Det förstår jag verkligen!
Jag uppfattade det först som att hon hade svaga värkar och att det var därför hon hade svårt att få ut valpen :)
Nej hon tog i så hon bara låg och gapade tyst med vidöppen mun och med hela kroppen i "tryck" - om och om och om igen och inget hände mer än att blåsan åkte in och ut ett par centimeter så jag kunde se spetsen på valpens tår - inget mer :( Kändes så hemskt. Jag fick ju sätta på henne koppel och ta ut henne, för att försöka "väcka upp" henne igen och få fart på orken och värkarna, då hon var så trött då. Ute åkte mer av blåsan ut och hängde som en stor droppe, men valpen var fortfarande lika långt in. Försöka få lite hjälp av tyngdlagen och greppa tårna på valpen när hon stod upp och typ gick :heart Tur att modersinstinkterna tar över så fort, för hon måste ha fått hemskt ont i "hönan" efteråt :nailbiting: Usch, detta vill jag helst inte vara med om fler gånger.

Den lille som finns kvar har i alla fall gått upp från 225 till 285 gram på 1 dygn och 19 timmar och det är typ dubbelt så snabbt/mycket som dom brukar öka :D så mat får hon. Duktig mamma-hund :love:
 
Nej hon tog i så hon bara låg och gapade tyst med vidöppen mun och med hela kroppen i "tryck" - om och om och om igen och inget hände mer än att blåsan åkte in och ut ett par centimeter så jag kunde se spetsen på valpens tår - inget mer :( Kändes så hemskt. Jag fick ju sätta på henne koppel och ta ut henne, för att försöka "väcka upp" henne igen och få fart på orken och värkarna, då hon var så trött då. Ute åkte mer av blåsan ut och hängde som en stor droppe, men valpen var fortfarande lika långt in. Försöka få lite hjälp av tyngdlagen och greppa tårna på valpen när hon stod upp och typ gick :heart Tur att modersinstinkterna tar över så fort, för hon måste ha fått hemskt ont i "hönan" efteråt :nailbiting: Usch, detta vill jag helst inte vara med om fler gånger.

Den lille som finns kvar har i alla fall gått upp från 225 till 285 gram på 1 dygn och 19 timmar och det är typ dubbelt så snabbt/mycket som dom brukar öka :D så mat får hon. Duktig mamma-hund :love:
Usch vilken jobbig upplevelse det låter som för er båda två! :(

Nyfiken fråga från en icke-hundkunnig: Påverkar det en valp på något vis att födas som "ensamvalp"?
 
Usch vilken jobbig upplevelse det låter som för er båda två! :(

Nyfiken fråga från en icke-hundkunnig: Påverkar det en valp på något vis att födas som "ensamvalp"?
Njae, visst är syskon väldigt bra för lek, bus, testa tänder på mm - men har man en vettig tik och ännu bättre även andra vettiga vuxna hundar i hushållet så blir det bra :)
Än vet jag inte hur tiken blir som mamma när valpen börjar bli aktiv - vissa tikar lägger sig på soffan och käkar praliner :D andra är väldigt aktiva med sina små.
Stinas egen mamma var grymt duktig. Hon fostrade, lekte och tröstade - men släppte däremot ingen annan hund i hushållet nära förrän valparna var bortåt 7 veckor. Lite sent tycker jag. Stinas storebror här hemma, är mycket lik sin mor och både leker, tröstar och uppfostrar - inga valpar ska bitas hårt enligt honom, så han är suverän valpuppfostrare. Så han kommer bli super till den lille och den som Stina först kommer släppa till att träffa valpen. Sin storebror har hon stor respekt för och han är hennes idol :)
Unghunden Petra är snäll och lekfull, så hon kommer bli en bra lekpolare :heart Gamla tant Mini får som vanligt aldrig träffa valpar förrän högre upp ålder - för hon är inte valpsäker.

Men summan är att en ensamvalp där de vuxna ligger uppe på stolar och undviker den kommer bli små gränslösa as - ensamvalpar med bra vuxna som fostrar och leker kommer bli lika bra som vilken valp som helst :)
 
Njae, visst är syskon väldigt bra för lek, bus, testa tänder på mm - men har man en vettig tik och ännu bättre även andra vettiga vuxna hundar i hushållet så blir det bra :)
Än vet jag inte hur tiken blir som mamma när valpen börjar bli aktiv - vissa tikar lägger sig på soffan och käkar praliner :D andra är väldigt aktiva med sina små.
Stinas egen mamma var grymt duktig. Hon fostrade, lekte och tröstade - men släppte däremot ingen annan hund i hushållet nära förrän valparna var bortåt 7 veckor. Lite sent tycker jag. Stinas storebror här hemma, är mycket lik sin mor och både leker, tröstar och uppfostrar - inga valpar ska bitas hårt enligt honom, så han är suverän valpuppfostrare. Så han kommer bli super till den lille och den som Stina först kommer släppa till att träffa valpen. Sin storebror har hon stor respekt för och han är hennes idol :)
Unghunden Petra är snäll och lekfull, så hon kommer bli en bra lekpolare :heart Gamla tant Mini får som vanligt aldrig träffa valpar förrän högre upp ålder - för hon är inte valpsäker.

Men summan är att en ensamvalp där de vuxna ligger uppe på stolar och undviker den kommer bli små gränslösa as - ensamvalpar med bra vuxna som fostrar och leker kommer bli lika bra som vilken valp som helst :)
Tack för ett utförligt svar, väldigt intressant och skönt att den lilla verkar vara omgiven av en hel armé av duktiga kompisar som kan visa henne hur livet funkar!

Känner för övrigt att jag kan relatera alldeles för mycket till meningen "vissa tikar lägger sig på soffan och käkar praliner" - jag om jag vore en hundmamma! :angel:
 
Tack för ett utförligt svar, väldigt intressant och skönt att den lilla verkar vara omgiven av en hel armé av duktiga kompisar som kan visa henne hur livet funkar!

Känner för övrigt att jag kan relatera alldeles för mycket till meningen "vissa tikar lägger sig på soffan och käkar praliner" - jag om jag vore en hundmamma! :angel:
Jag hade en lånetik för 2 år sedan som var så. Jag blev förvånad då hon annars var en mycket lekfull tik :p men från valparna var 4 veckor så var det bara ge dom käk som gällde - resten tyckte hon att valparnas farsa (som bor här) gott kunde sköta :D och det gjorde han med bravur. Hon började åter vid 7 veckors ålder att ge dom mer uppmärksamhet och lite lekstunder, men då var farsan istället där och förmanade henne om att hon blev lite hårdhänt och bufflig och gick emellan :rofl::rofl::rofl: han blev en riktigt hemma-pappa med dom valparna.
 
Tredje dagen hemma och det går fortfarande riktigt bra. Ett par kissolyckor inne för att jag var ouppmärksam. Han sov helt själv fram till ungefär midnatt sen vaknade han och var orolig så fick gå ned och trösta lite och sen lägga mig på soffan resten av natten. Han går så otroligt fint i koppel för att aldrig ha varit direkt koppeltränad. Nästan perfekt fotgående hela vägen till toaletthörnet i trädgården. 😂 Försöker lära in kiss- och bajskommando och det går rätt skapligt.
 
Jag hade en lånetik för 2 år sedan som var så. Jag blev förvånad då hon annars var en mycket lekfull tik :p men från valparna var 4 veckor så var det bara ge dom käk som gällde - resten tyckte hon att valparnas farsa (som bor här) gott kunde sköta :D och det gjorde han med bravur. Hon började åter vid 7 veckors ålder att ge dom mer uppmärksamhet och lite lekstunder, men då var farsan istället där och förmanade henne om att hon blev lite hårdhänt och bufflig och gick emellan :rofl::rofl::rofl: han blev en riktigt hemma-pappa med dom valparna.
Jag tycker det är underbart när de vuxna hundarna får vara med ordentligt sådär, så att det inte bara blir mammahunden och valparna hela tiden. Även uppfödaren som @Netted köper från har en hel hundfamilj hemma och jag njuter verkligen av att se och höra hur de olika vuxna hundarna tar hand om valparna på olika sätt.
 
Idag testar vi hundgården. Det här med att vara helt själv är inte så roligt än så länge men så bara matte sitter med går det bra. Han går in i hundhuset själv och klarar att både kissa och bajsa så det ska nog bli bra bara han får lite övning och självförtroende med tiden.
 
Jag tycker det är underbart när de vuxna hundarna får vara med ordentligt sådär, så att det inte bara blir mammahunden och valparna hela tiden. Även uppfödaren som @Netted köper från har en hel hundfamilj hemma och jag njuter verkligen av att se och höra hur de olika vuxna hundarna tar hand om valparna på olika sätt.
Jag det ska bli kul att förutom Skalman även ha en glad ungtik här hemma med nu. Petra älskar smått och är en snäll hund. Vi får se hur gammal den feta valpen är när Petra tillåts träffa den sen :)
 
Varit och hälsat på valparna 4.5 veckor gamla och nu börjar de bli roliga.
20200509_154730.jpg
 
Inser att Torsten hålelr på att byta päls.
Han har enstaka jättelånga fjun på ryggen. De står rätt ut och det ser inte klokt ut. Svansen har också några långa tofsar.
Luddpälsen börjar släppa. Jag har börjat introducera pälsvård och han är måttligt imponerad...
 
Inatt sov han första natten på egen hand på bottenvåningen. Jag som normalt sett är lättväckt vaknade inte en enda gång under natten av att han var orolig. Vid 7:30 talade han om att han behövde gå ut. Hade förberett mig på minst en vecka av sovande på soffan eller på madrass på golvet, men det ser ut att gå bättre än förväntat.
 
Har hängt med min uppfödare hela helgen - så himla roligt! Många nya infallsvinklar och idéer nu, som alltid när man hängt med henne.

Jag har även bestämt mig för att inte åka och hälsa på i dessa coronatider, utan hon fortsätter skicka filmer som hon gjort hittills 😊 Hon sparar en hane själv och kommer inte bestämma sig förrän de sista dagarna, och sedan är jag nr 2 på tur så hon får välja den hon tror kommer passa mig bäst.
 
Ljuva valptider... 05:19 hör jag hur det smågnälls i hallen, far ned som ett skott och ändå har han hunnit kissa inne :meh: bara fram med stora torkrullen och sen in med bädden i duschen. Försöker intala mig själv att det iaf är tur att han har en förkärlek för att kissa rakt i bädden som är en bia-kopia med galonklädsel istället för att kissa på golvet eller på hallmattan. Att han sen går i det efteråt och drar runt det med kissiga tassavtryck i hela hallen är en annan femma...

Det är kul med valp... Det är kul med valp... Det är kul med valp... Det är kul med valp...
 
I vintras stod jag ju på kö hos en duktig uppfödare, men tiken gick tom.

Nu är samma kombo gjord igen och tiken ska in på UL den 11/5. Nu är det bara att hålla tummarna för att min framtida avelstik ligger där i magen. :)

Lasse ska på parningsresan i helgen och från den kombinationen ska jag spara en hane, som jag dock kommer att sätta ut på foder.

Tiken tom - igen. :(
Både tik och hane är kollade, båda fertila, men det verkar som att de helt enkelt inte är kompatibla med varandra. Bara att dyka ner i ritningsbordet igen och leta ny, passande hane.
 
Tiken tom - igen. :(
Både tik och hane är kollade, båda fertila, men det verkar som att de helt enkelt inte är kompatibla med varandra. Bara att dyka ner i ritningsbordet igen och leta ny, passande hane.

Så trist :(

Har någon av dem valpar sedan innan?
Om de är parade efter progesteronprov så att man är säker på att man parat rätt i löpet, så är det nog något som strular även om de är kollade av veterinär. Tiken kanske resorberar fostren supertidigt, att de inte fäster i livmoderväggen av någon anledning eller att hanens spermier saknar enzymet som gör att de kan tränga igenom äggens hölje. Det finns ju tyvärr många saker som kan göra att parningen misslyckas, även om det ser bra ut på t ex spermaprov.
 
Tiken tom - igen. :(
Både tik och hane är kollade, båda fertila, men det verkar som att de helt enkelt inte är kompatibla med varandra. Bara att dyka ner i ritningsbordet igen och leta ny, passande hane.
Så surt när sånt kommer ivägen. Nästa bättre att det blir valpar men ingen som passar... Då vet man iaf att det funkar.
 
Så trist :(

Har någon av dem valpar sedan innan?
Om de är parade efter progesteronprov så att man är säker på att man parat rätt i löpet, så är det nog något som strular även om de är kollade av veterinär. Tiken kanske resorberar fostren supertidigt, att de inte fäster i livmoderväggen av någon anledning eller att hanens spermier saknar enzymet som gör att de kan tränga igenom äggens hölje. Det finns ju tyvärr många saker som kan göra att parningen misslyckas, även om det ser bra ut på t ex spermaprov.

Tiken har en kull sedan innan, dock inte hanen.
Tiken är kollad efter konstens alla regler, och hanen har gjort ett bra spermaprov. Men uppenbarligen vill det ju inte ta sig ändå, så det är bara att leta annan hane.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 944
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 592
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
71 173
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp