Val av rockard

K

knyttet

Har köpt en ny ponny, en grov shetlandskorsning. Förra ägaren sa att hon kört henne med en storhästrockard på SAAB-axel. :confused:
Nog för att ponnyn är bastant, men jag tyckte nog att det var att ta i... Jag har iallafall bara en liten shetlandsrockard hemma och den är ponnyn både för bred och för lång för.

Så till frågan, vad ska man köpa för rockard och vad ska man tänka på?
Jag kör ett par ggr/vecka, främst på grusvägar. Bara motionskörning. Ponnyn är ca 105-110 cm hög och väldigt grov.
Är en vanlig rockard det bästa? SAAB-axel eller crossdäck? Fjädrad?

Tacksam för alla tips! :)
 
ja fjädrad kan ju vara trevligt, sen så ska den ha svängel, vara väl uppvägd, när du håller i skaklarna så ska du bara ha ett par kilo i händerna, ja fräsch i llmänhet är bra, ordentliga hjul ..
 
Vilken typ av hjul är bäst när man kör med "småponnyer"? Mopedhjul?
 
Jag skulle hellre köpa en rockard på saab-axel än en med cykelkärrehjul! De med cykelkärrehjul är nästan aldrig fjädrade och det är VIDRIGT att åka så! Det är också lättare för ponnyn att dra en lite tyngre, väl avvägd, stabil vagn än en som kanske väger mindre men är ofjädrad och sämre balanserad.
Draglinor och svängel är bra att ha, liksom bakläder i nerförsbackarna.

Låter som en mysig häst du har köpt! :)
 
Det finns rockards som inte är byggda på SAAB-axel som är fjädrade och riktigt sköna att sitta i.
Men det föregående skribent skrev håller jag med om, det är vidrigt att köra ofjädrade små soffrockards.
Känns som alla inre organ skakas om. :crazy:
Jag köpte från början en sån, hur obekväm och luffig som helst, men har låtit en smidesfirma fixa till den, höjt och flyttat bak sätet, fjädrat, satt på svängel och bakselefästen och hela kitet. Hur fräsch som helst. :d
Kände bara att jag måste få skryta lite. :cool:
Den har mopedhjul, tror jag, har lämnat in dem en gång till en cykel och mopedaffär för byte.
 
Jag har haft en Saab-axel, den är hur jäkla tung och otymplig som helst men störtskön att åka i. Bilsäten... :d

Har funderat på att köpa en rockard ifrån Globus Sport, såg den i Hästmagasinet nyligen. Den är himla billig och verkar inte ha någon svängel, men den är byggd så att det borde vara ganska lätt att svetsa/skruva dit en sån. BMX-hjul, soffa... Borde fungera som träningsvagn...? Tänkte i alla fall kolla upp den.
 

Liknande trådar

Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 445
Senast: Maléne
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 234
Senast: Roheryn
·
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 581
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp