Bukefalos 28 år!

Vallande unghäst

EmmaW

Trådstartare
Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som hon går fram till och vänder upp baken och slår mot, ibland bara hotar hon om det räcker och när den andra hästen springer sluter hon upp brevid och det hela blir i hennes värld en lek, "vi rejsar ihop!" Det är inte riktigt hållbart då det är min ena som blir mest utsatt och alltid skadad på kuppen då hon inte vill springa utan mest ta det lugnt. Hon gillar att gå in i flocken och göra sin manöver och skapa kaos, alltid någon som springer undan och då hakar hon på.

Jag förstår ju att hon inte lärt sig bättre efter att ha vuxit upp på en enslig gård med bara sin mamma och en gammal halvblodsherre som sällskap utan unghästar att leka med förutom då hon skickades iväg vid 6 månader- 1 år pga av avvänjning och att dom inte kunde hantera henne...hon har även haft en del hanteringsproblem när hon kom men det mesta har nu löst sig. Hon är väldigt vaken av sig, reagerar på mycket men blir inte rädd. Hon har lugnat ner sig en del sen hon kom i våras men inte tillräckligt för att säga att flocken är avslappnad kring henne.

I den bästa av världar hade jag skickat iväg henne på ett stort bete med en stor flock så hon lär sig språket och därmed kanske det löser problemet, tyvärr hittar jag inget sånt vid den här tiden på året häromkring utan kan tydligen lösa det tidigast till våren/sommaren. Hon är dessutom 5 år och under i ridning så att ställa av just nu och skicka iväg långt bort känns inte speciellt lockande då hon är i behov av den dagliga hanteringen för att bli en trevlig häst.

Hon går på lösdrift, i stor kuperad hage och fri tillgång på grovfoder.
Är hon per automatik dömd till att gå i egen hage i hela vintern till våren eller har någon några tips att komma med?
 
Men visst finns det lösdrifter???
Hur menar du?

Inte häromkring där hon inte hanteras av många olika personer vilket inte känns bra i hennes fall. Det skulle i så fall mest orsaka problem .
Jag kan se det framför mig hur någon försöker ta in sin häst och hon hänger på, hon gör då samma manöver som när hon vill dra igång lek. Jag kan hantera det men vill inte att kanske 10 personer ska hantera detta på olika vis.
 
Varför tror du en annan flock skulle lösa problemet?
Jag tror att en större flock med unghästar är vad hon behöver.
Min flock här består av 4 hästar, hon inräknad i dom. Dom andra tre är inte lika "högt i blod" som henne och leker inte alls på samma nivå. Dom är också äldre och ingen är direkt någon som säger ifrån utan hon härjar ganska fritt så att säga.
 
Jag tror att en större flock med unghästar är vad hon behöver.
Min flock här består av 4 hästar, hon inräknad i dom. Dom andra tre är inte lika "högt i blod" som henne och leker inte alls på samma nivå. Dom är också äldre och ingen är direkt någon som säger ifrån utan hon härjar ganska fritt så att säga.

En flock med unghästar skulle nog snarare spä på beteendet. Jag hade satt henne ihop med en trygg och tydlig ledare som kan visa henne hur man beter sig.
 
Nej jag pratar inte rang. Jag pratar om hur unghästar fostras i en trygg flock.

Unhingstar sätter man ju ofta ihop med en äldre hingst/valack som kan tukta dom lite.
Ja men jag har inte möjlighet att göra det förrän till våren skrev jag.
Jag sökte tips att lösa det fram till dess.
 
@EmmaW insåg inte att hästen var fem år. Slarvig läsning ursäkta. Släpp Ut hästen i flocken enbart när hon är trött Annars kan hon stå själv i hage bredvid flocken. Hon är väl lite sen , när du skriver unghäst om en femåring så hon ska väl ridas och tränas mycket?? Tror jag möjligen men det går ju inte att veta via ett forum men det kanske är ett alternativ??
 
Hur mycket mental stimulans får hon? Min blir jobbig i hagen när han arbetar för lite.
Andra har blivit jobbiga mot sina kompisar om de har ont själva.

Att ha en häst som springer fram och sparkar oprovocerat... Hade nig haft den ensam eller med en häst som inte accepterar "bjäbb". Vårt yngsta sto var skitjobbig mest för att hon aldrig var ifrån sin mamma så länge utan direkt återadopterades när de gick ihop igen. Ytterligare ett halvår-år utan mamma med rättvisa kompisar som sa ifrån när hon var jobbig men välkomnade henne däremellan gjorde att det blev häst av henne med tillslut.
 
@EmmaW insåg inte att hästen var fem år. Slarvig läsning ursäkta. Släpp Ut hästen i flocken enbart när hon är trött Annars kan hon stå själv i hage bredvid flocken. Hon är väl lite sen , när du skriver unghäst om en femåring så hon ska väl ridas och tränas mycket?? Tror jag möjligen men det går ju inte att veta via ett forum men det kanske är ett alternativ??
Hon är ju under inridning dvs jag har inte suttit upp än så att arbeta henne trött mer än i huvudet är inte på kartan just nu. Annars hade det kunnat funka som hjälp.
 
Hon är ju under inridning dvs jag har inte suttit upp än så att arbeta henne trött mer än i huvudet är inte på kartan just nu. Annars hade det kunnat funka som hjälp.
Men trött i huvudet räcker väl ganska långt???

Du måste väl få upp hästen i kondition och muskler så på något sätt måste du väl motionera hästen? Jag skulle provat några veckor med strukturerat utbildningschema, Normal unghästträning, longering, tömkörning, handhäst , promenader, ridning " grooming" etc. Se ifall hon blir nöjdare??
 
Men trött i huvudet räcker väl ganska långt???

Du måste väl få upp hästen i kondition och muskler så på något sätt måste du väl motionera hästen? Jag skulle provat några veckor med strukturerat utbildningschema, Normal unghästträning, longering, tömkörning, handhäst , promenader, ridning " grooming" etc. Se ifall hon blir nöjdare??
Dessvärre har det inte räckt hitills för att hon ska släppa beteendet i hagen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
2 857
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 223
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äldre hund äter valpfoder
  • Arg och stressad katt
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp