Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon är världen myspelle, så hon sitter gärna i knä (och tuggar på mig) eller sover hos mig om hon är så pass lugn. Så generellt är det inte ett dugg obehagligt för henne med beröring! Däremot när hon väl är riktigt igång och leksugen, då hon skäller dvs, då vill hon absolut inte vara stilla och därav upptag upplockningar/tvångsgos som jobbigt för henne. Hon valpålar sig ur famnen (kastar sig ur) och attackerar med valpbit. Försöker måla upp situationen här så bra jag kan :laugh:

Hon skäller alltså i situationer då hon vill få igång mig och leka, eller om hon inte förstår exakt vad jag vill (vilket såklart givetvis gör att jag backar i kraven och kriterierna så hon ska få lättare att lyckas).

Hon är absolut ingen valp att vara hård med. Säger jag till henne svarar hon upp med lite mer och högre skall, och blir alltså ännu mer frustrerad.

Hon skäller både när hon är pigg och övertrött! I de fall hon är övertrött brukar det gå väldigt fint att få henne att somna snabbt, så sömn är sällan ett problem.

Men om hon inte tycker det är obehagligt utan hon hellre vill leka så gör det väl inget att hålla henne tills hon är lugn?

Så det är när hon är pigg som skällandet är jobbigt och hon inte somnar? Varför inte bara gå ut en sväng då? :)
 
Men om hon inte tycker det är obehagligt utan hon hellre vill leka så gör det väl inget att hålla henne tills hon är lugn?

Så det är när hon är pigg som skällandet är jobbigt och hon inte somnar? Varför inte bara gå ut en sväng då? :)

Hon skäller ju inne som ute.

Tillägg: och som sagt - jo hon tycker inte om att bli tvångshållen när hon är uppe i varv.
 
Ingen av mina egna eller mina uppfödda trädskällare har varit skälliga på "fritiden". Dvs hemma och trädskällare är inte skälligare än andra hundar om de uppfostras, så vad du far efter med "trädskällare" som synonymt med gaphundar på hemmaplan vet jag inte :confused:

Å, förlåt. Åsyftade inte trädskällare i form av fågelhundar. Utan typ - väggskällare snarare.
 
Hon skäller ju inne som ute.

Tillägg: och som sagt - jo hon tycker inte om att bli tvångshållen när hon är uppe i varv.

Nej klart hon inte tycker det. Det är ju därför man tränar på det :D Det lär sen bli en signal att det ska vara lugnt och hon lär somna eller bli lugn snabbare och snabbare.

Ute när ni går?
 
Nej klart hon inte tycker det. Det är ju därför man tränar på det :D Det lär sen bli en signal att det ska vara lugnt och hon lär somna eller bli lugn snabbare och snabbare.

Ute när ni går?

Ja, hon skäller på samma sätt ute som hon gör på mig inne. För samma anledningar och i samma sinnesställning. Så givetvis tar jag ut henne om hon är pigg, men skallet finns ju oavsett!
 
Ja, hon skäller på samma sätt ute som hon gör på mig inne. För samma anledningar och i samma sinnesställning. Så givetvis tar jag ut henne om hon är pigg, men skallet finns ju oavsett!

Trodde hon skällde på dig när ni satt inne. Inte när ni var ute och gick. Men skäller hon även då så avled med lite godis så hon lugnar sig?
 
Hon är världen myspelle, så hon sitter gärna i knä (och tuggar på mig) eller sover hos mig om hon är så pass lugn. Så generellt är det inte ett dugg obehagligt för henne med beröring! Däremot när hon väl är riktigt igång och leksugen, då hon skäller dvs, då vill hon absolut inte vara stilla och därav upptag upplockningar/tvångsgos som jobbigt för henne. Hon valpålar sig ur famnen (kastar sig ur) och attackerar med valpbit. Försöker måla upp situationen här så bra jag kan :laugh:

Hon skäller alltså i situationer då hon vill få igång mig och leka, eller om hon inte förstår exakt vad jag vill (vilket såklart givetvis gör att jag backar i kraven och kriterierna så hon ska få lättare att lyckas).

Hon är absolut ingen valp att vara hård med. Säger jag till henne svarar hon upp med lite mer och högre skall, och blir alltså ännu mer frustrerad.

Hon skäller både när hon är pigg och övertrött! I de fall hon är övertrött brukar det gå väldigt fint att få henne att somna snabbt, så sömn är sällan ett problem.
En sån valp hade jag VERKLIGEN gjort ryggsäcksövning/tvångsgosat med.
 
Ja vi "tvångsgosade" ju med Watson i början. Oj vad valpar kan åla sig och bitas hårt när de vill. Och skrika som att man håller på att döda dem. :nailbiting:
Men det är ju bara... ja, vad valpar ofta gör. Och det var ju något som behövde göras för att ta ner honom från stress/övertrötthet/överstimulans/allt vad det är som blir för mycket för en liten valphjärna.

Efter bara några gånger blev det ju mycket lättare och han började gosa in sig i ens armveck, armhåla eller hals. Nu blir han liksom "slapp" nästan omgående när man håller honom i famnen. :love:

På tal om sånt är det galet mycket svårare att hålla en valp på lagom aktivitetsnivå och tillräcklig vila när man har en vuxen aktiv hund som gillar valpen. Jag borde ha förstått det men det är en sak att tänka att det är så och en helt annan sak att uppleva det. :D
När Professorn var liten var han ju vår enda hund, och när Sherlock var liten så var Professorn sjuk och grinig, och de hann bara bo ihop i två månader innan Professorn fick somna in.
 
Ja, hon skäller på samma sätt ute som hon gör på mig inne. För samma anledningar och i samma sinnesställning. Så givetvis tar jag ut henne om hon är pigg, men skallet finns ju oavsett!

Ja, det är en VALP. Och jag vet att du blir förbannad på mig för att jag säger uppenbara saker. Men du gnäller ju om helt uppenbara valpbeteenden? Och inget som någon säger tar du till dig av? Trots att det du beskriver låter som en fullt normal valp, som gör saker som nog alla som levt med en hundbebis varit med om...
 
Kommer inte svara någon mer nu, är så genuint less på att vara här och få skit när allt jag är gör är att uppdatera hur det går. Jag är skitnöjd med min valp oavsett vad ni tror.

Jag orkar faktiskt inte med att ta fler diskussioner med folk som bara är ute efter att trycka ner. Ni som på riktigt försökt hjälpa mig tackar jag för att få bolla åsikter med. Jag mår redan piss sen innan som det är så buke är ingen plats för mig just nu när jag är mitt uppe i ett uppbrott.
 
Kommer inte svara någon mer nu, är så genuint less på att vara här och få skit när allt jag är gör är att uppdatera hur det går. Jag är skitnöjd med min valp oavsett vad ni tror.

Jag orkar faktiskt inte med att ta fler diskussioner med folk som bara är ute efter att trycka ner. Ni som på riktigt försökt hjälpa mig tackar jag för att få bolla åsikter med. Jag mår redan piss sen innan som det är så buke är ingen plats för mig just nu när jag är mitt uppe i ett uppbrott.
Jättetråkigt att du mår dåligt, hoppas det löser sig för dig.

Jag tror inte att någon här har varit ute efter att klanka ner eller kasta skit, däremot är vi flera som uppriktigt försöker stötta dig när det låter som att du stöter på saker med din valp som gör dig frustrerad. Jag hoppas att du får bra hjälp på den kommande valpkursen och att det inte är så negativt som det kan låta här ibland!
 
Kommer inte svara någon mer nu, är så genuint less på att vara här och få skit när allt jag är gör är att uppdatera hur det går. Jag är skitnöjd med min valp oavsett vad ni tror.

Jag orkar faktiskt inte med att ta fler diskussioner med folk som bara är ute efter att trycka ner. Ni som på riktigt försökt hjälpa mig tackar jag för att få bolla åsikter med. Jag mår redan piss sen innan som det är så buke är ingen plats för mig just nu när jag är mitt uppe i ett uppbrott.
Tror absolut ingen är ute efter att trycka ner eller ge dig skit, men förstår helt känslan. Tar ofta paus från ställen av samma anledning.

Antar att du inte kommer läsa detta på ett bra tag då men jag hoppas allt kommer vända för dig snart. Har aldrig varit med om ett uppbrott i mitt vuxna liv så kan inte sätta mig in i hur det känns riktigt, men valpen kommer förhoppningsvis hålla dig aktiv och upptagen så du slipper fastna i någon negativ spiral som annars är så enkelt att göra. :heart
Kommer sakna dina uppdateringar, är ju extra roligt när man har valpar så nära i ålder.
 
Fantastiska lilla individ :heart Så oerhört cool med allt, skott och åska, piskor från skyddsträning, människor av alla dess former (även med konstiga hattar och prylar), olika miljöer. Det enda som jag upplever henne något osäker på är andra framfusiga hundar, absolut inte rädd, men osäker. Mycket har kommit efter det att hon blev jagad av en schäfer, men det går åt rätt håll! Hon är hittills allt jag någonsin önskat, iaf jäkligt nära att uppfylla det. Är redan SÅ nervös inför röntgen i början på nästa år, jisses :banghead::laugh:
34.png
 
En sån valp hade jag VERKLIGEN gjort ryggsäcksövning/tvångsgosat med.
Jag med. Det där är typiskt beteende för många heeler. Dom vill få igång och gör det gärna med skall och det är oerhört snabbt självbelönande - åtminstone för min ras. Hålla fast i famnen för att lära varva ner tar dom inte skada av, men däremot lär dom sig att det inte hjälper att vråla för att få leka :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 507
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 440
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
233
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 620
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp