Valpen sov till 7:30 idag - första natten på sex veckor som jag känner att jag fått tillräckligt med sammanhängande sömn :rofl:
Så länge har nog min aldrig sovit, den börjar alltid dundra omkring i mörkret någon gång strax efter 6. Kan man hålla ut till 6:30 är det sovmorgon :D
 
Sambon påstår att han börjar bli mer och mer lik ett får. Jag vet inte alls vad han pratar om...

20201220_183925.jpg
 
Skitungarna växer så det knakar.....eller ja, London gör. Elda har saktat in nu när hon närmar sig 8 månader :) London blir 5 månader om en vecka och är en stadig valpgrabb. Väger typ lika mycket som Elda nu :)
Båda gör mig gråhårig ibland, då dom älskar att klättra. Stenar, stockar och träd. Allt som går att komma upp på. Jättebra för att hålla ordning på ben och kropp, men när dom kutar högt upp i ett fallet träd blev jag lite nervös - dom skulle liksom vända sig om för att komma ner utan att ramla :nailbiting: men dom lyckades med det med :D

Elda har fortfarande eld i baken, men nu med en tonårig bruds hormonsvajande temperament. Ena sekunden gosig som få och i nästa som en fräsande katt :o mycket humör i den lilla damen. Som ett fullblod som ser allt och missar inget som händer. Få se hur mycket som lägger sig när hon kommer i och ur sitt första löp.... Ett as i koppel och ska bara framåt oavsett om det tar stopp eller inte och kan kasta sig efter minsta lilla grej hon ser på marken eller en bit bort (många svordomar och försök att lugna mig själv här.....pjuh). Hon kan gå fint, men har liksom inte tid. Däremot super lös, då hon är oerhört lyhörd och duktig på stopp och hit och skiter fullständigt i folk och fä då. Väldigt lik sin morbror Skalman i sin lyhördhet då :heart

London är mer den där nordsvensken som går fram i stadigt tempo, med en och annan explosion när det passar :rofl: Inte lika förig som Elda och inte lika stort föremålsintresse, men ett enormt matdriv. Bryr sig inte heller om folk ute om dom inte är precis inpå och börjar prata med honom (då skriker han och vill hälsa) och främmande hundar är totalt ointressant (kan va farliga ju - här är han rätt valpig fortfarande). Han har däremot kommit på att brudar kan lukta jättegott :cautious: så få se hur han blir när löpen drar igång här hemma. En förbaskat snygg och härlig grabb, som det ska bli spännande att följa och se om han håller "hela vägen".
Goa är dom båda två och helst när dom somnat för kvällen :D:love:
IMG_8169.jpeg
 
Valpen pendlar mellan väldigt lös avföring och fastare, hon springer ut och bajsar titt som tätt på dagarna och då är det löst. Morgonbajsen är fastare.

Testat att ge ris men det vägrar hon äta. Har gett laktosfri A-fil men det gav inte önskad effekt, blev fisig och spruttig i magen.
Så frustrerande!
 
Valpen pendlar mellan väldigt lös avföring och fastare, hon springer ut och bajsar titt som tätt på dagarna och då är det löst. Morgonbajsen är fastare.

Testat att ge ris men det vägrar hon äta. Har gett laktosfri A-fil men det gav inte önskad effekt, blev fisig och spruttig i magen.
Så frustrerande!
Äter hon kyckling? Tänker om du kokar kyckling och sen häller buljongen över riset och serverar ihop med köttet i små portioner.

OT
Köttbuljong av olika slag är annars rätt bra att ha fryst så man kan tina och hälla över maten om hunden har perioder när aptiten dalar.
 
Valpen pendlar mellan väldigt lös avföring och fastare, hon springer ut och bajsar titt som tätt på dagarna och då är det löst. Morgonbajsen är fastare.

Testat att ge ris men det vägrar hon äta. Har gett laktosfri A-fil men det gav inte önskad effekt, blev fisig och spruttig i magen.
Så frustrerande!
Köp skonkost hos veterinär/djurbutik mer veterinärsortiment eller prova ge enbart kokt kyckling eller kokt torsk plus probiotika några dagar. Probiotika finns receptfritt på apotek eller hos veterinär. Inga mjölkprodukter, ingen vanlig mat, godis eller tuggben. Små portioner men ofta. Om det ej blir bättre skulle jag fundera på avföringsprov för koll av parasiter.
 
Köp skonkost hos veterinär/djurbutik mer veterinärsortiment eller prova ge enbart kokt kyckling eller kokt torsk plus probiotika några dagar. Probiotika finns receptfritt på apotek eller hos veterinär. Inga mjölkprodukter, ingen vanlig mat, godis eller tuggben. Små portioner men ofta. Om det ej blir bättre skulle jag fundera på avföringsprov för koll av parasiter.
Är det vanliga kapslar för människor du tänker på?
Edit, såg att det fanns specifikt för djur.
 
Äter hon kyckling? Tänker om du kokar kyckling och sen häller buljongen över riset och serverar ihop med köttet i små portioner.

OT
Köttbuljong av olika slag är annars rätt bra att ha fryst så man kan tina och hälla över maten om hunden har perioder när aptiten dalar.
Hon snodde åt sig kalkon idag när vi åt middag - så kyckling går nog hem :rofl: Ska ge henne det imorgon!
 
Är det vanliga kapslar för människor du tänker på?
Edit, såg att det fanns specifikt för djur.
Ja för djur, har alltid en tub hemma ifall någon blir dålig i magen. Håller även öppnad och inga biverkningar. Canikur, Pro-Kolin, Diarsanyl är väl de vanligaste. De innehåller probiotika och en speciell lera som gör avföringen fastare.
Sen finns även Fortiflora och Sivvomax som är bra, men saknar egenskapen att göra avföringen fastare.
 
Valpen pendlar mellan väldigt lös avföring och fastare, hon springer ut och bajsar titt som tätt på dagarna och då är det löst. Morgonbajsen är fastare.

Testat att ge ris men det vägrar hon äta. Har gett laktosfri A-fil men det gav inte önskad effekt, blev fisig och spruttig i magen.
Så frustrerande!
Jag hade nog, i kombination med råden om skonkost som du redan fått, beställt ett provtagningskit för att kolla giardia då giardia kan ge sådana symptom. Finns på apoteket och kostar typ 400:-. Man får svar typ svinfort efter inskick.
 
Jag hade nog, i kombination med råden om skonkost som du redan fått, beställt ett provtagningskit för att kolla giardia då giardia kan ge sådana symptom. Finns på apoteket och kostar typ 400:-. Man får svar typ svinfort efter inskick.
”Hunden kan vara infekterad med mask utan att visa symtom. De flesta maskarna syns sällan i avföringen och äggen syns inte med blotta ögat. Symtom på inälvsparasiter kan vara kräkningar, diarréer, buksmärta, torr livlös päls, hosta, avmagring eller påverkat allmäntillstånd”

Det enda symtomet som stämmer överens är ju lös avföring. Valpen är ju pigg och som vanligt annars.
 
”Hunden kan vara infekterad med mask utan att visa symtom. De flesta maskarna syns sällan i avföringen och äggen syns inte med blotta ögat. Symtom på inälvsparasiter kan vara kräkningar, diarréer, buksmärta, torr livlös päls, hosta, avmagring eller påverkat allmäntillstånd”

Det enda symtomet som stämmer överens är ju lös avföring. Valpen är ju pigg och som vanligt annars.
Det är inte ovanligt att hundar som har giarida är helt opåverkade eller bara uppvisar vissa av symptomen. Jag hade ändå beställt ett sånt test eftersom veterinären troligen kommer att göra det ändå om ni behöver söka er dit. Av egen erfarenhet kan jag säga att det kostar betydligt mer.

Kanske vänta ett par dagar och se om skonkosten funkar först, dock :)
 
Jag hade nog, i kombination med råden om skonkost som du redan fått, beställt ett provtagningskit för att kolla giardia då giardia kan ge sådana symptom. Finns på apoteket och kostar typ 400:-. Man får svar typ svinfort efter inskick.
Nej nu blev jag nojjig! Ringde mamma och rådfrågade och hon berätta att hennes valp har vart väldigt lös i magen senaste dagarna :cry:
Beställer provtagning..
Medicin - skrivs den ut av veterinär?
Vilken tajmning med jul om hundarna skulle vara sjuka..
 
Nej nu blev jag nojjig! Ringde mamma och rådfrågade och hon berätta att hennes valp har vart väldigt lös i magen senaste dagarna :cry:
Beställer provtagning..
Medicin - skrivs den ut av veterinär?
Vilken tajmning med jul om hundarna skulle vara sjuka..
Jag tänker så här: du har fått bra råd i denna tråd av en veterinär. Börja där. Om det inte blir bättre så hade jag gått vidare. Menar inte att skrämma upp dig. Förhoppningsvis är det ju inget men om två valpar träffats och levt nära varandra och båda sen uppvisar symptom från mag/tarmkanalen (framförallt löst bajs) så hade jag nog kollat giardia. Om inte så är det skönt att i alla fall utesluta det :)

Det finns olika typer av behandling men man brukar börja med vanligt avmaskningsmedel typ Axilur. Hur länge man ska behandla bör man rådfråga veterinär om. Det jobbiga med giardia är saneringen. Men det är inget man bör fundera på förrän man fått ett besked som påvisar förekomst av giardia.

Båda mina hundar har haft samma symptom som dina. Två ggr har jag testat för giardia, bara för att utesluta och sen slippa tänka på det. Båda gånger har provet varit negativt.
 
Jag tänker så här: du har fått bra råd i denna tråd av en veterinär. Börja där. Om det inte blir bättre så hade jag gått vidare. Menar inte att skrämma upp dig. Förhoppningsvis är det ju inget men om två valpar träffats och levt nära varandra och båda sen uppvisar symptom från mag/tarmkanalen (framförallt löst bajs) så hade jag nog kollat giardia. Om inte så är det skönt att i alla fall utesluta det :)

Det finns olika typer av behandling men man brukar börja med vanligt avmaskningsmedel typ Axilur. Hur länge man ska behandla bör man rådfråga veterinär om. Det jobbiga med giardia är saneringen. Men det är inget man bör fundera på förrän man fått ett besked som påvisar förekomst av giardia.

Båda mina hundar har haft samma symptom som dina. Två ggr har jag testat för giardia, bara för att utesluta och sen slippa tänka på det. Båda gånger har provet varit negativt.
Har hittat ”hemtest” men är de att lita på? Eller är det säkrare att beställa ett som man skickar iväg avföringen med?
Behöver jag testa min vuxna hund också?
 
@Sofie.S Jag håller med om att köpa hem ”Kolla masken” och skicka in. Glöm inte att kryssa i att du vill att de kollar Giardia, det är ett tilläggsval. I kartongen finns allt du behöver för provtagningen och mycket tydliga instruktioner. Du får svar typ dagen efter du har skickat tillbaka provet.

De kan vara symptomfria trots att de har Giardia, min valp var bara lös i magen men i övrigt helt ”frisk”. Medicinen mot Giardia är avmaskningsmedel, alltså receptfritt. Det finns trådar här på Buke om Giardia där mycket bra info finns.
 
Har hittat ”hemtest” men är de att lita på? Eller är det säkrare att beställa ett som man skickar iväg avföringen med?
Behöver jag testa min vuxna hund också?
Du ska testa alla hundar i hemmet, och rek även din mamma att testa sin valp som haft kontakt och nu även har symtom. Risken finns annars att en hund sprider parasiter och smittar de andra. Alternativt testa den med symtom, om positivt behandla alla.
Samtidigt kör du på med skonkost och probiotika, samma kan din mamma göra med sin hund.
Tänk på att du har en snabbväxande valp av stor ras så om du behöver ge skonkost en längre tid (säg mer än 5-6 dagar) så bör du gå över på ett medicinskt veterinärfoder ”skonkost” anpassat till växande valpar så att valpen inte får brist på energi och näring. Till exempel Royal Canin Gastrointestinal Puppy.
Kolla masken finns att köpa på apotek.
Det finns också snabbtest för giardia hos veterinär som ger svar inom 30 min men då måste du såklart boka ett veterinärbesök.
 
Jag beställde hem två förpackningar ”kolla masken” igår kväll med beräknad leverans imorgon. Testar båda valparna. Min stora hund är inte lös i magen. Men skulle valparna testa positivt får jag överväga att testa honom alt. behandla honom.

Har gett ris och kyckling igår och idag. Fortsätter med det och hoppas på resultat. Annars får jag köpa den ovannämnda fodret. Min valp äter i normala fall RC giant puppy.

När jag googlade så läste jag att det finns rekommendation om att avmaska valpen vid 12 veckor, det har jag och min mamma missat. Det kanske vi bör göra?

Fy vad man oroar sig! Men giardia verkar ju tyvärr rätt vanligt, om de skulle testa positivt. Blir bara orolig att de ska ha smittat andra hundar vidare. Min valp lekte med grannens valp härom dagen och mammas valp har vistats i ett stall dagligen..
 
Jag beställde hem två förpackningar ”kolla masken” igår kväll med beräknad leverans imorgon. Testar båda valparna. Min stora hund är inte lös i magen. Men skulle valparna testa positivt får jag överväga att testa honom alt. behandla honom.

Har gett ris och kyckling igår och idag. Fortsätter med det och hoppas på resultat. Annars får jag köpa den ovannämnda fodret. Min valp äter i normala fall RC giant puppy.

När jag googlade så läste jag att det finns rekommendation om att avmaska valpen vid 12 veckor, det har jag och min mamma missat. Det kanske vi bör göra?

Fy vad man oroar sig! Men giardia verkar ju tyvärr rätt vanligt, om de skulle testa positivt. Blir bara orolig att de ska ha smittat andra hundar vidare. Min valp lekte med grannens valp härom dagen och mammas valp har vistats i ett stall dagligen..
Jag tycker du ska avvakta och se vad testerna visar innan du börjar avmaska, nu när du ändå ska ta prov och skicka in. Om du inte hade planerat att ta prov så hade jag kört en kur avmaskning om de inte fått vid 12 veckor. Spolmask är förhållandevis vanligt på valpar och jag har själv haft det på Emiron trots att han fått alla avmaskningskurer han ska ha i rätt tid. Gav honom en rejäl kur maskmedel och sen har han varit ren efter det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 929
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 580
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 888
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp