Hur tänker ni kring nattrumshet?

Vi går och lägger oss mellan 22-23 och valpen brukar vakna Kl 5 på morgonen, då går jag ut och kissar henne. Sover vi vidare så brukar hon vakna mellan Kl 6-7 och går upp och bajsar i rummet bredvid för att sedan komma och lägga sig. Ofta vaknar jag inte då och ibland vaknar jag ”för sent” när hon kommer tillbaka, nybajsad:p

Springer ni ut flera gånger per natt eller låter ni olyckor ske inne?

Jag har inte varit ute alls på natten med nuvarande valpen. Har dock sovrummet avspärrat med kompostgaller så hon har några kvadratmeter att röra sig på bara, på så sätt har inga olyckor alls skett nattetid, då hon inte vill kissa eller bajsa där hon sover, inbillar jag mig iallafall! 😁

Dock var jag jäkligt snabb upp, sov i kläderna jag behövde ha för att gå ut så det var bara att dra på sig tofflor, ta valp under armen och springa ut! Hon har visserligen inte vaknat under natten heller, men så fort hon vaknat på morgonen har jag tagit ut henne direkt.
 
Hur tänker ni kring nattrumshet?

Vi går och lägger oss mellan 22-23 och valpen brukar vakna Kl 5 på morgonen, då går jag ut och kissar henne. Sover vi vidare så brukar hon vakna mellan Kl 6-7 och går upp och bajsar i rummet bredvid för att sedan komma och lägga sig. Ofta vaknar jag inte då och ibland vaknar jag ”för sent” när hon kommer tillbaka, nybajsad:p

Springer ni ut flera gånger per natt eller låter ni olyckor ske inne?

Första tiden gick jag upp på morgontimmarn aohc kissade honom. men deet slutade jag med.
När han blev lite äldre men fortfarande bajsade inne på natten fick jag ett tips här.

Komposthage i sovrummet. Bäddad och gosig. Han bajsar inte där han sover så det fick honom att hålla sig. Behövdes nån vecka där och sedan var problemet i stort sett löst.
 
Hur tänker ni kring nattrumshet?

Vi går och lägger oss mellan 22-23 och valpen brukar vakna Kl 5 på morgonen, då går jag ut och kissar henne. Sover vi vidare så brukar hon vakna mellan Kl 6-7 och går upp och bajsar i rummet bredvid för att sedan komma och lägga sig. Ofta vaknar jag inte då och ibland vaknar jag ”för sent” när hon kommer tillbaka, nybajsad:p

Springer ni ut flera gånger per natt eller låter ni olyckor ske inne?

Vi har sprungit ut, har gamla fina trägolv vi är rädda om 😅
 
Hur tänker ni kring nattrumshet?

Vi går och lägger oss mellan 22-23 och valpen brukar vakna Kl 5 på morgonen, då går jag ut och kissar henne. Sover vi vidare så brukar hon vakna mellan Kl 6-7 och går upp och bajsar i rummet bredvid för att sedan komma och lägga sig. Ofta vaknar jag inte då och ibland vaknar jag ”för sent” när hon kommer tillbaka, nybajsad:p

Springer ni ut flera gånger per natt eller låter ni olyckor ske inne?
Mina valpar har behövt ut en gång per natt, oftast runt kl 05-06 så har helt enkelt gått ut då. Lyfter upp valpen direkt och tar på mysbyxor som går att ta på sig med en hand. Jacka och skor som är enkla att hoppa i redo vid dörren. Valpar sover i sängen och jag är lättväckt dvs vaknar när valpen vaknar. Annars hade jag kört på komposthage vid sängen.
 
Var på valpträff idag med bekanta och deras heeler. två syskon, tik och hane 8 månader, min Elda snart 7 månader och så London 4 månader. Vi upptäckte att ena heelertiken började löpa idag och unga brorsan blev alldeles till sig......och ve och fasa, även min 4 månaders skit upptäckte och blev alldeles tills sig och försökte taffligt kliva upp och humpa på henne :o alldeles för tidigt att tänka på brudar när man är 4 månader :cautious:O_o
Jaja, tids nog lär han sig vilka dagar det är tid att slösa energi på och inte fjönsa runt så här. Men det gjorde att han släppte lite av blygheten gentemot främmande hundar :laugh:
 
Ni som har hanar som börjar bli stora, hur pass påverkade tycker ni de börjar bli av sina hormoner? Emiron är dökär i storasyster labbe för tillfället (hon löper inte) och just nu är vi inne i en gränsdragningsperiod där ungtuppen ska lära sig att vett och etikett gäller helt oavsett om man är kär eller inte. Det går förhållandevis bra, men man får vara med och övervaka dem hela tiden så att han inte börjar fjompa sig.

20201128_205143.jpg
 
Hur tänker ni kring nattrumshet?

Vi går och lägger oss mellan 22-23 och valpen brukar vakna Kl 5 på morgonen, då går jag ut och kissar henne. Sover vi vidare så brukar hon vakna mellan Kl 6-7 och går upp och bajsar i rummet bredvid för att sedan komma och lägga sig. Ofta vaknar jag inte då och ibland vaknar jag ”för sent” när hon kommer tillbaka, nybajsad:p

Springer ni ut flera gånger per natt eller låter ni olyckor ske inne?

Vi har haft tur och fått en valp som dels säger till de flesta gånger när han vill gå ut (sätter sig innanför ytterdörren och gnäller eller skäller) samt är morgontrött och frusen. ;) Han sover lätt 8-9 timmar per natt, går snabbt ut och kissar läääänge när man släpper ut honom och går sen och lägger sig igen. Någon morgonpromenad vill han INTE gå på, alldeles för kallt och för tidigt (framförallt på vardagarna).

Nån natt har han behövt kissa tidigt på morgonen, då har han vaknat när jag varit på toa och då har han passat på att traska till dörren. Vi har en fyrlängad skånegård med innergård så det är himla smidigt att släppa ut honom där, dessutom inga grannar så man kan stå i dörren och kolla honom även om man inte hunnit få på sig några kläder. :D Eftersom han är ganska trött och dessutom frusen så snabbkissar han och sen vill han snabbt in igen och upp i sängen för att gosa ner sig och sova vidare.

Jag är relativt lättväckt så jag vaknar alltid om nån hund gnäller för att de behöver gå ut på natten, det är rätt praktiskt. Hade jag inte haft en valp som sa till hade jag definitivt satt kompostgaller i dörren för att få en chans att släppa ut om de behöver det.
 
Mina hundar har alltid gått till dörren när de vill ut. Och de har sagt till att de vil gå ut.

Nuvarande pappskalle säger till när han är kissnödig. Men han gör det inte vid dörren utan han skäller på mig. Precis som samma sätt som när han vill leka eller bara ha uppmärksamhet. Det tog ett tag att begripa att han ville ut.

Tyvärr signalerar han aldrig när han behöver skita. Han bara går undan och gör ifrån sig. Det är ohyggligt irriterande.

Tack och lov kan jag kissa honom genom att bara släppa ut honom och sedan släppa in honom när han sitter vid dörren igen. Det underlättar på morgonen när det är väldigt väldigt bråttom.....
 
Vi har haft tur och fått en valp som dels säger till de flesta gånger när han vill gå ut (sätter sig innanför ytterdörren och gnäller eller skäller) samt är morgontrött och frusen. ;) Han sover lätt 8-9 timmar per natt, går snabbt ut och kissar läääänge när man släpper ut honom och går sen och lägger sig igen. Någon morgonpromenad vill han INTE gå på, alldeles för kallt och för tidigt (framförallt på vardagarna).

Nån natt har han behövt kissa tidigt på morgonen, då har han vaknat när jag varit på toa och då har han passat på att traska till dörren. Vi har en fyrlängad skånegård med innergård så det är himla smidigt att släppa ut honom där, dessutom inga grannar så man kan stå i dörren och kolla honom även om man inte hunnit få på sig några kläder. :D Eftersom han är ganska trött och dessutom frusen så snabbkissar han och sen vill han snabbt in igen och upp i sängen för att gosa ner sig och sova vidare.

Jag är relativt lättväckt så jag vaknar alltid om nån hund gnäller för att de behöver gå ut på natten, det är rätt praktiskt. Hade jag inte haft en valp som sa till hade jag definitivt satt kompostgaller i dörren för att få en chans att släppa ut om de behöver det.
Haha sådär är dom när dom är vuxna också 😂 Våra gammelgubbe skulle nog helst vilja ha en kateter och stomipåse så han bara kan ligga i sin cavebed hela dagen tillsammans mer sina två älskade leksaker ”nallen” och ”fågeln”. Varje gång vi kommer in från promenad så kastar han sig ut i vardagsrummet för att hämta en av de två leksakerna, springa några ärevarv och sedan lägga sig i grottpuffen igen.
 
Terrier valp och Broholmer valp har verkligen två olika lekssätt. Terriern springer så fort att hon springer in i saker i hennes väg medan broholmern (när hon väl får fatt i terriern :angel:) lägger sig på terriern och tuggar på henne.

Jag har kommit fram till att det aldrig mer kommer att komma in en valp i huset som inte är av någon mastiff typ.
Valpar ÄR jobbiga med terrier valpen är extremt jobbig :o Har haft henne hemma här i två timmar och både jag, broholmervalpen och den vuxna broholmern är helt slut!
 
Terrier valp och Broholmer valp har verkligen två olika lekssätt. Terriern springer så fort att hon springer in i saker i hennes väg medan broholmern (när hon väl får fatt i terriern :angel:) lägger sig på terriern och tuggar på henne.

Jag har kommit fram till att det aldrig mer kommer att komma in en valp i huset som inte är av någon mastiff typ.
Valpar ÄR jobbiga med terrier valpen är extremt jobbig :o Har haft henne hemma här i två timmar och både jag, broholmervalpen och den vuxna broholmern är helt slut!
Det är ju det som är charmen med en terrier :D :D :D svärisarna har en 14-veckors terriervalp hemma som även han lever upp till namnet.

Skämt å sido - gör ni några avslappningsövningar med terriervalpen? Beteendet kan ju vara ett uttryck för stress? Jag har fått träna betydligt mer avslappningen med en av mina hundar jämfört med den andra, och då är de av samma ras. Det kan ju vara individuellt.
 
Senast ändrad:
Det är ju det som är charmen med en terrier :D :D :D svärisarna har en 14-veckors terriervalp hemma som även han lever upp till namnet.

Skämt å sido - gör ni några avslappningsövningar med terriervalpen? Beteendet kan ju vara ett uttryck för stress? Jag har fått träna betydligt mer avslappningen med en av mina hundar jämfört med den andra, och då är de av samma ras. Det kan ju vara individuellt.
Jag som ägare av mastiff kan inte se charmen i det :angel::rofl:

Terriervalpen är bara helt rabiat när hon är hemma hos oss, antagligen för att hon blir så lycklig att hon inte vet vart hon ska ta vägen. Hemma hos mamma (som äger henne) är hon väldigt lugn. Får lite tokryk då och då, som valpar kan få.
Hemma hos mig är hon ”hemsk” :angel: Jag skärmar av huset delvis så hon får hjälp att dämpa sin energi.
 
Jag som ägare av mastiff kan inte se charmen i det :angel::rofl:

Terriervalpen är bara helt rabiat när hon är hemma hos oss, antagligen för att hon blir så lycklig att hon inte vet vart hon ska ta vägen. Hemma hos mamma (som äger henne) är hon väldigt lugn. Får lite tokryk då och då, som valpar kan få.
Hemma hos mig är hon ”hemsk” :angel: Jag skärmar av huset delvis så hon får hjälp att dämpa sin energi.
En sak som jag gjorde och som jag upplevde hade god effekt på min sjövilda valp var att, när han var som mest intensiv, lyfta upp honom, sätta mig i soffan och hålla kvar honom i min famn tills han gick ned i varv. Han fick inte gå iväg förrän han var helt lugn :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 767
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 091
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 481
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp