Val av hundras

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Materialgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 882
M

Materialgirl

Hej,
Jag och sambon funderar på att köpa hund och det disskuteras hundraser för fullt här hemma. Tänkte att här på buke finns det gott om kunnigt folk som kan bidra med sina erfarenheter.
Det vi vill ha är en hund som kan trivas med att bo i en lägenhet och har ett måttligt arbetsbehov. Dvs inte behöver arbeta hårt flera timmar om dagen för att må bra. Naturligtvis kommer den få prommenader, joggingturer, bus osv. Då vi båda arbetar ska den klara av att lämnas ensam i några timmar (planen är dock att min pensionerade mor ska vara dagisfröken åt honom). Den ska fungera bra med andra djur då jag är hästtjej och vill kunna ta med mig hunden till stallet och med på långa skogsturer. Helst en stor eller mellanstor hund.
Att välja hundras är som att stå mitt i en djungel, och det finns så många fina hundar att välja mellan!
Dessa raser har vi hittills intresserat oss för:
Grey hund
Rhodesian horseback
Irlänsk varghund
Bullmastiff
Border terrier

Är det någon som har erfarenhet av dessa raser? Finns det andra raser som kan passa oss?

Sv: Val av hundras

Alla raser du presenterat har mycket jakt i sig och kan vara problem att kunna ha lösa.

Irländsk varghund tycker jag ABSOLUT inte att man ska ha i lägenhet. Visst, det är en hund utan enormt aktiveringsbehov, men de är stora och jag tycker de ska ha yta att röra sig på.

Rhodesian ridgeback har mycket jakt i sig och är tuffa hundar. Men har man tillräcklig lydnad på dem är de härliga hundar som utan problem kan följa med på ridturer. De har ganska stort aktiveringsbehov och är i behov av mental stimulans, trots att de inte är de lättaste hundarna att träna.

Greyhound är nog den ras jag tycker skulle passa er bäst, bortsett från biten att ha den lös. Men det är inte omöjligt, så med mycket, mycket jobb kan du lyckas ha med dem ut.

Bullmastiff är väl inte den mest idealiska hunden att ha med ut i skogen, de är rätt tunga hundar som jag antar kan ha svårt att hänga med i snabbt tempo länge.

Border terrier är ungefär 30 cm hög, så om du vill ha en stor till medelstor hund passar den nog inte särskilt bra. Men annars låter det som om de kan passa bra med er.

Jag tycker du ska kolla på t ex (kungs)pudel, whippet, welsh springer spaniel och liknande.
Om du är beredd att arbeta en den med hunden mentalt kan även hundar som golden retriever, flat coated retriever och liknande.

Håller med, o med sista stycket vill jag tillägga Berger des Pyrénées, en lättlärd vallhund som älskar att röra på sig.

mvh

Äh, varför skulle man inte kunna ha en varg i lägenhet? Man motionerar ju inte hunden innomhus.
Det står väl ingenstans att hon vill kunna ha hunden lös heller?

TS: Tycker nog att både greyhound, irl.varghund och borderterrier skulle kunna passa. De två första är lugna lätta hundar. Borderterriern behöver lite mer stimulering men orkar du med det så är det jättetrevliga hundar. Tänk bara på det om du köper en Greyhound att kapplöpningstypen är en mycket mer hållbar hund är utställningsvarianten som är alldeles för stor och tung för sin kroppsbyggnad.

Fast oftast om man har med hunden i stallet brukar man vilja ha den lös. Det är inte jättepraktiskt med en hund i koppel på ridturerna om man nu vill ha med den då.

Fast oftast om man har med hunden i stallet brukar man vilja ha den lös. Det är inte jättepraktiskt med en hund i koppel på ridturerna om man nu vill ha med den då.

Jag har mina hundar i koppel på ridturerna och det är inga som helst problem. Terriern kan inte vara lös alls så han har alltid koppel vid ridning, lurchern får bara vara lös på viltsäkra ställen, det är bara retrivern som alltid är lös.

Ni verkar ju gilla den lite slimmade typen av hund och om du ska ha den med på ridturer så föreslår jag dalmatiner. Har ni kikat något på den rasen?

Det står ingenstans att hon vill kunna ha hunden lös, nej, men jag tycker att om man vill ha hund med sig på ridturerna ska man väl inte välja en man behöver ha i koppel när man har möjlighet att välja en mer lämpad hund?

*KL*

ANg greyhound så långa ridturer och ha med i stallet, är det året runt? De fryser LÄTT vintertid tyvärr, vissa är robustare än andra, vissa fryser häcken av sig om de sticker ut näsan.

Det är eg enda anledningen att jag övergett greyhound temporärt (när jag blir pensionär ska jag ha sådana igen!), de är inte så robusta och vädertåliga (även om individuella skillnader finns), och dåligt lämpade vara med i 'ur och skur' så.

Annars tror jag det skulle passa er, men som sagt, är det året runt de ska vara med i stallet och på långa ridturer?

/Alexandra - vars båda greyisar varit med lösa på ridturer.

Kanske inte helt lätt att se, men den mörka fläcken bredvid hästen är en greyhound ;) Ta bort http:// och försök igen om det krånglar

http://hem.passagen.se/xyplex/vision014.jpg

http://hem.passagen.se/xyplex/vision013.jpg

http://hem.passagen.se/xyplex/vision005.jpg

Vad snabbt jag fick hjälp av er! Tack så mycket. Det stämmer att vi gärna vill kunna ha hunden lös, i tex stall och på ridturer utan att den jagar allt som rör sig.
Det är så mycket att tänka på när det gäller rasval! Grey hund och varghund tänkte vi på pga att min sambo älskar sånna hundar! De verkar vänliga och lugna, men om de har stark jaktdrift så är de kanske inte det bästa valet. Jag vet att border terrier är små, men jag har en soft spot för den rasen sen mina farföräldrar hade sånna när jag var liten. Det verkar vara en ras som orkar långa turer oxå.
Jag ska läsa på om de raserna ni föreslog! Pudel har jag varit inne på tidigare, men sambon tycker det är en barbiehund(?). Ska ta upp den igen :)

Det vi vill ha är en hund som kan trivas med att bo i en lägenhet och har ett måttligt arbetsbehov. Dvs inte behöver arbeta hårt flera timmar om dagen för att må bra. Naturligtvis kommer den få prommenader, joggingturer, bus osv. Då vi båda arbetar ska den klara av att lämnas ensam i några timmar (planen är dock att min pensionerade mor ska vara dagisfröken åt honom). Den ska fungera bra med andra djur då jag är hästtjej och vill kunna ta med mig hunden till stallet och med på långa skogsturer. Helst en stor eller mellanstor hund.

Jag har själv ridgeback, som rasen heter (skrev ni bara fel eller trodde ni att den hette horseback?)

Ridgebacken är en hund som brukar benämnas aktiv sällskapshund.
Den tar inte stor plats hemma (kryper gärna ihop till en boll i sängen eller soffan). De är lugna och avslappnade inomhus men energiska ute. Den behöver inte arbeta i timmar varje dag men kräver naturligtvis en hel del motion och även mental stimulans som med fördel tillfredställs genom någon form av nosarbete (sök, spår, viltspår).

Att kunna lämna en hund när man jobbar är ju helt och hållet en träningsfråga, oavsett ras. Jag skulle inte rekommendera att lämna en RR själv längre stunder (mer än ca 1 timme) innan ca 8 månaders ålder och då ska ni naturligtvis ha tränat en hel del innan.
RR är en ras som kan drabbas av separationsångest om man gör fel eller går för fort fram. Detta kan yttra sig i söndertuggade möbler, skor eller att hunden sitter hemma och ylar....

Att ha med sig en RR till stallet är något som för de flesta funkar väldigt bra. Känner jättemånga människor som har häst och RR.

En RR har mycket riktigt en del jaktlust, dock är de inga jaktidioter för det mesta och de är dessutom hemmabundna så det är är ingen hund som drar iväg och driver vilt i timmar och så utan de drar gärna efter en hare eller så men brukar vända efter 100 meter när de inser att de inte hinner ifatt den.
Att lära en RR att inte dra efter vilt är inte särskilt svårt men kräver naturligtvis att man befäster det, de föds ju inte lydiga direkt.

En RR är smart och lättlärd men svårmotiverad. Du måste övertyga din hund om att det du vill att den ska göra är värt mödan. En RR gör inget för att vara till lags utan allt den gör, gör den för sin egen vinnings skull. Det går t ex inte att nöta lydnadspass i timmar med samma moment. Din hund går hem efter 10 minuter ;) men detta är ju enligt mig en del av charmen, de är inga robotar som lyder minsta vink utan de använder hjärnan och tänker själva istället :)

Irländsk varghund tycker jag ABSOLUT inte att man ska ha i lägenhet. Visst, det är en hund utan enormt aktiveringsbehov, men de är stora och jag tycker de ska ha yta att röra sig på.

Det finns inga problem med att ha varghund i lgh. Okej skulle du bosätta dig i en mikroskopisk lgh så är de kanske jobbigare - eller om du tänker dig att ha flera st. Våra har inte haft några problem med att bo i lgh, dom rör sig bra inne - är inte rasen som lever rövare dygnet runt. Utan det kommer ett ryck om dagen då de kanske flängs runt lite i lgh, men har aldrig sett att det stört dom att det varit i lgh och inte i ett hus..

Att sen inte bosätta sig i en lgh 7våningar upp utan hiss är kanske inte att rekomendera. Inte när de har kommit in på ålders höst iallafall. Men i övrigt spelar de hunden ingen roll om det är en lgh eller ett hus den rör sig i. Oberoende hundras.

Att inte ha egen gård - då får man ju bara ute och promenera med hunden som vilken annan hund som helst.

/Petronella

Det finns inga problem med att ha varghund i lgh. Okej skulle du bosätta dig i en mikroskopisk lgh så är de kanske jobbigare - eller om du tänker dig att ha flera st. Våra har inte haft några problem med att bo i lgh, dom rör sig bra inne - är inte rasen som lever rövare dygnet runt. Utan det kommer ett ryck om dagen då de kanske flängs runt lite i lgh, men har aldrig sett att det stört dom att det varit i lgh och inte i ett hus..

Att sen inte bosätta sig i en lgh 7våningar upp utan hiss är kanske inte att rekomendera. Inte när de har kommit in på ålders höst iallafall. Men i övrigt spelar de hunden ingen roll om det är en lgh eller ett hus den rör sig i. Oberoende hundras.

Att inte ha egen gård - då får man ju bara ute och promenera med hunden som vilken annan hund som helst.

/Petronella

Gammal tråd. Jag ser inte heller några problem med att ha varghundar i lägenhet nu mer ;)

Jag har mina hundar i koppel på ridturerna och det är inga som helst problem. Terriern kan inte vara lös alls så han har alltid koppel vid ridning, lurchern får bara vara lös på viltsäkra ställen, det är bara retrivern som alltid är lös.

Rider också men mina och bitvis kan det vara 5 hundar i koppel.... Blir lite att hålla i mao. Någon som har någon smart lösning för koppel vid ridning eller är det bara att hålla det i handen som gäller?

En vacker Kungspudel är absolut ingen Barbiehund, även om man vill styla dom så! :love:
Det är en kraftig och robust hund som älskar att röra på sig och att vara till lags!

Men vad jag tror skulle passa er är en Dalmatiner!
Också en bra hund (mycket vacker :love:) som har lätt för att lära och förr i tiden tränades dom till att springa med brandbilarna så det är ju en utmärkt hund att ha med på ridturer! :laugh:

Alla hundar behöver ju både fysisk och psykisk stimulans oavsett ras, tänk på att lagen säger att du inte får lämna en vuxen hund ensam mer än 4 timmar! :)

Och jag upprepar: Det finns ingen lag som säger detta, där har du fel. Skulle väldigt gärna vilja se den paragrafen i Sveriges Rikes Lag, citera gärna?

Däremot står det i SJVFS 2008:5, Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt

Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Detta är en rekommendation, stor skillnad på det och en lag.

och i en annan tråd skriver du att även hundgårdshundar måste rastas utanför hundgården var 6:e timme.

Inte många rätt där inte!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 735
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 865
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 818
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två... 2
Svar
38
· Visningar
7 939
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna