Valp 2018 del 2

Det är ingen spökperiod, för hon är inte rädd. Snarare tvärtom, hon verkar väldigt ivrig att visa prov på just hur modig hon är :cautious:

Så är min oxå. Skäller, reser ragg och morrgruffar åt sånt som är lite otäckt.. Stora hundar, okända karlar osv... Hon ser superkaxig ut men jag har nog snarare tolkat det som att det är lite hjärnspöken...
 
Så är min oxå. Skäller, reser ragg och morrgruffar åt sånt som är lite otäckt.. Stora hundar, okända karlar osv... Hon ser superkaxig ut men jag har nog snarare tolkat det som att det är lite hjärnspöken...
Här behöver det inte ens finnas något.

Min kära mor har den dåliga vanan att tagga igång Tinja innan hon släpper ut henne på tomten på landstället.. Gärna med ett "kom in!" eller "hallå där!" vilket gör att Tinja rusar ut i full förväntan att någon kul är där, och då verkar Asni tro att det är fara å färde för Tinja springer ju som skjuten ur en kanon, och då börjar hon skälla. När Asni börjar skälla så tror Tinja att något är fuffens och så börjar hon skälla, och så ser man de försvinna ner mot sjön, rusandes i full kareta och högljutt skällandes. Sen kommer de tillbaka, skitnöjda över att de jagat bort "hotet".

Så Asni verkar ha tagit för vana att det är så man lämnar huset på landet; skällandes och rusandes ner mot sjön :cautious: Försöker få bukt med det, för det spiller över i hur hon hanterar livet i allmänhet på landet.
Inte hemma i förorten, bara på landet. Men det är jobbigt nog.
 
Ofelia blir idag åtta månader gammal. Vi har varit ute i skogen och tränat viltspår. På bilden är vi påväg hemåt, men om hon hade fått välja hade vi vänt tillbaka in i skogen istället. :D Denna pygméhund är jätteduktig och har visat sig vara väldigt intresserad av just viltspår, så det ska bli kul att utveckla henne inom detta.

29042
 
@AraSlei Atan börjat bli så himla fin i kroppen! :love: Nu är hon och husse iväg till ett vildsvinshägn, blir spännande att höra hur det gick :D

Visa bifogad fil 29107
🙈 Jag måste ta tag i det också, den här helgen är det stationsträning med wachtelhundklubben, nästa helg åker vi på kullträff ❤ sen är vi hemma en helg innan vi åker till Tullgarn och representerar. 🙄😂 Jag misstänker en trött Ville efter den här månaden.
 
Asni var på en inofficiell utställning, hon åkte ju såklart ut med huvudet före, hon är ju ingen trädstam med päls :p Men hon skötte sig jättebra! Trots mängder med utåtagerande hundar så chillade hon, och det var ju miljöträningen vi åkte dit för. (Efter att ha blivit övertalade av en vän som också skulle dit :D)

11 månader och jag har börjat lite smått med agilitygrunder, hon lär sig faktiskt otroligt snabbt. Men hon gör det liksom i smyg mellan passen. Det är mest runda hinderstöd och springa över targets inför RC, testa på tunnlar och gungan under kontrollerade former, men vi har även börjat med slalom. En port bara, med fokus på att hon ska förstå att om hon går igenom porten från rätt håll får hon belöning. Vi har kommit en bit på vägen!

Hon är även anmäld till sin första rallylydnadstävling, (blev övertalad av en annan vän :rofl:) så vi tränar en del stå, sitt och ligg vid sidan. Det går bra! Hon är kvick på att lära sig.
 
Idag är ingen vanlig dag, för Iver fyller 1 år! :love: Helt sjukt att han både hunnit fylla 1, men också att han inte funnits hos oss längre tid än så. Kan inte tänka mig ett liv utan min Riese, han är verkligen mitt hjärtas hund.

I helgen tränar vi sök, egentligen var vi anmälda till rallylydnadstävling men när möjligheten till en hel sökhelg dök upp var det inte svårt att välja, så sök är det! Sitter nu och tar tag i det där med att beställa tjänstetäcke, det är så svårt att välja färg så jag har dragit på det, men nu får jag lov att beställa ett så får det väl bli två sen om det är så... Vilka bekymmer man kan ha :D
 
Lilla tjejen är inte så liten längre. Snart 16 månader och fortfarande en väldigt go och glad tjej. Friröntgad HD & ED, ögonlyst UA och gjort ett trevligt BPH. Anmäld till första rallystarten och agilitydebuten inplanerad. Herregud va fort tiden går, om några dagar har hon bott i Sverige i ett helt år! :D
29261
 
Tycker den här bilden summerar Asnis personlighet i efter-löp-fasen :p
59659537_10212948284129901_8389150742132293632_n.jpg

Lydig och samarbetsvillig, men hittar och utnyttjar alla loopholes 😏
"Jag sitter ju kvar där du satte mig, jag tittar till och med på dig. Du sa inget om HUR jag skulle göra det."
 
Nu har Asni fått dödfluffet vid öronen ryckt, nyklippta klor och ansade tassar, inga grinchentår här inte när man ska på sitt livs första aussieläger! :D

Blir andra året i rad jag åker på aussielägret, trivdes väldigt bra förra året. I år får Asni ensamtid med mig på lägret så jag kan fokusera på hennes träning, Tinja får hänga med päronen på landet. Tror Asni kommer tycka det är toppenkul med läger. Har med mig två små hinkar med blandat godis, alla favvoleksakerna och är bara så himla taggad på att få träna! :love:
 
Idag har min stora lilla valp varit och röntgats. Så nu är det jobbig väntan på resultaten, även om det såg bra ut enligt hon som tog bilderna.
Typiskt dumt att röntga dagen innan en röd torsdag! Hoppas de hinner läsa av på tisdag, så jag får besked på onsdag. Annars dröjer det länge eftersom nästa torsdag också är röd dag :p
 
@Fisherling Så himla roligt med läger :bump: Jag hoppas på att komma iväg på nåt nästa år eller nån helgkurs under höst/vinter/vår.
Vi ska väl hitta nån sorts inriktning först innan vi vet vilka läger som kan vara aktuella. Hade varit roligt med nåt allmänt prova-på-bruksgrenar-läger :)
 
Hennes öron är ju helt bedårande :love: .

Jo, hon är söt men jag skulle tro att det hade varit mindre uppskattat i utställningsringen;) men eftersom hon inte är helt trygg med att bli hanterad av främlingar så blir det nog ändå inte nån utställningskarriär för henne.
 
Asni 12 månader; 16,4 kg, 49 cm hög och nyss hemkommen från sitt allra första träningsläger!
62195388_10213106792812519_6125624082886033408_n.jpg

61515529_10213106794492561_7886894217111273472_n.jpg

61779786_10213106795092576_7104143316542816256_n.jpg

Fullt fokus framåt!
61683911_10213106794932572_2725032933994790912_n.jpg

Hon kan se så vuxen ut ibland :heart
62041543_10213106796132602_8615465960666562560_n.jpg

Här går vi inte ens fot, hon har inte fått något kommando alls. Vi är på väg till mottagaren i budföringen. Lillan har så fint fokus på matte ändå :love:

Jag är extremt nöjd med hennes prestation under lägret. Hon har gjort enorma framsteg i så mycket olika saker, har aldrig tackat nej till jobb, inte ens när hennes lilla skendräktiga tonårshjärna var rent mos vid sista passet för helgen :D
 
Jag har blivit väldigt dålig på att uppdatera här, men det är väl dags nu.

Cessna fyllde 1 år den första juni. Jösses så tiden går. Hon gick in i första löpet en vecka innan födelsedagen. Det märks att hon en månad innan löp och i löpet förändrades ganska mycket. Hon har verkligen mognat en hel del på kort tid, även om hon fortfarande är långt ifrån vad man kanske kan anse som "mogen" 😅

Men mycket har hänt och hon börjar bli riktigt rolig att ha och göra med. Hon är framförallt precis den typ av tollare jag letade efter och hoppades på att få hem. Man skulle kunna säga att hon är allt jag önskat mig och lite till, vad det gäller allt.

Jag ville ha en lekfull, glad hund med mycket arbetsvilja. Jag har fått en hund med extremt mycket lek, allt i livet är en enda stor lek för henne. Hon älskar allt och alla, världen finns liksom bara till för henne och jobba gör hon mer än gärna. Så fin arbetsmoral, så rolig hund att träna men hon har en hel del egna idéer och roliga påhitt. Hon är väldigt intensiv, även om hon verkligen lugnat sig på den fronten nu i och med uppväxten.

Jag har haft turen att hon hållt sig väldigt frisk, hon har otroligt stor matlust, föremålsintresse som den och är en allmänt enkel hund att ha och göra med. Allt har bara varit så självklart för henne, möten med andra hundar, att åka bil, att vara ensam hemma, att vara lös osv osv. Enkelt. Miljöstark är hon, vi bor utanför Stockholm men hon är med mig i princip var som helst. Finner sig i allt. Lägger sig och kopplar av när vi är mitt i Stockholmsmeten, oavsett vad jag pysslar med.

Det är mest i träningen hon har varit svår pga ofantlig energi, grym intensivitet och väldigt mycket "göra först, tänka sen...eller aldrig" 😂
Men nu när även den biten börjar sätta sig och hon har mognat på sig så börjar jag se den här hunden jag drömt om. Den här fantastiska tollaren som jag letade så länge och ordentligt efter. Jag hoppas verkligen att det håller i sig och fortsätter gå så här fint, för då har vi en fantastisk framtid framför oss. 😍

Här kommer en fotobomb! De första två bilderna är tagna av @nordingran

ZYvC4qR.jpg


kJI8Xvh.jpg


IwLt7Ae.jpg


qZwXVQU.jpg


VNf7Ed9.jpg


41lFwCf.jpg


UXS1TQp.jpg


kBqAn7H.jpg


GIOKVR1.jpg


5qCzB6K.jpg
 
Jag har blivit väldigt dålig på att uppdatera här, men det är väl dags nu.

Cessna fyllde 1 år den första juni. Jösses så tiden går. Hon gick in i första löpet en vecka innan födelsedagen. Det märks att hon en månad innan löp och i löpet förändrades ganska mycket. Hon har verkligen mognat en hel del på kort tid, även om hon fortfarande är långt ifrån vad man kanske kan anse som "mogen" 😅

Men mycket har hänt och hon börjar bli riktigt rolig att ha och göra med. Hon är framförallt precis den typ av tollare jag letade efter och hoppades på att få hem. Man skulle kunna säga att hon är allt jag önskat mig och lite till, vad det gäller allt.

Jag ville ha en lekfull, glad hund med mycket arbetsvilja. Jag har fått en hund med extremt mycket lek, allt i livet är en enda stor lek för henne. Hon älskar allt och alla, världen finns liksom bara till för henne och jobba gör hon mer än gärna. Så fin arbetsmoral, så rolig hund att träna men hon har en hel del egna idéer och roliga påhitt. Hon är väldigt intensiv, även om hon verkligen lugnat sig på den fronten nu i och med uppväxten.

Jag har haft turen att hon hållt sig väldigt frisk, hon har otroligt stor matlust, föremålsintresse som den och är en allmänt enkel hund att ha och göra med. Allt har bara varit så självklart för henne, möten med andra hundar, att åka bil, att vara ensam hemma, att vara lös osv osv. Enkelt. Miljöstark är hon, vi bor utanför Stockholm men hon är med mig i princip var som helst. Finner sig i allt. Lägger sig och kopplar av när vi är mitt i Stockholmsmeten, oavsett vad jag pysslar med.

Det är mest i träningen hon har varit svår pga ofantlig energi, grym intensivitet och väldigt mycket "göra först, tänka sen...eller aldrig" 😂
Men nu när även den biten börjar sätta sig och hon har mognat på sig så börjar jag se den här hunden jag drömt om. Den här fantastiska tollaren som jag letade så länge och ordentligt efter. Jag hoppas verkligen att det håller i sig och fortsätter gå så här fint, för då har vi en fantastisk framtid framför oss. 😍

Här kommer en fotobomb! De första två bilderna är tagna av @nordingran

ZYvC4qR.jpg


kJI8Xvh.jpg


IwLt7Ae.jpg


qZwXVQU.jpg


VNf7Ed9.jpg


41lFwCf.jpg


UXS1TQp.jpg


kBqAn7H.jpg


GIOKVR1.jpg


5qCzB6K.jpg

Alltså ni två! Det är så bra - och kommer bara bli bättre och bättre! Tänk att ni fann varandra efter all din väntan! :love:
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
432
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 781
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 121
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp