Valp 2018 del 2

Igår var det avslutning på bruks- och lydnadskursen. Asni har varit så duktig! Hon har gått från klarhet till klarhet. Det lustiga är att hon liksom.. Lär sig i smyg. Vi tränar på något, jag känner att "eh, vi får fortsätta grunda, det här kommer ta ett tag" och sen nästa gång så bara kan hon :rofl:

Typ gripande. Förra gången på kursen så greppade hon slafsigt och droppade direkt. Vi övade och övade men jag tyckte inte vi kom någonstans.
Idag tog vi upp det igen - utan att ha tränat det mellan tillfällena - och hon griper som om hon aldrig gjort annat! :confused: Vi kunde flyga fram i hur länge hon höll den, vart hon greppade och det var bra tryck i greppandet och hon höll stadigt utan tugg.
 
Lite mer Asninytt :D
Har tränat på klubben med en vän och så råkade det bli samtidigt som några andra körde budföring med skott, så det här var första gången sen jaktträningen när hon var 5 månader som Asni hört skott. Nu var de dessutom närmare och många fler. Ingen reaktion :love: Är så nöjd med denna lilla rödräv.
 
Jag har ett nytt projekt framför mig nu med min hund, dvs lära henne att sova på golvet. (Känns som jag skrivit detta förr? :o) Hon har sovit med mig i sängen bortsett från när hon var riktigt liten och sov i en fåtölj i sin valpväska bredvid sängen (i höjd med mig såklart så jag nådde henne). Eftersom jag jobbar skift och behöver kunna sova på udda tider har det helt enkelt varit smidigast för mig att ha henne i sängen för där sover hon oavsett tid på dygnet, jag är lättväckt och en pipande hund förstör allt för mig när jag måste sova dagtid eller vettigt på nätterna pga tidiga uppstigningar.

Nu däremot är det dagtidsjobb framöver och jag tänker nu försöka vänja av henne med att alltid sova i sängen. Dels pga fästingperioden och även av praktiska skäl. Jag vill kunna variera helt enkelt. Min plan är att köpa en riktigt fluffig och fin bädd och fylla den med de filtar hon vanligtvis sover på. Men min fråga är Hur ska jag få henne att acceptera att inte sova i sängen? De små försök jag gjort leder till evigt pipande och krafsande på sängkanten, jag ignorerar tills hon gett upp och lyfter upp henne då, eftersom jag vet att hon kommer börja om efter en halv minut och hålla mig vaken...:cautious:
 
Jag är så nojig :nailbiting: Asni är 10 månader, det betyder att röntgen ska ske inom det kommande halvåret. Tinja kom från en släkt vars HD-statistik var mycket bättre än rasmedlet. I princip bara A eller B-höfter. Ändå fick hälften av kullen på 9 valpar C och en D.

Nu är jag galet nojig över att det kommer hända igen, att jag kommer få en hund med icke-fria höfter eller armbågar och att hon inte kommer vara ensam i kullen om det. Att jag kommer vara dömd till att för evigt skaffa tikar som trots riktigt bra förutsättningar inte kan avlas på :arghh:
 
Jag är så nojig :nailbiting: Asni är 10 månader, det betyder att röntgen ska ske inom det kommande halvåret. Tinja kom från en släkt vars HD-statistik var mycket bättre än rasmedlet. I princip bara A eller B-höfter. Ändå fick hälften av kullen på 9 valpar C och en D.

Nu är jag galet nojig över att det kommer hända igen, att jag kommer få en hund med icke-fria höfter eller armbågar och att hon inte kommer vara ensam i kullen om det. Att jag kommer vara dömd till att för evigt skaffa tikar som trots riktigt bra förutsättningar inte kan avlas på :arghh:

Förstår oron! Kommer nog seriöst att köpa en vuxen hund om jag letar avelsdjur någon gång i livet. Oroar mig som fan över röntgen, det har ju alltid gått bra på mina men dom skaffar sig andra problem istället. :meh:
 
Förstår oron! Kommer nog seriöst att köpa en vuxen hund om jag letar avelsdjur någon gång i livet. Oroar mig som fan över röntgen, det har ju alltid gått bra på mina men dom skaffar sig andra problem istället. :meh:
Det är hemskt! Jag menar, hade det funnits ett stort mörkertal eller i allmänhet dålig statistik bakom henne hade jag ju bara accepterat det, men när det är i princip 99% fritt 5 generationer bakåt så blev det väldigt svårt att bara svälja det hela och gå vidare. Men nu har jag det. Ingen avel på Tinja, oavsett hur folk i min närhet protesterar.

Men nu står jag ju här med Asni, som faktiskt är bättre än Tinja på många vis. Bättre bakbensvinklar, bättre formade tassar, ännu mer vädertålig päls, självsäkrare, mer äventyrlig, större dådkraft, har extrem potential rent naturligt att bli en riktigt bra brukshund... Och så känner jag mig helt utlämnad till röntgen. Efter Tinja känns det som ett lotteri :(

Ibland tänker jag just att "nä, jag får leasa in en tik!" men i samma andetag känner jag att nä för fasen, det vill jag ju inte. Jag vill ju avla på en tik JAG fostrat.
 
Det är hemskt! Jag menar, hade det funnits ett stort mörkertal eller i allmänhet dålig statistik bakom henne hade jag ju bara accepterat det, men när det är i princip 99% fritt 5 generationer bakåt så blev det väldigt svårt att bara svälja det hela och gå vidare. Men nu har jag det. Ingen avel på Tinja, oavsett hur folk i min närhet protesterar.

Men nu står jag ju här med Asni, som faktiskt är bättre än Tinja på många vis. Bättre bakbensvinklar, bättre formade tassar, ännu mer vädertålig päls, självsäkrare, mer äventyrlig, större dådkraft, har extrem potential rent naturligt att bli en riktigt bra brukshund... Och så känner jag mig helt utlämnad till röntgen. Efter Tinja känns det som ett lotteri :(

Ibland tänker jag just att "nä, jag får leasa in en tik!" men i samma andetag känner jag att nä för fasen, det vill jag ju inte. Jag vill ju avla på en tik JAG fostrat.

Det kommer gå bra, det kommer gå bra!
Jag håller mina tummar för dig (och för mig själv också, såklart 😬). När och var ska du röntga?
 
62ah9IS.jpg



HkeELJj.jpg


Cessna är nu över 10 månader. Tänk så tiden går, samtidigt känns det som hon liksom alltid varit där.

Jag lär känna henne mer och mer för varje dag som går. Hon är en energisk, intensiv liten dam med en hel del åsikter. Samtidigt är hon ganska naturligt följsam och lyhörd. Det gör ibland henne ganska svårberäknerlig. Mycket motor och väldigt mycket "göra först, tänka sen" (eller tänka aldrig, i vissa fall ).

Hon är himla rolig emellanåt och gör mig aningen galen emellanåt. Ska bli himla kul att se hur hon utvecklas när hon mognar på sig lite. :love:

Bilden i träning är tagen av @nordingran
 
62ah9IS.jpg



HkeELJj.jpg


Cessna är nu över 10 månader. Tänk så tiden går, samtidigt känns det som hon liksom alltid varit där.

Jag lär känna henne mer och mer för varje dag som går. Hon är en energisk, intensiv liten dam med en hel del åsikter. Samtidigt är hon ganska naturligt följsam och lyhörd. Det gör ibland henne ganska svårberäknerlig. Mycket motor och väldigt mycket "göra först, tänka sen" (eller tänka aldrig, i vissa fall ).

Hon är himla rolig emellanåt och gör mig aningen galen emellanåt. Ska bli himla kul att se hur hon utvecklas när hon mognar på sig lite. :love:

Bilden i träning är tagen av @nordingran

Virvelvind:heart Hon är bra härlig den där röda!
 
62ah9IS.jpg



HkeELJj.jpg


Cessna är nu över 10 månader. Tänk så tiden går, samtidigt känns det som hon liksom alltid varit där.

Jag lär känna henne mer och mer för varje dag som går. Hon är en energisk, intensiv liten dam med en hel del åsikter. Samtidigt är hon ganska naturligt följsam och lyhörd. Det gör ibland henne ganska svårberäknerlig. Mycket motor och väldigt mycket "göra först, tänka sen" (eller tänka aldrig, i vissa fall ).

Hon är himla rolig emellanåt och gör mig aningen galen emellanåt. Ska bli himla kul att se hur hon utvecklas när hon mognar på sig lite. :love:

Bilden i träning är tagen av @nordingran
Har hon tagit sig en prilla? 🤣
 
10,5 månader. 15,6 kg och 49 cm hög, hon blir större än jag trott! Hindrar dock inte folk från att påstå att hon är en MAS :cautious:
Men nu får hon inte växa mer, jag vill ju ha henne lättviktig och i Large, inte XL :p
Bilden tog jag även helt utan hjälp (utöver hundgodis), Asni är verkligen en fena på det här med stadga :heartup:
57209152_10212831776937294_4515064003185082368_n.jpg

Jag tycker hon är himla fint och funktionellt byggd. Allt ser liksom harmoniskt ut och jag behöver inte fippla med hur hon ställer sig för att det ska se snyggt ut, det kommer naturligt.
57277795_10212831775737264_1178009877461598208_n.jpg

Den där blicken alltså :love: Hon är en otroligt stor personlighet, den där lilla. Hon är störst, bäst och vackrast. Hela världen är hennes och hon är både oövervinnerlig och odödlig. Och nog har hon både en eller femton rävar bakom öronen 😏
 
Sitter här som den största idioten i världen, nyss hemkommen från ett längre påsklovsfirande. Min hund var utlånad till en familjemedlem, och jag ska verkligen inte skylla ifrån mig då jag var så otroligt dum och otydlig själv då jag lät henne stanna där större delen av vistelsen. En familjemedlem som haft hund och ofta är hundvakt och som saknade att ha hund erbjöd sig att ha min i några dagar. Jag tänkte att det var en superbra lösning, då jag skulle vistas på ett ställe där det finns en skitdryg stor och burdus hund och det bli alltid så uppspelt när vi är där. Jag såg helt enkelt att det skulle bli bäst för alla om min hund var på annat håll.
Sagt och gjort, min hund har haft det jätteroligt och bra. Men jag min idiot tänkte ju inte på att poängtera för hundvakten om att hon är ung även om hon liksom ser färdigväxt ut. Och ja, jag tar med henne på längre turer och det orkar hon med utan bekymmer. I Vår vardag där Vi bor, och det blir ju även varvat med kortare rundor vissa dagar så på det stora hela är det inget jag liksom tänkt på aktivt i min vardag på sistone. Att hon liksom kan övertränas. Snarare så sa jag väl att nog orkar hon vara ute, vi är ju ute varje dag. Men bevisligen - vad som är självklart för mig är det nödvändigtvis inte för en annan.

Sagt och gjort, efter 5 dagar anslöt jag till familjefirande av påsken. Med ungar, och skidåkning och ett jäkla ståhej i ett par dagar. Min hund var helt som vanligt och hängde med på allt. Lite trött på kvällarna såklart men det var ju mkt nya intryck och folk och hundar så jag tänkte inte mer på det. På söndag kväll var allt firande slut och då la jag märke till att min hund var loj. Jag tänkte att hon slappnade av nu när alla åkt hem till sitt. Men jag tyckte även hon såg lite stel ut, och hon var mkt intresserad av att bita i sina tassar. Jag kollade trampdynorna och såg inget uppebart fel. Lite torra men that's it. På natten vaknade jag av att hon var helt besatt av att tugga på fötterna, och då hade det även blivit lite sprickor av allt slickande och tuggande. Jag smorde in med det fetaste jag kunde hitta och hon var mkt öm. Jag var sedan vaken i stort sett hela natten för att vakta henne från tuggande. På måndag var hon märkbart stel och öm i hela bakdelen men ffa tassarna, så jag fortsatte mitt smörjande och åkte in till stan och hittade ett par hundskor. Hon blev lite mer villig att gå i dom så jag konstaterade att problemet satt nog där. Vi reste sedan hemåt mån em och den natten blev det även en vaknatt och vaktande av tasstugg. När vi äntligen kom hem tis morgon åkte tratten på och jag geggade in tassarna i helosan och lät henne ha detta i 1 timme. Tassarna såg mkt bättre ut. Fick sedan en akuttid hos kliniken och vi for dit och vet konstaterade liksom jag att hon var svullen och öm i tassarna men att trampdynorna inte såg så illa ut så det kunde ensamt orsaka att hon var så dålig. Jag hade nu burit henne överallt senaste dygnet för hon var så stel och öm och jag tyckte hon blev sämre, ville inte gå desto mer trots skor.

Så ja, vet satte in metacam och ordinerade strikt vila i en vecka. Bäras överallt utom när hon måste kissa och bajsa. Jag känner mig som världens sämsta hundägare som orsakat detta på min stackars hund och jag har gråtit i ett dygn... :cry: Att jag var så dum och inte räknade ut att hundvakten inte skulle förstå per automatik att hon behövde ta det lite lugnt, hon har istället fått rätt långa turer hela veckan och helgen med allt firande och ståhej blev för mkt. Hon vill ju med på allt... Helgen hade hon förvisso klarat om hon tagit det lugnt veckan innan, och vice versa, men allt sammantaget blev helt enkelt för mkt.
Tackolov var hon bättre imorse och en snäll kollega som var ledig kunde ha henne idag så att jag kunde åka till jobbet. Dagis är liksom inte att tänka på när hon är såhär dålig. Nu då jag hämtade henne beter hon sig som vanligt, så medicinen har verkligen hjälpt. Så jäkla skönt, även om problemet kvarstår och det är strikt vila i 1 vecka.

Har aldrig känt mig såhär dum i hela mitt liv. Skäms ihjäl faktiskt :cry:Men om jag skriver här hur dum och ogenomtänkt jag varit, så kanske nån annan tar det tills sig och inte gör samma misstag. Även små raser kan bevisligen motioneras för mkt. Jag har ju varit så noga med henne under uppväxten, och tänkt att gud så skönt att jag har en liten ras blablabla. Och nu ändå detta. Höjden av idioti liksom:banghead:
 
Cessna har tydligen glömt allt hon någonsin lärt sig. Hon kan ingenting och matte försöker påminna sig själv om att det säkerligen bara är en fas. Men... Gah :D
 
Cessna har tydligen glömt allt hon någonsin lärt sig. Hon kan ingenting och matte försöker påminna sig själv om att det säkerligen bara är en fas. Men... Gah :D
Å jag minns fortfarande den fasen med Ascot och han är fyra år idag. Säger ngt om hur frustrerande jag tyckte den perioden var :p.
 
Asni är i en period nu efter löpet där hon tycker att hon är störst, bäst och vackrast :cool: Fortfarande väldigt samarbetsvillig, har inte glömt något hon lärt sig, men hon vill gärna göra sin röst hörd och visa hur tuff och maffig hon är.

Det är ingen spökperiod, för hon är inte rädd. Snarare tvärtom, hon verkar väldigt ivrig att visa prov på just hur modig hon är :cautious:
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
379
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 470
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 989
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp