• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 390
Såvitt jag vet är Åkesson ensam om att vilja straffbelägga människor som inte anger till Nya Gestapo medmänniskor som hyser andra medmänniskor (papperslösa).

Såvitt jag vet är SD ensamma om att ha ett rasistiskt partiprogram med svammel om mänsklig essens och gener som passar sig olika väl i Sverige.

Nu är du ute på cykeln igen och är helt vilse i pannkakan.
Du verkar bli mer och mer frustrerad. Jag tänker inte försvara Åkesson. Jag har mina egna åsikter. Och så som landet nu ligger verkar det ju vara en majoritet i riksdagen som dragit ungefär samma slutsatser jag drog för många år sedan. Vill privatpersoner husera individer som saknar uppehållstillstånd så är det deras sak. Däremot är det helt ok att kommun, landsting o stat stänger av konton o stöd för dem som man ställer utresekrav på. Man skulle exempelvis kunna ordna det så att enskilda/organisationer adopterar individer/familjer(som ska utvisas) och borgar(med bankgarantier) för alla de kostnader som uppkommer. Och så länge detta sker får de stanna

Javisst det känns bra att kunna hjälpa. Men när detta innebär extremt stora bekymmer i det samhälle du är satt att förvalta, då är jag som förtroendevald skyldig att se sakligt och utan att förlora mig i känslor, på saken. Vad som framgår klart är att du inte har den förmågan. Bra! det ger dig kredit som människa men inte som förvaltare av alla våra resurser. Vi ska hjälpa , efter förmåga, vi ska inte fylla livbåten över dess bärförmåga..för då kommer det surt därefter.

Tur att vi kan hjälpa och har livbåtar i enorma överflöd innan vi ens behöver tänka tält, nödmat och stora flyktingläger. Vi är lyckligt lottade som har en enorm förmåga att hjälpa.

Att inte hjälpa skapar extremt stora bekymmer i det samhälle (som del av en hel värld) du är satt att förvalta, så det är din skyldighet att upprätthålla de internationella avtal vi har skrivit på.

Så då är vi överens att man ska sluta prata om flyktingar och den delen av invandringen som en vinstaffär ekonomiskt och sluta använda det som argument till varför Sverige ska fortsätta ha ett högt mottagande?

Nej. Det är målet för integrationen så det ska vi definitivt inte sluta prata om. Och det enorma behovet av arbetskraft i framtiden har inte med ordet "vinstaffär" att göra.

På sikt är det dessutom helt sant att det är en vinstaffär ekonomiskt - vi kan se enormt stora vinster genererat av de invandrare som kommit hit sedan Jesus födelse.

Om politik handlade om att gå plus ekonomiskt som ett AB, så skulle vi snabbt tvångsvisa alla funktionshindrade, insjuknade, obemedlade och fattiga människor till självmordsläger på Gotland. De har då inget existensberättigande. Snabb bedömning hos statens myndighet för ekonomisk framtidsprognos lämnar då dödsstraff eller arbetsläger åt alla. Pensionärer tvångsförvisas i undermåliga gummibåtar mot Gotland. Skulle förmodlogen göra att färre gick i pension tidigt.

Vården kommer att ha behov av arbetskraft i framtiden även om personen som gör 20 årsinsatser för våra äldre, startar nya företag, gör nya landvinningar inom teknik har varit ett ekonomiskt vinstprojekt eller inte. Oavsett var denne kommer från.

Likväl kan man ha långtgående mål om att göra det så bra som möjligt, där vissa individer blir rena vinstaffären, andra rena förlustaffärerna. Det betyder fortfarande inte att de insatser de gjort har varit värdelösa eller ej nödvändiga.
Är du så desperat att du nu vill ställa grupp mot grupp?:angel: Den individ som är svensk medborgare, den individ som erhållit svenskt uppehållstillstånd, de individerna har vi som stat sagt åt: - Vi, Sverige tar ansvar för dig!

Och så ska ske!! Oavsett om individen är somalier, Turk eller svensk.

Men, och det är det essentiella...du ska ha antingen medborgarskap eller uppehållstillstånd för att komma i åtnjutande av den hjälpen.

Tur att vi kan hjälpa och har livbåtar i enorma överflöd innan vi ens behöver tänka tält, nödmat och stora flyktingläger. Vi är lyckligt lottade som har en enorm förmåga att hjälpa.

Att inte hjälpa skapar extremt stora bekymmer i det samhälle (som del av en hel värld) du är satt att förvalta, så det är din skyldighet att upprätthålla de internationella avtal vi har skrivit på.
Din verklighetsförankring visade du ju med dina 50 000 bostäder..så du får ursäkta den ger jag inte mycket för ;)
Att inte skapa getton, utanförskap en masse i Sverige att ta ansvar. Och vi har skrivit under avtal. låt oss då hålla dem. Det betyder att bara en del av dem som kommer uppfyller flyktingkraven, resten släpps inte in...bra så?

Nej. Det är målet för integrationen så det ska vi definitivt inte sluta prata om. Och det enorma behovet av arbetskraft i framtiden har inte med ordet "vinstaffär" att göra.

På sikt är det dessutom helt sant att det är en vinstaffär ekonomiskt - vi kan se enormt stora vinster genererat av de invandrare som kommit hit sedan Jesus födelse.
Vad baserar du det på att det på sikt är en vinstaffär? Hur lång sikt? Källa?

Målet för integrationen är givetvis att både samhället och individen ska må bra men det är en helt annan sak än att ha det som ha "det är en ekonomisk vinstaffär" som argument till varför. Pratar man humanitära värden så kan man titta på personer och se om personerna mår bättre, om personerna är säkra. Pratar man om ekonomiska värden så handlar det helt plötsligt om siffror och då kan man inte (eller borde inte) slänga ut sig påståenden som man inte har backning för.

Om man upprepar vinst, vinst, vinst och sen kommer en rapport som den tanten länkade till där man ser att det där är inte vinst, då motarbetar man bara sig själv och ger kraft till krafterna som är främlingsfientliga.

Problemet är (vilket i sig inte är förvånande) att du inte inser skillnaden mellan invandrare av olika slag.
Jag har varit invandrare 2 ggr
1 när jag flyttade ner till centraleuropa för arbeta där permanent
2 när jag flyttade hem för att arbeta permanent här.

Den typen av invandring har gett Sverige miljarder genom århundradena.

Men när det kommer hjälpsökande människor utan resurser, utan kompetenser som landet kan ha nytta av...då blir det en belastning för landet i fråga
Senaste gången Tyskland tog emot 10 miljoner flyktingar så skapade det bekymmer, både logistiska och etniska. Men dessa bekymmer försvann under en tioårsperiod. Jag tvivlar starkt på att den senaste vågens flyktingar är ett bekymmersfritt alternativ för Tyskland om 10 år.

Såhär lät det i maj 2014 : Livet är härligt o se vilken vinst vi får ..
"31 maj 2014 - Sandviken tjänar över 500 miljoner kronor årligen på de utomlandsfödda personer som bor i kommunen "
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tjanar-over-en-halv-miljard-pa-invandringen/

Och såhär lät det 4 nov. 2017
"Färska siffror visar nu att Sandviken i stället är på väg mot ekonomisk katastrof – och lejonparten av budgetunderskottet kan relateras till just kostnader för invandringen. "
https://samnytt.se/sandviken-forlorar-nast-mest-i-sverige-pa-invandringen/

Strålande tider, härliga tider.
Återkom med källor som inte är associerade med SD o/e Avpixlat.

Återkom med källor som inte är associerade med SD o/e Avpixlat.
https://www.arbetarbladet.se/logga-in/sandviken-gar-mot-jatteunderskott-det-ar-en-katastrof
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/andelen-aldre-och-yngre-vaxer
https://www.svd.se/hur-man-gynnar-de-framlingsfientliga

Det är precis det här jag menar. Det är idiotiskt att prata siffror om man inte har fullt belägg för det eftersom siffror kan motbevisas och kommer att motbevisas om man har hittat på eller ljugit. Varför överhuvudtaget prata om invandringen som en ekonomisk vinstaffär?

Vad baserar du det på att det på sikt är en vinstaffär? Hur lång sikt? Källa?

Målet för integrationen är givetvis att både samhället och individen ska må bra men det är en helt annan sak än att ha det som ha "det är en ekonomisk vinstaffär" som argument till varför. Pratar man humanitära värden så kan man titta på personer och se om personerna mår bättre, om personerna är säkra. Pratar man om ekonomiska värden så handlar det helt plötsligt om siffror och då kan man inte (eller borde inte) slänga ut sig påståenden som man inte har backning för.

Om man upprepar vinst, vinst, vinst och sen kommer en rapport som den tanten länkade till där man ser att det där är inte vinst, då motarbetar man bara sig själv och ger kraft till krafterna som är främlingsfientliga.

Jag har aldrig någonsin uppgett ekonomisk vinstaffär som främsta skäl till varför vi ska bejaka asylrätten och varför vi ska arbeta för en vision om fri migration. För mig handlar det främst om skydd för demokrati och individer och människors individuella frihet.

Sedan är det min absoluta uppfattning att en fri rörlighet är mycket bättre för den ekonomiska utvecklingen än protektionism och stängda gränser.

Jag har aldrig någonsin uppgett ekonomisk vinstaffär som främsta skäl till varför vi ska bejaka asylrätten och varför vi ska arbeta för en vision om fri migration. För mig handlar det främst om skydd för demokrati och individer och människors individuella frihet.

Sedan är det min absoluta uppfattning att en fri rörlighet är mycket bättre för den ekonomiska utvecklingen än protektionism och stängda gränser.

Du har aldrig fått uppfattningen att man under flyktingvågen nämnde eller insinuerade att det utöver en humanitär gärning även var en ekonomisk vinstaffär för landet? Varför tror du sandvikenrapporten fick så stort genomslag?

Jag är också för fri rörlighet av varor och arbetskraft som inom EU och skulle gärna utöka det. Men du vet att även för EU-medborgare så finns det krav om självförsörjning och att kunna hitta arbete. Det är inte öht samma diskussion som att ge uppehållstillstånd till personer då åtagandena skiljer sig.

En EU-medborgare som inte kan försörja sig själv får inte heller stanna. Skulle man applicera samma krav på flyktingar och asylsökande så tror jag SD skulle ha mindre än 4% av rösterna.

Absolut! Fri rörlighet för varor och tjänster som är efterfrågade. Vilket betyder att arbetskraftsinvandring skulle vara ok . Däremot om ngn kommer för att han/hon behöver hjälp...så är det upp till samhället att reglera detta på sådant vis att inte samhället kommer till skada. Vilket betyder att vi kan ta emot en viss mängd per år = lika med den mängd som integrerats året innan. Dvs som erhållet eget arbete och egen betald bostad.
Då vi övertrasserat detta konto så skulle det nog dröja ngr år innan inresekranen skulle öppnas igen,,på dessa villkor.

En EU-medborgare som inte kan försörja sig själv får inte heller stanna. Skulle man applicera samma krav på flyktingar och asylsökande så tror jag SD skulle ha mindre än 4% av rösterna.

Fast nu verkar du helt ha missförstått varför människor flyr och söker asyl här. De söker skydd - undan krig och förföljelse.

En EU-medborgare som kommer hit, söker ett bättre liv och jobb. När de sedan tvingas flytta tillbaka - är det till ett land som är säkert för dem att återkomma till.

Det vore befängt att applicera samma krav. Totalt befängt och mot alla internationella överenskommelser. Om 15% av de röstande till SD skulle tycka att det var bra, som du antyder, så är de ju helt bakom flötet och fullständigt omedvetna om vad det handlar om.

Senast ändrad:
Fast nu verkar du helt ha missförstått varför människor flyr och söker asyl här. De söker skydd - undan krig och förföljelse.

En EU-medborgare som kommer hit, söker ett bättre liv och jobb. När de sedan tvingas flytta tillbaka - är det till ett land som är säkert för dem att återkomma till.

Det vore befängt att applicera samma krav. Totalt befängt och mot alla internationella överenskommelser.
Ja och därför är det befängt att prata vinst vilket bara spelat SD rakt i händerna.

Att prata om vinst som avgörande motiv vore befängt och helt felaktigt.
Och det är därför folk har tappat förtroendet och vandrat mot SD. Man litar inte på politikernas avsikter eller hanterade av situationen. Man ljuger om det, vad mer ljuger man om tänks det.

SD å andra sidan behöver bara förhålla sig till dumheterna regeringen hittar på precis som en skuggbudget från oppositionen.

Partierna har spelat SD rakt i händerna med sina kreativa motiveringar och brist på transparens. Främlingsfientliga finns alltid men nu har partierna effektivt skänkt många tvekande väljare till SD.

Oavsett hur man vrider och vänder på det så är SDs storlek M/S ansvar. Det finns nog inte en väljare som inte vuxit upp med antingen S eller M i regering. Hur lyckas man då skapa en miljö där 20%+ av väljarna är rasister i ett land som inte har upplevt krig eller djup ekonomisk depression på 100+ år? Det är något för de stora partierna att fråga sig.

Det vore befängt att applicera samma krav. Totalt befängt och mot alla internationella överenskommelser. Om 15% av de röstande till SD skulle tycka att det var bra, som du antyder, så är de ju helt bakom flötet och fullständigt omedvetna om vad det handlar om.
Man söker en ny möjlighet till ett drägligt liv . Från krig, från ekonomisk misär och från förföljelse.
Oavsett vilket är det landet man kommer till som ska avgöra om man vill eller inte vill medge dem det. Så länge man inte uppfyller UN;s internationella avtal om asyl.

Så då är vi överens att man ska sluta prata om flyktingar och den delen av invandringen som en vinstaffär ekonomiskt och sluta använda det som argument till varför Sverige ska fortsätta ha ett högt mottagande?

AF prognosticerar att under 2017-19 kommer 8 av 10 nya jobb tillsättas av en utlandsfödd.
Plus att bara till pensionsavgångar behövs 400' arbetsföra personer.
Andelen inrikesfödda i arbetsför ålder minskade för första gången 2008 och har fortsatt minska sedan dess.

Vem ska jobba ocm vi inte får hit arbetsföra personer?
Frågan är väl snarare (citerar AF) hur många behöver vi?

Hur skulle vårt land se ut om vi utvisade alla som inte är födda här? Samhället skulle kollapsa.

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: sjoberga
·
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 590
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 699
Senast: MJLee
·
R
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
676
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka