Val av New forestshingstar 2007

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Grattis till ett sto med en riktig kanonstam! :)

Jag antar att en "dubbelgul" New forest registreras i 9000-serien, och passet stämplas med att ponnyn ej är stamboksberättigad.

Miclas Activ RNF 100 har ju fina meriter i hoppning, han har ju dessutom förärvt sig mycket väl när det gäller poängtagande tävlingsavkommor. Han är ju lite mer släkt med ditt sto då Bridgelea Blue Haze återkommer på mödernet på båda två.

Ralph RNF 177 har vad jag känner till inga egna meriter i hoppning, men återfinns både som far och morfarshingst till flera mycket trevliga tävlingsponnyer. Ralphs mor Broomy Perfection har ju även lämnat Dennie RNF 37-S, som är den ponnyhingst som lämnat flest poängtagande tävlingsavkommor. Dennie i kombination med Leede's Boy/Smedhults Cavat-blod brukas slå mycket väl ut, vilket gör även kombinationen med Ralph intressant.

Själv planerar jag att använda unga Kantjes Umberto RNF 175 på mitt treårssto e.Fredriksbergs Dizney - Miclas Activ - Moon Star, där jag verkligen behöver en "outcross". Umberto har en gedigen hopp-stam e.Berkhof's Higgledy Piggledy - Kantjes Ronaldo. Han har bla tilldelats hopputmärkelse på treårstest och hans nyss påbörjade karriär på tävlingsbanan ser mycket lovande ut.

Jolly Roger finns i Västergötland, han har ju excellenta egna meriter, och har även förärvt sig mycket väl, både avseende exteriör och prestation. Han har också fungerat mycket bra tillsammans med "Fredriksbergs-stammar", han tillbringade sina första avelssäsonger på Fredriksberg.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Vill också gratulera dig till vad som verkar vara ett jättebra köp för new forest hoppavel!

Ang hingstval så är det ju så att det beror lite på var du bor och hur långt du är beredd att åka. Men jag tolkar att det är långt till Thor medan RDG o Dizney funderas på som att du finns i sydsverige.

Själv skulle jag nog inte valt varken Dizney eller Activ till ditt sto, oavsett färgrisker. Och det är för att jag tycker att de är för nära släkt. På båda får du ju Smedhults Cavat i andra och tredje led på avkomman, båda dubblerar Leedes Boy, två gånger i tredje led med Dizney, i tredje och fjärde led med Activ. Och sen dubbleras ju också Bridglea Blue Haze i tredje och fjärde led med Activ. Jag är inte alls duktig på linje/inavelsbiten men det här är mer än jag i alla fall personligen skulle tycka var ok, men men vi kan ju ha olika synsätt! Bra hingstar är det ju annars.

Vill du ändå ha något från Cavats hingstlinje så finns ju tex Sörbys O’Boy där Cavat kommer ett steg längre bak och du slipper även andra dubbleringar i de närmsta leden. O’Boy har ju själv väldigt fina tävlingsmeriter med ett flertal placeringar i Msv B (startat msv A) även om han inte har några mästerskapsmedaljer. Avkommorna är (precis som för RDG nedan) fortfarande rätt unga men har gått bra på unghästtester. Dottern Slättens Mon Ami har under 2006 varit ute och tävlat på elitnivå med placering msv B.

Håller i övrigt med Dimmansstuteri ang Ralph och Jolly Roger.

Ang dina egna funderingar om Rodlease Dancing Gold så tror jag nog att det kan vara helt ok! Han har ju inga egna hoppmeriter men avkommorna har gått bra på unghästtester. Dock är det ju lite tidigt att se om de har kapaciteten för högre klasser tävlingsmässigt. Tror de äldsta avkommorna var 8 år i fjol och Skånhällas Jim tog på höstkanten sin första placering i Msv B hoppning. I övrigt har RDG en del avkommor i lätta klasser hoppning. Många går bra i dressyr för övrigt, Sörbys Saturnus gick SM i dressyr 06. Det tråkiga med RDG är att det finns så många avkommor till honom, men å andra sidan tror jag inte att det finns så många som kombinerar med Fredriksbergsblod på mödernet så en ev avkommar blir ju ändå lite unik.

Av äldre beprövade hingstar som lämnar bra hoppning finns ju även tex Gentleman och Xandino. Lycka till med ditt fina sto!
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Tack, Tilda var precis vad jag sökte.

Ja, vi bor i södra Sverige ca 1 km från Stackarp, lite därav min fundering om RDG. Jag är inte så förtjust i att köra iväg sto med föl jättelångt bort. Tilda är dräktig med en welshhingst nu, det kan säkert bli ett fint föl men det hade varit roligare med en "äkta" new forest.
Activ blir det inte, jag vet inte varför. Jag är inte överförtjust i skimlar och skall det vara linjeavel skulle jag hellre välja Dizney, trots 25% risken för "dubbelgult" föl. Dizneys möderne är ju jättebra, lite utanför ämnet men har F. Joan lämnat flera hingstar än Dizney? Hon har ju lämnat fina döttrar också tex F. Julia, vet någon vad hon i sin tur har lämnat? Finns döttrar till Joan kvar på Fredriksberg?

Jolly Roger gillar jag jättemycket. Ralph verkar också vara ett bra val.

Är det någon som vet något om Stackarps nya hingst? Jag vet inget om hans stam.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Är Nf ston svårsålda nu för tiden???

En vännina har ett diplom sto (41 poäng) som är 16 år och i tävlingskondition som skall sälja. Men det verkar trögt....??
Stoet är av lättare typen så jag tycker det borde gå.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Tack, Tilda var precis vad jag sökte.

Ja, vi bor i södra Sverige ca 1 km från Stackarp, lite därav min fundering om RDG. Jag är inte så förtjust i att köra iväg sto med föl jättelångt bort. Tilda är dräktig med en welshhingst nu, det kan säkert bli ett fint föl men det hade varit roligare med en "äkta" new forest.
Activ blir det inte, jag vet inte varför. Jag är inte överförtjust i skimlar och skall det vara linjeavel skulle jag hellre välja Dizney, trots 25% risken för "dubbelgult" föl. Dizneys möderne är ju jättebra, lite utanför ämnet men har F. Joan lämnat flera hingstar än Dizney? Hon har ju lämnat fina döttrar också tex F. Julia, vet någon vad hon i sin tur har lämnat? Finns döttrar till Joan kvar på Fredriksberg?
Då förstår jag att du överväger Stackarps hingstar om du har så nära och stoet kommer att ha föl vid sidan! Tråkigt att de la welshhingst på henne, hade varit roligare om de lagt Thor igen tycker jag, men det blir säkert en härlig fölunge ändå!

Sen angående Fredriksbergs Joan RNF 1099 så är hon inte mor till Dizney utan det är helsystern Fredriksbergs Nadja RNF 1152 som är det. Joan har en hingst efter sig i aveln och det är Fredriksbergs Esa RNF 14-S (E), du kan hitta Joans alla avkommor här: http://www.newforest.se/elitston.asp?do=visa&id=15 .Modern till Joan: Decideria Ihl RNF 862 var även mor till Fredriksbergs Chopin RNF 94 som i sin tur är far till Sörbys O'Boy som jag skrev om ovan.

Joan, eller Johanna som hon kallades har 4 döttrar efter sig: Delfi, Julia, Kamé och Lina.

Delfi har används i avel först på Fredriksberg och sedan på Råryd men finns inte kvar på Råryd och har de senaste åren inte avlats på vad jag vet, jag har sett henne gå lokala klasser i hoppning ibland. Delfis dotter Fr Hannah är väl den som fått flest avkommor och finns på Walfwesta, här hittar du hennes föllista http://www.walfwesta.se/

Julia finns på Träfallet http://www.trafallet.com/hastar/om_hastarna.php .

Kamé såldes till Danmark och tävlade där och fick dessutom en avkomma som heter LL Möllegårdens Dunhill (e Marlino). Denna avkomma är såld till Holland och är där mor till två hingstar: Sulaatiks Versage He Stb 253 http://www.acheval.asso.fr/index.html samt lillebror Sulaatiks Versace som jag tror godkändes bara i fjol. Kamé är sedan återköpt till Fredriksberg och jag tror att hon på senare år har haft föl med Fr Kavat.

Lina har jag lite dålig koll på var hon blivit av. Hon är ju dock e Parino RNF 17-S och eftersom han har för mycket vita tecken kan hennes avkommor aldrig föras över till E-delen av stamboken.

Vad Fredriksberg har kvar själva vågar jag inte svara på, MEN de håller på att avveckla och ALLA deras ston är till salu! Annons finns på SNFs salusida http://www.newforest.se/salu.asp#070130 man kan ringa eller maila för lista på vad de har.

Dimmansstuteri du får komplettera, vet ju att det här är en av dina favorit stolinjer.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Visst är det min favorit-stolinje, och "Johanna" är en av de mysigaste ponnyer jag har träffat. Hon var enormt rörlig och belönades med 10-a på skritten vid ett par tillfällen när hon visades på utställning. Hon var även inkörd och drog med glädje släde på vinrarna. Tyvärr dog Johanna hastigt, 15 år gammal, och lämnade då hingstfölet Fredriksbergs Noak bara ett par veckor gammal. Om jag inte minns helt fel så var det Noaks "systerdotter" Fredriksbergs Hannah (e.Xandino u.Fredriksbergs Delfi ue.Sm Cavat uu.Fredriksbergs Joan) som fick agera "babysitter".

Fredriksbergs Joan torde dessutom vara unik så tillvida att hon är mig veterligt det enda svenskfödda ponnysto som lämnat två avkommor som deltagit i ponny-EM i två olika discipliner:
Fredriksbergs Garp e.Sm Cavat - EM fälttävlan
Fredriksbergs Mozart e.Dennie - EM dressyr.

Ur samma stofamilj, (22 Staplecross Bramble) härstammar även hopp-kanonen Farino e.Red Devil u.Staplecross Briar Rose.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Är det någon som vet något om Stackarps nya hingst? Jag vet inget om hans stam.


Jag fuskar lite och kopierar från SHs sida vad som stod om hans stam vid godkännandet i fjol:

Härstamning
Fadern prem Keur i Holland. Modern stambokförd i Holland, helsyster tävlar internat dressyr. Mf har internationella dressyrmeriter, är holländsk exteriörchampion och premierad Prestatie Fokhengst och Prestatie Dekhengst i Holland. Mm Kroonsto.

e. Nieuwmoeds Patrick He.Imp.88 u. Melle Carovita Stb.6378 e. Brummerhoeve's Boss He.Stb.205 u. Melle Veronika Stb.4295
e. Priory Prickle He.Imp.78 - Noordererf Chap He.Stb.60

Du kan se hela avelsvärderingsprotokollet här: http://www.svehast.se/allm/avelsv06/index.htm

Jag tror inte att det finns så många ponnyer i Sverige med det här blodet tidigare? Brummerhoeve's Boss har en avkomma som heter Jozef här dock och han är uttagen till fälttävlanstruppen i år och återfanns som nummer 9 på tidningen Ridsports fälttävlansrankning för 2006. (Övriga new forestar i fälttävlanstruppen i år är förresten Skattegårds Texas RNF 136 samt Muscot e Peppar RNF 21-S, lite off topic sådär)
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Här är en bild på underbara "Johanna" (ELIT-premierade Fredriksbergs Joan RNF 1099) framför släden:
1099vinter2.jpg


Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Kan tala om att Marrondales o´connor även kommer att stå till förfogande i skåne juli månad om intresse finns gå in på Lyadalensstuteri . se för mer information
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Kan bara hålla med dej :crazy:
Hade Skattegårds Texas på station ett år ,han var ingen hingst jag ville använda på min egna ston tyvärr .
Gillade inte hans temperament och som du säger en värsting att betäcka med.
Dessutom hade han soleksem som jag inte tycker man ska avla på alls.
:angel: Bara min erfarenhet i det hela .
Själv betäcker vi med våran Buck i år ska bli så kul att få en fölis igen.
Vi har ett sto från Burton Flickas stofamilj med fina gångarter och resning ,så vi joppas bara att Bucks storlek och fantastiska temperament ska slå igenom lite grann :)
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Smärre ändringar i mina hingstval... betäcker jag alla kommer det att se ut så här:
  • 3 år e.Fredriksbergs Dizney - Miclas Activ -> Kantje's Umberto RNF 175
  • Diplomsto e.Silverlea Buckskin - Burma Wilton -> Fredriksbergs Dizney RNF 98
  • ELIT-sto e.Burma Wilton - Dawn of Spring -> Fredriksbergs Dizney RNF 98
  • A-prem e.Priory Footlight - Priory Post Box -> Dimmans Eros RNF...(prem GI-07)
  • AB-prem e.Dennie - Hepitho -> Dimmans Eros

Har ni andra bestämt er?

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Kul att du lägger Eros på PME och Denitha. Dom avkommorna måste ju kunna hoppa :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Du vet ju vad jag vill åka med Ronja någonstans...men jag får väl se vad fodervärdarna tycker om att betäcka iår igen
 
Sv: Val av New foresthingstar 2007

Gratulerer Helena med godkjent hingst! Han så riktig fin ut på bildene. Dessverre fikk jeg ikke tatt turen til hingstpremieringen i år.

Jeg har nok tatt en avgjørelse om at jeg ikke skal bedekke min Nikita III (Cristalls Jolly Jumper - Tomacs Evita) i år likevel. Hun har så mye moro på konkurransebanen nå med sin rytter, og de har vært så godt i gang i hele vinter, så de skal få denne sesongen også. Funderer på å reise til Svenska new forest mästerskapen i år faktisk. Men neste år blir det nok bedekning!
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

*Puttar upp tråden*

Är det inte fler som bestämt vilka New foresthingstar ni skall använda 2007?

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jodå visst har vi bestämt oss, det blir Priory Dallas RNF 122 på våra 3 New Forest ston i år.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Vi tänker använda Willoway Golddigger till en viss "Loppa" (dvs. Dimmans Elaine, e: Fredriksbergs Dali - Burma Wilton) i år, då vi "lånat magen" på henne. Hade vissa funderingar på Rolökke Swallow också för att spara några mil (W.G står ju på Orust och R.S i Sjöbo), men efter att ha pratat med W.G:s ägare kändes det bara helt "rätt". Så det får bli en liten utflykt längs västkusten ändå.

Sedan har jag ett par danska och holländska NF-hingstar jag är ytterst sugen på att använda, men det får bli en senare fråga (kräver ju mer i fråga om tid, pengar och ork och känner att jag inte har det till övers i år, men det kommer ju fler år... ;) ).
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Vi tänker använda Willoway Golddigger till en viss "Loppa" (dvs. Dimmans Elaine, e: Fredriksbergs Dali - Burma Wilton) i år, då vi "lånat magen" på henne. Hade vissa funderingar på Rolökke Swallow också för att spara några mil (W.G står ju på Orust och R.S i Sjöbo), men efter att ha pratat med W.G:s ägare kändes det bara helt "rätt". Så det får bli en liten utflykt längs västkusten ändå.

Sedan har jag ett par danska och holländska NF-hingstar jag är ytterst sugen på att använda, men det får bli en senare fråga (kräver ju mer i fråga om tid, pengar och ork och känner att jag inte har det till övers i år, men det kommer ju fler år... ;) ).

Den fölungen e. Goldigger och Loppan hade jag inte tackat nej till.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hej på er NF-vänner!!
Kanske kan jag få lite råd av er ang mitt gamla nf sto. E Robin-Merrie Master. Hon betäcktes förra året med Palle, betäcktes om då hon visade brunst även efter första betäckningen. /hona har tidigare tagit sig på första försket, även när vi varit i senaste laget med henne till hingsten) Tog hem henne utan att kolla henne då det blev sent på sessongen och hon går alltid 4 veckor över tiden och ett höstföl ville jag ej ha. Nu är hon tyvärr ej dräktig... snyft!:cry: Ville så gärna ha ett litet Palle-barn....
Hon är född -87, skall jag göra ett sista försök i år eller låta henne gå och skrota? Om jag betäcker om, är det smartare och ta en yngre hingst då? Med tanke på hennes egen ålder? Om nu yngre hingst = mer fertil?? vet ej, vad säger ni?
Har ju i flera år sneglat på Zwavo´s Surprise men avständet har avskräckt. MEN nu finns ju en avkomma till honom på Lövsjöen!:love:
Tanten befinner sig nu hos fodervärd som ej sett brunst på henne, men har hon ingen hingst i närheten så har vi inte märkt så mycket av hennes brunster tidigare. Hon kommer hem under Maj månad. Eftersom hon alltid bär så länge så känns det ingen panik.
Men som sagt, kan det bero på både hingst och stoets ålder eller har tanten gjort sitt i avelsboxen tror ni? Funderar på det "humana" att betäcka om henne...
Åhhh vad svårt!!!
Help me! /Kicki
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 051
Avel Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var...
Svar
15
· Visningar
2 637
Senast: Ramona
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 722
Senast: MaRomer
·
E
Avel Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Så jag startar en om planerade betäckningar för 09. Jag har ett Lusitano sto på...
2
Svar
38
· Visningar
2 861
Senast: ezze79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp