Lite bakslag är ju alltid kul... Var ute sista rastningen vid 22, tre timmar senare kissar han inne och väcker mig sedan. Får nog bli återgång till soffan för min del några nätter till...
 
Uff, kämpa på! Ändå lite skönt med ärliga beskrivningar av valplivet, jag förbereder mig mentalt.
Jag avskyr valptiden. Längtar tills han blir mer vuxen och inte är så valpig, gnällig och innekissig. Tur att han är söt iaf annars hade man inte orkat. Nu är han förhållandevis lätt. Sambon hade ett rent helvete med sin labbe när hon var liten så han tycker att Emiron är hur lätt som helst även om jag suckar tungt ibland. Det är bla pga detta som jag inte vill ha en 8-veckors valp. Emiron är 4 månader och valpstadiet är inte över än på ett par månader men man är lite närmare ljuset i tunneln iaf.
 
Jag avskyr valptiden. Längtar tills han blir mer vuxen och inte är så valpig, gnällig och innekissig. Tur att han är söt iaf annars hade man inte orkat. Nu är han förhållandevis lätt. Sambon hade ett rent helvete med sin labbe när hon var liten så han tycker att Emiron är hur lätt som helst även om jag suckar tungt ibland. Det är bla pga detta som jag inte vill ha en 8-veckors valp. Emiron är 4 månader och valpstadiet är inte över än på ett par månader men man är lite närmare ljuset i tunneln iaf.
Och jag älskar valptiden (även om rumsrenhetsträning och pink inne är trist) men hoppar gärna över tiden mellan 1-2 år när dom är slynglar :D
 
20200512_161408.jpg

När man spyr i bilen och sedan lägger sig i det så får man bada... Offerkofta på.
 
Fick mail av färjebolaget idag. Mun avgång har flyttats från 11.40 till 21.10 😑 Så mycket till att hinna ha en trevlig dag på Gotland nör man ändå var där. Nu blir det- framme vid hotellet vid 01 -tiden och sen åka till kenneln tidigt för att hinna prata och fixa alla papper för att sen stressa tillbaka till båten 😑😑😑
 
Buppisen har sovit non stop sen vi kom hem. Bävar för hur natten kommer bli när han väl vaknar.
 
Inget innepissande inatt! Var så elak att jag faktiskt tog bort vattenskålen efter sista kvällskissen igår och det verkar ha hjälp. Strax innan 06 började han gnälla och jag for ned som ett skott. Torrt!
Luttrad säger jag -var glad att han gnäller!

Min slyngel bara ställer sig och kissar när han känner för det. Eller skiter.
 
20200513_105005.jpg


Vi fortsätter att träna hundgård. Vi har 4 veckor på oss att lära oss det här annars får det bli plan B. Det är en kombination av att lära sig vara själv och att lära sig att ha lite tråkigt och underhålla sig själv. Sitter på en stol 6-7 meter ifrån. Det går bättre idag än det gjorde i förrgår. Det är hela tiden en balansgång hur mycket man vågar utmana och låta honom "lära sig" och när det blir lite för mycket på en gång. Den första milstoplen är att han ska förstå att det är okej att ligga inne i hundhuset och sova. Han går in där själv utan problem men vi är inte riktigt där än att han faktiskt lägger sig och vilar där inne.
 
I vintras stod jag ju på kö hos en duktig uppfödare, men tiken gick tom.

Nu är samma kombo gjord igen och tiken ska in på UL den 11/5. Nu är det bara att hålla tummarna för att min framtida avelstik ligger där i magen. :)

Lasse ska på parningsresan i helgen och från den kombinationen ska jag spara en hane, som jag dock kommer att sätta ut på foder.

Tiken tom - igen. :(
Både tik och hane är kollade, båda fertila, men det verkar som att de helt enkelt inte är kompatibla med varandra. Bara att dyka ner i ritningsbordet igen och leta ny, passande hane.

Utförde detektivarbete åt uppfödaren och hittade vad som verkar vara en riktigt trevlig hane - arbetsvillig, bra exteriör som också kompletterar tiken, ett trevligt MH och röntgad med bra resultat. I vår ras är det så väldigt ovanligt, så det var bara att hålla tummarna och be till högre makter för att hanhundsägaren skulle säga ja - och det har hen gjort! :up: Bara att vänta till nästa löp då.

Idag hämtar jag hem Lasse från sin parningsresa. Parning har skett men tyvärr ingen hängning. :down: Oerfaren tik som gärna ålat sig bort i sista sekund. Bara att hålla tummarna för att det tar sig ändå.

Det går fan troll i mitt valpår 2020. :arghh:
 
Hundjäkeln har fått för sig att bita sönder sin bädd... Har klätt in den i 3 lager med gamla lakan så får se hur länge det håller :meh:
 
Idag vill jag bara ge upp. Briam har fått för sig att han inte kan gå i koppel och lägger sig ned och ska bli buren enligt han själv. Bet hål i både näsa, haka och fingrar på mig idag.
Gjorde en snygg inkallning men tog tag i jeansen så mina nya jeans blev förstörda. Nåja dagen kunde inte bli sämre, eller?
Kisseriet har varit bra i en vecka, äntligen! Nej nej, direkt vi kom in från att han hade kissat ute gick han raka vägen till min enda matta och kissade på den...
Åååå vad jag älskar att ha valp, morr.
 
Idag vill jag bara ge upp. Briam har fått för sig att han inte kan gå i koppel och lägger sig ned och ska bli buren enligt han själv. Bet hål i både näsa, haka och fingrar på mig idag.
Gjorde en snygg inkallning men tog tag i jeansen så mina nya jeans blev förstörda. Nåja dagen kunde inte bli sämre, eller?
Kisseriet har varit bra i en vecka, äntligen! Nej nej, direkt vi kom in från att han hade kissat ute gick han raka vägen till min enda matta och kissade på den...
Åååå vad jag älskar att ha valp, morr.
Känns på sätt och vis skönt att jag inte är ensam om gråa hår.
 
Jag vet inte vad han har ätit men nu ikväll så är det sprutdiarre på hunden... Förbereder mig mentalt för en natt av mycket utsläpp, eventuellt bajstorkande och mycket gnäll...
 
Inatt har Marvel sovit som en klubbad säl trots att vi la oss tidigare än vanligt och han hade kunnat sova längre om han fått välja. Imorgon har han varit här tre veckor och den första tiden var han så brutalt kaxig och muckade med Max och andra hundar utan att bry sig om när de sa ifrån (resulterade i ett bett från Max som blödde en del :grin:) men nu har han landat mer och är inte lika på. Soffan har han velat slakta varenda kväll men peppar peppar har han inte rört den de senaste dagarna. Skor däremot har han upptäckt, speciellt mina nya löparskor... Men förutom skorna går det mesta framåt och han är så sjukt rolig att träna med även om vi tar det väldigt sakta :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 885
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 200
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 532
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 734
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp