Val av New forestshingstar 2007

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Vad har ditt sto för stam? Har hon några egna meriter? Har hon haft föl tidigare? Efter vilken hingst i såfall?

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

I Svenska New forest-föreningens Plan och riktlinjer, publicerade i band XV av Riksstambok för New forest-ponnyer (utkom 2005) står det att "Man skall eftersträva att bevara samtliga hingstlinjer och stofamiljer för att få spridning på härstamningarna".

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

I Svenska New forest-föreningens Plan och riktlinjer, publicerade i band XV av Riksstambok för New forest-ponnyer (utkom 2005) står det att "Man skall eftersträva att bevara samtliga hingstlinjer och stofamiljer för att få spridning på härstamningarna".

Hlsn Helena

Så tror du då om man ser på vad som efterfrågas idag att det kan bli bra att betäcka henne?
Har du förslag på hingst?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Min häst heter Mimmi IV och är e: Strätes Karbin u: Milo ue:Hedlanda meteor.
Hon har fått två för innan, men dock inte med en registrerad nf hingst :o. Hon har tävlat i hoppning upp till LA. och i dressyr tror jag LC lr LB. mvh/julia :bump:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Då jag inte kan rasen vill jag lära mig hitta vad som är rätt och rastypiskt.
Själv så rider jag gärna dressyr men då tilltänkta avkomman troligtvis kommer att säljas då den är inriden och jag tror att marknaden är större för hopphästar... Vill jag ha en hingst som har båda talangerna i sig. Han får gärna ha varit ett tag i avel så att man kan se vad ridna avkommor har börjat prestera.
Mitt sto kommar att ridas ett par månader nu i höst sedan vila och ridas på nytt fram i vår. Sen blir det betäckning och sommarvila, ridning på hösten... Föl och efter det ridas igång för lite hopptävlingar. Har en duktig tjej som vill tävla med henne.
Sist så vill jag bara också skriva att när jag köpte stoet för 2 månader sedan så bestämde jag mig mycket snabbt. Letade alltså inte efter en wow häst utan en som stod på fyra ben och verkade trevlig. Hon fyller min önskan med råge och det har givit mersmak.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hejsan! Jag har ett sto e. Kantjes Top Boy - Sörbys Lotus som jag planerar att betäcka nästa år, men har inte en susning om vad jag ska välja för hingst. Hoppenhof´s Jop verkar intressant, men som sagt, inget bestämt ännu.
Har dock ett föl att vänta till våren om allt går väl. Betäckte mitt nu 4-åriga sto e. RDG förra året, med Rolökke Swallow, men tyvärr resorberade hon nog någon gång i slutet på aug - början på sept för hon kom med en kraftig brunst då. Lång resa, så jag beslöt mej för en hingst på nära håll i år om ifall att hon inte skulle ta sej....+ att ekonomin fick styra lite, så det blev en betäckning med Sun Roy. Hoppas hon får behålla det här fölet nu.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Så tror du då om man ser på vad som efterfrågas idag att det kan bli bra att betäcka henne?
Har du förslag på hingst?

Hoppas att det är ok att någon annan svarar även om frågan var ställd till Dimman.
Har varit inne på din hemsida och tittat lite på vad det ligger för mer stam bakom. Och nej jag tror inte att det finns någon direkt efterfrågan på en renrasig fölunge efter henne. Med den stamtavlan känns det tyvärr omodernt i typ, grovt, ganska korta gångarter och tja tråkigt (förlåt:crazy: ). (Däremot känns det visserligen ganska rejäla ben, hållbar och snäll men det är det inte så lätt att sälja hästar på om man vill ha någon som helst ersättning för kostnaderna.) Jag tycker dock att det är en intressant mödernelinje även om jag önskat att det fanns andra hingstar i den ;) . Dock är den ju aktiv genom att det avlas på bla hennes halvsyster så den är inte på utdöende så att den behöver räddas. Tror att du gjorde helt rätt som la fullblod på henne! Tror också att om du ska betäcka henne igen men med en new forest hingst så måste stammen lättas upp rejält. Tänkbara hingstar tex någon av Gullabos eller kanske Ralph. Om du gör allvar av att betäcka så skulle jag varmt rekommendera dig till ett långt samtal med Eva Gustavsson i SNFs styrelse. Hon är mycket kunnig i stammar och har stor erfarenhet av denna mödernelinje (och är dessutom väldigt trevlig). Dock kanske hon inte vill lätta upp den fullt lika mycket som jag skulle vilja ;) .
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag är också lite förtjust i Valentin Bello Sun o tycker han verkar trevlig, men har inte sett honom i verkligheten så det är kul att få höra mer om honom :-) . Man kanske ska satsa på honom nästa år då. Har ju "bara" 25 mil till honom :angel:

Här är ytterligare en som gillar Bello Sun! Tycker att du ska prova att kontakta ägarna till honom och höra om han kanske kommer och tävlar åt ditt håll någongång så kanske du kan få se honom live utan att behöva åka hela sträckan (du kanske kan klara dig med typ 15 mil om du har tur :p ).

Bello Suns far Dart Light har hunnit få 19 tävlingsavkommor (nej siffrorna på SNFs sida är inte uppdaterade) och de går nästan uteslutande hoppning. Förutom Bello Sun själv som ju har varit 6a på SM är nog Tom Kroghs Hot Sugar (korsning med halvblod på mödernet) mest känd. Med placering i medelsvår klass finns också Colonel Bogey, Keep on Running, Master of the Game och Why Light.

Sen att Bello Sun har en cool färg, är rejält benad och har ett mkt starkt möderne gör ju inte saken sämre.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hoppas att det är ok att någon annan svarar även om frågan var ställd till Dimman.
Har varit inne på din hemsida och tittat lite på vad det ligger för mer stam bakom. Och nej jag tror inte att det finns någon direkt efterfrågan på en renrasig fölunge efter henne. Med den stamtavlan känns det tyvärr omodernt i typ, grovt, ganska korta gångarter och tja tråkigt (förlåt:crazy: ). (Däremot känns det visserligen ganska rejäla ben, hållbar och snäll men det är det inte så lätt att sälja hästar på om man vill ha någon som helst ersättning för kostnaderna.) Jag tycker dock att det är en intressant mödernelinje även om jag önskat att det fanns andra hingstar i den ;) . Dock är den ju aktiv genom att det avlas på bla hennes halvsyster så den är inte på utdöende så att den behöver räddas. Tror att du gjorde helt rätt som la fullblod på henne! Tror också att om du ska betäcka henne igen men med en new forest hingst så måste stammen lättas upp rejält. Tänkbara hingstar tex någon av Gullabos eller kanske Ralph. Om du gör allvar av att betäcka så skulle jag varmt rekommendera dig till ett långt samtal med Eva Gustavsson i SNFs styrelse. Hon är mycket kunnig i stammar och har stor erfarenhet av denna mödernelinje (och är dessutom väldigt trevlig). Dock kanske hon inte vill lätta upp den fullt lika mycket som jag skulle vilja ;) .

Är jätte tacksam för ditt svar. jo jag kände väl att hon behövdes "lättas upp" lite.
Avkomman som du såg är idag i Rp avel och är betäckt med welsh. Kanon avkommor har hon fått.
Dom har ju varit mkt bra hoppare både mamma & mormor.
Och det är inte lätt att hitta en sådan NF hingst tror jag som kan behövas.
Kul att höra att delar av stammen finns kvar.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag tycker det är mycket intressant med gamla härstamningar. Själv har jag två ston som har gammal stam och jag tvekar inte att betäcka dem bara för att dom har gammal stam. Det är ju individen som man måste se till, inte vem som är mor och far i första läget, tycker jag.

För det som jag avlar fram kommer nog att bli en ponny som rids och tävlas inte någon som hamnar i avelsboxen direkt, blir det en bra individ på tävlingsbanan så hamnar den nog i avelsboxen oavsett mor och far. Så resonerar jag i alla fall.

Jag letar hingstar som är lätta, högställda och har bra halsansättning för att kompensera stona.

Har en avkomma efter Priory Dallas, och den är kort, högställd och väldigt mycket ridponny över. Så han finns i mina funderingar även inför nästa år. Fundera på honom, om han inte finns för långt från dig.

Jag har läst här på Buke att dom blir skarpa efter honom, men vad gör det? Vi lägger arab och fullblod på våra NF ponnier för att få dem lätta på alla sätt, då kan vi lika bra använda en NF hingst som ger lite "go", tycker jag i alla fall.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Tack så mycket för infon om Bello Sun :bow: . Det lutar åt att det blir honom till "mitt" sto nästa år :banana:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag håller med Matti, skall du betäcka ditt sto med NF-hingst bör du använda en hingst av det lättare slaget. Men korsningsavkomman efter xx-hingst ser fin ut, så det var nog ett bra val att använda rent fullblod.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ingen som har lust att hjälpa mej med mitt hingstval? :D /Julia
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Vet du om hon är visad på premiering eller utställning någon gång? Vad har hon fått för poäng i såfall?

Jag tror att även du bör titta på en lättare hingst till ditt sto, med tanke på härstamningen. Läste i en annan tråd att du funderade på Gullabos Heptan och det kan nog vara ett bra val. Eller varför inte Heptans far Rodlease Dancing Gold direkt?

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Det vet jag tyvär ingenting om :/ men när hon blev stambokförd så fick hon dessa kommentarer:
Typ: God typ
Huvud, hals, bål, kors: Väl ansatt hals, vackert huvud och bra överlinje.
Extremiter:Korrekt
Skritt:Ordinär
Trav:Ordinär.
jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men det var det enda jag kunde hitta. jaa, Rodlease Dancing gold verkar med vara intressant. ska kolla lite närmre på honom.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

*KL*

En liten undran från en "liten NF entusiast" (har en 25 årig dam här hemma plus ett 7 årigt inackorderingssto diplomsto eStackarps Dayton ueVärends Pedro). Jag är väldigt intresserad av avel i allmänhet (har ett Nordsvenskt & ett Halvblods sto verksamma i avel)!

Vad räknas som "gammal stam" - hur ser en sådan stam ut? Är det både avels och extriörmässigt som en stam kan bli "gammalmodig"? Eller gäller bara rent extriörmässigt? att vissa linjer har gett "tunga och lågställda" avkommor som inte är eftertraktade idag?

Min 25-åring har ju en gammal och väldigt väl beprövad och vanlig stam (Merrie Master-Burton Starligt) men hon fick 40p på utställning i somras :bump: - alltså borde hon ju inte räknas som "tung & lågställd".

Nu är det ju inte aktuellt att betäcka henne eller så - hon är för gammal. Men jag hoppas att det är OK med lite andra frågor i den här tråden!

Har ni några roliga förslag till vårt inackorderingssto? Det KAN bli aktuellt att betäcka henne redan nästa år;)

/Kristin
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag tycker det är mycket intressant med gamla härstamningar. Själv har jag två ston som har gammal stam och jag tvekar inte att betäcka dem bara för att dom har gammal stam. Det är ju individen som man måste se till, inte vem som är mor och far i första läget, tycker jag.

För det som jag avlar fram kommer nog att bli en ponny som rids och tävlas inte någon som hamnar i avelsboxen direkt, blir det en bra individ på tävlingsbanan så hamnar den nog i avelsboxen oavsett mor och far. Så resonerar jag i alla fall.

Jag letar hingstar som är lätta, högställda och har bra halsansättning för att kompensera stona.

Har en avkomma efter Priory Dallas, och den är kort, högställd och väldigt mycket ridponny över. Så han finns i mina funderingar även inför nästa år. Fundera på honom, om han inte finns för långt från dig.

Jag har läst här på Buke att dom blir skarpa efter honom, men vad gör det? Vi lägger arab och fullblod på våra NF ponnier för att få dem lätta på alla sätt, då kan vi lika bra använda en NF hingst som ger lite "go", tycker jag i alla fall.

Visst behöver vi lite GO i många NF ponnyer .. Det är i alla fall min erfarenhet.
Jag la på fullblod just därför. Samt att stoet är så pass snäll i sig.
Hon är IDIOT säker kan man säga...
Och sedan lämnar hon bra hopp avkommor mer än dressyr.
Kanske en trevlig tävlingshäst till någon...:bump:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Med dina tankar om avkomman skulle jag rekommendera att du tog en titt i listorna över ponnyhingstarnas förärvning av poängtagande tävlingsavkommor. Listan publiceras i Ridsport varje vår och är baserad på antalet avkommor som tagit poäng på tävlingsbanan enligt SvRF officiella statistik.

På första plats av 145 rankade hingstar återfinns New foresthingsten Dennie RNF 37-S, som tyvärr inte längre finns i livet. Han har dock en son i avel, Fredriksbergs Kavat RNF 23-S, en mycket trevlig ponny som bl a har egna meriter från NM i fälttävlan. Kavats möderne går tillbaka på ELIT-stoet Grådask som återfinns bak i härstamningen på Thor. Även Dennies halvbror Ralph RNF 177 (båda är u.Broomy Perfection Imp. 1364) finns fr o m i år i Svensk avel.

På tredje plats på ovan nämnda lista finns NF-hingsten Miclas Activ RNF 100 e.Smedhults Cavat-Miclas Micado. Activ har egna höga meriter från hopp-banorna, med flertalet SM-medaljer.
På sjunde plats återfinns Fredriksbergs Dalí RNF 12-S e.Smedhults Cavat-Dennie. Dalí har också tävlat själv och har lämnat SM-meriterade ponnyer i både dressyr och hoppning.
På elfte plats återfinns Smedhults Cavat själv, fyra av de fem godkända hingstar han lämnade efter dig finns med på "Topp 20" på listan, med Activ på 3:e plats, Dalí på 7:e plats, Fredriksbergs Chopin RNF 93 på 13:e plats och Fredriksberg Ali RNF 5-S på 20:e plats. Den femte hingsten efter Smedhults Cavat, Fredriksbergs Dizney RNF 98, har för få avkommor som uppnått tävlingsbar ålder och finns ännu inte med på listan. Värt att notera är att alla dessa fem hingstar efter Smedhults Cavat har gått SM i en eller flera discipliner.

På 12:e plats på listan hittar vi New forest-hingsten Jolly Roger RNF 109, mycket välmeriterad C-ponnyhingst e.Lawell. Jolly Roger har flera SM-medaljer i både fälttävlan och dressyr, och han har deltagit i fälttävlans-EM flera gånger.

Här hittar du listorna tom 2005 (publicerade 2006):
http://www.dimmansstuteri.com/bilder/Ponnystatistik2005-1.jpg
http://www.dimmansstuteri.com/bilder/Ponnystatistik2005-2.jpg

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

tack för hjälpen. skulle man kunna använda miclas activ till mitt sto? nu blev jag helt plötsligt osäker igen :S
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Oj vilken intresant tråd.
Hoppas att jag inte förstör den nu bara.

Själv kan jag inte så mycket om NF ännu, men eftersom vi fodervärdar en riktig liten guldklimp från Orust så blir jag jätteintresserad att veta mer om det som finns bakom. Kanske finns kunskap att hämta bland dessa trådskrivare?

Ponnyn (C) är ett riktigt litet krutpaket, med mycket humör och ett stort hjärta av guld. Underbar. Pappan heter Källtorps Curry och mamman Lisette. Hon är 5 år gammal och vi fodervärdar henne som sagt direkt av uppfödaren, och vår dotter tränar henne och kommer förhoppningsvis ut i lite lätta hoppklasser på vårkanten. Hon har klipp i dojjorna det lilla livet!

Såg att Ralph var från Orust också, finns fler NF-uppfödare där än Börsgårds?

Har för länge sedan haft ett sto e. Burma Wilton är det vad man idag skulle kalla en gammal stam?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 051
Avel Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var...
Svar
15
· Visningar
2 639
Senast: Ramona
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 722
Senast: MaRomer
·
E
Avel Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Så jag startar en om planerade betäckningar för 09. Jag har ett Lusitano sto på...
2
Svar
38
· Visningar
2 862
Senast: ezze79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp