Bukefalos 28 år!

Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Dålig argumentation är inte ett brott mot forumreglerna.

Det förstår jag. Fast samtidigt ÄR det ett problem när tråd efter tråd i intressanta ämnen förstörs av en och samma person som härjar loss med skruvade argument, med ständig missförståelse av både fakta och av andras åsikter. Det är alltid några som inte kan låta bli att svara för att ställa till rätta då - och så är trådmassakern igång.

Jag vet att Gunnars hållning åtminstone förr var att man ska låta bli att svara när någon orsakar sån röra med sina inlägg. Men det är mycket begärt av ett helt forum. Jäkligt mycket begärt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Just denna situation har vi inte haft förr vad jag vet, tidigare har det varit folk som till synes medvetet förstört. Här har vi en där merparten av inläggen trots allt är okej enskilt men sammantaget så blir diskussion på diskusion en hopplös kamp med en debattör som till synes antingen inte inser att hans debattstil bygger på att missuppfatta i stort sett alla inlägg, utstrålar värderingar som ofta anses som sötande i samhället och dessutom är osakliga och ofta kryddade med lindriga personangrepp. Är Lbb ett troll roar sig kungligt med att driva med folk, eller är människan verkligen som han framstår i diskussionerna?

Själv är jag lite skeptisk till att frysa ut Lbb, det är egentligen ren mobbing Om man kollektivt avstår från att svara och dessutom uppmanar till det, men vad annat finns att göra?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nej, kollektiva överenskommelser gillar inte jag heller. Var och en får fatta sina beslut.

Men jag kan tycka att det är en moderatorfråga när samma elände upprepas hela tiden.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jo det är en moderator fråga, men knappast enkel.

Hur svår den är, beror ju på hur allvarligt man tycker att det är att stänga av någon från forumet.

Det är ju ingen tvekan om att situationen är destruktiv för forumet.

Huruvida lbb är ett troll eller om han är likadan här som irl, tycker jag är helt ovidkommande. Det är nicket som är problemet, oavsett hurdan personen bakom är och oavsett hur personen bakom ser på sin närvaro här.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Hur svår den är, beror ju på hur allvarligt man tycker att det är att stänga av någon från forumet.

Det är ju ingen tvekan om att situationen är destruktiv för forumet.

Huruvida lbb är ett troll eller om han är likadan här som irl, tycker jag är helt ovidkommande. Det är nicket som är problemet, oavsett hurdan personen bakom är och oavsett hur personen bakom ser på sin närvaro här.

delvis kl

Men nu får ni väl ändå skärpa er!

Jag skriver inte mycket här på Buke men läser desto mer och på sista tiden så har jag häpnat många gånger över hur en del far fram. Bukefalos är ett fritt forum och inte din och några tills privata lekplats. Så länge forumreglerna följs är det fritt fram att skriva för vem som helst inkl lbb. Att som nu gnälla som barnungar ”Maaamma, paaappa, (Guuunnar) säg åååt honom, han får inte vara med för han skriver inte som vi tycker att han ska skriva och tycker inte som vi tycker att han ska tycka…” drar bara löjets skimmer över er själva. Som jag ser det så är det just nu, om något, ert larviga gnäll som är destruktivt för forumet.

Hoppas, hoppas att ingen moderator går på ert gnäll.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Uppläxningar under anonymt nick - skulle det vara mer moget, då?;)

Lbb:s framfart är inte oproblematisk för Gunnar och moderatorerna. Han har blivit bannad och bara raskt startat nya nick och fortsatt. Ett tag hade han tre varianter på ordet landsbygdsbo eftersom det var bannat. Det är inget särskilt bra forumbeteende.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

delvis kl

Men nu får ni väl ändå skärpa er!

Jag skriver inte mycket här på Buke men läser desto mer och på sista tiden så har jag häpnat många gånger över hur en del far fram. Bukefalos är ett fritt forum och inte din och några tills privata lekplats. Så länge forumreglerna följs är det fritt fram att skriva för vem som helst inkl lbb. Att som nu gnälla som barnungar ”Maaamma, paaappa, (Guuunnar) säg åååt honom, han får inte vara med för han skriver inte som vi tycker att han ska skriva och tycker inte som vi tycker att han ska tycka…” drar bara löjets skimmer över er själva. Som jag ser det så är det just nu, om något, ert larviga gnäll som är destruktivt för forumet.

Hoppas, hoppas att ingen moderator går på ert gnäll.

12 inlägg är inte mycket, men om du har varit här sedan 2011 borde du kanske också inse problemet? Det fetade här är inte problemet, problemet är såsom Lobelia beskrev:

Här har vi en där merparten av inläggen trots allt är okej enskilt men sammantaget så blir diskussion på diskusion en hopplös kamp med en debattör som till synes antingen inte inser att hans debattstil bygger på att missuppfatta i stort sett alla inlägg, utstrålar värderingar som ofta anses som sötande i samhället och dessutom är osakliga och ofta kryddade med lindriga personangrepp.

Dvs trådar spårar ur till att bli en cirkus kring llb:s inlägg, där ena hälften går ut på att llb:s berättar att alla andra missförstår honom/är elaka mot honom/är emot att han ska få säga sin åsikt och drar en femtioelfte runda om vad han tycker. Andra hälften går ut på att andra försöker förklara för honom att andra inte alls missförstår honom och att han inte behöver dra en femtiotolfte runda om vad han tycker. Finns det någon tråd där llb varit där inte där varg, kvinnors skyldighet att inte utsätta sig för risker eller rätten att säga neger och zigenare nämnts i minst ett av hans inlägg?

Jag uppskattar Buke för att trådar får leva lite sitt eget liv och mynna ut i det användarna tycker är intressant, att parallella diskussioner kan få pågå etc, till skillnad från andra forum där allt (som moddarna bedömer vara) OT raderas. Men när tråd efter tråd kretsar kring llb:s syn på varg, kvinnors skyldighet att inte utsätta sig för risker samt rätten att säga neger och zigenare så blir det lite trist och tjatigt faktiskt.

När det gäller lösningen håller jag även där med Lobelia:

Själv är jag lite skeptisk till att frysa ut Lbb, det är egentligen ren mobbing Om man kollektivt avstår från att svara och dessutom uppmanar till det, men vad annat finns att göra?

Jag tycker att många användare är onödigt elaka mot llb, det är helt lönlöst och inte särskilt trevligt bidrag till klimatet på Buke. Att frysa ut genom att ignorera ser jag inte heller som särskilt tillfredsställande lösning, men som det är nu är inte heller kul.

Och som en alltid kan fråga sig, vem är ren nog att kasta första stenen...?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Precis, även om en samtyckeslag inte leder till fler fällande domar så sänder den tydliga signaler om var gränsen går till dem som inte är förmögna att förstå det annars. Problemen med våldtäkter, kass kvinnosyn och ett ojämlikt samhälle måste angripas från flera håll varav ett kan vara en samtyckeslag. En sådan lag löser inte problemet - men den vore ett steg på vägen.

Bara man sedan inte lutar sig tillbaka och tycker att allt är frid och fröjd. Mer måste göras!

Tack för att du kommer med ett inlägg som faktiskt handlar om ursprungsfrågan :)

Jag håller med, samtyckeslag är viktigt för att den beskriver synen på sex som bör råda i samhället. Det är möjligt att det inte alltid går att fälla enligt den, men det är en viktig grundsyn och som man kan använda i kampanjer som i England (som länkades tidigare i tråden).

Men det är inte klart sen! Jag tror att det är superviktigt att prata om sexuella gråzoner också, som i #prataomdet förra året. De är ju en lång skala, där en samtyckeslag skulle kunna få en del av de mörkgråa att klassas som svarta och fälla förövaren men en samtyckessyn i samhället skulle flytta sexet till den ljusare delen av skalan. Lyckas samhället med det, så har vi kommit långt! En del "svarta" våldtäkter kommer alltid att finnas, precis som allt annat brottsligt, men jag tror att vi måste satsa jättemycket kraft på att inse att det mesta av det som sker i gråzonen görs av helt "normala", trevliga män.

Och samsynen (eller avsaknaden av den) på sex är grunden, menar jag.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag minns att media rapporterade om hur nämndemän från SD och ND fått sitta kvar trots upprepade tydligt rasistiska och homofoba uttalanden. Tingsrätten ville avsätta, men överprövningsnämnden beslöt att de fick sitta kvar. Otäckt om människor som betraktar homosexualitet som en sjukdom eller förnekar förintelsen dömer i brottsmål.

Hur det gått sen beträffande dessa nämndemän vet jag inte, men det kanske någon annan gör? Tror att det var 2010 eller 2011.

Det finns mycket brister i systemet med nämndeman idag. Jag är dock skeptiskt till att ett skrå i samhället helt på egen hand ska döma ut samhällets straff. Just eftersom så stor del av rättegången är beroende på vilka som sitter i salen, det är inte riktigt så objektivt som många utomstående tror. Lagen är skriven av människor, lagen tolkas av människor och domen beslutas av människor.

Hur det gick med just de nämndemännen vet jag dock inte.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

12 inlägg är inte mycket, men om du har varit här sedan 2011 borde du kanske också inse problemet? Det fetade här är inte problemet, problemet är såsom Lobelia beskrev:



Dvs trådar spårar ur till att bli en cirkus kring llb:s inlägg, där ena hälften går ut på att llb:s berättar att alla andra missförstår honom/är elaka mot honom/är emot att han ska få säga sin åsikt och drar en femtioelfte runda om vad han tycker. Andra hälften går ut på att andra försöker förklara för honom att andra inte alls missförstår honom och att han inte behöver dra en femtiotolfte runda om vad han tycker. Finns det någon tråd där llb varit där inte där varg, kvinnors skyldighet att inte utsätta sig för risker eller rätten att säga neger och zigenare nämnts i minst ett av hans inlägg?

Jag uppskattar Buke för att trådar får leva lite sitt eget liv och mynna ut i det användarna tycker är intressant, att parallella diskussioner kan få pågå etc, till skillnad från andra forum där allt (som moddarna bedömer vara) OT raderas. Men när tråd efter tråd kretsar kring llb:s syn på varg, kvinnors skyldighet att inte utsätta sig för risker samt rätten att säga neger och zigenare så blir det lite trist och tjatigt faktiskt.

När det gäller lösningen håller jag även där med Lobelia:



Jag tycker att många användare är onödigt elaka mot llb, det är helt lönlöst och inte särskilt trevligt bidrag till klimatet på Buke. Att frysa ut genom att ignorera ser jag inte heller som särskilt tillfredsställande lösning, men som det är nu är inte heller kul.

Och som en alltid kan fråga sig, vem är ren nog att kasta första stenen...?

Min åsikt är helt enkelt att cirkusen runt lbb skapas av dem som svarar. Jag begriper helt enkelt inte vad i hela friden det är som upprör så i lbbs inlägg. Jag delar inte hans åsikter i vare sig varg-, negerbolls- eller kvinnoansvarsfrågan men jag är gammal och erfaren nog att veta att åsikterna tyvärr verkligen inte alls är unika utan delas av en hel del människor. Ja lbbs jiddrande är tröttsamt och tjatigt men egentligen kan man ju se det som att det är fantastiskt att alla sorters människor med alla sorters åsikter skriver på bukefalos. Ta chansen och svara med väl underbyggd fakta, när debatten börjar gå på rundgång, leave it istället för att börja kasta glåpord och ropa efter moderatorn, och jag gissar att det snabbt skulle bli en trist monolog som förhoppningsvis dör ut av sig själv. :)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ok, jag vet inte om jag var tydlig med min poäng. Som jag ser det är det fetade vad som sker:

Här har vi en där merparten av inläggen trots allt är okej enskilt men sammantaget så blir diskussion på diskusion en hopplös kamp med en debattör som till synes antingen inte inser att hans debattstil bygger på att missuppfatta i stort sett alla inlägg, utstrålar värderingar som ofta anses som sötande i samhället och dessutom är osakliga och ofta kryddade med lindriga personangrepp.

Det är något helt annat än att inte dela åsikter. Men vi läser hans cirkus på olika sätt då.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Folk svarar med väl underbyggda fakta hela tiden men han väljer att inte ens försöka förstå dem.

Riktigt tydligt blir det när han skriver om något man själv råkar kunna väldigt väl, t ex för att man har lång yrkesmässig erfarenhet av det. Och nu snackar vi inte åsikter utan sakförhållanden. När han då går loss och sprider en massa totala felaktigheter - då måste man ju rätta till dem. Annars kan ju någon tro att det är som han säger. Och det är förbannat påfrestande att han då aldrig inser att han hade fel. Fast å andra sidan inser säkert alla andra det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är riktigt avslöjande att läsa hur vissa vill censurera eller frysa ut någon med en avvikande åsikt.
Det är ju en jäkla tur att detta gänget inte har ngt större inflytande i den svenska riksdagen..då skulle det väl sluta med en polsk sådan...
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du gör dig som vanligt till åsiktsmartyr. Men det är inte dina åsikter det främst handlar om - det finns sådana som avviker betydligt mer än dina på Buke.

Det är ditt sätt att framföra dem som är problemet. Du skiter fullständigt i mångas ansträngningar att få dig att förstå deras argument, de är ofta välformulerade i sina inlägg och presenterar väl underbyggda argument. (Nu pratar jag inte om mig själv, jag svarar dig sällan för jag vill inte bidra till trådhaverier.)

Även på de mest genomtänkta resonemang svarar du med nåt slarvigt och okoncentrerat som du inte ens tänkt färdigt innan du knattrar ner. Och du svarar med rader av inlägg på precis allt - på samma okoncentrerade sätt. Det är rena sabotaget.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du gör dig som vanligt till åsiktsmartyr. Men det är inte dina åsikter det främst handlar om - det finns sådana som avviker betydligt mer än dina på Buke.

Det är ditt sätt att framföra dem som är problemet. Du skiter fullständigt i mångas ansträngningar att få dig att förstå deras argument, de är ofta välformulerade i sina inlägg och presenterar väl underbyggda argument. (Nu pratar jag inte om mig själv, jag svarar dig sällan för jag vill inte bidra till trådhaverier.)

Även på de mest genomtänkta resonemang svarar du med nåt slarvigt och okoncentrerat som du inte ens tänkt färdigt innan du knattrar ner. Och du svarar med rader av inlägg på precis allt - på samma okoncentrerade sätt. Det är rena sabotaget.

Är det mitt sätt att framföra eller är det innehållet i det jag framför?

Tror faktiskt att de flesta reagerar surt på innehållet istället
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men nu får ni väl ändå skärpa er!

Jag skriver inte mycket här på Buke men läser desto mer och på sista tiden så har jag häpnat många gånger över hur en del far fram. Bukefalos är ett fritt forum och inte din och några tills privata lekplats. Så länge forumreglerna följs är det fritt fram att skriva för vem som helst inkl lbb. Att som nu gnälla som barnungar ”Maaamma, paaappa, (Guuunnar) säg åååt honom, han får inte vara med för han skriver inte som vi tycker att han ska skriva och tycker inte som vi tycker att han ska tycka…” drar bara löjets skimmer över er själva. Som jag ser det så är det just nu, om något, ert larviga gnäll som är destruktivt för forumet.

Hoppas, hoppas att ingen moderator går på ert gnäll.
För att vara någon som klagar på gnäll har ditt inlägg en anmärkningsvärt gnällig ton.

Min åsikt är helt enkelt att cirkusen runt lbb skapas av dem som svarar. Jag begriper helt enkelt inte vad i hela friden det är som upprör så i lbbs inlägg. Jag delar inte hans åsikter i vare sig varg-, negerbolls- eller kvinnoansvarsfrågan men jag är gammal och erfaren nog att veta att åsikterna tyvärr verkligen inte alls är unika utan delas av en hel del människor. Ja lbbs jiddrande är tröttsamt och tjatigt men egentligen kan man ju se det som att det är fantastiskt att alla sorters människor med alla sorters åsikter skriver på bukefalos. Ta chansen och svara med väl underbyggd fakta, när debatten börjar gå på rundgång, leave it istället för att börja kasta glåpord och ropa efter moderatorn, och jag gissar att det snabbt skulle bli en trist monolog som förhoppningsvis dör ut av sig själv. :)
Ditt förslag är alltså att man ska göra precis det som flera redan föreslagit, dvs rätta till felaktigheter och sedan ignorera urspårningen när det blir rundgång. Inget nytt.

Du förvånas över att folk upprörs när lbbs argument lutar åt sexism/rasism/rena felaktigheter, du menar på att vi alla borde vara så gamla att vi slutat reagera på sådant med upprördhet. Du tycker inte man ska diskutera hur lbbs satsning på kvantitet före kvalitet ofta leder till kapade trådar.

Jag ser det snarare som positivt att alla inte förlorat gnistan helt och uttråkat ser på när någon argumenterar helt inkompetent.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Är det mitt sätt att framföra eller är det innehållet i det jag framför?

Tror faktiskt att de flesta reagerar surt på innehållet istället
Det är främst ditt sätt att kapa trådar som stör, det har tagits upp flera gånger. Det finns många troll på buke som uttrycker värre åsikter, men de tar inte upp trådar på det sätt du gör med hundratals inlägg till allt och alla som ibland inte innehåller annat än rena provokationer/offerkoftor/andra oväsentligheter.

Jag skrev i en tidigare tråd att det inte främst handlar om vad som sägs, utan främst handlar det om att det inte blir utrymme för någon verklig debatt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp