val av katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Jeka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 277
J

Jeka

Hej!

Vi har börjat fundera lite smått på att köpa en till katt. Vi har en huskatt sen tidigare men jag har blivit lite intresserad av att eventuellt köpa en ragdoll eller birma (eller liknande ras).De är ju så otroligt vackra. Jag vill ha en relativt lugn katt och gärna långhårig så jag tycker Ragdoll och Birma verkar vara passande raser efter vad man läst, eller vad tror ni?
Jag är inte så kunnig inom kattområdet så det vore trevligt att höra vad ni lite mer kattkunniga tycker.
Finns det några andra raser som vore lämliga?
Vilka fördelar/nackdelar har de olika raserna? Sjukdomar? Något speciellt man ska tänka på?
Vad skiljer Birma och Ragdoll åt?

Sv: val av katt

Det finns flera ragdollägare här, så de dyker nog snart upp för att svara på frågor. Mitt val hade varit lätt: raggis. De har ett superskönt temperament, lättskött päls, och snygga färger ;)
Birman upplever jag som ojämnare i temperamentet, vissa är väldigt trevliga, andra ganska griniga. Birman är lite fluffigare än raggisen, som mer har en lång, liggande päls. Ragdolls är normalt större än birmor.

Åh, nu kan jag också passa på att fråga massor :D

Vi har ju i dagsläget vår Xindra, men jag känner att jag vill ha en till, en raskatt så jag får prova på att ställa ut och allt sådant. Jag är väldigt sugen på en skogis, men samtidigt bankar hjärtat lite hårdare då jag ser en ragdoll, tycker de är så oerhört fina! :love:

Så kära skogis och ragdollägare - berätta allt!
Jag har ändå ett år på mig innan jag behöver fatta några beslut, det är alltså inte aktuellt med en till i dagsläget, men i framtiden är det det absolut!

Jag har en skogis och de är väldigt trevliga katter men oftast så håller de sig bara till familjen de bor i och är lite mera reserverad för främlingar(något jag bara uppskattar.) Den erfarenheten jag har av ragdolls är att de verkligen inte passar som utekatter. I lägenhet är de nog perfekta men som utekatter är de oftast ganska oförsiktiga och förstår inte riktigt att saker kan vara farliga. Ett lätt byte för en räv... Men det är mina erfarenheter iaf, kan ju vara väldigt olika beroende på katten :)

Jag har ju haft förmånen att fått leva med både birma och ragdoll, så jag kan ju dela med mig av mina upplevelser av de bägge raserna.

Till sättet så är bägge raserna lugna och sociala, men ragdollen är ändå snäppet lugnare än birman. Birman är också mer självständig än ragdollen.
En ragdoll följer dig där du går, de förflyttar sig från rum till rum när du gör det. Men de är inte påträngande, utan hänger bara med, sådär lite soft... ;)
En birma är som sagt mer självständig. Det kan gå en hel dag utan att man ser till katten, och sen bestämmer den sig helt plötsligt för att den vill kela, och då är den som ett frimärke på en!
Ragdollen har ju även den mysiga egenskapen att slappna av då man lyfter den, något som en birma inte har. De brukar snarare krulla ihop sig som ostbågar när man lyfter dem... :D
Detta gör ju även ragdollen till en väldigt lätthanterlig ras, det är inga som helst problem att klippa klor, ge tabletter etc. (Nu var det iofs inga problem med min birma heller, men det är ändå lite mer protester)

Till utseendet så är ju ragdollen större och med längre kropp, och har en silkigare päls som ligger tätt inpå katten. Birman har en mer fluffig päls och har en kompakt, rund kropp.
Dessutom har ragdollen större variation på färger än birman. En ragdoll kan ju vara colorpoint, mitted eller bicolor, medan birman alltid har vita tassar och inget annat.

Bägge är trevliga raser, men själv föredrar jag ändå ragdollen, både för dess härliga, jämna temperament och "laid-back" attityd, och även deras utseende, som jag personligen tycker mer om än birmans!

Alla egenskaper du räknade upp på din ragdoll....dom hade min birma också...:love:
Honom kunde man lägga upp över axeln sen låg han kvar tills jag tog ner honom....låg utslagen på rygg o njöt när han fick klorna klippta eller pälsen borstad.
Han kanske trodde han var en Ragdoll.. :D :rofl:

shattis skrev:
Alla egenskaper du räknade upp på din ragdoll....dom hade min birma också...:love:
Honom kunde man lägga upp över axeln sen låg han kvar tills jag tog ner honom....låg utslagen på rygg o njöt när han fick klorna klippta eller pälsen borstad.
Han kanske trodde han var en Ragdoll.. :D :rofl:

Jag vet många som säger att deras katter slappnar av som ragdolls, men jag har ännu inte träffat på någon som slappnar av på samma sätt som en ragdoll. ;)
Som exempel: Om jag ser en fluga högt upp på väggen och lyfter upp Sammi för att hon ska kunna ta den, då ser hon inte den, eftersom hon hänger så avslappnad i mina händer att huvudet hänger nedåt... En "normal" katt kollar ju upp, även om de inte stretar emot i händerna.

Min birma låg också snällt i famnen när jag lyfte henne, men hon hängde inte som en trasdocka... Hon låg snarare som en boll i famnen! :p

Men det är klart att det finns individer inom alla raser som "avviker" från "normen". Men jag har pratat med andra uppfödare som har både birma och ragdoll, och de flesta håller med mig om skillnaderna mellan raserna.

Senast ändrad:

*lånar*

Tack för alla svar! :bow:
Tycker det låter som om de är ganska lika. Kanske att Ragdollen fått ett plus i kanten... :smirk:

Är det någon skillnad på pälsvården? Ragdollen har jag hört ska vara väldigt lättskött?
Är det någon av raserna som har fler sjukdommar inom rasen?

Är det dumt att ha en raskatt utomhus ibland? Tänkte på ev. stöldrisk osv...
Jag tycker det känns så elakt att låta den ena katten få vara ute när den vill medan den andra enbart får vara inne... Men vissa katter kanske inte har samma behov av att vara ute?

Har bara erfaenhet av Ragdoll, men jag kan säga att jag är KÄR! Min lille kille som nu är 5 månader är helt underbar till temperamentet! Visst hade jag hört att dom skulle vara avlappnade och goa, men inte såhär! Han är en spinnmaskin utan dess like, klippa klorna gillar han inte fast han gör inte så mycket mer än piper, han vill alltid vara med när jag gör något och han är en riktigt liten krambjörn!
Jag kan bara varmt rekomendera ragdollen! :)

Även om de inte har precis samma päls, så kräver de lika mycket skötsel, dvs ganska lite.
Dock kan det variera lite med säsong, och även individuellt. Min kastrathane tex har väldigt lång och tjock päls, och den är även en aning ullig, vilket den egentligen inte ska vara på en ragdoll. Detta gör att han ibland kan få tovor under magen som man får reda ut med kam.
Min hona däremot har en jättebra kvalitet på pälsen, precis som den ska vara på ragdoll, och hon får i princip aldrig tovor (undantag är om hon av någon anledning blivit smutsig).

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått... 2
Svar
33
· Visningar
1 969
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som... 2
Svar
36
· Visningar
3 600
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 831
Senast: cirkus
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 399
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka