Bukefalos 28 år!

Val av New forestshingstar 2007

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Varför vill man inte ha Gw-blodet? Är nybörjare inom NF-aveln och vill lära mig mer:) .
Om man har ett sto med Gw-blod skall man då "akta" sig för att få in mer av detta i ev. avkomma?
Hur är det med Ralph har han GW- blod i sina ådror?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Är det någon som vet varför all info. om Ralph är bort från deras hemsida?

Du får inte skrämmas så här :eek: man blir ju orolig. Men nu har jag varit inne på både Esses hemsida och SNFs hemsida och kollat. All information jag sett där tidigare om Ralph är kvar så jag förstår inte riktigt var du menar att den är borta?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag ber om ursäkt. Jag gick in på länken som ligger här ovan och det var ju till deras gamla hemsida, innan de fick hem Ralph. Nu har jag varit inne på deras senaste och då fanns han ju där :-))):bow:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Rodde;
Vill du vara snäll och förklara mer hur det går till med att få dem till att gå på semin, även fryst om du har koll på det.

Vilka prover och var ska man skicka dem, behöver man söka tillstånd etc etc etc. Gärna vad det kan kosta osv.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

alwnos skrev:
Varför vill man inte ha Gw-blodet? Är nybörjare inom NF-aveln och vill lära mig mer .
Om man har ett sto med Gw-blod skall man då "akta" sig för att få in mer av detta i ev. avkomma?
Hur är det med Ralph har han GW- blod i sina ådror?

Hele GW-historien er en ulykkelig historie om en krysningshingst som ble brukt i NF-avlen i Nederland i endel år, og noe man rett og slett får gjøre det beste ut av. Det var jo denne historien som "delte Sverige" i E og S i sin tid, men det er heldigvis historie nå. Den internasjonale målsettingen har vært å få andelen GW-blod til under 1 % i alle nf-ponnier, egentlig innen år 2010 var det vel. Det innebærer at man ikke skal bruke hingst med gw-blod til likedan sto, selvom det har vært gjort, og tildels mye gjort i f.eks. Nederland. Alle ponnier med 6,25 % GW-blod skal typegodkjennes for å kunne regnes som fullt renrasige NF, men de som har mer enn dette, er ikke helt rene NF da.
Ralph har fullt engelsk stamme uten GW-blod.

I Norge har vi hatt meget lite GW-blod, og dette ønsker jeg å fortsette med. Derfor er jeg litt forsiktig med hva jeg selv vil avle på, det må jeg innrømme.

Kanskje vil noen utdype dette mer, men jeg tror jeg stopper her.

Forøvrig er jo Ralph morfar til en av de norske hingstene, Kantje's Top-Boy, så da er det mye mulig at jeg heller vil bruke Top-Boy for å få inn mer nytt.
Hvem var det som tidligere i tråden ikke ville bruke RDG og hvorfor ikke? Jeg kan forstå hvis årsaken er at han er for mye brukt. Men hvis det er andre årsaker, så vil jeg gjerne høre det.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

I R*dsport som kom idag är årets siffror med.Roligt att se att dart Light haft 15 ston...fast tyvärr inte så många NF ston.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Mja, tror att jag får förtydliga det lite...

Golden Wonder, född 1966, tjänstgjorde i Holland mellan 1969-74 under namnet "Furzey Lodge Golden Wonder", importerad från England med uppgiven härstamning e.Bambi III u.Furzey Lodge Well Fancied. Efter blodtypning uppdagades att den i Holland verksamme hingsten ej var identisk med den ponny som exporterats från England. Varken brännmärkning, typ, vita tecken eller härstamning stämde. Moderföreningen i England beslöt att utesluta ättlingar efter Golden Wonder från de stamböcker de erkände, och i Sverige ledde det till att den Svenska New foreststamboken delades i New forest-E (erkänd av England) och New forest-S (Svensk del av stamboken). I "S-delen" infördes även ponnyer med för höga vita tecken och/eller bukfläckar.
Mer kan ni läsa här:
http://www.newforest.g.se/nfes.asp

Ingen uppdelning av stamböckerna skedde i andra länder, tex Holland, Danmark, Tyskland, som hade en hel del ponnyer med Golden Wonder i härstamningen.

Senare har moderföreningen The New Forest Pony Breeding and Cattle Society beslutat att godkänna NF-ponnyer med högst 6,25% GW-blod i härstamningen. Enligt nya direktiv från moderföreningen i England som presenterades på svenska New forestföreningens höstmöte 22/10 2006 kommer även S-stamboken att stängas 2011 för individer med mer än 6,25% GW-blod. Enligt Svenska New forestföreningens nya Plan- och riktlinjer kommer typbesiktningen att slopas och ponnyer med 6,25% eller mindre GW-blod kommer att registreas direkt med raskod 34.

Jag anser att det är inte korrekt att påstå att dessa ponnyer är mer eller mindre rasrena än andra NF-ponnyer. Det som har konstaterats är att den i Holland verksamme Golden Wonder inte var identisk med den ponny vid namn Furzey Lodge Golden Wonder som exporterats från England - men VEM ponnyn i Holland egentligen var får vi aldrig veta. Han skall nu benämnas Golden Wonder He Imp 61 i samtliga härstamningar, och hans härstamning är okänd.
Om hans härstamning går bara att spekulera, vi vet inte om han var en NF-korsning (det har spekulerats i att han var efter fullblodshingsten No Pinking xx), om han var en ren New forest, eller om han helt saknade NF-blod, en ponny med okänd härstamning har just okänd härstamning...

Men... i och med att även S-stamboken kommer att stängas så bör man kanske undvika att "spä på " GW-blodet i de ponnyer som har mer än 6,25% GW i härstamningen, dvs har du ett sto med 12,5% GW och betäcker henne med en GW-fri hingst får du en avkomma med 6,25% GW. Betäcker du däremot ett sto med 12,5% GW med en hingst med så lite som 1,5625% GW får du en avkomma som har 7,03125% GW - avkomman blir ej stamboksberättigad.

Ralph RNF 177 e.Priory Prickle är helt fri från Golden Wonder-blod, däremot har han samma mor som de i Sverige tidigare verksamma hingstarna Dennie RNF 37-S (ELIT) och Blekkie RNF 45-S. Mor till dessa hingstar heter Broomy Perfection, ett fantastiskt sto som lämnade 22 föl, varav 6 godkända hingstar i fyra olika länder. Även hennes dotter Ledie Stb.5381 e.Kantjes Ronaldo har börjat göra spår efter sig i aveln, Ledie är bl a mor till Zwavos Surprise RNF 172 som i sin tur är far till Vognmandsgårdens Akrobat RNF 181 som nänmndes tidigare i tråden.

Broomy Perfection var sjäv en mycket lätt ponny:
broomy%20perfection%20riden2.jpg

- men helt fri från GW-blod!

Hlsn Helena
 
Senast ändrad:
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Uppskattar verkligen dina "små romaner"...lär mig mkt hela tiden:love: :bow:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag är sjävl inte så duktig på NF-aveln, ÄNNU ;) Men det är väldigt intressant att läsa!
Alla är så duktiga! :bow:

Sen det där med NF som ridskoleponnyer, där jag rider har vi 7 st New Forest av 15 ponnyer, och dom alla kommer från samma stuteri. Alla är tåliga, "lagom" temperament, bra utbildade och roliga att rida. Bra ponnyer helt enkelt! :)
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hei alle New Forest entusiaster
Til sommeren håper jeg at det spretter ut et føll med Palle RNF 135 som far og Stackarps Paola RNF 2432 som mor. Om alt går som det skal er det hva jeg venter her på Stuteri Lövsjöen.:)

2007 er det tenkt at tre-åringene etter Palle RNF 135, Lady Angel og Lövsjöens Willow skal bedekkes med vår nye hingst Vognmandgårdens Akrobat RNF 181.

Vi håper (og mener) at avkommene skal bli allsidige konkurranseponnier med godt temperament.

Takk for alle gode kommentarer:bow: om våre hingster, og OK med de litt mindre gode:devil: .
Jeg var også ganske hysterisk når det gjaldt GW-blodet tidligere (på -80 tallet, det er lenge siden). Det var før jeg traff Palle.

Solveig
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Visst är det tråkigt med alla diskussioner som varit (och i vissa fall fortfarande är) om GW-blodet. New forestponnyn är ju på inte något sätt någon "ren" ras som tex islandshästen, utan medvetna (och omedvetna??) inkorsningar av främmande blod har gjorts långt in i modern tid.

Vad GW var för ponny får vi aldrig veta - kanske var han ren New forest, bara förväxlad med en annan individ... Jag är inte emot GW-blodet alls, har bl a ett avelssto (egen uppfödning) e.Dennie RNF 37-S, som alltså har 25% GW. Hoppas nu verkligen på att stoföl efter henne till våren, hon är dräktig med Fredriksbergs Dizney RNF 98. Det är hennes enda och sista chans att få en avkomma som kan stambokföras eftersom S-stamboken stängs fr o m 2011. Det låter som om det är många år kvar - men man får inte glömma att här i Sverige måste ponnyerna vara tre år för att kunna stambokföras. :crazy:

Jag kommer ändå att fortsätta betäcka mitt sto - fortfarande finns möjligheten att hennes barnbarn kan stambokföras, förutsatt att jag använder GW-fria hingstar till henne. Hon är en mycket trevlig ponny, har fått 42p exteriört och tävlat msv hoppning. De uppfödare jag talade med i Holland 2003 var helt överens, var man intresserad av hopp-blod så var GW den bäste förärvaren. GW ligger bl a bakom Watershof Pretendent (12,5% GW) som är far till Kantjes Ronaldo (6,25% GW) och till Shining Starr Aristo (25% GW) - samtliga mycket goda förärvare av hopp-ponnyer.

För er som är intresserade, en bild på den omtalade Golden Wonder:
fl_gw.jpg


Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag har avkomma efter Marrondales o´connor som jag är supernöjd med ska bli intressant att följa hans avkommor. Marrondales o´connor har även i år visat framsteg på fälttävlingsbanan. Sen hans finna lynne plus andra goda egenskaper har han nedärvt iallafall till min så för mig finns det ingat annat alternativ om jag ska betäcka nästa år hon är i föl med honom iallafall.
Sen påtal om GW blod som jag är mycket dåligt insatt i undrar ju jag varför man godkänner hingstar med gw blod överhuvudtaget när man enligt regelboken inte vill ha det blodet.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Sen påtal om GW blod som jag är mycket dåligt insatt i undrar ju jag varför man godkänner hingstar med gw blod överhuvudtaget när man enligt regelboken inte vill ha det blodet.
Enligt regelboken anses en NF med 6,25 % (eller därunder) GW blod
som GW fri och det står ingenstans att man inte vill ha det blodet. Tvärtom kommer nog spridningen på det blodet att öka nu när Hopenhofs Jop är importerad från Holland.:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag håller tummarna för att du får ett stoföl.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Det er vel ikke så mange NF-hingster som nedarver dårlig lynne??!!!
Og det finnes mange gode NF-hingster med prestationer og avkoms- prestationer.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

*KNAPPLÅN*
Kom igen nu!
VAR ÄR ALLA NI med fina new foreast ston???
Visst finns det många fler än Dimmans som har ston i avelsverksamhet här inne!
Skriv i tråden på avel om s"ston i avel"- ett mkt intressant tråd...
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag har sökt länge efter ett new forest sto till avel, och äntligen har jag hittat vad jag sökte. Fredriksbergs Tilda heter hon e.Dart light u.fredriksbergs Bi.
Nu funderar jag över hingst till våren.
Fredriksbergsponnyerna är mina absoluta favoriter, Dizney är jättefin, och vilka meriter han har.....
Stammässigt hade det gått att betäcka Tilda med honom, de är inte så nära släkt. Men båda har gulanlaget så det är 25% risk att få en "albino". Vad är det för regler för en albino, får de registreras men inte stambokföras?
Tilda har tidigare fått ett jättefint föl e.Thor men han står så långt ifrån oss.
Rodlease Dancing Gold är också ett alternativ.
Helst vill jag ha en hingst med meriter i hoppning. Någon som har något bra förslag?
Kanske Jolly Roger (jag tror han heter så), vet någon var han står?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 051
Avel Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var...
Svar
15
· Visningar
2 639
Senast: Ramona
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 726
Senast: MaRomer
·
E
Avel Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Så jag startar en om planerade betäckningar för 09. Jag har ett Lusitano sto på...
2
Svar
38
· Visningar
2 863
Senast: ezze79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp