är socialt intresserad och gärna "pussas". En studsboll är hon dock, ibland tror jag hon har fjädrar under tassarna 😅

Det jag skulle fråga uppfödarna om är magproblem, matlust (hänger ofta ihop), kolla bph/annan sport, fråga hur dom är vid höga ljud och smällar, på nyår, skott etc. Givetvis även att de är socialt öppna. Hur dom slappnar av i nya miljöer och är med andra hundar.

Vill man ha lite mindre storlek finns ju mellanpudel också. Och en annan ras som hade kunnat passa, löwchen :)

En sak som man ska tänka på när man köper hund är att priset är noll indikator på vilken kvalitet man kan förvänta sig. Ibland är det nästan tvärtom, att hundar av "låg kvalitet" aka svajig mentalitet, högre risk för sjukdomar och låg arbetskapacitet samt ibland inte ens reggade är dyrare än valpar med många mästerskapshundar i stamtavlan.

Till skillnad från hästar är vuxna och utbildade hundar också billigare än valpar, undantagen om de säljs till tjänst/praktiskt arbete.

Vill man ha tag på en bra hund får man helt enkelt göra lite research och prata både med folk som gillar rasen och andra. Och sedan försöka hitta linjer man gillar! Nästan alla raser avlas mot olika mål, och man kan tycka att ena typen är precis vad man vill ha men inte den andra. Vill du ha en dressyrhäst köper du liksom inte en hopphäst bara gör att båda är reggade som svenska halvblod typ. Även om det såklart händer att man får fram toppenfina dressyrhästar ut rena hopplinjer ibland.

Vill göra en uppdatering här, en valp är tingad och hämtas om två veckor!

Det blev en löwchen!!

Tack för alla tips och råd, utan er hade det kanske inte blivit hund alls. Och det hade med all säkerhet inte blivit just den rasen men oj vad rätt den känns (såhär i förväg i alla fall :p)

Hittade även en fantastisk uppfödare med råd härifrån så nu känns den röda mattan in i hundvärlden utrullad, tack vare er🙏

Nu väntar allvaret om några veckor och jag räknar med fler råd och tips efter det…;)

Liknande trådar

• En hund till?
  • Att skaffa hund nr2
  • Omplacering - hur gör man? Hur klarar man sorgen?
  • Vara dagmatte, hur funkar det?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar