Det är en av de som du rekommenderade förut, Diarsanyl. Jag köpte Canikur (tuggtabletter) som hon fått sin dos av. Men veterinären på kliniken rekommenderade Diarsanyl, för att man kunde behandla flera dagar med den jämfört med Canikurs tuggtabletter.
Ja exakt! Jag föredrar Canikurs pasta, som fungerar som diarsanyl. Tabletterna är så himla stora och bökigare att få i om man skulle ha en illamående hund! 🙈
 
Hur går det med valpen @Sofie.S ? Har ni fått svar från kollamasken?
Provet gick iväg imorse, var tvungen att samla avföring i tre dagar pga testet till giardia. Det stod att de är ger svar så fort som möjligt, så håller tummarna att svaret kommer snart.
Misstänker mask, var något slemmigt vitt i vissa högar, som syntes när man ”grävde” i dem :wtf: :p

Hon är pigg i övrigt men väldigt hungrig! Avföringens form varierar, men helt klart åt det fastare hållet tack vare fodret jag ger nu. Det tipset var guld värt!

Skulle provet inte visa något bokar jag genast en tid på klinik.
Mammas valp är inte alla lös i magen längre men vi tog samma test på henne ändå.
 
Provet gick iväg imorse, var tvungen att samla avföring i tre dagar pga testet till giardia. Det stod att de är ger svar så fort som möjligt, så håller tummarna att svaret kommer snart.
Misstänker mask, var något slemmigt vitt i vissa högar, som syntes när man ”grävde” i dem :wtf: :p

Hon är pigg i övrigt men väldigt hungrig! Avföringens form varierar, men helt klart åt det fastare hållet tack vare fodret jag ger nu. Det tipset var guld värt!

Skulle provet inte visa något bokar jag genast en tid på klinik.
Mammas valp är inte alla lös i magen längre men vi tog samma test på henne ändå.

Jag fick mailsvar extremt snabbt när jag skickade in Kolla masken. Tror det var samma dag som de fick provet eller möjligtvis dagen efter.
 
Jag har skickat kolla masken många gånger pga haft svårbotad giardia (alltså inte jag, utan en av mina hundar), och jag/vi har 4 hundar :angel: alltid svar dagen efter jag lagt proverna på lådan. Och vi bor ju i samma län @Sofie.S så postgången borde ta typ lika lång tid.
 
Här går allt fint! Magen blev bra igen, valpen närmar sig sakta men säkert den gamla hunden och valpen sover hela nätterna (ca 23-06) utan att behöva ut och kissa 🙏🙏 Det är riktigt kul med valp, jag som bara mindes det som jobbigt 😆 Men vi får väl se om några veckor 😂

20201228_150529.jpg
 
Ingen giardia och ingen mask.
Hon har fastare avföring nu, nu är bara enstaka bajshögar lösa. Men fortfarande slem och blod i avföringen.
Vad kan det annars vara?
Måste nog boka en tid hos veterinär nu.
Inflammerad tarm? Slem är ganska vanligt just vid irritation i tarmen och blodet, om det är färskt kommer troligen av att hon varit så lös i magen att slemhinnan i ändtarmen blivit ledsen.
 
Ingen giardia och ingen mask.
Hon har fastare avföring nu, nu är bara enstaka bajshögar lösa. Men fortfarande slem och blod i avföringen.
Vad kan det annars vara?
Måste nog boka en tid hos veterinär nu.
Min är allergisk mot kyckling och får lös avföring när han äter nåt med det. Även blod vid nåt tillfälle efter mycket diarré innan utredning.
 
Hon åt Royal Canin Giant Puppy när hon kom och var då bra i magen. Hon var inte alls matglad men fick mersmak för vuxna hundens foder, så hon har fått lite av det då och då. Men borde ju inte de den här effekten?
Det är märket Standard och kan ges till valpar också.
Men magkänslan är att de inte kommer hitta något avvikande imorgon, men är väl lila bra att åka in.
 
Nej de hittade inget fel på valpen!
Blodprover och röntgen. Men blev rekommenderad att avmaska ändå, då det inte ”skadar” att göra det.
Nu ska vi ge valpen en vecka gör återhämtning. Blir det inte bättre ska hon undersökas med ultraljud.
Så fattigare men inte klokare :p
 
En alldeles försenad uppdatering från oss. Yara är nu snart 10 månader :)

Vi har hunnit gå en allmänlydnadskurs och lära oss massa vardagsgrejer och trix. Hon är så extremt lättlärd och kvick och älskar att lära sig nya saker. Hon verkar vara en otursfågel så hon har redan hunnit avverka ett par skador (som tur var inget som varit allvarligt).

Det har varit fullt ös konstant så fram till att hon var 7-8 månader tänkte jag nog att jag aldrig ville ha valp igen. Men det har jag såklart glömt nu :p
 

Bifogade filer

  • DB87E497-88D5-4662-A05A-01F6FBAEBA4B.jpeg
    DB87E497-88D5-4662-A05A-01F6FBAEBA4B.jpeg
    269,8 KB · Visningar: 104
En alldeles försenad uppdatering från oss. Yara är nu snart 10 månader :)

Vi har hunnit gå en allmänlydnadskurs och lära oss massa vardagsgrejer och trix. Hon är så extremt lättlärd och kvick och älskar att lära sig nya saker. Hon verkar vara en otursfågel så hon har redan hunnit avverka ett par skador (som tur var inget som varit allvarligt).

Det har varit fullt ös konstant så fram till att hon var 7-8 månader tänkte jag nog att jag aldrig ville ha valp igen. Men det har jag såklart glömt nu :p

Åh, så otroligt vacker hon är! :heart
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 859
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 520
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 651
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp