Hemma hos oss vet jag inte riktigt vad som händer heller! Nu sa äggleverantören dock att hans kläckrejt låg på runt 80% men så högt har ju inte vårat varit.
De senaste två kläcken (höns och vaktlar) var skit, det första var skitbra.

Vi har haft hygrometer i (Egg Tech) och det jag generellt kan säga är att fukten inte har räckt med ett kärl fyllt som det står i instruktionsboken. Vi har fått sätta i lite, lite i den andra också för att komma upp i rätt fukt.
Det i sin tur har ju gjort att fukten fluktuerar rätt rejält ibland när man inte hinner fylla på där. Jag undrar om det kan vara torrt inomhus kanske?

Nu köpte vi dock en Brinsea för 100 ägg och fuktpump och allt har fungerat perfekt......till igår, ca mitt i tiden. Då väljer isolerings- och magnetband att släppa runt om luckan (klistret pallar inte värmen på 37,7?) och pumpen pumpar helt febrilt i 5 timmar och vi kan först inte hitta var felet ligger. Hittar magnetremsan och sätter fast den igen. Det fungerar en stund till vi kom upp på morgonen och inser att det läcker i överkant där isoleringslisten släppt.
Innan jag åkte hemifrån lyckas jag dock tejpa läckaget och det tar endast 5 minuter tills den är i nivå.

Frågan är ju hur påverkade äggen blivit av detta. Ska det bli ännu ett skitkläck? Fasen alltså....

Jag har inte fått mer än 50% på något kläck, första kläcket va värst, där låg jag nog på 20% denna gången tror jag temperaturen va för låg i kläckaren för kläcket började sent, får skaffa en extra termometer tror jag.

generellt tror jag inte det skadar kläcket så jättemycket med en dipp mitt i kläcket, men säker är ju svårt att vara. Jag tror det är rätt torrt inumhus just nu
 
För övrigt kan jag berätta att kroktå-kycklingen är nu raktåad efter tejpningen.

Svarar mig själv.....
Jag skulle inte tejpa en kroktå om jag trodde det hade med aveln att göra......ville bara förtydliga det hela.
 
Jag som har vaktlar som ruvar fram kycklingar på löpande band om jag inte stoppar dem undrar varför man kläcker dem i kläckare istället för att låta mammorna ruva fram dem?
 
Jag som har vaktlar som ruvar fram kycklingar på löpande band om jag inte stoppar dem undrar varför man kläcker dem i kläckare istället för att låta mammorna ruva fram dem?

Vi har ju inga från början så det är ju nödvändigt.
Sedan vet jag att de flesta ”vaktelraser” (finns ju inga raser vad jag förstår, bara varianter) är tämligen ovilliga att ruva.

Det kanske visar sig när de växer upp att de gärna ruvar fram kycklingar, då får de gärna göra det.

Mina höns ligger ju och ruvar hela tiden och det är just de raser som INTE ska göra det, så man vet aldrig......
 
Vi har ju inga från början så det är ju nödvändigt.
Sedan vet jag att de flesta ”vaktelraser” (finns ju inga raser vad jag förstår, bara varianter) är tämligen ovilliga att ruva.

Det kanske visar sig när de växer upp att de gärna ruvar fram kycklingar, då får de gärna göra det.

Mina höns ligger ju och ruvar hela tiden och det är just de raser som INTE ska göra det, så man vet aldrig......
Aha! Ja, har man inga så är det ju svårt att få dem att ruva haha.
Arter finns det ju flera olika. Jag har kinesiska dvärgar. Så jag vet inte hur det ser ut med de andra arterna och varianterna. Mina lägger både ägg i rede och ägg lite överallt och sedan är det framförallt en höna som vill ruva, men alla ruvar om de får (vilket de inte får. 13 räcker 😂)
 
Aha! Ja, har man inga så är det ju svårt att få dem att ruva haha.
Arter finns det ju flera olika. Jag har kinesiska dvärgar. Så jag vet inte hur det ser ut med de andra arterna och varianterna. Mina lägger både ägg i rede och ägg lite överallt och sedan är det framförallt en höna som vill ruva, men alla ruvar om de får (vilket de inte får. 13 räcker 😂)


Det jag fått lära mig, just i dagarna är att Kinesiska vaktlar är inte lite hårt avlade och är ganska ”ny”, vilket gör att de ruvar villigare.
 
Japansk vaktel (speciellt i jumbo och fläsk) är en "produktionsfågel" den avlas för kött eller ägg och ruvningen är helt ointressant. I de flesta länder hålls dom i gallerburar och har inte ens möjlighet att ruva, kinesisk dvärgvaktel (en annan art) hålls nästan bara som sällskap och då är det ju mer intressant med naturliga beteenden. De som har japanska som ruvar säger ofta att det ärvs vidare rätt bra dock
 
HUr många vaktelhönor behöver man till varje tupp, på ett ungefär?
Tupparna är ganska tuffa mot sina hönor, så ju fler desto bättre. Fem är ett minimum, skulle jag säga. Sen kanske man ändå får ta undan tuppen ibland så hönorna får vila sig.
Fertilitetsmässigt och ”lustmässigt” är vakteltupparna dugliga. Parar sig med allt som rör sig... typ händerna när man matar etc...
 
Tupparna är ganska tuffa mot sina hönor, så ju fler desto bättre. Fem är ett minimum, skulle jag säga. Sen kanske man ändå får ta undan tuppen ibland så hönorna får vila sig.
Fertilitetsmässigt och ”lustmässigt” är vakteltupparna dugliga. Parar sig med allt som rör sig... typ händerna när man matar etc...


Tack!
Vi visste att våra skulle bli könsmogna nu men de var hälften/hälften vilket blev för mycket och på så kort tid att jag inte hann reagera. Det uppstod blodvite men mer blod än själva skadan på huvudet (ena hönan) så nu går de åtskillda för vila.

Jag har dock bara 4 hönor än så länge men relativt stor voljär, få se hur det går. Sparar en tupp till dem. Blir fler hönor snart.
 
Jag fick avliva fem av mina tuppar 😭 De bara bråkade och var taskiga mot hönorna. Behöll bara Lilleputten för han var den tuppen som var mest mobbad så jag hoppas att han kommer att vara snällast. Men fy vad jobbigt det var, speciellt Ion som jag haft i 2,5år. Sov gott Ion, Kevin, Stuart, Tim och Tom 😢
 
Så trist, @Lyan ! Ja, de är inte schyssta alltid...
Försök tänk att Ion var gammal, han skulle inte blivit mycket äldre ändå. Fast jag vet, det är aldrig roligt att ta bort djur 😢
 
Så trist, @Lyan ! Ja, de är inte schyssta alltid...
Försök tänk att Ion var gammal, han skulle inte blivit mycket äldre ändå. Fast jag vet, det är aldrig roligt att ta bort djur 😢
Nej, de är ju verkligen inte det. Riktigt elaka kan de vara! Ion var 3,5 år så jag tröstar mig med att han kanske ändå skulle dö av ålderdom snart. Men tupparna kan ju bli fem år om man har tur.
Jag får hoppas att Lilleputten får bli så gammal istället. Han är speciell för mig för han var så liten och ynklig som kyckling, bara hälften så stor som sina syskon och jag trodde verkligen inte att han skulle överleva men det gjorde han!
Det verkar som att det har lugnat sig rejält i flocken sedan jag tog bort de andra tupparna. Så nu väntar jag bara på att alla bortslitna fjädrar ska växa ut igen. De ser förjäkliga ut just nu
 
Jaha, idag när jag skulle flytta hönorna visade det sig att den ena var en tupp. Eftersom han var lugn och fin och inte så himla på fick han fortsätta vara med sina tre hönor. Nu är de ute i sin voljär.

Kollade alla tuppar jag sorterat ut för någon dag sedan och de skummade och hade gumpknöl allihopa så de är iallafall alla tuppar. De får sätta livet till i helgen.

Av 25 ägg kläcktes endast 9, en togs bort för han hade fel på benen och av resten var det alltså 5 tuppar och 3 hönor........suck.
Jag kommer nog inte kläcka i den kläckaren igen. Tycker den har dålig kläckprocent. Det räcker liksom med att det ändå kan vara svårt.
Ska testa nya kläckaren när jag fått ta lite paus i allt kläckande.
Eller så lägger jag lite pengar på att köpa hönor......orka hålla på känns det som. Kläckaren har vart igång sedan i slutet av mars.
 
Jaha, idag när jag skulle flytta hönorna visade det sig att den ena var en tupp. Eftersom han var lugn och fin och inte så himla på fick han fortsätta vara med sina tre hönor. Nu är de ute i sin voljär.

Kollade alla tuppar jag sorterat ut för någon dag sedan och de skummade och hade gumpknöl allihopa så de är iallafall alla tuppar. De får sätta livet till i helgen.

Av 25 ägg kläcktes endast 9, en togs bort för han hade fel på benen och av resten var det alltså 5 tuppar och 3 hönor........suck.
Jag kommer nog inte kläcka i den kläckaren igen. Tycker den har dålig kläckprocent. Det räcker liksom med att det ändå kan vara svårt.
Ska testa nya kläckaren när jag fått ta lite paus i allt kläckande.
Eller så lägger jag lite pengar på att köpa hönor......orka hålla på känns det som. Kläckaren har vart igång sedan i slutet av mars.
Jaha, idag när jag skulle flytta hönorna visade det sig att den ena var en tupp. Eftersom han var lugn och fin och inte så himla på fick han fortsätta vara med sina tre hönor. Nu är de ute i sin voljär.

Kollade alla tuppar jag sorterat ut för någon dag sedan och de skummade och hade gumpknöl allihopa så de är iallafall alla tuppar. De får sätta livet till i helgen.

Av 25 ägg kläcktes endast 9, en togs bort för han hade fel på benen och av resten var det alltså 5 tuppar och 3 hönor........suck.
Jag kommer nog inte kläcka i den kläckaren igen. Tycker den har dålig kläckprocent. Det räcker liksom med att det ändå kan vara svårt.
Ska testa nya kläckaren när jag fått ta lite paus i allt kläckande.
Eller så lägger jag lite pengar på att köpa hönor......orka hålla på känns det som. Kläckaren har vart igång sedan i slutet av mars.

Är det samma kläckare som jag haft? Realen?

i mitt senaste katastrofkläck har dom börjat gala lite smått och nån lägger ägg med, men jag har inte brytt mig att märka vilka som är tuppar för jag bestämde mig direkt för att jag inte ville spara nån ur det kläcket. Igår tog jag bort en som visade tecken på nåt neurologisk besvär, jag tror det har med kläcket att göra men jag tänker inte chansa. Tror jag tagit bort 5 hitls av 14 som kläcktes ur 30 ägg, tror aldrig jag tagit bort mer än 2 av 26 tidigare så det är verkligen katastrof. Kommer bli fler kläck lite senare i sommar men vi ska åka iväg ett par dagar i juni och vill timea det så att inte grannen behöver ta hand om en drös vaktelbebisar :p:p
 
Jag måste hitta nya benringar till mina för de fastnar i nätet när de flyger emot det. Jag kan också byta nät men då kommer det att bli mycket sämre insyn i voljären och det blir mycket jobb att byta allt nät. Men jag kan inte hitta ringar. Djuraffärens ringar var för små och vaktelringarna jag köpte var för stora :down: Nu har de buntband i olika färger. Vill någon ha benringar med innerdiameter på 6mm i olika färger billigt så skicka ett PM

Jag funderar också på att låta dem ruva fram en kull men jag är inte säker. Kycklingarna är ju såååååå söööööta! Men tänk om jag bara får en massa tuppar och måste avliva dem igen? Svårt beslut! Det hade varit lättare om jag eller någon annan hade ätit dem. Skulle iofs kunna prova att ge den ena hunden. Den andra har kronisk mag/tarminflammation så hon kan inte äta ohydrolyserad mat utan att bli sjuk
 
Senast ändrad:
Jag måste fråga....krossar ni musselskalen lite extra för era vaktlar? Jag får några skinnägg ibland och undrar lite om de kanske inte får i sig de stora delarna och de är de ända som är kvar i skålen?
 
Då har vi köpt till lite fler vakteldamer. Tuppen är glad.

Vi köpte fem extra men något hände i bilen (vi märkte inget utan helt plötsligt var det spån överallt, som läckt ur transportburen) och en liten tjej skadade vingen. Hon fick tyvärr slaktas då det var mycket svullet och fjädrarna rykt samt rött som tusan.
I värmen kändes det inte ok att laborera med sådant.

De andra är glada i voljären och har redan ett dygn efter ankomst börjat lägga ägg.

Nu har vi alltså två "genbankar". Tuppen är släkt med tre av hönorna så honom byter vi ut lagom till våren så vi har tre genetiskt olika linjer, för friska kycklingar.
 
Igår hittade jag en av våra vaktlar död. Har faktiskt ingen som helst aning om vad som hänt. Jag räknar ju in dem två gånger per dag så jag blev tämligen överraskad när hon låg stendöd.

Hon hade gått och lagt sig på under en av bjälkarna som är lite skyddande men dött helt lugnt. Likstel så säkert bara någon timme innan jag hittade henne. Såg inget uppenbart.
Tror inte det var kyla för det har bara varit -3 här och de har en värmelampa för säkerhets skull. Inte heller åldern för hon var bara 6 månader gammal men å andra sidan är det ju 1/4 av åldern på ett ungefär.

Nåja. Hoppas det inte är något smittsamt.
 
Igår hittade jag en av våra vaktlar död. Har faktiskt ingen som helst aning om vad som hänt. Jag räknar ju in dem två gånger per dag så jag blev tämligen överraskad när hon låg stendöd.

Hon hade gått och lagt sig på under en av bjälkarna som är lite skyddande men dött helt lugnt. Likstel så säkert bara någon timme innan jag hittade henne. Såg inget uppenbart.
Tror inte det var kyla för det har bara varit -3 här och de har en värmelampa för säkerhets skull. Inte heller åldern för hon var bara 6 månader gammal men å andra sidan är det ju 1/4 av åldern på ett ungefär.

Nåja. Hoppas det inte är något smittsamt.
Amen oj! Var bor du? (Kan inte sova och snurrar på buke, beklagar hönan).
Körde från stallet innan ikväll och tänkte, ja nu märks det att det börjar bli höst och kallare. Då låg det på 10+.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 372
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 091
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp