Jag beställde hem två förpackningar ”kolla masken” igår kväll med beräknad leverans imorgon. Testar båda valparna. Min stora hund är inte lös i magen. Men skulle valparna testa positivt får jag överväga att testa honom alt. behandla honom.

Har gett ris och kyckling igår och idag. Fortsätter med det och hoppas på resultat. Annars får jag köpa den ovannämnda fodret. Min valp äter i normala fall RC giant puppy.

När jag googlade så läste jag att det finns rekommendation om att avmaska valpen vid 12 veckor, det har jag och min mamma missat. Det kanske vi bör göra?

Fy vad man oroar sig! Men giardia verkar ju tyvärr rätt vanligt, om de skulle testa positivt. Blir bara orolig att de ska ha smittat andra hundar vidare. Min valp lekte med grannens valp härom dagen och mammas valp har vistats i ett stall dagligen..
Ja man behöver ofta avmaska en gång till runt 12 veckor, innan 12-veckors vaccinationen.
Men nu har du ju köpt kolla masken så då skulle jag invänta det svaret först.
 
Jag beställde hem två förpackningar ”kolla masken” igår kväll med beräknad leverans imorgon. Testar båda valparna. Min stora hund är inte lös i magen. Men skulle valparna testa positivt får jag överväga att testa honom alt. behandla honom.

Har gett ris och kyckling igår och idag. Fortsätter med det och hoppas på resultat. Annars får jag köpa den ovannämnda fodret. Min valp äter i normala fall RC giant puppy.

När jag googlade så läste jag att det finns rekommendation om att avmaska valpen vid 12 veckor, det har jag och min mamma missat. Det kanske vi bör göra?

Fy vad man oroar sig! Men giardia verkar ju tyvärr rätt vanligt, om de skulle testa positivt. Blir bara orolig att de ska ha smittat andra hundar vidare. Min valp lekte med grannens valp härom dagen och mammas valp har vistats i ett stall dagligen..
Vet att det är svårt men försök att inte oroa dig före att du fått ett eventuellt positivt besked :up:

Det finns många fler orsaker till lös mage på valpar än giardia. En hund kan ju bli lös i magen av alla möjliga orsaker, alltifrån stress, sjukdom till att den ätit nåt olämpligt. Valpar är ju ofta som små dammsugare och de upptäcker världen via munnen :D

EDIT: tog bort kommentar om avmaskning
 
Ikväll testar vi kvällsmaten torr istället för uppblött. Har testat att ge honom torrfodret torrt två gånger innan och båda gångerna kräktes han upp maten efter en stund. Har blötlagt det varje gång sen dess men nu när han är äldre så testar vi att ge det torrt igen och ser hur det går. Kan inte låta bli att känna ett visst pirr i magen...
 
Ikväll testar vi kvällsmaten torr istället för uppblött. Har testat att ge honom torrfodret torrt två gånger innan och båda gångerna kräktes han upp maten efter en stund. Har blötlagt det varje gång sen dess men nu när han är äldre så testar vi att ge det torrt igen och ser hur det går. Kan inte låta bli att känna ett visst pirr i magen...
Min treåring kan fortfarande inte äta sitt torrfoder torrt.. 🙄
 
Inga kräkningar verken på kvällen eller under natten så det verkar ha gått bra. Får se om det håller i sig. Eftersom han är lite kinkig med maten för tillfället så är det lättare att hantera "rester" som blir över om det är torrt än om det är uppblött. Uppblött foder som blir liggande i skålen blir snabbt en bakteriehärd, torrt foder tål ändå att stå framme i rumstemperatur på ett annat sätt.
 
Har fått hem ”kolla masken”, kommer göra grundanalysen plus giardia.

Valpen äter kyckling och ris med god aptit. Avföringens färg och form varierar fortfarande. Vissa högar är mer som diarré och andra något fastare. Kommer blod i avföringen ibland. Hon bajsar ju väldigt ofta..

Pigg och glad annars, vilket känns skönt. Har köpt hem en kur av ”Canikur” som innehåller probiotika.

Mammas valp har blivit lite bättre i magen. Men med min valp ”hoppas” jag nästan att något är på tok med, inte giardia men mask av annat slag. Skulle vara en förklaring.
 
God jul önskar Rex! ❤
 

Bifogade filer

  • 20201224_145017.jpg
    20201224_145017.jpg
    261,7 KB · Visningar: 23
Terrier valp, Broholmer valp och den vuxna broholmern har idag umgåtts hela dagen. Lek nonstop från Kl 11 till att valparna självmant gick och la sig på varsitt ställe för att sova Kl 18. Den vuxna har dragit många suckar under dagen :angel:
Vi har fått ”hjälpa” valparna under dagen, delat av och suttit på golvet med dem för att få dem att vila mellanåt. I skrivande stund ligger alla tre hundar i soffan snarkandes!
 
Nu har valpen kräkts två gånger också, direkt efter matintag. Men fortfarande pigg i övrigt. Gav sista kuren för magen nu på morgonen och den har gjort avföringen fastare men är fortfarande åt det lösare hållet.

Egentligen säger nog magkänslan att jag ska åka in med henne. Hon börjar bli smalare. Men hon är ju pigg och glad.
Tog första avföringsprovet idag så räknar med att få iväg det måndag morgon. Ska ju ta från tre olika dagar.
Tänker att jag kanske först ska uppsöka vård om provet om mask inte visar något? Om allt det här beror på mask kan jag ju vänta, så länge valpen är pigg.
Men det är så frustrerande att inte kunna göra något.
 
Nu har valpen kräkts två gånger också, direkt efter matintag. Men fortfarande pigg i övrigt. Gav sista kuren för magen nu på morgonen och den har gjort avföringen fastare men är fortfarande åt det lösare hållet.

Egentligen säger nog magkänslan att jag ska åka in med henne. Hon börjar bli smalare. Men hon är ju pigg och glad.
Tog första avföringsprovet idag så räknar med att få iväg det måndag morgon. Ska ju ta från tre olika dagar.
Tänker att jag kanske först ska uppsöka vård om provet om mask inte visar något? Om allt det här beror på mask kan jag ju vänta, så länge valpen är pigg.
Men det är så frustrerande att inte kunna göra något.
Du behöver inte åka in med henne i nuläget. De kommer inte göra något alls eftersom du redan skickat in avföringsprov och hon är pigg och ej uttorkad. Däremot skulle jag absolut boka en tid om hon fortfarande visar symtom om provet kommer åter negativt.
Plus att jag skulle gå över på en mer näringsbaserad kost nu med tanke på att din valp växer så det knakar och det är risk för undernäring. Åk och köp typ RC Gastrointestinal Puppy och gå över på det istället, små portioner men ofta.
 
Du behöver inte åka in med henne i nuläget. De kommer inte göra något alls eftersom du redan skickat in avföringsprov och hon är pigg och ej uttorkad. Däremot skulle jag absolut boka en tid om hon fortfarande visar symtom om provet kommer åter negativt.
Plus att jag skulle gå över på en mer näringsbaserad kost nu med tanke på att din valp växer så det knakar och det är risk för undernäring. Åk och köp typ RC Gastrointestinal Puppy och gå över på det istället, små portioner men ofta.
Tänkte också det, att det är ”onödigt” att åka in innan jag får svar om mask/giardia.
Jag har ingen affär här i närheten som säljer det fodret och butiker är ju stängda nu i mellandagarna.
Får nog beställa det fodret och hoppas att det kommer snart nog. Hittade en återförsäljare som annars brukar ha snabb leverans så beställer fodret från dem idag.
 
Tänkte också det, att det är ”onödigt” att åka in innan jag får svar om mask/giardia.
Jag har ingen affär här i närheten som säljer det fodret och butiker är ju stängda nu i mellandagarna.
Får nog beställa det fodret och hoppas att det kommer snart nog. Hittade en återförsäljare som annars brukar ha snabb leverans så beställer fodret från dem idag.
Tips är annars att de flesta större djursjukhus/kliniker brukar sälja dessa typer av foder och de har ofta öppet i mellandagarna. Framförallt de stora sjukhusen. Om du bor i Göteborgsområdet så är både Blå Stjärnan och Anicura Västra djurhuset öppet.
 
Tips är annars att de flesta större djursjukhus/kliniker brukar sälja dessa typer av foder och de har ofta öppet i mellandagarna. Framförallt de stora sjukhusen. Om du bor i Göteborgsområdet så är både Blå Stjärnan och Anicura Västra djurhuset öppet.
Tänkte precis skriva samma. Kolla med närmaste jouröppna djurklinik/djursjukhus (om du bor så pass till att det inte är flera timmar bort såklart :p ). @Sofie.S
 
Bor i Södermanland, här finns inget öppet i närheten. Har en släkting som är i Linköping över dagen men Anicura var stängt där.
 
Vilken tur! Håller tummarna. Antar att pastan är någon probiotika?
Det är en av de som du rekommenderade förut, Diarsanyl. Jag köpte Canikur (tuggtabletter) som hon fått sin dos av. Men veterinären på kliniken rekommenderade Diarsanyl, för att man kunde behandla flera dagar med den jämfört med Canikurs tuggtabletter.
 
Här har jag också en valp med dålig mage sedan ett par dagar, även gammeltiken har haft diarré... Men idag bajsade valpen först en korv och sen löst så känns som det går åt rätt håll. Alltid är det något 😂
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 929
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 581
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 889
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp