Nu har Rex och jag varit på avslutning på unghundskursen. Han har varit superduktig alla gånger. Han är intresserad, fokuserad och fattar så grymt fort vad han ska göra. Och han ääälskar vår instruktör 😄 Lite gulligt ❤ Han är den första briarden som varit i den här träningslokalen och jag är säker på att han har varit en bra ambassadör för rasen. 🤩 Som avslutning på kursen får alla hundar välja en leksak ur en låda att ta med hem. Rex valde ett får. 🐑😄
 

Bifogade filer

  • 20210122_182125.jpg
    20210122_182125.jpg
    164,9 KB · Visningar: 191
Nu när Emiron blivit året gammal så känns det som att vi nått en milstolpe där utvecklingen liksom stannar av lite halvt. När de är små går allt så himla fort och på bara ett par veckor hinner det hända mycket. Nu går utvecklingen mer som sirap och istället för att räkna veckor och enstaka månader är det mer givande att se utvecklingen kvartalsvis eller tom halvårsvis.

Han lyfter fortfarande bara sporadiskt på benet men har blivit mer sniffig och börjat skvätta mer när vi är ute. Han medvetet ställer sig och kissar över andra hundars kiss nu och han har blivit mer intresserad och framfusig på en tonårings vis mot främmande hundar man möter.

Vi har fortfarande problem med att han blir extremt intensiv och bitig med labben när de är ute lösa ihop och lyssnar inte för 5 öre på hennes försök att säga åt honom. Han gör henne inte illa men han är väldigt på och ska nafsa i nackskinnet, veva med benen och allmänt försöka trigga henne att springa så han kan jaga henne. Med främmande hundar är han tvärt om rätt blyg och timid. Överväger att vänja honom vid munkorg så att man isf kan få bort bitandet och nafsandet. Märker att de leker bättre om han inte håller på och biter och nafsar på henne (om han har en leksak i flabben tex). Någon annan som haft en hund med liknande beteende?

Jag längtar tills han blir 3-4 år och har vuxit ut helt.
Känner som dig. Nu är min yngsta betydligt yngre men jag längtar också tills hon blir vuxen och klok. Valp- och unghundstiden är inte super kul. Min äldre hane fyller tre år i april, bästa åldern!
 
Jag vågar knappt säga det men... jag upplever att allt känns lite enklare och mest roligt igen. Vissa stunder kan det fortfarande kännas alldeles övermäktigt, men den övergripande känslan är ändå att hon mognat en hel del och att vi har ett fint samspel.

Vi har tränat mycket passivitet och det har gett resultat. Typ sista 2 månaderna har jag verkligen försökt lära henne att hon måste acceptera att ibland ha tråkigt under längre stunder, det kan liksom inte hända saker heeeeela tiden :cautious: Galna fröken saluki tycker ju att jag finns till för att serva, underhålla, mysa och förse henne med godsaker typ 24/7 :D

Jag har också anmält oss till ytterligare en allmänlydnadskurs! Tänkte att vi behöver det och så får hon träffa lite nya hundar.
 
Fröken Hella har kommit in i slyng:laugh:elåldern :arghh: Det lyssnas inte överhuvudtaget så nu är där inget lösgående på henne ett tag framöver. Dessutom har vi börjat skälla på alla hundar vi ser :meh: Inget hoppande och dragande dock , tackolov. Det ska bara ljudas... Och skäller dem andra tillbaka ja då jävlarr sätter vaktskallet igång så då hör halva kommunen var vi finns.

Det är nu man bara vill slå ett trollslag så hunden går från valp till 4 års ålder så man slipper detta
 
Emiron har fått en jävla aptit plötsligt. Från att ha varit lite småkinkig med maten så mumsar han nu utan vidare i sig hela sin dagsranson och lite till. Jag låter honom i praktiken äta så mycket han vill, hullet får avgöra när det är dags att bromsa matintaget och han är mitt i den där staket-åldern när de ofta är rätt tunna och gängliga på tonåringars vanliga vis så all mat är bra mat. Det är många som ojar sig över vilket foder som är "bäst" och vad man "ska" ge för att fodra rätt osv men det är lite som flera kloka borzoiuppfödare ofta upprepar "det viktiga är inte vad hunden äter utan ATT den äter". Den som aldrig haft en matkinkig hund vet inte vilken lättnad det är när hunden för en gångs skull äter med god aptit.
 
Emiron har fått en jävla aptit plötsligt. Från att ha varit lite småkinkig med maten så mumsar han nu utan vidare i sig hela sin dagsranson och lite till. Jag låter honom i praktiken äta så mycket han vill, hullet får avgöra när det är dags att bromsa matintaget och han är mitt i den där staket-åldern när de ofta är rätt tunna och gängliga på tonåringars vanliga vis så all mat är bra mat. Det är många som ojar sig över vilket foder som är "bäst" och vad man "ska" ge för att fodra rätt osv men det är lite som flera kloka borzoiuppfödare ofta upprepar "det viktiga är inte vad hunden äter utan ATT den äter". Den som aldrig haft en matkinkig hund vet inte vilken lättnad det är när hunden för en gångs skull äter med god aptit.
I hear you. Matkinkiga hundar är en sån stressfaktor.
 
Även här har Trolla (15 veckor) plötsligt börjat äta jättebra, så skönt! Vi håller på att byta foder så just nu ger vi 2 olika, vet inte om det är det som för det roligare kanske.

I måndags började hon på valpkurs, skötte sig jättebra. Mitt viktigaste mål är miljö- och passivitetsträning och det vi lär oss därutöver är en bonus. Men det var så bra och givande på flera sätt. För mig ny instruktör och helt annorlunda än andra kurser jag gått. Fokus på att ha roligt, positiv förstärkning, olika sätt att belöna, lära att lära, konakt, shaping osv. Superkul!

I övrigt så älskar hon snön, men besväras lite av kylan. Jag har beställt ett Hurtta extreme warmer som vi ska testa idag, hoppas det funkar bra.

20210131_115641.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 858
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 164
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 519
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 641
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp