Val av New forestshingstar 2007

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Först och främst, jättetråkigt det ni råkade ut för med Texas. Var ni eller nuvarande hingstägaren någonsin i kontakt med Lotta på Skattegårds som fött upp honom och där han även betäckte några ston som ung? Kanske hon annars kunde ha några tips att komma med. Har hört att hans far Miramis vid betäckning kan vara ganska stark och gärna vill gå "pang på rödbetan" eller vad man ska säga medans halvbrodern Porter är mkt försiktig och en riktigt gentleman mot stona. Kanske Porter skulle kunna vara något annars eller han finns för långt bort?

Ang seminhingstar i andra länder och nu känner jag att jag är ute på hal is för här kan jag inte reglerna men jag tycker att det är jätteintressant och skulle gärna lära mig dem. Är det verkligen så enkelt att bara anmäla till jordbruksverket och sedan ta in själv? Jag tänker på tex Kantjes Ronaldo som finns på import, han är ju både avelsvärderad och har ett RNF nummer (även om han ej var här på plats på premieringen) samt har löst licens i Sverige. Mister Malthe är ju iofs avelsvärderad och godkänd här men Corso tex behövs inte en svensk avelsvärdering och licens om man ska använda honom här?

Om man åker över bron med sto till Danmark är alla deras godkända hingstar då tillgängliga utan problem vid registrering av avkomma i Sverige (typ att det blir något liknande moderslivsimport)? Och hur funkar det om i stället hingsten eller sperman åker över bron är det andra regler som gäller då? Det borde det ju vara, vad skulle annars de danska hingstar som åkt hit och avelsvärderats på svensk premiering vinna på det?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ja det var himla tråkigt att det inte blev något föl efter Texas! Semin kan ju kanske vara ett alternativ på honom. Ska säga det till dem när jag springer på dem.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Dom har varit uppe och tävlat med Texas i närheten av Skattegårds Stuteriet förra helgen tror jag det var och då hade dom sagt att Texas pappa var också en "buffel" när dom betäckte med honom. Vet inte om dom fått något tips med sig hem.

Vad gäller Kantjes Ronaldo finns det en importör av hans sperma. Det gäller att boka på hösten så köper hon med sig hem från Holland, hennes namn står på informationen om honom.

Och om jag förstår det rätt så är det bara att anmäla till Jordbruksverket om där inte finns någon importör registrerad på hingsten så får man klartecken på att ta in den.

Att registrera en New Forest som har dansk pappa som ej är avelsvärderad i Sverige är inget problem. Det finns massor av sådana exempel och jag har även pratat med både registratorn och ordföranden i Svenska New Forest föreningen och dom har gett klartecken.

Ska registrera två föl i år som har dansk pappa som är godkänd i Danmark men inte i Sverige.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Mitt sto är efter Thor 152. Hon är mycket trevlig, vaken/pigg, inte så tungt byggd men ändå regäl i både fram och bakdel. Har just börjat rida in henne och det går högt över förväntan. Hade först tänkt att bara rida in och sedan sälja henne men då hon är en så underbar häst kommer hon nog att stanna längre...
Hum, hur man kan bli New forestuppfödare mer eller mindre av en slimp. I vanliga fall är det islandshästar som "kommer ut" här på gården.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag har lånat ett sto e. Robin - Merrie Master, som jag har tänkt avla på. Har inte fått hem henne än, men i år är hon betäckt med Palle, och den fölungen blir min.
Har inte en aning om vad jag ska betäcka henne med nästa år. Bor ju liite avsides när det gäller NF. Har ingen lust att åka runt halva Sverige när hon har föl vid sidan heller. Den enda hingsten häruppe är ju Valentin Bello Sun & om det finns någon/några hingstar på semin förstås :confused:
Det tål att tänkas på ;)
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag tycker att Valentin Bello Sun är en mycket trevlig hingst, jag har haft två avkommor efter hans far Dart Light. Dart Lights far Leede's Boy är en hingst jag har i de flesta av mina ponnyer bl a genom hans dotterson Fredriksbergs Dizney, och jag är mycket förtjust i det blodet.

Valentin Bello Sun tilltalar mig både stam-, exteriör- och prestationsmässigt, han var bl a bästa New forest-ponny på SM i hoppning i somras. Även Dart Light har ju höga hopp-meriter, han tog silver i SM 1992.

Valentin Bello Sun är en hingst som jag skulle kunna tänka mig att använda - om han inte stod så himla långt norrut... :crazy:

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag är också lite förtjust i Valentin Bello Sun o tycker han verkar trevlig, men har inte sett honom i verkligheten så det är kul att få höra mer om honom :-) . Man kanske ska satsa på honom nästa år då. Har ju "bara" 25 mil till honom :angel:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag hoppas på att få se honom på inomhus-SM på Hamre i Västerås om drygt två veckor! :)

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hallå New forest-folk, ska vi inte lyckas hålla liv i den här tråden?? "Connemarafolket" har ju massor att diskutera :)

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Om jag hade haft ditt 3-åriga 2xCavat sto hade jag utan tvekan betäckt henne med Ralph. Det blir nästan en omvänd golden cross kombination.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ja, Ralph ligger också på min "önskelista", egentligen borde man ta honom redan till nästa år i och med att han är så gammal. Jag har ett sto efter Ralphs halvbror Dennie RNF 187-S som jag tycker mycket om både i temperament och exteriör.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Var kommer Ralph att stå nästa år då?
Dimman, vad finns i skåne som kan vara intressant?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ralph kommer att stå hos sin ägare på Orust.

Hm... Vad som är intressant i Skåne...
2006 var dessa hingstar stationerade i Skåne:
Lobsang RNF 41 e.Oakley David - Knightwood Palamino. Prem B
(Lobsang är 35 år gammal, har betäckt och fått dräktigt i år :) )
Miclas Activ RNF 100 e.Smedhults Cavat - Miclas Micado. Prem B (ext), A (prest).
Fredriksbergs Dizney RNF 98 e.Smedhults Cavat - Leede's Boy. Prem B (ext), A (prest).
Rolökke Swallow RNF 110 e.Peveril Probus - Sonny Summertime. Prem B (ext, prest).
Skattegårds Texas RNF 136 e.Skattegårds Miramis - Silverlea Buckskin. Klass GI (prest).
Sturevallens Gentleman RNF 95 e.Ballerino - Wootton Bracken. Prem ELIT.
Sörbys Lotus RNF 120 e.Silverlea Top Hat - Katric Capers. Prem A (ext, prest).
Sörbys O'Boy RNF 133 e.Fredriksbergs Chopin - Katric Capers. Prem B (ext).
Vernons Veuve Cliquot RNF 149 e.Merrie Marmalade - Vernons Vespers. Klass GI (prest).
Ängsgårdens Izzy RNF 174 e.Rolökke Swallow - Vernons Peeping Tom. Klass GI (ext, prest).

Dessutom finns dessa ponnyers ägare i Skåne:
Marrondales O'Connor RNF 167 e.Corso - Valentino utstationerad till Östergötland.
Smedhults Torped RNF 111 e.Värend Pedro - Merrie Master. Prem B (ext). Utstationerad till Småland.

Vad är det för morfar till ditt sto?

Hlsn Helena
 
Glömde...

Två av de nygodkända hingstarna har också stått stationerade i Skåne i år:
Gullabos Santory RNF 179 e.Gullabos Herkules - Höjmarkens Ikaros. Klass G.
Polsbury Palermo 178 e.Sulaatik's Vivaldi - Beechwood Lucky Star. Klass GII.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

u.e Rolökke Swallow u.u.e Wärends Pegro
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ok, då är det ju några av Skåne-hingstarna som faller bort då de har Vernons Peeping Tom (far till Thor), Rolökke Swallow eller Värends Pedro i härstamningen. Alla dessa tre hingstar står eller har stått i Skåne.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Såg att stavningen var fel.... Skrev inte själv utan bad en kompis.
Så det kan bli.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ingen fara, jag förstod vilken hingst du menade ändå :)

Vad har du själv för funderingar i ditt hingstval? Vad har du för mål med avkomman?

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hej, jag skulle gärna vilja svara, men jag kan inte bestämma mej :o Jag har haft funderingar på både Gullabos Heptan, Fredriksbergs Dizney, Rölökke swallow och massa andra. jag vill betäcka henne 2007 och INTE senare. eftersom hon är ganska gammal. 20 fyller min lilla ögonsten i maj. men hon är pigg och glad som en 5 åring. finns det nån snäll själ som vill hjälpa mej med mitt val av hingst? skulle bli ofattbart tacksam ifall någon gjorde det :D eftersom det finns många bra new forest kännare här på forumet så vänder jag mig till er. Blir glad för all hjälp ! mvh /Julia
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Min fråga kanske inte hör hit.... Men den är angående NF.
Jag har ett sto med gamal stam som jag funderar på att betäcka om intresse finnes och möjlighet.
Hon har gammal sta dvs e: Dawn of Spring, ue: Mockbeggar Thundercloud.
Finns det intresse av Svesnka New Forest föreningen att hålla kvar gamla stammar? Jag tror inte det finns många kvar med den stammen? Någon som vet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 051
Avel Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var...
Svar
15
· Visningar
2 639
Senast: Ramona
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 722
Senast: MaRomer
·
E
Avel Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Så jag startar en om planerade betäckningar för 09. Jag har ett Lusitano sto på...
2
Svar
38
· Visningar
2 862
Senast: ezze79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp