Kan hundar fungera på samma sätt som unghingstar? Om de går med annan hingst så är det oftast bara en som beter sig "hingstigt" och vid blodprov kan man se skillnader i testosteronnivåer. Har själv haft unghingst som när han gick med andra smågrabbar var som mellanmjölk, men när han hamnade med vallackerna blev han plötsligt mycket mer hingst. Till kulorna försvann.
Lång utläggning, men kan hanhundar och framförallt yngre då fungera likadant?
Fast intressant är att grabbarna är motsägelsefulla, så att lyfta på benet eller inte tidigt betyder nog inte så mycket :) Skalman som började lyfta redan vid 12 veckor, hade sin första lilla intressevisning av tikar vid löp här när han var 6 månader. inte mycket att orda om sa han. Vid lite över 1 års ålder vaknade han rejält av löptikar.
London här som inte lyfter på benet ännu, försökte kliva på en löptik redan vid 4 månaders ålder (typ hennes första löpdag haha) och visar stort intresse för tikars bakdel oavsett löp eller inte nu vid 5 månader. Måste bara kolla läget typ.....båda inte gott för framtiden :p
 
Imperia växer så det knakar och är en riktigt rolig liten valp. Vi har knappt gjort annat än strosat på hemmaplan så min förhoppning är att antingen träningsgruppen kommer igång igen eller att en valpkurs startar. Häromdagen va vi nere i skåne en vända för att prova en ny bur till bilen så alla 3 ska kunna åka i bur. Vi passade också på att hälsa på syster Impress.
E01DC97E-9D76-42AC-AB85-69245EFA09B3.jpeg
 
Emiron har varit extremt gnällig och klängig senaste två veckorna. Vet inte vad det är för period han är inne i nu. Massor med energi, vill helst vara ute i trädgården och springa mest hela tiden.
 
9,5 månad gammal - ludd i hjärnan, massor av attityd och väldigt intresserad av tjejer. Och samtidigt glad, kärleksfull och underbar. Just nu är mantrat hemma "Det är bara en fas" så jag hoppas att det åtminstone är delvis sant.

Han är liten, väger bara 10,5 kg (normal vikt för vuxna hanar enligt rasstandard är 11-16 kg). Jag ska försöka mäta höjd någon dag, men lär ligga i underkant där också. Och så pälsen då, som varken följer rasstandard för sträv- eller släthår :p Lyckligtvis är jag helt ointresserad av utställning och är, tonårsfasoner till trots, väldigt nöjd med min hund.

Tur att det finns saker att klättra på när man är kort i rocken men behöver veta om det finns något att skälla på där utanför.
20210106_195441.jpg
 
Det råder inga tvivel om vem valpens favoritmänniska är. När yngsta dottern vaknar på morgonen viftar valpen så mycket på svansen att hon nästan tappar balansen. Valpen tar varje tillfälle hon får att gosa med barnet i soffan och ligger gärna på henne :love: Men jag börjar dock ana avundsjuka den vuxna hunden för hans favoritmänniska är nämligen också det yngsta barnet. Han tränger sig mellan valpen och barnet med sina 55 kg och lägger sig mellan dem:D

På måndag börjar valpkursen! Ska bli spännande! Vet att det är en till valp av stor ras iallafall.
 
9,5 månad gammal - ludd i hjärnan, massor av attityd och väldigt intresserad av tjejer. Och samtidigt glad, kärleksfull och underbar. Just nu är mantrat hemma "Det är bara en fas" så jag hoppas att det åtminstone är delvis sant.

Han är liten, väger bara 10,5 kg (normal vikt för vuxna hanar enligt rasstandard är 11-16 kg). Jag ska försöka mäta höjd någon dag, men lär ligga i underkant där också. Och så pälsen då, som varken följer rasstandard för sträv- eller släthår :p Lyckligtvis är jag helt ointresserad av utställning och är, tonårsfasoner till trots, väldigt nöjd med min hund.

Tur att det finns saker att klättra på när man är kort i rocken men behöver veta om det finns något att skälla på där utanför.
Visa bifogad fil 62848
Just det där med att det bara är en fas är också ett återkommande mantra här hemma och det pågår fram till hunden är typ 2 år... Sambons labbe fyller 4 nu i vår och det är först under detta året egentligen som det börjat bli fason på henne. Min egen 1-åring har tur att han åtminstone är söt annars vette tusan hur det hade gått för honom....
 
Vad skönt att läsa att jag inte är ensam om att uppleva en jobbig ”tonårsfas”! :p

Yara har nu lärt sig själv att hoppa över kompostgaller hemma. Det var en viktig pusselbit att kunna stänga in henne i köket när vi ensamhetstränar för det har funkat bäst när hon har ett mer begränsat utrymme. Hon har alltid respekterat grindarna innan, men jag antar att den tiden är förbi :cautious: Vi får se om jag kan lyckas träna att stanna kvar på rätt sida.

Hon är döv mest hela tiden så fort det kommer distraktioner och det känns som att allt arbete jag lagt under dessa månader bara har försvunnit ut i tomma intet :angel: jag tyckte verkligen att vår kontakt var toppen (speciellt med tanke på rasen) och att allt jobb gjorde henne väldigt lyhörd för mig. Men nu känns det som vi backat lite i utvecklingen.

Eftersom det är min första valp och unghund så undrar jag ibland om det bara är kämpigt för mig eller om alla känner så? Haha. Det hjälper med andra ord att läsa vad ni andra skriver.
 
Vad skönt att läsa att jag inte är ensam om att uppleva en jobbig ”tonårsfas”! :p

Yara har nu lärt sig själv att hoppa över kompostgaller hemma. Det var en viktig pusselbit att kunna stänga in henne i köket när vi ensamhetstränar för det har funkat bäst när hon har ett mer begränsat utrymme. Hon har alltid respekterat grindarna innan, men jag antar att den tiden är förbi :cautious: Vi får se om jag kan lyckas träna att stanna kvar på rätt sida.

Hon är döv mest hela tiden så fort det kommer distraktioner och det känns som att allt arbete jag lagt under dessa månader bara har försvunnit ut i tomma intet :angel: jag tyckte verkligen att vår kontakt var toppen (speciellt med tanke på rasen) och att allt jobb gjorde henne väldigt lyhörd för mig. Men nu känns det som vi backat lite i utvecklingen.

Eftersom det är min första valp och unghund så undrar jag ibland om det bara är kämpigt för mig eller om alla känner så? Haha. Det hjälper med andra ord att läsa vad ni andra skriver.
Sätt ihop två kompostgaller på varandra, det har jag gjort eftersom whippeten annars hoppar över. Buntband fungerar bäst men en jäkla massa silvertejp brukar också funka.
 
Eftersom det är min första valp och unghund så undrar jag ibland om det bara är kämpigt för mig eller om alla känner så? Haha. Det hjälper med andra ord att läsa vad ni andra skriver.

Det du beskriver är mycket klassiskt för en unghund. Försök att inte kräva för mycket, eller satsa för hårt på att lära in nya saker. Bättre att backa lite och öva på sådant hunden redan kan, och även minska lite på störningarna. :) Fortsätt värna om relationen, det har du igen sen. Sätt lina på om hon ignorerar inkallningar så att hon inte vinner på sin "dövhet".

Jag har haft enkla unghundar och unghundar som jag gråtit blod över. Det är olika hur "smooth" den där fasen är, men överlag så är trots och dövhet klassiska "symtom".
 
Hon är döv mest hela tiden så fort det kommer distraktioner och det känns som att allt arbete jag lagt under dessa månader bara har försvunnit ut i tomma intet :angel: jag tyckte verkligen att vår kontakt var toppen (speciellt med tanke på rasen) och att allt jobb gjorde henne väldigt lyhörd för mig. Men nu känns det som vi backat lite i utvecklingen.
Min valp är likadan, hon kan egentligen det mesta men blir lätt distraherad. Går fint i kopplet, till hon får upp någon intressant vittring, då börjar hon dra igen. Kommer fint på inkallning, utom när hon sett något intressantare. Låter bli saker när jag säger "Nej!" om det inte är någon riktigt intressant grej. Och så vidare. Men det går över.
 
Eftersom det är min första valp och unghund så undrar jag ibland om det bara är kämpigt för mig eller om alla känner så? Haha. Det hjälper med andra ord att läsa vad ni andra skriver.
Servus är min första hund och jag känner mig periodvis ganska kass som hundägare. Jag satsar på att försöka lura min hjärna att det kommer bli bättre snart. Just nu försöker jag lura mig själv att han kommer vara färdigslynglad när han är 1 år. När vi kommer dit så kommer jag konstatera att han fortfarande är en slyngel men att han helt säkert kommer vara vuxen när han är 1,5 år. Och väl där så lägger jag på 6 månader till.
 
Servus är min första hund och jag känner mig periodvis ganska kass som hundägare. Jag satsar på att försöka lura min hjärna att det kommer bli bättre snart. Just nu försöker jag lura mig själv att han kommer vara färdigslynglad när han är 1 år. När vi kommer dit så kommer jag konstatera att han fortfarande är en slyngel men att han helt säkert kommer vara vuxen när han är 1,5 år. Och väl där så lägger jag på 6 månader till.
Vad har du för ras? :)
Min stora hund hade en väldigt lång tonårstid. Först när han var 2,5 år kände jag att han blev ”vuxen”. :angel: Men jag har en ras som mognar sent.
 
Vad har du för ras? :)
Min stora hund hade en väldigt lång tonårstid. Först när han var 2,5 år kände jag att han blev ”vuxen”. :angel: Men jag har en ras som mognar sent.
Kromfohrländer, så bör mogna lite snabbare än din. Men sen är det väl förstås individuellt.

Och egentligen har jag nog en rätt beskedlig tonåring, det är mest det där att bli totalt ignorerad till förmån för en fläck på marken som är lite frustrerade :banghead: Eller när han tittar på mig som om jag pratar ryska med honom när jag säger "sitt" :p
 
Kromfohrländer, så bör mogna lite snabbare än din. Men sen är det väl förstås individuellt.

Och egentligen har jag nog en rätt beskedlig tonåring, det är mest det där att bli totalt ignorerad till förmån för en fläck på marken som är lite frustrerade :banghead: Eller när han tittar på mig som om jag pratar ryska med honom när jag säger "sitt" :p

Viktor blir 2 år i slutet av februari och kan fortfarande fastna totalt på fläckar eller anse att sitt måste vara nått på ryska 😂🙈
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 768
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 482
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp