Var och hälsade på hos kullen i lördags. 5½ vecka och börjar bli roliga. Den vi hade tänkt oss verkar tyvärr vara lite egen. Inte så sugen på att komma fram och hälsa. 🙁 Som tur är så behöver jag ju inte bestämma mig än.
 
Alltså - hur många gånger per dag behöver en valp/unghund bajsa?

Torsten krystar ut en rejäl hög 4-6 gänger per dag. Jag tycker det är lite väl mycket men har inte haft valp på oändligt länge.

Samma med kisseriet. På vår timmes promenad och utevaro kan han kissa mängder av gånger. Han är ju bara 5 månader och långt ifrån könsmogen. Han lyfter inte ens på benet än utan niger bara.
Tack och lov niger han. När han kom så bara ställde han sig och så rann det. Nu har jag åtminstoner en liten chans att se att han kissar.
 
Jag väljer först. :) Det är en annan tik som kan vara intressant.
Uppfödaren kom just in och sa att hon är bättre nu. Glad och kommer fram på morgonen, men springer gärna iväg på egen hand ute.
Det händer ju mycket nu dom sista veckorna, den som verkade lite försiktig vid 5 veckor kan vara sjövild vid 8 veckor. Det låter bra att uppfödaren har ett extra öga på henne så får ni väl se vad tiden visar :)
 
Inget inneskitande inatt. Inget skitande öht faktiskt trots att han väckte mig både vid 01:30 och vid 05... Känner mig ungefär lika pigg och alert som en ensamstående småbarnsmamma. Tur att han är söt iaf.

20200519_091215.jpg
 
Alltså - hur många gånger per dag behöver en valp/unghund bajsa?

Torsten krystar ut en rejäl hög 4-6 gänger per dag. Jag tycker det är lite väl mycket men har inte haft valp på oändligt länge.

Samma med kisseriet. På vår timmes promenad och utevaro kan han kissa mängder av gånger. Han är ju bara 5 månader och långt ifrån könsmogen. Han lyfter inte ens på benet än utan niger bara.
Tack och lov niger han. När han kom så bara ställde han sig och så rann det. Nu har jag åtminstoner en liten chans att se att han kissar.
När jag fick hem Ebrah så bajsade hon många gånger första dagen, men redan första dagen bytte jag mat till henne och efter det bajsade hon en gång per dag, möjligen två. Hon var 8 veckor när hon kom till mig.
 
Alltså - hur många gånger per dag behöver en valp/unghund bajsa?

Torsten krystar ut en rejäl hög 4-6 gänger per dag. Jag tycker det är lite väl mycket men har inte haft valp på oändligt länge.

Samma med kisseriet. På vår timmes promenad och utevaro kan han kissa mängder av gånger. Han är ju bara 5 månader och långt ifrån könsmogen. Han lyfter inte ens på benet än utan niger bara.
Tack och lov niger han. När han kom så bara ställde han sig och så rann det. Nu har jag åtminstoner en liten chans att se att han kissar.
Vilken mat äter valpen? Ju mer fibrer det är i maten desto mer bajs blir det i allmänhet. Det är väldigt mycket fibrer i det jag ger nu och han bajsar lätt 3 ggr per dag, ibland 4.
 
@Jeps - Kanske har missat, men vad ska den göra när den blir stor? Vår första valp var lite så, höll sig lite för sig själv och lekte med löven istället för med syskonen. Kunde sitta ute i trädgården och filosofera när de andra busade. Vi skulle ju ha en "gårdshund", ingen tävling eller så, så den blev vår :love:
Hon har sen blivit den mest fantastiska tävlingshund i agility vi kan tänka oss 🤩 Fortfarande väldigt egen, gillar mest familjen och inte andra hundar, men en underbar hund!
 
Vilken mat äter valpen? Ju mer fibrer det är i maten desto mer bajs blir det i allmänhet. Det är väldigt mycket fibrer i det jag ger nu och han bajsar lätt 3 ggr per dag, ibland 4.
Nu verkade han äta en massa skit ute också. Det lär ju bidra till mängden som kommer ut.
 
Igor passerade 11 veckor igår, och har alltså bott här i 3 veckor nu. Är så himla kul att lära känna alla hans sidor och egenheter. Han är helt galet intensiv och raka motsatsen mot min vuxna hund. Tuff, orädd och självständig och vill att allt ska ske med fart och hända nu nu nu. Jag har knappt aldrig sett honom göra något lugnt, även att lägga sig för att vila ska liksom utföras med överdrivna rörelser och gärna lite ljudeffekter :D Han har massor med kamplust, jättestort föremålsintresse och är väldigt glad i godis. Uppfödarens beskrivning "extra allt" passar rätt bra... :angel: Enda gången han är lite tillbakadragen är när han träffar nya människor, vilket känns skönt efter över 20 år med människoälskande retrievers... Är glad att jag förberedde mig på att han skulle vara en intensiv valp, det har sin tjusning med valptiden men nu längtar jag verkligen efter att han ska växa upp lite :heart
IMG_20200518_104152_769.jpg
 
Igor passerade 11 veckor igår, och har alltså bott här i 3 veckor nu. Är så himla kul att lära känna alla hans sidor och egenheter. Han är helt galet intensiv och raka motsatsen mot min vuxna hund. Tuff, orädd och självständig och vill att allt ska ske med fart och hända nu nu nu. Jag har knappt aldrig sett honom göra något lugnt, även att lägga sig för att vila ska liksom utföras med överdrivna rörelser och gärna lite ljudeffekter :D Han har massor med kamplust, jättestort föremålsintresse och är väldigt glad i godis. Uppfödarens beskrivning "extra allt" passar rätt bra... :angel: Enda gången han är lite tillbakadragen är när han träffar nya människor, vilket känns skönt efter över 20 år med människoälskande retrievers... Är glad att jag förberedde mig på att han skulle vara en intensiv valp, det har sin tjusning med valptiden men nu längtar jag verkligen efter att han ska växa upp lite :heart
Visa bifogad fil 51060
Han är så jäklarns söt :love: :love: Längtar till jag kan köpa en valp!
 
Vi hämtar en mellanpudel i helgen 😍 trodde aldrig jag skulle få tag i en valp detta år i och med coronahysterin men så hörde en uppfödare av sig och hade en valp åt mig. Min första mellanpudel har bara haft toy och dvärg så nu gäller det att vänja sig vid långa ben.
Jag hatar hatar hatar valptiden och vill redan spola fram ett år 🤣
 
Alltså - hur många gånger per dag behöver en valp/unghund bajsa?

Torsten krystar ut en rejäl hög 4-6 gänger per dag. Jag tycker det är lite väl mycket men har inte haft valp på oändligt länge.

Samma med kisseriet. På vår timmes promenad och utevaro kan han kissa mängder av gånger. Han är ju bara 5 månader och långt ifrån könsmogen. Han lyfter inte ens på benet än utan niger bara.
Tack och lov niger han. När han kom så bara ställde han sig och så rann det. Nu har jag åtminstoner en liten chans att se att han kissar.
Dom flesta av mina valpar har bajsat som elefanter första halvåret, en bajsade uppåt tio gånger om dagen kommer aldrig glömma hur jag svor över den bajsvalpen nu som vuxen är hon den av mina hundar som bajsar minst 🤣
 
Ååh fy. Tiken födde två valpar för 2,5 dygn sedan. Sen plötsligt ingen kommunikation från uppfödaren. De uppdaterade ett dygn senare att det är riktigt kritiskt. Hade kontakt idag och fyra valpar hade dött och fyra överlevde med nöd och näppe. Tiken verkar klara sig men inget är säkert. Så himla himla sorgligt på så många sätt.

De skulle ringa imorgon så får se. Vi är tio i kö till valp, men ärligt talat känner jag bara att valp eller ej, så hoppas jag bara att tiken överlever.
 
Vi hämtar en mellanpudel i helgen 😍 trodde aldrig jag skulle få tag i en valp detta år i och med coronahysterin men så hörde en uppfödare av sig och hade en valp åt mig. Min första mellanpudel har bara haft toy och dvärg så nu gäller det att vänja sig vid långa ben.
Jag hatar hatar hatar valptiden och vill redan spola fram ett år 🤣

Åh, du måste posta mycket bilder!!! Är så sjukt valpsjuk (pudel!!)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 883
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 531
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 723
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp