Förstår inte riktigt hur jag ska kunna ordna så att jag köper valp nästa år... Jag hoppas ju fortfarande, men ja... Om det inte blir salukivalp nästa eller nästnästa år, då kommer jag nog kolla efter annan ras. Just nu känns två raser ändå rimliga. Har hittat en uppfödare som verkar bra inom den ena rasen, den andra ska jag börja kolla upp mer noga nu. Som tur är så går det att hitta mentalitetsbeskrivningar och hälsoundersökningar hos båda raserna. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska välja. Båda raserna passar mig nog rent mentalt. Den ena rasen har fel storlek, den andra rasen har fel päls. Kanske blir det helt enkelt så att jag håller det öppet och sedan köper den hund som finns från rätt uppfödare vid rätt tillfälle.
 
Jag var uppe och tränade hos min uppfödare i veckan, och fick chans att se en avkomma efter tiken jag bokat valp efter :) Så himla häftig hund, jag gillade den skarpt.
Tyvärr verkar det inte bli mitt förstahandsval på hane, vilket känns lite trist :down: Hade väldigt gärna haft en valp efter honom och tror att den kombinationen hade blivit super! Gillar ägaren till honom jättemycket och det hade varit så himla kul, men hen har satt en maxgräns på antal parade tikar innan utvärdering och hade tyvärr glömt bort att hen lovat bort den sista parningen redan och ville inte låta honom para mer än så just nu. Klokt av ägaren och jag har full respekt för det beslutet, men trist för mig.
Hanen som det verkar bli nu är också väldigt trevlig, men han lämnar ganska stort och jag föredrar ju helt klart mindre hundar. Nåväl, de jag har träffat efter honom har varit väldigt trevliga och lovande, så det blir nog bra ändå.
 
Fick precis besked idag att den tilltänkta uppfödaren precis parat en av sina tikar och om allt går som det ska blir det valpning i januari. En intressant kombination hon gjort tidigare med mycket bra resultat.
 
Detta med antal hundar så märker jag nu med kryckor (eller krycka, går med bara en nu) så är det jäkla mycket mer trassel att gå med 3 än 2 hundar :cautious:
Jag har varit hundvakt åt Skalmans lillasyster ons-idag sön och då har jag gått 2 korta promenader med henne och Skalman per dag och en med tant Mini och valpen. Fungerat bra. Idag åkte dock Stina hem och då tog ja med alla mina 3 ut.....inte min mest lysande runda humörmässigt :o Valpen är på väg att börja löpa när som helst och har lätt knäck i lurarna och vill gärna även bada i varendaste iskall vatten eller lerpöl ute vilket inte jag vill.....helst inte som hon då drar i kopplet för att komma till pölen :banghead: Skalman har alltid bråttom när han är kopplad och r lite dragig, men det kan jag ta - stackars Mini hatar koppelviftande och vill gärna gå bakom vilket blir fel när jag har kryckan i vänster hand :wtf:

Jaja, vi får vänja oss - för jag vill få med alla fler gånger per dag nu. Åtminstone 2 kortisar med alla och så en med bara Skalman som kräver mer och jag tror jag klarar mig utan krycka helt om en vecka :love: skulle klara mig redan nu, men försöker sköta mig och inte gå för fort fram - den är ändå ett stöd om det behövs.
Om en månad hoppas jag kunna gå elljusspåret igen och jag ser så fram mot rundor där jag har ha lös hund, mer lek och bus - fast då kommer jag säkert vara knäpp med löptik i huset istället och ledsen grabb som inte får para :rofl:
 
Förstår inte riktigt hur jag ska kunna ordna så att jag köper valp nästa år... Jag hoppas ju fortfarande, men ja... Om det inte blir salukivalp nästa eller nästnästa år, då kommer jag nog kolla efter annan ras. Just nu känns två raser ändå rimliga. Har hittat en uppfödare som verkar bra inom den ena rasen, den andra ska jag börja kolla upp mer noga nu. Som tur är så går det att hitta mentalitetsbeskrivningar och hälsoundersökningar hos båda raserna. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska välja. Båda raserna passar mig nog rent mentalt. Den ena rasen har fel storlek, den andra rasen har fel päls. Kanske blir det helt enkelt så att jag håller det öppet och sedan köper den hund som finns från rätt uppfödare vid rätt tillfälle.
Vilka raser är det du kollar på?
 
Just nu känns valp 2020 ganska långt bort då jag inte tycker jag får någon vidare kontakt med någon av de uppfödare jag kontaktat. Nästan inga som svarat på mina mejl och provat ringa men inget svar. Aja får fortsätta prova :)
Eller jo en har jag fått bra kontakt med och ska hälsa på den 14 november men det är ju bara 1 av många.
Men har så svårt att välja mellan mina 2 raser men känner just nu att jag kan ta vilken som, bara det är en bra hund från rasen.

Men känns som att bara för att jag inte haft brukshund eller sån aktiv hund innan så är alla skeptiska till att sälja till mig. Men varit på jaktprov, MH och hjälpt en uppfödare med hennes hundar så som gått MH, varit på träningar och kurser.
Vill nu bara ha min egen hund jag kan köra bruks, lydnad osv med.
 
Just nu känns valp 2020 ganska långt bort då jag inte tycker jag får någon vidare kontakt med någon av de uppfödare jag kontaktat. Nästan inga som svarat på mina mejl och provat ringa men inget svar. Aja får fortsätta prova :)
Eller jo en har jag fått bra kontakt med och ska hälsa på den 14 november men det är ju bara 1 av många.
Men har så svårt att välja mellan mina 2 raser men känner just nu att jag kan ta vilken som, bara det är en bra hund från rasen.

Men känns som att bara för att jag inte haft brukshund eller sån aktiv hund innan så är alla skeptiska till att sälja till mig. Men varit på jaktprov, MH och hjälpt en uppfödare med hennes hundar så som gått MH, varit på träningar och kurser.
Vill nu bara ha min egen hund jag kan köra bruks, lydnad osv med.
Kanske kan hjälpa med en referensperson som kan ge ett bra utlåtande om dig till uppfödare?
 
På måndag åker jag 190 mil tåg tur o retur för att hämta den här grabben. Förhoppningsvis blir han en träningsglad o pigg kille. Skönt att få hem en minivalp i början på vintern, då är han redo för lite aktiviteter till sommaren. 😍
195D7E36-F07A-42AE-A16A-7DD96CA8D5DA.jpeg
 
Nu är hane spikad och det blir den som lämnar bra men stort. Bara att hålla en tumme för att det föds en liten till mig :D En fin bonus att både hanen och tiken bär gult, så med lite tur blir det en liten gul av-något-kön till mig.
Bara att vänta på att hon ska börja löpa nu då :bump:
 
Nu är hane spikad och det blir den som lämnar bra men stort. Bara att hålla en tumme för att det föds en liten till mig :D En fin bonus att både hanen och tiken bär gult, så med lite tur blir det en liten gul av-något-kön till mig.
Bara att vänta på att hon ska börja löpa nu då :bump:
Stora valpar eller? o:
 
Stora valpar eller? o:

Ja, precis, eller ja - de blir stora som vuxna. Sorry, det kanske inte var helt tydligt :D
Jag skrev om det i ett tidigare inlägg. Jag föredrar mindre hundar, så jag håller tummarna för att han inte ska lämna så stort med denna tiken. Har inte träffat hanen personligen, men alla som har det gillar honom väldigt mycket. Han tog precis sin GB FTCH-titel, så det jaktliga är jag inte så orolig för att det ska saknas :)
 
Ja, precis, eller ja - de blir stora som vuxna. Sorry, det kanske inte var helt tydligt :D
Jag skrev om det i ett tidigare inlägg. Jag föredrar mindre hundar, så jag håller tummarna för att han inte ska lämna så stort med denna tiken. Har inte träffat hanen personligen, men alla som har det gillar honom väldigt mycket. Han tog precis sin GB FTCH-titel, så det jaktliga är jag inte så orolig för att det ska saknas :)
Ah, då förstår jag :D Håller tummarna för lagom storlek! Har själv valt bort en del kullar just på grund av att jag tycker hundarna är för stora.
 
Ah, då förstår jag :D Håller tummarna för lagom storlek! Har själv valt bort en del kullar just på grund av att jag tycker hundarna är för stora.

Tack! :D
Ja, det är ju onekligen smidigare och mer hållbart med mindre hundar. Jag tycker att både hanen och tiken är bra byggda, så egentligen är jag väl inte så orolig för hållbarheten men.. En stor hund tar ju oundvikligen mer plats i både bilen och i sängen :p
Är ju lite bortskämd med att Floyd är liten också, bara typ 55cm hög.
 
Tack! :D
Ja, det är ju onekligen smidigare och mer hållbart med mindre hundar. Jag tycker att både hanen och tiken är bra byggda, så egentligen är jag väl inte så orolig för hållbarheten men.. En stor hund tar ju oundvikligen mer plats i både bilen och i sängen :p
Är ju lite bortskämd med att Floyd är liten också, bara typ 55cm hög.
Ja, så länge de är tillräckligt starka och stabila för att göra jobbet så gör det ju inget att de är lite mindre :D Asni tycker jag är väldigt lagom. Tinja med, fast hon väger ju typ 5 kilo mer, och det märks när man ska bära henne :rofl:
 
Ja, så länge de är tillräckligt starka och stabila för att göra jobbet så gör det ju inget att de är lite mindre :D Asni tycker jag är väldigt lagom. Tinja med, fast hon väger ju typ 5 kilo mer, och det märks när man ska bära henne :rofl:

Precis! Har nog aldrig upplevt att Floyds storlek är ett problem hittills. Orkar gör han :D
Jag tycker Ladda är perfekt i storlek egentligen, 47cm hög och 18,5 kg. Kanske får köpa den där spanieln nästa gång :D
 
Och idag blev tiken som ska paras andrevinnare på JRKs mästerskap 😃 två hundar fick hem alla sina apporter under två dagar och efter överläggning hos domarna blev den andra hunden vinnare och ”min” tik knep andraplatsen. Det är verkligen en imponerande tik, förra året vann hon.
Så spännande, kan hon inte bara börja löpa nu :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 967
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 287
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 599
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
71 200
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp