Emiron har fått en jävla aptit plötsligt. Från att ha varit lite småkinkig med maten så mumsar han nu utan vidare i sig hela sin dagsranson och lite till. Jag låter honom i praktiken äta så mycket han vill, hullet får avgöra när det är dags att bromsa matintaget och han är mitt i den där staket-åldern när de ofta är rätt tunna och gängliga på tonåringars vanliga vis så all mat är bra mat. Det är många som ojar sig över vilket foder som är "bäst" och vad man "ska" ge för att fodra rätt osv men det är lite som flera kloka borzoiuppfödare ofta upprepar "det viktiga är inte vad hunden äter utan ATT den äter". Den som aldrig haft en matkinkig hund vet inte vilken lättnad det är när hunden för en gångs skull äter med god aptit.
I hear you! Servus, 10 månader, är just nu inne i en period när båda målen äts med god aptit, och trots att jag ökat mängden så lämnas inget. Jag är glad så länge det varar!
 
Är det tillåtet att tycka att valptiden inte är särskilt rolig? :angel:
Jag är så tacksam över att valpen numera sover hela nätter, säger till när hon vill gå ut och kissa och att bitandet har minskat.
Nu väntar jag bara på att hon ska bli tillräckligt gammal för att hänga med på långpromenader. Det är ju en tung valp så hennes promenader är kortare än vad jag och den stora hunden normalt går.
 
Åysan har passerat 9 månader, verkar tack och lov ha stannat av i tillväxten. Hon är en enorm kelpietik på 51 cm och 18,1 kg! men uthållig, snabb och smidig så bara hon inte blir mycket större än såhär så stör det mig inte mycket men utställningar kan vi nog glömma.

Fortfarande helt besatt av allt ätligt (och en del oätligt).

Gillar att ha saker i munnen, hälsar genom att "hålla i handen". Bär ofta saker. Väldigt kampglad.

Vi hinner inte träna så mycket som Åysan skulle vilja men hon lär sig snabbt så jag tycker vi är en liten bit påväg mot apellklass bruks. Hon är väldligt balanserad så i vissa övningar får jag inte riktigt den farten jag helst skulle ha men den kommer nog när hon blir säkrare på övningarna.

Hopplöst att fota en svart hund i vanliga fall, omöjligt när allt annat är vitt.

atpzU2DUYx2pYL_Mvqfm249kJ9jkEAPkYLcEMMIyf9yS1samB1ig7OfJMuntmBlPKjSbCk5AbheYRT9elGrYeeSlmTAhoAWLG8QchG7Sdj2fAvvmGhsl3hal2bxYv8BmnQEPX5Cxwd1WnUe8sEZ_DcV_O32e0sl3-4Od3qSOmPXhHfxRT1H7aYQ9bLCCBhzMaCakt4tbtqWy3BGewqYoPRsfuCOuo2AystTiYBEP1Cc_goK4BPdFg_EMKMeKRWYcsyFuJt6RdgD6hFv3m6C3VpvqBA0_mpqS18vOTHmdnxtLvtvWbF2OiBPrrNH6P2-tuWcHdh6yfWzh08UTOfjJkVpEgyDk5gFG7qQQL5Q7qJN2Kdw_hr5yjAD2INNzpOR-wh7HkNCy1P9yE4JrsS6p6jI_f8XYptHRV6DB8dsbPVqAN6OJTu_GC-uagm7h54l_WaJ-jFvT2VadINukftbsRyieGyODOMIKbZ_R0IR8XR84dBaP9Omdvb_CAywlLpbYx8k_L5Hqj3h_yilKRJ6ur6XiX8NZ3NemGpBiioPWTTjnnwPMz7khzBc0bHsi9-Lwjg_YA0v6tzkKDiayhXx5sZTAsTiHjykGxneftUpNLrUpkWSSVsCLQYhgktI70BrGhTmduiDhD_OdMth94PIfJEnXF7gKHzrluQaWl_IKl9AuWB5s6oyMaGSX-cIoM50=w651-h867-no
 
I hear you! Servus, 10 månader, är just nu inne i en period när båda målen äts med god aptit, och trots att jag ökat mängden så lämnas inget. Jag är glad så länge det varar!
Alltså, jag får ju skylla mig själv som skriver så här... Dagen efter åt Servus halva sin frukost och till kvällsmat valde han bort maten och åt istället ett tuggben och en isbit (med stor förtjusning :meh:). Ungefär lika matglad idag.
 
Är det tillåtet att tycka att valptiden inte är särskilt rolig? :angel:
Jag är så tacksam över att valpen numera sover hela nätter, säger till när hon vill gå ut och kissa och att bitandet har minskat.
Nu väntar jag bara på att hon ska bli tillräckligt gammal för att hänga med på långpromenader. Det är ju en tung valp så hennes promenader är kortare än vad jag och den stora hunden normalt går.
Jag älskar valptiden, men så har ju båda mina varit otroligt enkla, sovit hela nätter efter första veckan och bara haft olyckor när de blivit uppspelta :D
Sen har jag varit ute med mina valpar i timmar redan från början, bara att det blir mest lösspring i skog och godissök för att valpen ska lära sig hantera sin kropp.
 
Är det tillåtet att tycka att valptiden inte är särskilt rolig? :angel:
Jag är så tacksam över att valpen numera sover hela nätter, säger till när hon vill gå ut och kissa och att bitandet har minskat.
Nu väntar jag bara på att hon ska bli tillräckligt gammal för att hänga med på långpromenader. Det är ju en tung valp så hennes promenader är kortare än vad jag och den stora hunden normalt går.
Jag gillar inte heller valptiden men vill man vara med från början så måste man ju i princip uthärda så gott man kan. Nu är Emiron 13 månader så bebistiden är tack och lov förbi men nu tampas vi med slyngelåldern istället.
 
Louie, min Louie :love:
Vi har smugit igång med lite träning och det går så fint! Har varit lite less på mig själv för att vi inte kommit igång förrän nu när han är drygt 10 månader, men med facit i hand är jag glad att jag väntade. Det går väldigt enkelt och han känns verkligen träningsmogen!
242CA830-27B4-4B3E-B5A1-EECFC8BC87BB.jpeg
 
Louie, min Louie :love:
Vi har smugit igång med lite träning och det går så fint! Har varit lite less på mig själv för att vi inte kommit igång förrän nu när han är drygt 10 månader, men med facit i hand är jag glad att jag väntade. Det går väldigt enkelt och han känns verkligen träningsmogen!
Visa bifogad fil 64580
Jag tror att det för många hundar är jättebra att få tid att mogna och växa upp lite innan en seriös träning påbörjas. Nu menar jag rent allmänt och inte just för retriever, men det kan vara en sådan oerhörd hets och press på att hunden vid 1 års ålder redan ska kunna det och det, helst ha vunnit några tävlingar också, fått meriter och vara startklar i flera olika grenar. Många gånger leder det också till problem för ekipaget, medan jag aldrig sett hur en ”sent” påbörjad träning av en unghund fått negativt utfall, oftast tvärt om.
 
Jag tror att det för många hundar är jättebra att få tid att mogna och växa upp lite innan en seriös träning påbörjas. Nu menar jag rent allmänt och inte just för retriever, men det kan vara en sådan oerhörd hets och press på att hunden vid 1 års ålder redan ska kunna det och det, helst ha vunnit några tävlingar också, fått meriter och vara startklar i flera olika grenar. Många gånger leder det också till problem för ekipaget, medan jag aldrig sett hur en ”sent” påbörjad träning av en unghund fått negativt utfall, oftast tvärt om.

Ja, jag håller med dig helt. Att man ens känner lite ångest över att man inte påbörjat träningen tidigt, är väl ett ganska tydligt tecken på hetsen egentligen 😬
Tror att vi kommer se ganska mycket skador och förslitningar som beror på t ex tidiga fotgåenden i framtiden. Kanske inte från jaktfotgåendet, men från det showiga lydnadsfotet.
 
Ja, jag håller med dig helt. Att man ens känner lite ångest över att man inte påbörjat träningen tidigt, är väl ett ganska tydligt tecken på hetsen egentligen 😬
Tror att vi kommer se ganska mycket skador och förslitningar som beror på t ex tidiga fotgåenden i framtiden. Kanske inte från jaktfotgåendet, men från det showiga lydnadsfotet.
Jag förstår att du känner press, för det skulle jag också göra om jag haft valp/unghund nu trots att jag vet att det bara är dumt och onödigt.
Alla hundar och hundförare är ju dessutom individer och har olika förutsättningar. Det viktigaste är ju ändå att skapa en bra och trygg relation med sin valp/unghund och ge relationen den tid den behöver för att bli stark. Jag tror alla tjänar på det!
 
D5B60725-3FB8-42C8-8626-817BA0C0D58B.jpeg

Alphonso fem månader gammal med sin älsklingsleksak. Det är ett flygplan som låter. Han älskar ljudet när det låter som om det lyfter.
Och ja det är en högst olämpliga leksak och jag tar den direkt från honom men han har en ovana att hitta det där flygplanet oberoende var jag gömmer det.
 
Ja, jag håller med dig helt. Att man ens känner lite ångest över att man inte påbörjat träningen tidigt, är väl ett ganska tydligt tecken på hetsen egentligen 😬
Tror att vi kommer se ganska mycket skador och förslitningar som beror på t ex tidiga fotgåenden i framtiden. Kanske inte från jaktfotgåendet, men från det showiga lydnadsfotet.
Just det här gör att det är rätt skönt att ha en ras som inte är en klassisk träningsras. Att hunden kan gå i koppel är liksom "bra nog" i princip.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 880
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 190
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 526
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 666
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp