Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Hon som födde upp avkommorna säger att dom ser väldigt trevliga ut i exteriören och trevliga i temperamentet också. Dom har generellt både bra gångarter och bra hoppförmåga en av dom blev klass 1 som gångartshäst på treåringstestet. :)
Hon rekomenderade att jag skulle ta en lite mindre hingst med bra halsansättning
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Vilken häst skulle inte vara "avelsvärderad"?
Pappan är Elitpremierad med massor av tävlingsmeriter och mödernet välmeriterat i avel (i alla fall längre bak).
Stoet själv är visat på 3-årstest med goda resultat.

Precis, dessutom är en avkomma visad med ännu bättre resultat.
http://www.blup.se/en-us/horses/209102-heaven-f5-swb

Definitivt ett sto som platsar i aveln, JJRayban som nämnts kan vara en god kandidat, medför ytterligare bra xx-blod till detta maffiga sto (enligt BLUP-side bilden).
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

haha ja maffig snällt sagt, hon ser ut som en bulldozer. Men en trevlig sådan som tur väl är.
Ja det är mycket därför jag har JJ Rayban som stark kandidat, han är inte min favorit men han kan nog göra avkomman ädlare än vad mamman är.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Jag tycker att du skall titta extra på Shooting Star.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Vilken häst skulle inte vara "avelsvärderad"?
Pappan är Elitpremierad med massor av tävlingsmeriter och mödernet välmeriterat i avel (i alla fall längre bak).
Stoet själv är visat på 3-årstest med goda resultat.

?? Hästan som tråden händla om!!! Ett valdig enkle fråga:
ÄR HÄSTAN VIA PRIMEIRING GODKÄND FÖR AVEL!!!
Vilket häst som helst kan gör ett 3-års test!
Att betäcka ej godkänd häster är inte det sätt att bedriva en god avel!
Det är däför vi har ett Premeiringsnamndnen i detta ländet, ATT FRÄMJA EN GOD AVEL!
Gott blod innabär inte att en individ är avelsvärdig.

Det finns för mycket Back Yard Hilly Billy Breeding!
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Fast halvblodsston godkäns inte för avel.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Jag tror nog att du får berätta för oss alla vilken "avelsvärdering" du syftar på och vilken "premieringsnämnd" som godkänner ston för avel i Sverige.
Det låter som om du syftar till hingstarnas bruksprovssystem.
Alla ston kan göra 3-årstest och 4-årskvalitetsprov (med varierande resultat), vilken är "premieringen" du syftar till?

Min egen uppfattning är att ett korrekt sto med antingen egna tillräckligt bra tävlingsmeriter alternativt en mycket bra stamtavla med en stark mödernelinje med bra tävlingsmeriter absolut har i aveln att göra.
Att detta sto redan har lämnat bra avkommor (testade) styrker att ha kvar henne i aveln.
Små detaljer kan påverka om en viss individ har lyckats själv på tävlingsbanan, detta i sig behöver inte per automatik exkludera ett annars bra sto för avel.

Kan dock säga att det är få härinne som inte håller med dig om att endast tillräckligt bra ston ska vara i avel, men detta sto hör nog helt klart dit med sitt intressanta möderne.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Halvblodsston godkänns inte vid någon premiering. Det finns alltså inte några godkända halvblodsston i Sverige. Istället gör man en värdering av stam, individ, avkommor, och just detta sto tillhör de som bör vara lämpliga i gångartsavel.

Jag vet inte vilken ras du avlar men uppenbarligen vet du inget alls om svensk halvblodsavel.

Att använda stora bokstäver är inte ett trevligt sätt, det uppfattas som att man skriker.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Stora bokstav är att MARKERA, inte att skrika.
Du kan tolka hur du vill.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Vi uppfattar det som att man skriker, vill man markera använder man fetstil.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Jag tror nog att du får berätta för oss alla vilken "avelsvärdering" du syftar på och vilken "premieringsnämnd" som godkänner ston för avel i Sverige.
Det låter som om du syftar till hingstarnas bruksprovssystem.
Alla ston kan göra 3-årstest och 4-årskvalitetsprov (med varierande resultat), vilken är "premieringen" du syftar till?

Min egen uppfattning är att ett korrekt sto med antingen egna tillräckligt bra tävlingsmeriter alternativt en mycket bra stamtavla med en stark mödernelinje med bra tävlingsmeriter absolut har i aveln att göra.
Att detta sto redan har lämnat bra avkommor (testade) styrker att ha kvar henne i aveln.
Små detaljer kan påverka om en viss individ har lyckats själv på tävlingsbanan, detta i sig behöver inte per automatik exkludera ett annars bra sto för avel.

Kan dock säga att det är få härinne som inte håller med dig om att endast tillräckligt bra ston ska vara i avel, men detta sto hör nog helt klart dit med sitt intressanta möderne.

Den har bedomning:
http://www.asvh.se/bedomningar/oversikt
1 och 2års premiering.
Rikssto bedomning #13, Stopremiering
Tro inte jag har läs fel.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Så du tycker på fullaste allvar att en sommarpremiering på en gräsäng där man springer med hästen och ställer upp den framför en exteriördomare är en mer rejäl avelsvärdering än 3-årstest och 4-årskvalitetstävlan?

Rikssto kvalificerar du hästen till genom ett mkt bra resultat på 3-års.

Varför lägger du inte ner diskussionen när du så uppenbart inte har en aning om hur bedömningsystemet fungerar i Sverige?

Och varför är du så kritisk mot detta sto i aveln?
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Som moderator ber jag dig att sluta förstöra tråden med att diskutrera någon du uppenbarligen har missförstått.

Vill du diskutera det svenska premieringssystemet får du starta en egen tråd om det.

Görel - moderator
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Har inte tittat på Shooting star innan men han ser ut som en trevlig herre :) Kan du berätta lite om honom? hittar nämligen mest om hans mamma och pappa och de som står på blup då. :P

Va skönt att höra att det är så många som inte tycker att det är korkat att avla på henne :) Det känns bra att veta
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Shooting Star blev godkänd i Sverige som treåring, sedan åkte han och gjorde bruksprov nånstans i Tyskland och gick väldigt bra på det, jag tror att han vann gångartsdelen och han hoppade helt okej också, han hoppade 8-8. Detta gjorde att han var direktgodkänd som fyraåring. Han visades exteriört och även riden och han ser enormt lätt och ridbar ut. Mycket trevlig skallen.

Hans mamma har gått GP dressyr och Sir Donnerhall är väl en av de mest eftertraktade hingstarna i tysk avel idag.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

hej görel
lägger en kommentar här utanför ämnet & ursäkta trådskaparen med mindre än ; vännen "brorsan"- boy friend xx :love: en riktig kämpe, gick på löp och blev sedan ridhäst tills han tyvärr på sitt 26 år togs bort p.g.a hastig sjukdom, mitt i natten for dom med honom till strömsholm o hästen stod på benen fast han var dålig. :cry: hans pappa var nämnde stove friend!
k
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Inlägget jag svarade på är nu borta...

Tack moderator, för jag började också bli trött på skräpet
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Ja det låter ju inte helt fel :) Tack så mycket för att du berättade lite om han för jag hittade bara fakta om föräldrarna.
och vet du vart han står? Jag kan vara helt ute och cyklar nämligen för jag har fått för mig att han står utanför Helsingborg och det är ganska nära mig så det hade varit skönt.

Just nu är jag mest förtjust i Canterbury io för sig, men han är ju ganska stor och shooting star är ju lite mindre så det kanske skulle passa bättre.
Men jag blir alltid lika velig när det kommer till hingstval så vi får väl se hur det hela slutar :P
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Han står i Danmark, trasnsporteras till Sverige med färsk semin, jag tror att de tom kör över själva. Så var han står spelar ju mindre roll för själva betäckningen, men om du vill åka och titta är det ju bra om han bor nära.

Jag hade hellre tagit gångartshingst med bra hoppning till ditt sto än tvärt om. Canterbury är en stor favolrit hos mig och om det varit ett sto med hoppblod hade jag förordat honom, men till ditt sto tror jag mer på Shooting Star
 

Liknande trådar

Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Görel
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 056
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag funderar på att betäcka mitt silverssvarta sto så småningom. Jag har kollat runt på olika hingstar, både de som finns inom rimligt...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: janna
·
Avel Har lite tankar kring detta då jag nästa år tänkte lägga en dyrare hingst på mitt ena sto. Hur resonerar ni om ni lägger ca 20-30 tusen...
Svar
12
· Visningar
2 416
Senast: rebeckasff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp