DSC_2985.JPG

Skönt att hon inte bits när hon sover. 😋
 
Och så mina unga dårar - partners in crime :p London nästan 4 månader och Elda 6 månader.
Dom leker som idioter och däremellan slåss dom om saker. Full rulle med andra ord och London håller på tappa tänder så han har en stor glugg fram. Han har grävt upp typ precis hela trädgården och varje dag släpas det in metervis med klematis med jordiga rötter mm in i mitt hem (har öppet för att jag vill höra så lillvalpen inte råkar ut för nåt), blomsterlökar och annat och utomhus är det bara halvmeterdjupa hålor i mina rabatter :cautious::laugh:. Jag har aldrig städat så mycket som nu :banghead:
Jaja, dom kommer bli vuxna nån gång även dom :p Oavsett hyss så är dom ett vackert par :love:
Visa bifogad fil 60210
Gud vilka söta "smilgropar" det är på den svarta!
 
Hoppar in sent här i tråden, med en settervalp 😊

14 v, stoor i sin kull, hane. Sover hela nätterna (9-6) , och ett par timmar en + em. Hur trevlig som helst fram till kl 18 ungefär, sen börjar han skälla. För ALLT. Det kan vara att jag rör mig i lägenheten, att jag sitter i soffan, att han vill ha mat/maten som serveras inte är det han vill ha... Låter vi honom leka inomhus så skäller han samtidigt. Jag tycker vi aktiverar honom ordentligt, både mentalt och "kroppsligt"...

Hur har ni gjort med skälliga valpar?
 
Hoppar in sent här i tråden, med en settervalp 😊

14 v, stoor i sin kull, hane. Sover hela nätterna (9-6) , och ett par timmar en + em. Hur trevlig som helst fram till kl 18 ungefär, sen börjar han skälla. För ALLT. Det kan vara att jag rör mig i lägenheten, att jag sitter i soffan, att han vill ha mat/maten som serveras inte är det han vill ha... Låter vi honom leka inomhus så skäller han samtidigt. Jag tycker vi aktiverar honom ordentligt, både mentalt och "kroppsligt"...

Hur har ni gjort med skälliga valpar?

Åysan var väldigt skällig som liten valp. De var hennes sätt att tala om att hon va trött, uttråkad osv. Hade hon börjat så slutade hon inte.

Det berodde på situation hur vi hanterade det. Kunde vi så gjorde vi så att konsekvensen av skällandet blev att hon inte fick vara med, då hamnade hon i hagen (vi har en valp/hundhage i vardagsrummet) eller buren. Var hon redan bortstängd och skällde så ville jag helst vänta ut (visade tydligt med kroppen att hon inte skulle få uppmärksamhet genom att vända ryggen till och gå bortåt) och lugnt belöna med genom att vända mig mot henne när hon tystnade och kanske ge lite beröm och en godbit. Ibland tröttande jag och röt i vilket fungerade över förväntan. Då fick hon beröm sen efter en kort stund. Skällde hon vid matdags så visade jag tydligt att jag slutade med maten och väntade en kort stund tills hon tystnade och fortsatte då.

Hon skäller väldigt sällan inomhus numera (snart 7 månader gammal). Nu kan hon styra sin energi bättre och blir inte övertrött på samma sätt längre. Den förändringen började bli tydlig runt 4 månader.

Jag hade satsat på att klura ut en "tråkig" konsekvens av skällandet i det olika situationerna och kört på det. Ex. Skäller valpen på dig får den inte vara med dig. Skäller valpen när det är matdags så blir det ingen mat innan den tystnat. Skäller valpen när den är bortslängd, gå inte till den gå bort från den när den skäller. Skäller valpen vid lek så avbryts leken en kort stund. Osv.

Troligen kommer det bli bättre av sig självt men i en lägenhet så kan man ju inte ha en tokskällande hund under flera månader. Vi bor i hus men hade ett litet barn som sov på kvällarna så det funkade inte heller om valpen tokskällde.
 
Hoppar in sent här i tråden, med en settervalp 😊

14 v, stoor i sin kull, hane. Sover hela nätterna (9-6) , och ett par timmar en + em. Hur trevlig som helst fram till kl 18 ungefär, sen börjar han skälla. För ALLT. Det kan vara att jag rör mig i lägenheten, att jag sitter i soffan, att han vill ha mat/maten som serveras inte är det han vill ha... Låter vi honom leka inomhus så skäller han samtidigt. Jag tycker vi aktiverar honom ordentligt, både mentalt och "kroppsligt"...

Hur har ni gjort med skälliga valpar?
Jag har inget tips att ge men vill se en bild lille valpen! 😍
 
Hoppar in sent här i tråden, med en settervalp 😊

14 v, stoor i sin kull, hane. Sover hela nätterna (9-6) , och ett par timmar en + em. Hur trevlig som helst fram till kl 18 ungefär, sen börjar han skälla. För ALLT. Det kan vara att jag rör mig i lägenheten, att jag sitter i soffan, att han vill ha mat/maten som serveras inte är det han vill ha... Låter vi honom leka inomhus så skäller han samtidigt. Jag tycker vi aktiverar honom ordentligt, både mentalt och "kroppsligt"...

Hur har ni gjort med skälliga valpar?
Vad gör ni när hunden skäller i dagsläget?

Man behöver inte vara rädd för att låta oönskade beteenden få konsekvenser även för valpar. @WildWilma gav bra tips här ovanför.

Nu är inte min skällig, däremot när han var yngre var han rätt gnällig när han inte fick som han ville, när han var övertrött, hungrig eller rastlös. Lagom gnäll i rätt läge (toalettbehov tex) är okej men när gnället går upp i maxvolym och sen eskalerar till något halvt ylande halvt skrikande läte för att man vill ha uppmärksamhet eller som protest för att man inte får ligga i soffan för att man precis varit ute och är lerig och blöt, då är gränsen passerad och jag drar mig inte för att ryta i om polletten inte trillar ned av att man ignorerar, går iväg osv. Det har hänt vid ett par tillfällen att jag fått ryta i ganska rejält. Börja enkelt men om det inte ger någon effekt ska man inte vara rädd för att trappa upp tills man får den responsen man är ute efter. Viktigt dock att man är tydlig så att hunden har en ärlig chans att förstå vad man menar och att man visar med bedöm eller beteende när hunden gör rätt. På vissa hundar fungerar ignoreringstekniken bäst och på andra fungerar tillsägelse/konkret konsekvens bättre, man får testa sig fram lite. Hundar som är envisa och ihärdiga brukar vara svåra att bara ignorera är min erfarenhet eftersom den mentala uthålligheten för att "hålla på tills man lyckas" är starkare.
 
@WildWilma @iNHALE
Tack snälla för bra svar! Och skönt att höra att det (nog) går över... Ibland är det lite svårt när man är mitt uppe i det att se logiskt på det...

I nuläget har vi nog, tyvärr varit lite inkonsekventa, vilket ju inte är helt lätt för valpen då att förstå vad som lönar sig. Ibland har jag rutit ifrån, men då svarar han med att skälla ännu högre och gällare, så jag tror att det triggar honom eftersom jag ger honom uppmärksamhet då. Igår provade jag att vänta ut honom, vände mig bort och gjorde något annat och det fungerade rätt så bra. En av gångerna skällde han i typ en kvart - och kissade sen på golvet så där var det vi som missade.

Eftersom han har skällt en del i trappuppgången upp från promenad så har jag börjat att förekomma honom med att kasta några godisar medan jag låser upp dörren, vilket fungerar bra. Men det går ju inte riktigt inne eftersom då hade jag ju inte fått göra något annat än att kasta godis. Vi har ändrat lite på rutinerna kring mat, eftersom jag tyckte att han blev skälligare av förväntan när han fick sin kvällsmat precis efter promenad (började direkt när vi kommit innanför dörren) så nu fodrar vi innan och så går vi ut sen.

Jag tror vi helt enkelt får välja en strategi (och se till att valpen är kissad, matad osv. såklart) och hålla ut ett tag.
 
@WildWilma @iNHALE
Tack snälla för bra svar! Och skönt att höra att det (nog) går över... Ibland är det lite svårt när man är mitt uppe i det att se logiskt på det...

I nuläget har vi nog, tyvärr varit lite inkonsekventa, vilket ju inte är helt lätt för valpen då att förstå vad som lönar sig. Ibland har jag rutit ifrån, men då svarar han med att skälla ännu högre och gällare, så jag tror att det triggar honom eftersom jag ger honom uppmärksamhet då. Igår provade jag att vänta ut honom, vände mig bort och gjorde något annat och det fungerade rätt så bra. En av gångerna skällde han i typ en kvart - och kissade sen på golvet så där var det vi som missade.

Eftersom han har skällt en del i trappuppgången upp från promenad så har jag börjat att förekomma honom med att kasta några godisar medan jag låser upp dörren, vilket fungerar bra. Men det går ju inte riktigt inne eftersom då hade jag ju inte fått göra något annat än att kasta godis. Vi har ändrat lite på rutinerna kring mat, eftersom jag tyckte att han blev skälligare av förväntan när han fick sin kvällsmat precis efter promenad (började direkt när vi kommit innanför dörren) så nu fodrar vi innan och så går vi ut sen.

Jag tror vi helt enkelt får välja en strategi (och se till att valpen är kissad, matad osv. såklart) och hålla ut ett tag.
Öronproppar/hörselkåpor med radio är guld när man är tvungen att hålla ut. Sambons labbe (som är vuxen) gnäller när hon åker bil pga förväntan över att vi ska iväg och göra något roligt. Hon kan gnälla i timmavis i sträck medan man kör och jag har alltid hörselkåpor med radio när jag har henne i bilen annars får jag ett psykbryt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 843
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 157
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 516
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 623
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp