Bukefalos 28 år!

Gäller säkert för vissa raser/hundtyper, men jag som har haft raser av den självständiga typen hade aldrig vågat släppa mina lösa som valpar, det var "See you later!" från dag 1 med alla tre 🤪 Även han som idag är väldigt följsam sprang glatt iväg som liten och sket totalt i mig/den andra hunden :D
Det är just därför jag skrev "i allmänhet". Som med allt annat får man ju se till individens förutsättningar. Nu är Broholmer inte direkt någon "see you later"-ras så jag är fortfarande rätt övertygad om att @Sofie.S kan släppa sin lilla valp utan problem med den vuxna i koppel. Jag har själv en självständig jaktras som jagar med synen och triggas av allt som rör sig i terrängen och som jag inte släpper lös om där inte är ett staket emellan.
 
Det är just därför jag skrev "i allmänhet". Som med allt annat får man ju se till individens förutsättningar. Nu är Broholmer inte direkt någon "see you later"-ras så jag är fortfarande rätt övertygad om att @Sofie.S kan släppa sin lilla valp utan problem med den vuxna i koppel. Jag har själv en självständig jaktras som jagar med synen och triggas av allt som rör sig i terrängen och som jag inte släpper lös om där inte är ett staket emellan.
Ja och jag menade bara att "i allmänhet" kanske inte är ett helt passande uttryck i sammanhanget :)
 
I grusgropen håller hon sig nära mig trots att den stora är långt bort. Där är jag aldrig orolig eftersom man ser så långt ögat når och grusgropen blir som en ”inhägnad”. Tror nog att hon håller sig nära mig där med, men finns ju mer att upptäcka där tänker jag. Hon är mer kontaktsökande än min vuxna, så är nignings problem egentligen.
 
Emiron fick sin 1-årsvaccination idag, första gången jag testar droppar i näsan istället för injektion mot kennelhosta. Var lite skeptisk först att han skulle börja slänga sig och härja men det gick jättebra. I vanlig ordning charmade han hela kliniken.
 
Att ha en valp är ungefär som ha en nyfödd bebis, man oroar sig för allt. Eller iallafall jag :angel:
På dagens promenad bajsade valpen avföring som var slemmig och röd, förmodligen blod?
Hon har vart lös i magen några dagar, då hon äter ALLT. Hon snor mat från vuxna hunden (som äter två olika fodersorter), hon äter hästbajs och allt ätbart i sin väg.
Får nog försöka ytterligare med att begränsa vad hon får i sig.
 
Att ha en valp är ungefär som ha en nyfödd bebis, man oroar sig för allt. Eller iallafall jag :angel:
På dagens promenad bajsade valpen avföring som var slemmig och röd, förmodligen blod?
Hon har vart lös i magen några dagar, då hon äter ALLT. Hon snor mat från vuxna hunden (som äter två olika fodersorter), hon äter hästbajs och allt ätbart i sin väg.
Får nog försöka ytterligare med att begränsa vad hon får i sig.
Jag är också supernojig. När jag fick hem Emiron gick jag ned 7-8 kg på 7-10 dagar. Sov så dåligt och hade konstant ont i magen, konstant hög puls och hela tiden på helspänn.
 
Jag är också supernojig. När jag fick hem Emiron gick jag ned 7-8 kg på 7-10 dagar. Sov så dåligt och hade konstant ont i magen, konstant hög puls och hela tiden på helspänn.
Det är utmatande psykiskt att ha valp, i och med oron man känner. :p Vuxna hunden är jag inte alls rolig över. Så förhoppningsvis kanske det ger med sig.
 
Det är utmatande psykiskt att ha valp, i och med oron man känner. :p Vuxna hunden är jag inte alls rolig över. Så förhoppningsvis kanske det ger med sig.
Det gör det garanterat. Det tog 2-3 månader för mig innan det började lugna sig, sen har det gradvis blivit bättre.
 
Åysan har simmat i pool inomhus idag. Hon är inte helt övertygad om att det är en bra idé att simma men simmade med bra teknik när det värsta plaskandet lagt sig. Vågar nog inte tala om för henne att jag köpt ett klippkort på 10 tillfällen till :angel:

Förhoppningen är förutom bra aktivering att hon ska börja gilla att bada så hon kan simma med oss ute i sommar och uppskatta det.
 
Släppte valpen i skogen idag medan den vuxna var kopplad. Hon var så kontaktsökande att godiset jag hade med tog slut fort :rofl:
Hon höll sig nära oss.
Vågade till och med släppa stora hunden tillsammans med valpen på ett gärde och han sprang i stora cirklar runt mig - men valpen höll sig i närheten av mig.
Hon är mycket mer kontaktsökande än vad den stora var när han var yngre. Härlig känsla!
 
Igår flyttade äntligen lilla Trolla hem till oss! DSG, 8 veckor, oerhört svårfotograferad 😂 Och de flesta bra korten är barnen också med på, men den här kan jag bjuda på 😍

Hemresan (ca 50 mil) gick löjligt bra, hon sov hela vägen och kissade och lekte lydigt när vi tog paus 😄 Även hemma var hon väldigt lugn och sov mycket, men det fick jag igen när vi skulle sova... Och även nu antar jag, kl 04.54, vi har varit uppe i 45 min... Så i morrn får hon nog inte sova riiiiktigt så mycket. Men det ger sig. Hon är rädd för gammelhunden! Men nyfiken också, ska bli kul att se hur det utvecklas idag!
 

Bifogade filer

  • 20201219_112920.jpg
    20201219_112920.jpg
    160 KB · Visningar: 45
Så mycket mer sömn blev det inte, men det är ok, hon är ju så söt! Lugn och trygg, går självmant och lägger sig i öppen bur och sover när hon blir trött och kissar varje gång vi går ut. Enda olyckan hittills var när gammelhunden kom hem, då blev valpis så rädd att hon kissade på sig 🙈 Trots att tanten inte gjorde något väsen av sig alls.
 

Bifogade filer

  • 20201220_093151.jpg
    20201220_093151.jpg
    443,7 KB · Visningar: 35

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 168
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 357
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 655
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
71 361
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp