• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 393
Nej. De flesta kommer från Syrien. Lite information:

LÄNK
1525780215321.webp

Nej. De flesta asylsökande kommer från Syrien, och de flesta eko och Afghanistan. Lite information:

LÄNK

Fast nu handlade ju själva ursprungsdiskussionen om de ensamkommande Afghanerna - som flertalet säger att de aldrig ens varit i Afghanistan. Kommer man från Iran, eller Marocko för den delen, så har man inte automatiskt skäl för asyl eftersom dessa länder per se inte anses osäkra.

Därför att Sverige med 10 miljoner invånare inte kan ta emot och härbärgera och försörja 10 miljoner eller fler till utan att i så fall montera ner välfärden, inget dagis, ingen skola, inget försvar, ingen sjukvård ingen Arbetsförmedling, ingen Försäkringskassa o.s.v.
Då blir det modell USA.
Every man/woman/child för sig själv o skit i andra.
Vill vi ha det så? Fine låt de som vill komma då men det är rent krasst valet vi gör.

Det är inte realistiskt att vi skulle ta emot 10 miljoner flyktingar plötsligt. Men vi kan börja med att ta hand om dem som redan är här, och inte kasta ut dem i krig.

Sen vet du att flyktingar kan jobba och ta hand om sig själva om de bara har förutsättningen? det är inte så att de behöver belasta samhället, utan faktiskt berika det. Vi behöver mer arbetskraft.

Fast nu handlade ju själva ursprungsdiskussionen om de ensamkommande Afghanerna - som flertalet säger att de aldrig ens varit i Afghanistan. Kommer man från Iran, eller Marocko för den delen, så har man inte automatiskt skäl för asyl eftersom dessa länder per se inte anses osäkra.

Men de har ju inget medborgarskap i Iran, och ingen framtid där. De är på flykt från sitt hemland, men deras familj flydde innan de blev födda.

Det är inte realistiskt att vi skulle ta emot 10 miljoner flyktingar plötsligt. Men vi kan börja med att ta hand om dem som redan är här, och inte kasta ut dem i krig.

Sen vet du att flyktingar kan jobba och ta hand om sig själva om de bara har förutsättningen? det är inte så att de behöver belasta samhället, utan faktiskt berika det. Vi behöver mer arbetskraft.
Då skippar vi bidragen, då fixar de jobben då ;)

Sant men Iran har inte tagit hand om flyktingar från Afghanistan. Framförallt hasarer får inget UT i Iran och att Iran skulle vara säkert för dessa är skitsnack. Just hasarer tvångsrekryteras till Assad's armeer i ett krig de verkligen inte valt själva via just Iran.
Dokumentlöshet är alltid ett problem. Hur ska du hantera en papperlös individ från Iran..som just det eller?
Du vet alltså inte hur vi gör med statslösa individer eller afghaner från tredje land utan UT i tredje land?

Sant men Iran har inte tagit hand om flyktingar från Afghanistan. Framförallt hasarer får inget UT i Iran och att Iran skulle vara säkert för dessa är skitsnack. Just hasarer tvångsrekryteras till Assad's armeer i ett krig de verkligen inte valt själva via just Iran.
Du vet alltså inte hur vi gör med statslösa individer eller afghaner från tredje land utan UT i tredje land?
Dokumentlösheten är ett problem, har du inga dokument så blir det ju extremt svårt att komma in i det land du utvisas från. Turkiet är inte intresserade av Syriska flyktingar, även om de bott i Turkiet i årtionden, som exempel. Därför är det bättre att hjälpa hundratusentals därnere, istället för att hjälpa ngr tusen här hemma. Och för det krävs täta gränser.

Javisst och deras grogrund var och är underfinansierade läger där skolgång och adekvat hälsovård saknas, så det är ju bra att du pekar på vad som borde göras. För du menar väl ändå inte att alla de som bor i läger ska till Sverige?

Jag har inte nämnt något alls om läger eller vilka som ska till Sverige, så du kan sluta förvanska mina ord. Tack på förhand.

Jag har inte nämnt något alls om läger eller vilka som ska till Sverige, så du kan sluta förvanska mina ord. Tack på förhand.
För den som är det minsta insatt i konflikten i Mellanöstern så är "Hamas och Hizbollah, är det något som klingar bekant för dig? " naturligtvis dessa organisationer ett begrepp, intimt förknippat med situationen i lägren i Israels grannländer.

För den som är det minsta insatt i konflikten i Mellanöstern så är "Hamas och Hizbollah, är det något som klingar bekant för dig? " naturligtvis dessa organisationer ett begrepp, intimt förknippat med situationen i lägren i Israels grannländer.

Ja, uppenbarligen. Det var dock inte poängen, tråkigt att den gick dig förbi. Beklagar.

Jag förstår verkligen inte kopplingen mellan afghaner i Iran och hizbollah/hamas. Hizbollah får visserligen stöd av Iran/Syrien men håller till i Libanon. Hamas är sunni så man kommer inte vara kompis med Iran och Hamas håller till i Palestina. Så jag förstår inte hur det är relaterat till afghanska flyktingar i Iran.

Jag förstår verkligen inte kopplingen mellan afghaner i Iran och hizbollah/hamas. Hizbollah får visserligen stöd av Iran/Syrien men håller till i Libanon. Hamas är sunni så man kommer inte vara kompis med Iran och Hamas håller till i Palestina. Så jag förstår inte hur det är relaterat till afghanska flyktingar i Iran.

Det hjälper en om man fortsätter läsa inläggen i tråden. Mitt svar var riktat angående om ett land befinner sig i en beväpnad konflikt eller ej, som anledning till att fly. Dvs, det finns fler anledningar till att vilja fly som också innefattar våld och död, utan att landet i sig befinner sig i krig.

(Iran ger btw stöd till Hamas)

Det hjälper en om man fortsätter läsa inläggen i tråden. Mitt svar var riktat angående om ett land befinner sig i en beväpnad konflikt eller ej, som anledning till att fly. Dvs, det finns fler anledningar till att vilja fly som också innefattar våld och död, utan att landet i sig befinner sig i krig.

(Iran ger btw stöd till Hamas)
Absolut ok så det var inte direkt kopplat till afghanerna i sig, då är jag med utan mer generellt. Tänkte om jag missat något om att man skickat afghanerna till libanon för att slåss för hizbollah eller liknande.

Och du har helt rätt i att man stödjer Hamas vilket är väldigt speciellt i sig. Ibland är gemensam "fiende" viktigare än shia mot sunni.

Varför då? Flyr man från bomber, kulor och sjukdomar så är väl varenda land man sätter sin fot i bättre än det man bodde i? Så skulle i alla fall jag resonera, att veta att man vaknar varje morgon utan att vara rädd för krig eller att man blir söndersprängd av en mina eller en granat.

Ja, fast varför ska gränsländerna ta emot alla flyktingar och vi inga? Och hur bra blir mottagandet i gränsländerna om nu alla flyktingar kommer dit? Det rimliga är ju att alla länder tar ansvar.

Ja, fast varför ska gränsländerna ta emot alla flyktingar och vi inga? Och hur bra blir mottagandet i gränsländerna om nu alla flyktingar kommer dit? Det rimliga är ju att alla länder tar ansvar.
Därför att merparten av flyktingarna inte har de resursen , de kontakter som krävs för att ta sig ur konfliktområdet, de kommer ofta till fots, dragande det lilla de har kvar i kärror. Då uppkommer frågan, ska vi lägga ner miljarder för att hjälpa ett fåtal här eller samma summa för att hjälpa massor där

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: sjoberga
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 216
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 591
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 699
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka