Val av New forestshingstar 2007

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Någon som har något efter Goofy eller Skattegårds Porter? Lite nyfiken bara, blir det gågra bra ungar? :D
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag planerar att betäcka ett sto f-83 i år, hon har haft 12 föl, fölade senast 2005. Har också hört att man bör ta en yngre hingst till ett äldre sto, men jag har inga belägg för att det stämmer.

Tycker att det vore roligt om du använde Akrobat till ditt sto, det vore skoj om han fick lite avkommor. Själv är jag mycket förtjust i Zwavos Surprise's mormor Broomy Perfection, som bl a lämnat hingstarna Dennie RNF 37-S, Blekkie RNF 45-S och Ralph RNF 177. Stoet Ledie blev Perfections sista föl (av 22! st), det är Ledie som i sin tur är mor till Zwavos Surprise.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Den fölungen e. Goldigger och Loppan hade jag inte tackat nej till.

Vi hoppas på det bästa naturligtvis. :) Sen vet man ju aldrig riktigt vad man får, men i teorin tycker vi att det låter som en bra kombination. Blir det ett stoföl (OM det blir något öht naturligtvis) är hon dock inte till salu. Blir det en hingst är det, möjligtvis, öppet för diskussion... kanske. ;)

Loppan är ju den av Dalis avkommor som är mest lik honom själv (rent utseendemässigt i alla fall) och eftersom han börjar bli lite till åren (23 år har han hunnit bli) så vill vi ju gärna ha något kvar efter honom. Misstänker därför att det kommer att bli svårt att skiljas från en ev. fölunge... Men vi får se hur det blir, ska ju börja avla på halvblodsstoet också (efter rätt många års avelsuppehåll) och det är fler NF på väg hem. Vet ju att det fyller på snabbt och man kan ju faktiskt inte ha riktigt hur många hästar som helst. :smirk:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Någon som har något efter Goofy eller Skattegårds Porter? Lite nyfiken bara, blir det gågra bra ungar? :D

Jag har ett sto efter Porter och hon är Alldeles underbar! Snäll och go på alla sätt och vis! och kommer säkerligen bli en liten stjärna på tävlingsbanorna med ;) :D
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Lånar knapp.

Det verkar som om vi har fått en ny new forest hingst i Sverige. I Ridsport som kom igår annonserades (bland rubrikannonserna s 90) Elshofs Otto He Stb 257 som är en holländsk hingst född 2003 som godkändes i Holland 2006. Han är e Justice HR He Stb 235 - Nieuwmoeds Patrick He Imp 88, hela stammen här http://www.allbreedpedigree.com/elshofs+otto

Är det någon som känner till något mer om denna hingst? Resultat från Holland, vad är planerna för honom här i Sverige etc? Han beskrivs i annonsen som en supertalang och där är i annonsen en bild där han löshoppar hööööögt (hrm han kanske tom ligger lite FÖR högt över hindret, men hoppa kan han onekligen).

Alltid kul när det kommer hit lite nya hingstar!
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Vad skulle ni välja för hingst till ett sto e. Vernons peeping tom ue. Kunta kinte? (inte aktuellt att ta föl just nu, bara nyfiken)
Fölet skulle vara till dressyr, ganska maffig i typen med bra gångarter.
Stoet
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_11/09520000-09529999/640x480/9522521.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_11/09520000-09529999/640x480/9522476.jpg

Har funderat på bl.a Stackarps Peeron och Fredriksbergs Dizney, vad tror ni om det?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag vill ta ett föl på mitt sto, men hon är så gammal och har aldrig haft föl förut :( f.1990.

hon är e: Casimirsborgs avocado RNF 63 ee: Leede´s Boy RNF 16
ue:Pandor RNF 48

Har hon bra stam eller? jag är inte så inne i Newforestavel, eller avel överhuvud taget..:D hihi...
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag vill ta ett föl på mitt sto, men hon är så gammal och har aldrig haft föl förut :( f.1990.

hon är e: Casimirsborgs avocado RNF 63 ee: Leede´s Boy RNF 16
ue:Pandor RNF 48

Har hon bra stam eller? jag är inte så inne i Newforestavel, eller avel överhuvud taget..:D hihi...

:D Avocado Fick ELIT ,Pandor exporterades till Finland .
Tror nog det beror på i vilket skick stoet är och höra med veterinär innan man ev. Betäcker .
:banana:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

:D Avocado Fick ELIT ,Pandor exporterades till Finland .
Tror nog det beror på i vilket skick stoet är och höra med veterinär innan man ev. Betäcker .
:banana:

men vad ska man ha för hingst. jag kan inget om detta, vill ha en hingst som man får ett föl som blir hoppinriktat.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Först och främst får du bestämma hur långt du är villig att åka med ditt sto. Nästan alla new forest hingstar står på naturlig betäckning så det är nästan det första du får börja titta på, vilka hingstar som står inom ditt tänkbara område. En hingst går väl på semin i Sverige i år och det är Polsbury Palermo som verkar via AI/TAI, Sörbys Lotus och Kantjes Ronaldo finns väl på fryst också men resten måste du åka till. Så hur långt är du villig att köra från Dalarna?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

:love: Du kan spana in New Forest hingstar i avel på Svenska New Forest föreningens hemsida .
Där kan du även kolla vilka hingstar som står nära dej eller vad de har för härstamning mm. Mvh Annika Fredsborgs New forest:rofl:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Gillar stammen på ditt sto. Kanske får du åka en bit för en hoppinriktad hingst. Berätta lite om ditt sto. Svagheter som du vill undvika och fördelar du vill förstärka. Är hon lång i kroppen? Tung/lätt i typen?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Gillar stammen på ditt sto. Kanske får du åka en bit för en hoppinriktad hingst. Berätta lite om ditt sto. Svagheter som du vill undvika och fördelar du vill förstärka. Är hon lång i kroppen? Tung/lätt i typen?

har kollat lite på hemsidan (Svenska New Forest föreningen) men inte så mycket.
Min häst är bråkig att rida, vill inte att fölet ska bli sån, vill ha en hingst som inte lämmnar tuffa avkommor utan kanske lite mer åt det lugnare hållet. jag vill ha en bättre galopp, trav och skritt är BRA. Hon rör sig lätt, hoppar bra bara hon vill.

Så här ser hon ut:
67314_1179137522.jpg

72912_1179137566.jpg

Dock är dessa bilder lite gamla, hon är mer maffig och snygg i kroppen nu än dessa bilder.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

värmland ligger inte långt, kan denna passa?
Sörbys Quandrigo RNF 142

Hjälp hitta nån passade hingst som inte ligger allt för långt bort. är helt borta på alla newforest hingstar, vad de har föär talang, hopp el dress.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

värmland ligger inte långt, kan denna passa?
Sörbys Quandrigo RNF 142

Hjälp hitta nån passade hingst som inte ligger allt för långt bort. är helt borta på alla newforest hingstar, vad de har föär talang, hopp el dress.

Det finns ju 3 hingstar i värmland :
Palle och vognmansgårdens acrobat står i charlottenberg
men tror de är mer dressyr ponnyer liksom Sörby´s Quandrigo
mest har bra dressyrstam.
Här kan du läsa om NF hingastarna länsvis

http://www.newforest.g.se/hingstarlansvis.asp
det finns ju hingstar i grannlänen också men svårt att veta när jag inte vet vart du bor -Värmland är ju stort ;)
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

har kollat lite på hemsidan (Svenska New Forest föreningen) men inte så mycket.
Min häst är bråkig att rida, vill inte att fölet ska bli sån, vill ha en hingst som inte lämmnar tuffa avkommor utan kanske lite mer åt det lugnare hållet. jag vill ha en bättre galopp, trav och skritt är BRA. Hon rör sig lätt, hoppar bra bara hon vill.

Så här ser hon ut:
67314_1179137522.jpg

72912_1179137566.jpg

Dock är dessa bilder lite gamla, hon är mer maffig och snygg i kroppen nu än dessa bilder.

kan inte se några bilder :confused:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Finns döttrar till Joan kvar på Fredriksberg?
Kamé såldes till Danmark och tävlade där och fick dessutom en avkomma som heter LL Möllegårdens Dunhill (e Marlino). Denna avkomma är såld till Holland och är där mor till två hingstar: Sulaatiks Versage He Stb 253 http://www.acheval.asso.fr/index.html samt lillebror Sulaatiks Versace som jag tror godkändes bara i fjol. Kamé är sedan återköpt till Fredriksberg och jag tror att hon på senare år har haft föl med Fr Kavat.

... och nu finns Fredriksbergs Kamé här hos mig :D Nu återstår bara frågan vem jag skall betäcka henne med... Hon är i år dräktig med Fredriksbergs Kavat RNF 23-S, beräknad fölning omkring midsommar :)

Hur går det för er andra med era hingstval? Vilka har redan betäckt/skickat iväg sina ston?

Hembys Aurora är nu betäckt med Kantjes Umberto RNF 175 och Priory Miss Ellie är hos Dimmans Eros RNF 182. Dimmans Denitha och Dimmans Elmia, som båda skall betäckas med Fredriksbergs Dizney RNF 98, har inte fölat än.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

vi var inne på att betäcka våratst iår (lite peppade efter årets treårstest), men vi har bröjat vackla är ju långt in i säsongen nu och ponnyn har fått lite känningarav sin fång.
Så vi avvaktar till nästa år och då blir der förmodligen två som betäcks istället.
Men vårt hingstval iår lutade år peeron, får se vi överväger fortfarnade men stallet börjar bli fullt insåg vi igår.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Det verkar som om Peeron har haft en hel del ston i år, de skall bli spännande att se!

Hlsn Helena
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 044
Avel Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var...
Svar
15
· Visningar
2 634
Senast: Ramona
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 695
Senast: MaRomer
·
E
Avel Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Så jag startar en om planerade betäckningar för 09. Jag har ett Lusitano sto på...
2
Svar
38
· Visningar
2 853
Senast: ezze79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp