Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har Asni fått testa på en minisökövning i skogen! :D Mamma höll i hundarna, jag studsade lite, viftade med en leksak och gömde mig typ 5 meter bort bakom ett träd. Oj vad hon kämpade fram i blåbärsriset :heart Hon tyckte det var skitkul! En stund efter fick Tinja göra likadant fast på djupet och Asni fick titta på, supertaggad men ändå duktig och tyst. Sen en stund efter till så fick hon leta reda på mig igen, satt som ett ljus på stigen och bara satte av som ett skott när mamma släppte. Finaste lilla rödräven :love: Kommer nog bli bra det här!
 
:o jag skulle köpa en billig sele men den för 400 så mycket mysigare och mjukare ut. Sen ramlade det med lite mer grejer när jag ändå handlade. :angel: lite leksaker, ett lätt koppel, tuggben och lite olika godisar. De hade visst lite utförsäljning på olika smaker så jag tänkte att det kunde vara kul att erbjuda lite olika.
 
Luff på valpkurs. Vår ledare är väldigt bra pedagogiskt och har himla bra övningar och ger bra hjälp.
MEN jag börjar misstänka att hon har fördomar mot stora hundar.
Läs det med en glimt i ögat.
Jag tycker det är superkul att ge rasen ett annat ansikte än det ledaren haft förut.

Vi blir utskällda av en dvärgschnauzer (Sally) som är gruppens lilla polis - dösöt och morsk.
Qaxi och jag gick 3-4 meter ifrån och hon ville väldigt gärna leka med Sally och gjorde lekinviter istället för att rasta sig vilket var meningen just då. Sally gläfste till och hoppade bakom husse.
Ledaren säger då; -Nu blev Sally lite rädd för den stora otäcka hunden.
Luff högt så det hörs; -Nä, hon blev rädd för den knasiga, söta corsovalpen...
Ledare; -Ja, det har du rätt i.

Vi skulle tokberömma med rösten. Jag kör med voffssigossimattesbästavoffsedoggis, så dutti, så dutti med mycket fånig stämma. Låter nog fullständigt idiotiskt men det funkar.
Ledaren tyst till mig; -Du kanske tycker det känns fånigt att berömma en så stor hund så? Hon hade själv visat med sin hund och lät ungefär likadant. :-)
Luff; ???? -Näää??
Ledaren; -Ägare till stora hundar brukar vilja mera klappa i sidan och säga med djup röst; -Duktig hund.
Det är ok om du vill göra det.
Luff; -Öhhh, näää.

En övning får vi inte till. Att med ett Ok skicka fram valpen till en target med godis efter att ha laddat lite. Valp tycker det är helt ointressant och jag får typ putta fram henne.
Jag frågar om jag gör fel.
Ledaren; Vill du jag ska prova? Om jag kan ta henne, hon kanske inte alls vill följa mig?
Luff; -Ja gärna. Det är nog INGA problem med följandet.
Ledaren; -Ok vi provar.
Jag överräcker kopplet och Qaxi blir så lycklig att ÄNTLIGEN få prata med någon annan än matte så hon får fnatt och ålar runt ledaren och hoppar. EN MÄNNISKA!!!
Ledaren; -Hon är inte så reserverad?
Luff; -Ehhh nää, hon är fem månaders valp och jättepositiv till allt som rör sig.
Ledaren; - Jo, det förståss.
Det gick inte bättre för ledaren med övningen. Men jag hade gjort rätt. Valpis tyckte det var en tråkig övning helt enkelt. Men hon briljerar i dom andra övningarna.
 
Då har Faustus gått igenom besiktningen och hörseltestet :D Ska betala handpenning i veckan och resterande när han hämtas i slutet på Oktober :) Olidlig vänta känns det som :arghh:
received_365941560609727.jpeg
 
Luff på valpkurs. Vår ledare är väldigt bra pedagogiskt och har himla bra övningar och ger bra hjälp.
MEN jag börjar misstänka att hon har fördomar mot stora hundar.
Läs det med en glimt i ögat.
Jag tycker det är superkul att ge rasen ett annat ansikte än det ledaren haft förut.

Vi blir utskällda av en dvärgschnauzer (Sally) som är gruppens lilla polis - dösöt och morsk.
Qaxi och jag gick 3-4 meter ifrån och hon ville väldigt gärna leka med Sally och gjorde lekinviter istället för att rasta sig vilket var meningen just då. Sally gläfste till och hoppade bakom husse.
Ledaren säger då; -Nu blev Sally lite rädd för den stora otäcka hunden.
Luff högt så det hörs; -Nä, hon blev rädd för den knasiga, söta corsovalpen...
Ledare; -Ja, det har du rätt i.

Vi skulle tokberömma med rösten. Jag kör med voffssigossimattesbästavoffsedoggis, så dutti, så dutti med mycket fånig stämma. Låter nog fullständigt idiotiskt men det funkar.
Ledaren tyst till mig; -Du kanske tycker det känns fånigt att berömma en så stor hund så? Hon hade själv visat med sin hund och lät ungefär likadant. :-)
Luff; ???? -Näää??
Ledaren; -Ägare till stora hundar brukar vilja mera klappa i sidan och säga med djup röst; -Duktig hund.
Det är ok om du vill göra det.
Luff; -Öhhh, näää.

En övning får vi inte till. Att med ett Ok skicka fram valpen till en target med godis efter att ha laddat lite. Valp tycker det är helt ointressant och jag får typ putta fram henne.
Jag frågar om jag gör fel.
Ledaren; Vill du jag ska prova? Om jag kan ta henne, hon kanske inte alls vill följa mig?
Luff; -Ja gärna. Det är nog INGA problem med följandet.
Ledaren; -Ok vi provar.
Jag överräcker kopplet och Qaxi blir så lycklig att ÄNTLIGEN få prata med någon annan än matte så hon får fnatt och ålar runt ledaren och hoppar. EN MÄNNISKA!!!
Ledaren; -Hon är inte så reserverad?
Luff; -Ehhh nää, hon är fem månaders valp och jättepositiv till allt som rör sig.
Ledaren; - Jo, det förståss.
Det gick inte bättre för ledaren med övningen. Men jag hade gjort rätt. Valpis tyckte det var en tråkig övning helt enkelt. Men hon briljerar i dom andra övningarna.
Jag skulle ha blivit knäpp och tagit ett ordentligt snack med ledaren.
Detta och ditt förra inlägg får en ju att tro att du bor nånstans där folk aldrig nånsin sett en ras som är större än en pom. :meh:
 
Luff på valpkurs. Vår ledare är väldigt bra pedagogiskt och har himla bra övningar och ger bra hjälp.
MEN jag börjar misstänka att hon har fördomar mot stora hundar.
Läs det med en glimt i ögat.
Jag tycker det är superkul att ge rasen ett annat ansikte än det ledaren haft förut.

Vi blir utskällda av en dvärgschnauzer (Sally) som är gruppens lilla polis - dösöt och morsk.
Qaxi och jag gick 3-4 meter ifrån och hon ville väldigt gärna leka med Sally och gjorde lekinviter istället för att rasta sig vilket var meningen just då. Sally gläfste till och hoppade bakom husse.
Ledaren säger då; -Nu blev Sally lite rädd för den stora otäcka hunden.
Luff högt så det hörs; -Nä, hon blev rädd för den knasiga, söta corsovalpen...
Ledare; -Ja, det har du rätt i.

Vi skulle tokberömma med rösten. Jag kör med voffssigossimattesbästavoffsedoggis, så dutti, så dutti med mycket fånig stämma. Låter nog fullständigt idiotiskt men det funkar.
Ledaren tyst till mig; -Du kanske tycker det känns fånigt att berömma en så stor hund så? Hon hade själv visat med sin hund och lät ungefär likadant. :-)
Luff; ???? -Näää??
Ledaren; -Ägare till stora hundar brukar vilja mera klappa i sidan och säga med djup röst; -Duktig hund.
Det är ok om du vill göra det.
Luff; -Öhhh, näää.

En övning får vi inte till. Att med ett Ok skicka fram valpen till en target med godis efter att ha laddat lite. Valp tycker det är helt ointressant och jag får typ putta fram henne.
Jag frågar om jag gör fel.
Ledaren; Vill du jag ska prova? Om jag kan ta henne, hon kanske inte alls vill följa mig?
Luff; -Ja gärna. Det är nog INGA problem med följandet.
Ledaren; -Ok vi provar.
Jag överräcker kopplet och Qaxi blir så lycklig att ÄNTLIGEN få prata med någon annan än matte så hon får fnatt och ålar runt ledaren och hoppar. EN MÄNNISKA!!!
Ledaren; -Hon är inte så reserverad?
Luff; -Ehhh nää, hon är fem månaders valp och jättepositiv till allt som rör sig.
Ledaren; - Jo, det förståss.
Det gick inte bättre för ledaren med övningen. Men jag hade gjort rätt. Valpis tyckte det var en tråkig övning helt enkelt. Men hon briljerar i dom andra övningarna.

Vilken tråkig jäkla ton. :wtf:
 
Jag skulle ha blivit knäpp och tagit ett ordentligt snack med ledaren.
Detta och ditt förra inlägg får en ju att tro att du bor nånstans där folk aldrig nånsin sett en ras som är större än en pom. :meh:

Jag är benägen att hålla med. Hade jag fått liknande kommentarer på en kurs med min hund hade jag faktiskt blivit ledsen och förmodligen känt för att hoppa av. Vill man få mer folk till sin brukshundsklubb (eller var kursen nu håller hus) så är det inte särskilt trevligt att bete sig sådär mot någon som råkar ha en "avvikande" hund, speciellt inte när det handlar om unga oförstörda valpar. Jäkla dålig stil, speciellt av en person som ska föreställa ledare.
 
Jag skulle ha blivit knäpp och tagit ett ordentligt snack med ledaren.
Detta och ditt förra inlägg får en ju att tro att du bor nånstans där folk aldrig nånsin sett en ras som är större än en pom. :meh:
@FrauleinLeo @Invicta
Så illa är det inte. Ni skulle läsa det med en glimt i ögat. Och dom förra kommentarerna om den stora hunden var från ett pensionärspar med sin första jycke ever. Och någon som höll sin pyttelilla jycke högt i famnen och tittade avvaktande på knasQaxi som försökte sno runt för att hälsa på allt o alla.

Men ledaren har helt klart inte träffat sociala corsos förut. Jag får ta med mig tant Humla också så lär hon få en chock.
Och kanske inte bruksgubbarna går på kurs där heller.
Jag har gått kurs på detta företaget förut och dom andra ledarna hade bruksraser själva och var inte sådana. Men jag tror jag ska prata lite med henne om tillfälle ges om att det vore bra att hon inte förstärker de andras rädsla för knasjycken.
Hon är en ledare i min stil för övrigt, rak och tydlig. Positiv men inte knasglad som min valp...
 
@FrauleinLeo @Invicta
Så illa är det inte. Ni skulle läsa det med en glimt i ögat. Och dom förra kommentarerna om den stora hunden var från ett pensionärspar med sin första jycke ever. Och någon som höll sin pyttelilla jycke högt i famnen och tittade avvaktande på knasQaxi som försökte sno runt för att hälsa på allt o alla.

Men ledaren har helt klart inte träffat sociala corsos förut. Jag får ta med mig tant Humla också så lär hon få en chock.
Och kanske inte bruksgubbarna går på kurs där heller.
Jag har gått kurs på detta företaget förut och dom andra ledarna hade bruksraser själva och var inte sådana. Men jag tror jag ska prata lite med henne om tillfälle ges om att det vore bra att hon inte förstärker de andras rädsla för knasjycken.
Hon är en ledare i min stil för övrigt, rak och tydlig. Positiv men inte knasglad som min valp...
Ja jag läste att du skrev så men jag skulle på riktigt blivit förbannad. Att bli särbehandlad pga val av hundras och ha en kursledare som verkar ha många kassa förutfattade meningar och (som du säger) förstärker andras negativa bild av antingen större hundar eller "den typen" av hundar. Nej fy fan.

Jag tycker det är jätteallvarligt från hur du beskriver det och skulle verkligen tveka om jag ville gå kvar hos en sådan person, och som minst framföra min åsikt om hur kasst skött det är.

Men nu är det ju (tack och lov!) inte min kursledare och det är ju bra att du är nöjd.
 
Så illa är det inte. Ni skulle läsa det med en glimt i ögat. Och dom förra kommentarerna om den stora hunden var från ett pensionärspar med sin första jycke ever.

Jotack, jag är läskunnig så jag såg det. Det hjälpte inte för att framställa de nämnda personerna i bättre dager. Bra att du kan ta det hela med en klackspark, men det är ändå ett dåligt beteende från både ledaren och de andra kursdeltagarna. Jag hade känt mig utpekad och ovälkommen i samma situation, och jag tror inte att jag är ensam om det. Folk kan gott hålla klaffen istället för att omedelbart vädra sina fördomar om att man skulle ha ett odjur i kopplet bara för att det är något annat än en halvkilos ulltuss.
 
Jotack, jag är läskunnig så jag såg det. Det hjälpte inte för att framställa de nämnda personerna i bättre dager. Bra att du kan ta det hela med en klackspark, men det är ändå ett dåligt beteende från både ledaren och de andra kursdeltagarna. Jag hade känt mig utpekad och ovälkommen i samma situation, och jag tror inte att jag är ensam om det. Folk kan gott hålla klaffen istället för att omedelbart vädra sina fördomar om att man skulle ha ett odjur i kopplet bara för att det är något annat än en halvkilos ulltuss.
Ja, det är tröttsamt att folk är rädda för stora hundar. Okunskapen är stor. Men pensionären är verkligen så där virrigt nybörjarsöt så det är ingen vits att bry sig. Dom är väldigt trevliga för övrigt.

I samma grupp har vi en engelsk staffe på 20 veckor vars matte aldrig haft hund tidigare men även har skaffat en staffe till som är 15 veckor och matte tror inte dom kommer att kunna ha dom i samma rum senare.
Inte ens nu får dom vara ensamma i samma rum när det gås på toa till exempel.
Varför skaffar man hund så?
Nu har jag inte koll på staffar men skulle verkligen så unga hundar ryka ihop på allvar?
 
Dags för mig att vara med i den här tråden.
Vi har skaffat oss en sådan här :D. Vi som inte skulle ha någon ny hund efter att vår 11-åring hastigt insjuknade och fick tas bort i våras - men ibland dyker de där kombinationerna man bara inte kan tacka nej till upp :)
hekla.jpg
 
Mina 8 veckors-valpar slogs så det blev blodvite idag, så det kan nog hända i alla åldrar :)
Hahaha, jag glömmer aldrig när jag hämtade Skalmans mamma Polly som valp. Uppfödaren kallade dom skämtsamt för sin Hells Angel-kull. ALLA hade någon form av anmärkning pga sår (läs bitskador) av alla valpslagsmål.... Polly själv hade ett litet sår på ögonvitan av en valptand.
I min första heelerkull hade några en del blessyrer, eller små ärr pga syskonbråk.
 
Hahaha, jag glömmer aldrig när jag hämtade Skalmans mamma Polly som valp. Uppfödaren kallade dom skämtsamt för sin Hells Angel-kull. ALLA hade någon form av anmärkning pga sår (läs bitskador) av alla valpslagsmål.... Polly själv hade ett litet sår på ögonvitan av en valptand.
I min första heelerkull hade några en del blessyrer, eller små ärr pga syskonbråk.
Och jag har haft ett enda "slagsmål" bland mina fem på ett helt år, då för att en råkade putta en annan så han ramlade och sen "hämnades"... Skillnad i skärpa! :D
 
Hahaha, jag glömmer aldrig när jag hämtade Skalmans mamma Polly som valp. Uppfödaren kallade dom skämtsamt för sin Hells Angel-kull. ALLA hade någon form av anmärkning pga sår (läs bitskador) av alla valpslagsmål.... Polly själv hade ett litet sår på ögonvitan av en valptand.
I min första heelerkull hade några en del blessyrer, eller små ärr pga syskonbråk.

Hahaha, jag är glad att mina redan är besiktigade :D
Jag har betonat vikten av byteshandel tidigt hos de som hämtat valparna, de har redan en stor portion resursförsvar och jag ger dem inte köttben tillsammans längre. Det känns onödigt att utmana ödet :p
 
Hahaha, jag glömmer aldrig när jag hämtade Skalmans mamma Polly som valp. Uppfödaren kallade dom skämtsamt för sin Hells Angel-kull. ALLA hade någon form av anmärkning pga sår (läs bitskador) av alla valpslagsmål.... Polly själv hade ett litet sår på ögonvitan av en valptand.
I min första heelerkull hade några en del blessyrer, eller små ärr pga syskonbråk.
Haha en av Ammos syskon klöv örat på ett annat syskon dagen innan den skulle skickas utomlands :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
298
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 808
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp