Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hämtar våran lilla på torsdag :love: känns som det är flera månader tills dess, samtidigt som det känns att vi igår lämnade intresse på kullen :p Mannen har köpt halsband och leksaker till den lilla, huset är valpsäkrat till wachtelmått och jag gissar på att det bara är Lyra av de andra hundarna som kommer bli imponerad över en valp i huset :rofl:
 
Benji får agera måttstock :D
Här är Asni och Tinja nästan precis lika gamla, 11,5 veckor.
(Och jäklar vad Benji breddat sig :eek: Men det hör inte till saken :p)
39572520_10211493770487969_1395509873189322752_n.jpg

Trots att Asni sitter rakt och Tinja med sänkt huvud så når de till ungefär samma höjd på Benji, vilket får mig att gissa att Asni kommer bli mindre än Tinja :up:
Förhoppningsvis 48 cm och 16-17 kg :angel:
 
Jag bli galen på min valp av två anledningar :angel:
Han kissade bilen på väg hem från barnvakten, de fick honom inte att kissa - på sex timmar!!
Och så äter han inte! Vissa dagar äter han 1-2 mål och vissa dagar slickar han bara på maten. Han är ju lite tunn så jag stressar upp mig över detta eftersom han är en sån stor och tung ras. Jag har testat att blanda maten med rapsolja, äggula, kattmat, köttbullar, korv, köttfärssås, Digestivekex, biskvibotten (uppfödarens tips), hundgodis. Men inget fungerar, han bara slickar i sig det han vill ha. Varierar torrfoder (även blött) och färskfoder.

Jag antar att båda grejerna kommer att ge sig.. Men maten gör mig faktiskt lite orolig!
 
Jag bli galen på min valp av två anledningar :angel:
Han kissade bilen på väg hem från barnvakten, de fick honom inte att kissa - på sex timmar!!
Och så äter han inte! Vissa dagar äter han 1-2 mål och vissa dagar slickar han bara på maten. Han är ju lite tunn så jag stressar upp mig över detta eftersom han är en sån stor och tung ras. Jag har testat att blanda maten med rapsolja, äggula, kattmat, köttbullar, korv, köttfärssås, Digestivekex, biskvibotten (uppfödarens tips), hundgodis. Men inget fungerar, han bara slickar i sig det han vill ha. Varierar torrfoder (även blött) och färskfoder.

Jag antar att båda grejerna kommer att ge sig.. Men maten gör mig faktiskt lite orolig!

Min tjej, som jag importerade i maj, åt som en häst när hon kom. Efter ett par dagar åt hon ingenting, annat än godis. Detta gick över efter någon (typ 2 kanske) vecka och har sedan dess varit helt galen i mat :p För henne tror jag det handlade om mycket nytt - ny mat bla.
 
Min tjej, som jag importerade i maj, åt som en häst när hon kom. Efter ett par dagar åt hon ingenting, annat än godis. Detta gick över efter någon (typ 2 kanske) vecka och har sedan dess varit helt galen i mat :p För henne tror jag det handlade om mycket nytt - ny mat bla.
Första dagarna kastade han i sig maten! :p Hur gjorde du, blanda du i ”godare” saker i, ställde bort maten eller lät den stå framme tills hon åt?
 
Första dagarna kastade han i sig maten! :p Hur gjorde du, blanda du i ”godare” saker i, ställde bort maten eller lät den stå framme tills hon åt?

Haha precis som min! Jag tog bort den och erbjöd vid nästa tillfälle. Hon lärde sig nog att hon bör äta när det erbjuds annars försvinner den! Jag lärde mig av min första hund att inte hålla på och fjanta med maten (blanda i massa osv), för han körde nog med mig på denna punkt och blev väldigt kräsen :rofl:
 
Första dagarna kastade han i sig maten! :p Hur gjorde du, blanda du i ”godare” saker i, ställde bort maten eller lät den stå framme tills hon åt?
Risken med att börja blanda i godare saker är att hunden kan börja väntar för att den vet att den får "godis" om den inte äter den vanliga maten, och så blir den ännu petigare. Händer förstås inte alltid men värt att tänka på.

Det är ingen större fara att han är "lite tunn" just nu så länge han fortfarande har energi och inte slutar äta helt.
Kräks han (exempelvis för att magen är tom)? Dricker han ordentligt?

Vissa hundar blir väldigt mycket mer intresserade om de får jobba för maten istället för att få en hel portion bara sådär, kanske värt att testa? :)
 
Risken med att börja blanda i godare saker är att hunden kan börja väntar för att den vet att den får "godis" om den inte äter den vanliga maten, och så blir den ännu petigare. Händer förstås inte alltid men värt att tänka på.

Det är ingen större fara att han är "lite tunn" just nu så länge han fortfarande har energi och inte slutar äta helt.
Kräks han (exempelvis för att magen är tom)? Dricker han ordentligt?

Vissa hundar blir väldigt mycket mer intresserade om de får jobba för maten istället för att få en hel portion bara sådär, kanske värt att testa? :)
Kräks inte och dricker ordentligt! Har en sån där boll med hål i, kan testa och lägga foder i den. :up:
 
Jag bli galen på min valp av två anledningar :angel:
Han kissade bilen på väg hem från barnvakten, de fick honom inte att kissa - på sex timmar!!
Och så äter han inte! Vissa dagar äter han 1-2 mål och vissa dagar slickar han bara på maten. Han är ju lite tunn så jag stressar upp mig över detta eftersom han är en sån stor och tung ras. Jag har testat att blanda maten med rapsolja, äggula, kattmat, köttbullar, korv, köttfärssås, Digestivekex, biskvibotten (uppfödarens tips), hundgodis. Men inget fungerar, han bara slickar i sig det han vill ha. Varierar torrfoder (även blött) och färskfoder.

Jag antar att båda grejerna kommer att ge sig.. Men maten gör mig faktiskt lite orolig!
Hur ofta får den mat ?
Jag ger 3 mål så fort valpen flyttat hemifrån. Dels för att konkurrens försvinner och i och med belöningsgodis, tuggben etc gör att den inte hinner bli hungrig. Minska maten så den får upp hungern :)
 
Hur ofta får den mat ?
Jag ger 3 mål så fort valpen flyttat hemifrån. Dels för att konkurrens försvinner och i och med belöningsgodis, tuggben etc gör att den inte hinner bli hungrig. Minska maten så den får upp hungern :)
Jag hoppar in och ställer en annan fråga angående detta: Hur länge ger ni tre mål mat? Vår valp/unghund (storpudel) är nu 9 månader och jag har gett 3 måltider sen vi fick hem henne. Nu tänkte jag gå ner till två mål om dagen, vilket jag nog tänkt fortsätta med sedan. Verkar det vettigt tycker ni? Hon har ganska normal aptit, kastar sig inte alltid över maten, men äter upp allt direkt.
 
Jag hoppar in och ställer en annan fråga angående detta: Hur länge ger ni tre mål mat? Vår valp/unghund (storpudel) är nu 9 månader och jag har gett 3 måltider sen vi fick hem henne. Nu tänkte jag gå ner till två mål om dagen, vilket jag nog tänkt fortsätta med sedan. Verkar det vettigt tycker ni? Hon har ganska normal aptit, kastar sig inte alltid över maten, men äter upp allt direkt.
Min går på hunddagis och där får de lunch så hon kommer nog få mat tre gånger om dagen så länge hon går där (kan bli flera år). Hon är 11 månader.
 
Min går på hunddagis och där får de lunch så hon kommer nog få mat tre gånger om dagen så länge hon går där (kan bli flera år). Hon är 11 månader.
Min är också hos hundvakt 2 dagar i veckan, men det är lite extra jobb att alltid skicka med lunch. (Jag barfar, så funkar inte riktigt att ha mat hos hundvakten som hon bara kan ge.) Samma när man är iväg en heldag. Egentligen är det inget större problem att ge tre gånger om dagen, men två vore enklare om det inte är nödvändigt med tre...
 
Jag hoppar in och ställer en annan fråga angående detta: Hur länge ger ni tre mål mat? Vår valp/unghund (storpudel) är nu 9 månader och jag har gett 3 måltider sen vi fick hem henne. Nu tänkte jag gå ner till två mål om dagen, vilket jag nog tänkt fortsätta med sedan. Verkar det vettigt tycker ni? Hon har ganska normal aptit, kastar sig inte alltid över maten, men äter upp allt direkt.
Från 5-max 6 månader går jag över till 2 mål per dag. Dom får fortsatt ett tugg, ett kex eller annat mitt på dagen (även dom vuxna) :)
 
Min är också hos hundvakt 2 dagar i veckan, men det är lite extra jobb att alltid skicka med lunch. (Jag barfar, så funkar inte riktigt att ha mat hos hundvakten som hon bara kan ge.) Samma när man är iväg en heldag. Egentligen är det inget större problem att ge tre gånger om dagen, men två vore enklare om det inte är nödvändigt med tre...
Jag har gått över till 2 ggr per dag runt 6-7 månader :)
 
@leia gick till två mål vid drygt tre månader och ett vid... sex (?) månader. Planen var tre mål till fyra månader, två mål till kanske åtta månader och sedan ett, men hon var helt enkelt inte intresserad av mat så ofta.
Färskfoder.
 
Laddar för träff två på valpkursen. Min är enda stora hunden. Lite tråkigt. Nu vill jag inte låta henne leka med någon annan valp men det känns lite fånigt när flera av dom andra ekipage skräckslaget tittar på Qaxi och säger - Men det där är väl ingen valp? Ska den gå samma kurs som vår?
Nåja, det är kul och Qaxi är duktig. Hon är lite kamel i kroppen och ena dagen ser hon proportionerlig ut för att nästa se ut som fyra ben och en kropp.
39162753_10205364481109726_7143312486274433024_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
298
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 808
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp