På fredag ska faran till veterinären och dra ut sina valptänder. Tråkigt att det behövs men så är det, just nu ser hon ut som en piraya i truten. 😁 Ska nog gå bra.
IMG_20210212_214916_390.jpg


Här sitter hon med sin nya "leksak".
 
Igår var vi på kurs och alltså jag är så stolt! Hon var världens duktigaste! :love:

I situationer där hon normalt skulle agera utåt eller helt låsa sig sökte hon istället min kontakt. Hon hade också mycket mer stadga när vi körde sådana övningar än vad jag förväntade mig. Dessutom kunde hon ligga på sin filt och vara passiv jättelänge trots alla hundar utan att låta.

Det känns skönt att påminnas om att vi ÄR ett bra team och se att träningen hemma gett resultat. Det är långt ifrån perfekt men alldeles utmärkt för där vi befinner oss nu :D

Även kursledaren sa att det var enorm skillnad från förra kursen vi gick, på alla sätt. Sist hon var med inne på teorin hade de fått klagomål av en granne efteråt... :angel:
 
Imperia har varit på sitt första kurstillfälle idag och jag är så nöjd med henne. Hon bara jobbade på hela tiden, ignorerade de 2 andra ekipagen och instruktören och när tillfället va slut så ville hon fortsätta jobba. Jag va tvungen att påminna mig själv om att hon faktiskt bara är 4 månader och ta lite pauser.
 
Som ni vet införskaffades det två valpar inom en kort period i familjen, min mamma köpte en terrier och jag en mastiff. Det har vart otroligt tålamodsprövande och jobbigt, faktiskt. En envis mastiff och en duracellkanin till terrier.
Vi har testat olika metoder för att få de att slappna av tillsammans och stundvis slitit vårt hår pga frustation. Men nu, plötsligt, kan de varva ned och ta det lugnt. Så fantastiskt skönt!
8579325D-7DB5-41F9-AA2B-F0AC441136B6.jpeg
 
Håller på att bli gråhårig... Emiron är i en period nu när han vägrar låta sig fångas i trädgården och heller inte vill komma in trots att han är blöt och det blåser kallt. Godis funkar inte, att lura in honom i bilen funkar inte. Tappade tålamodet idag och gick helt enkelt bara in och lät honom vara där ute i blötsnön tills han behagar komma in. Han har stått där ensam på gårdsplan och glott i en halvtimme nu....
 
Håller på att bli gråhårig... Emiron är i en period nu när han vägrar låta sig fångas i trädgården och heller inte vill komma in trots att han är blöt och det blåser kallt. Godis funkar inte, att lura in honom i bilen funkar inte. Tappade tålamodet idag och gick helt enkelt bara in och lät honom vara där ute i blötsnön tills han behagar komma in. Han har stått där ensam på gårdsplan och glott i en halvtimme nu....
Långlina 😁
 
Håller på att bli gråhårig... Emiron är i en period nu när han vägrar låta sig fångas i trädgården och heller inte vill komma in trots att han är blöt och det blåser kallt. Godis funkar inte, att lura in honom i bilen funkar inte. Tappade tålamodet idag och gick helt enkelt bara in och lät honom vara där ute i blötsnön tills han behagar komma in. Han har stått där ensam på gårdsplan och glott i en halvtimme nu....

Ville han komma in till slut? :D
 
Hur tänker ni angående röntgen?

Min valp (unghund?!) är snart 11 månader och jag grubblar över om jag ska röntga eller inte. Kromfohrländer är en relativt liten och lättbyggd ras. Det finns inga uttalade problem med höfter i rasen, men det är inte heller så många som röntgas. Likt alla kromisar så hoppar min hund sig fram genom livet, så kroppen utsätts för en del. Vi kommer nog någon gång testa på agility men jag räknar inte med tävling i det. Han ska inte gå i avel, uppfödaren har inte ställt krav/önskemål om det och föräldrarna är inte röntgade.

Jag tycker det är svårt att avgöra om det är onödigt eller inte. Hade uppfödaren önskat det hade jag inte tvekat men nu är jag lite tveksam.
 
Hur tänker ni angående röntgen?

Min valp (unghund?!) är snart 11 månader och jag grubblar över om jag ska röntga eller inte. Kromfohrländer är en relativt liten och lättbyggd ras. Det finns inga uttalade problem med höfter i rasen, men det är inte heller så många som röntgas. Likt alla kromisar så hoppar min hund sig fram genom livet, så kroppen utsätts för en del. Vi kommer nog någon gång testa på agility men jag räknar inte med tävling i det. Han ska inte gå i avel, uppfödaren har inte ställt krav/önskemål om det och föräldrarna är inte röntgade.

Jag tycker det är svårt att avgöra om det är onödigt eller inte. Hade uppfödaren önskat det hade jag inte tvekat men nu är jag lite tveksam.
Då min linje stoppats av annat skäl så avel inte är aktuellt på något syskon, så har jag struntat i att röntga de två jag har kvar (3 år gamla). Deras träning skulle inte påverkas av resultatet och de behövs inte för statistik på någon nära släkting.

Däremot kommer jag röntga unghunden som köptes i vintras även om han inte är avelsmaterial, hans uppfödare vill ha statistik på sina kullar!

Om inte din uppfödare/rasklubb bryr sig och du inte behöver resultatet så skulle jag skita i det.
 
Hur tänker ni angående röntgen?

Min valp (unghund?!) är snart 11 månader och jag grubblar över om jag ska röntga eller inte. Kromfohrländer är en relativt liten och lättbyggd ras. Det finns inga uttalade problem med höfter i rasen, men det är inte heller så många som röntgas. Likt alla kromisar så hoppar min hund sig fram genom livet, så kroppen utsätts för en del. Vi kommer nog någon gång testa på agility men jag räknar inte med tävling i det. Han ska inte gå i avel, uppfödaren har inte ställt krav/önskemål om det och föräldrarna är inte röntgade.

Jag tycker det är svårt att avgöra om det är onödigt eller inte. Hade uppfödaren önskat det hade jag inte tvekat men nu är jag lite tveksam.
Min uppfödare har det som krav på valpköparna så vi kommer att röntga.
 
Hur tänker ni angående röntgen?

Min valp (unghund?!) är snart 11 månader och jag grubblar över om jag ska röntga eller inte. Kromfohrländer är en relativt liten och lättbyggd ras. Det finns inga uttalade problem med höfter i rasen, men det är inte heller så många som röntgas. Likt alla kromisar så hoppar min hund sig fram genom livet, så kroppen utsätts för en del. Vi kommer nog någon gång testa på agility men jag räknar inte med tävling i det. Han ska inte gå i avel, uppfödaren har inte ställt krav/önskemål om det och föräldrarna är inte röntgade.

Jag tycker det är svårt att avgöra om det är onödigt eller inte. Hade uppfödaren önskat det hade jag inte tvekat men nu är jag lite tveksam.

Jag hade röntgat.
Dels för uppfödarens skull så denne kan utvärdera sin avel, och dels för att du då vet hur han ser ut i kroppen.

Jag är definitivt för att hälsotesta och helst mentalbeskriva också, även om det inte behövs.
 
Borzoi är inte en ras som röntgas som standard så jag kommer inte röntga i första hand, det är oerhört ovanligt med såna problem i rasen. Det som däremot ligger närmare till hands är att göra UL på hjärtat och eventuellt kroppspulsådern. Min förra borzoi dog av cirkulationskollaps, gissningsvis brusten aorta. Om han eventuellt gått med ett bråck som man hade kunnat hitta och fixa innan det brast hade han förhoppningsvis levt idag. Kommer även testa för DM (degenerative myelopati) också så småningom samt göra BPH under detta året om jag lyckas få en plats.
 
Hur tänker ni angående röntgen?

Min valp (unghund?!) är snart 11 månader och jag grubblar över om jag ska röntga eller inte. Kromfohrländer är en relativt liten och lättbyggd ras. Det finns inga uttalade problem med höfter i rasen, men det är inte heller så många som röntgas. Likt alla kromisar så hoppar min hund sig fram genom livet, så kroppen utsätts för en del. Vi kommer nog någon gång testa på agility men jag räknar inte med tävling i det. Han ska inte gå i avel, uppfödaren har inte ställt krav/önskemål om det och föräldrarna är inte röntgade.

Jag tycker det är svårt att avgöra om det är onödigt eller inte. Hade uppfödaren önskat det hade jag inte tvekat men nu är jag lite tveksam.
Jag röntgar inte för att jag har en liten ras (6-8 kg) och det inte finns några utbredda problem relaterade till leder (armbåge, bog höft, knä) inom rasen. Har tidigare tränat och tävlat agility men inte känt att jag behövt röntgen då heller.

Hade jag haft en stor och tung ras hade jag gjort det alla gånger.

En kromis räknar jag till en mindre hund och hade inte röntgat så länge det inte rekommenderas av uppfödare eller rasklubb.

MH/BPH däremot tycker jag alla ska göra oavsett om hunden bara är till sällskap eller ska användas till något mer. Önskade att det var ett krav för avel för alla raser.
 
Hur tänker ni angående röntgen?

Min valp (unghund?!) är snart 11 månader och jag grubblar över om jag ska röntga eller inte. Kromfohrländer är en relativt liten och lättbyggd ras. Det finns inga uttalade problem med höfter i rasen, men det är inte heller så många som röntgas. Likt alla kromisar så hoppar min hund sig fram genom livet, så kroppen utsätts för en del. Vi kommer nog någon gång testa på agility men jag räknar inte med tävling i det. Han ska inte gå i avel, uppfödaren har inte ställt krav/önskemål om det och föräldrarna är inte röntgade.

Jag tycker det är svårt att avgöra om det är onödigt eller inte. Hade uppfödaren önskat det hade jag inte tvekat men nu är jag lite tveksam.
I ditt fall hade jag inte röntgat utan lagt de pengarna på andra hälsoundersökningar som är mer relevanta på rasen.
 
Självklart röntgar jag höfter, armbågar och även ryggen. Cirka 80 % av alla Australian kelpies höftledröntgas.

Jag har dock ej bokat tid än, hon blir snart 10 månader. Hoppas på att kunna röntga inom någon vecka efter att hon fyllt 1 år så det är väl bäst att boka så man slipper vänta onödigt länge.

MH blir i juni, det fixar uppfödaren. Det ska bli spännande!

Inget löp än dock så jag hoppas verkligen inte att det krockar med MH:t men innan dess bord det vara avklarat tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 768
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 481
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp