C525618C-B950-4A8F-B696-C8B57D15F02D.jpeg

Ridotto Alphonso nu 13 veckor gammal önskar alla hundar, stora som små, ett Gott Nytt År.
Allt har varit så enkelt. Mycket lättlärd. Framåt och nyfiken men ändå väldigt följsam. Verkar kunna bli en fantastiskt trevlig hund.
 
Valpen sov sig genom alla raketer och smällar hemma hos mina föräldrar.
Dock hände något som inte får ske tidigare på kvällen. Mamma rastade valpen i koppel på sin inhägnade tomt och en grannhund slet sig och hoppade över staketet. Hunden var aggressiv och försökte bitas men mamma lyckades ”sätta sig” på valpen och höll fast den andra hunden. Hon skrek men det tog många sekunder innan ägaren kom, hen stod först och ropade på sin hund?
Ingen blev skadad, varken mamma eller valp. Valpen blev skärrad men kunde avreagera snabbt.
Ett barn hade hållt i kopplet, en sexåring.. Hunden är en amstaff.

Mamma hade gått över och pratat med ägaren. Det här får ju inte hända! Mamma har ju också en valp, som är betydligt mindre än min - som hon dessutom har lös, på sin inhägnade tomt.
De var ångerfulla och bad såklart om ursäkt men det rättfärdigar ju inte händelsen.
 
Jag är så glad över hur väl nyår gick här 🙏 Vi har spelat fyrverkeriklipp frpn Youtube på Tv:n i flera dagar och båda hundarna låg lungt och tuggade ben i vardagsrummet med ganska hög musik på. Gammelhunden har legat i garderoben och skakat de senaste åren ❤ Det smällde visserligen mindre än vanligt också men så skönt att de fick en positiv upplevelse och att den lilla inte blev skrämd.

Hur gör ni med avmaskning av valpar? Jag är så drillad från hästarna att bara avmaska vid maskförekomst men valpar ska avmaskas på rutin eller hur är det? Hon är avmaskad vid 4, 6, 8 veckors ålder hos uppfödaren. Ska jag göra någon mer gång? Måste nog läsa på lite och höra med min veterinär, men alltid bra att veta hur andra gör också.
 
Valpen sov sig genom alla raketer och smällar hemma hos mina föräldrar.
Dock hände något som inte får ske tidigare på kvällen. Mamma rastade valpen i koppel på sin inhägnade tomt och en grannhund slet sig och hoppade över staketet. Hunden var aggressiv och försökte bitas men mamma lyckades ”sätta sig” på valpen och höll fast den andra hunden. Hon skrek men det tog många sekunder innan ägaren kom, hen stod först och ropade på sin hund?
Ingen blev skadad, varken mamma eller valp. Valpen blev skärrad men kunde avreagera snabbt.
Ett barn hade hållt i kopplet, en sexåring.. Hunden är en amstaff.

Mamma hade gått över och pratat med ägaren. Det här får ju inte hända! Mamma har ju också en valp, som är betydligt mindre än min - som hon dessutom har lös, på sin inhägnade tomt.
De var ångerfulla och bad såklart om ursäkt men det rättfärdigar ju inte händelsen.

Fy sjutton så otäckt, tur att det gick bra och så himla bra och snabbt agerat av din mamma!!
 
Jag är så glad över hur väl nyår gick här 🙏 Vi har spelat fyrverkeriklipp frpn Youtube på Tv:n i flera dagar och båda hundarna låg lungt och tuggade ben i vardagsrummet med ganska hög musik på. Gammelhunden har legat i garderoben och skakat de senaste åren ❤ Det smällde visserligen mindre än vanligt också men så skönt att de fick en positiv upplevelse och att den lilla inte blev skrämd.

Hur gör ni med avmaskning av valpar? Jag är så drillad från hästarna att bara avmaska vid maskförekomst men valpar ska avmaskas på rutin eller hur är det? Hon är avmaskad vid 4, 6, 8 veckors ålder hos uppfödaren. Ska jag göra någon mer gång? Måste nog läsa på lite och höra med min veterinär, men alltid bra att veta hur andra gör också.
Det jag är van och upplärd med är förutom uppfödarens avmaskningar så bör man avmaska vid 12 veckor och sedan en gång till någonstans mellan 6 mån och 1 år och då med ett bredspektrummedel. Därefter är det vid behov.
 
Valpen sov sig genom alla raketer och smällar hemma hos mina föräldrar.
Dock hände något som inte får ske tidigare på kvällen. Mamma rastade valpen i koppel på sin inhägnade tomt och en grannhund slet sig och hoppade över staketet. Hunden var aggressiv och försökte bitas men mamma lyckades ”sätta sig” på valpen och höll fast den andra hunden. Hon skrek men det tog många sekunder innan ägaren kom, hen stod först och ropade på sin hund?
Ingen blev skadad, varken mamma eller valp. Valpen blev skärrad men kunde avreagera snabbt.
Ett barn hade hållt i kopplet, en sexåring.. Hunden är en amstaff.

Mamma hade gått över och pratat med ägaren. Det här får ju inte hända! Mamma har ju också en valp, som är betydligt mindre än min - som hon dessutom har lös, på sin inhägnade tomt.
De var ångerfulla och bad såklart om ursäkt men det rättfärdigar ju inte händelsen.
Vad otäckt! Tur att det gick så bra som det gjorde och hoppas de lär sig av händelsen.
 
Nyår gick jättebra för oss, tacksam för det.

Tidigare under dagen smällde det ett par gånger på promenad, Yara hoppade till lite av de plötsliga ljuden men släppte det direkt och blev inte rädd. Inne hörde hon några smällar och då skällde/vaktade hon en kort stund. Men vid tolvslaget låg hon däckad och sov igenom allting, även när det tom sköts precis utanför huset och hon var lite vaken :)
 
För oss gick det ganska bra, just vid 12-slaget var det några som sköt fyrverkerier just utanför vårt hus och då blev Servus lite orolig men lugnade sig ganska snabbt. Jag tyckte det var värre än vanligt med fyrverkerier, men det kanske beror på att det var mitt första nyår med hund.
 
För oss gick det ganska bra, just vid 12-slaget var det några som sköt fyrverkerier just utanför vårt hus och då blev Servus lite orolig men lugnade sig ganska snabbt. Jag tyckte det var värre än vanligt med fyrverkerier, men det kanske beror på att det var mitt första nyår med hund.
Här har vi aldrig haft så mycket raketer som det var i år. Förr om åren brukar vi kunna se några smällar på avstånd men i år var det väldigt mycket i närområdet.
 
Idag blir Dunit 4 månader.

Tandbytet är i full gång, alla incisiver är nu permanenta tänder. Han kissar mestadels hukande som en valp men lite då och då lyfter han på benet! Tidigt tycker jag, men jag är van vid beauceroner som jag misstänker utvecklas något långsammare.

PXL_20210103_164645818.PORTRAIT.jpg
 
Och en bild till. Ja, han är blodig på baktassen, han lyckades skada sig på något sätt, trodde först klobrott men allting ser helt ut, var nog ett litet jack i en klofals kanske. Själv var han helt obekymrad, ville bara fortsätta springa... :angel:
PXL_20210103_164905783.PORTRAIT~3.jpg
 
Valpen har inte haft något blod i avföringen på hela helgen. Super skönt! Konsistensen är bra också! Men nu på kvällen snodde hon en hel pannkaka av barnet, så får väl se hur magen reagerar :rofl:
Kör på med veterinärfodret ett tag. Ska börja slussa in hennes gamla foder långsamt tänkte jag.

Men plutten börjar bli stor nu! 17 kg.. :p
F1CD8915-CE71-439A-8849-0F424F9D1465.jpeg
 
Idag blir Dunit 4 månader.

Tandbytet är i full gång, alla incisiver är nu permanenta tänder. Han kissar mestadels hukande som en valp men lite då och då lyfter han på benet! Tidigt tycker jag, men jag är van vid beauceroner som jag misstänker utvecklas något långsammare.

Visa bifogad fil 62710
Hanar är så olika :D Min Skalman började lyfta på benet redan vid 12 veckors ålder. London är nu 5 månader och har inte visat minsta tendens till att vilja testa att lyfta. Bekväm kille
 
Hanar är så olika :D Min Skalman började lyfta på benet redan vid 12 veckors ålder. London är nu 5 månader och har inte visat minsta tendens till att vilja testa att lyfta. Bekväm kille
Kan hundar fungera på samma sätt som unghingstar? Om de går med annan hingst så är det oftast bara en som beter sig "hingstigt" och vid blodprov kan man se skillnader i testosteronnivåer. Har själv haft unghingst som när han gick med andra smågrabbar var som mellanmjölk, men när han hamnade med vallackerna blev han plötsligt mycket mer hingst. Till kulorna försvann.
Lång utläggning, men kan hanhundar och framförallt yngre då fungera likadant?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 880
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 190
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 526
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 666
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp