Valp 2021 - del 2

Terrorn har blivit sex månader och gör verkligen skäl för sitt smeknamn. Spökålder, gruffar på hundar vi möter, är stundtals (dagligen) en liten demon mot sin stackars storebror. Som en klok bukefalist sa häromdagen; ändå inte konstigt att dom omplaceras, folk tror dom köper en gullig fluffig och får ett monster! 😁
Han är skitrolig i träning, ettrig, tuff och envis på ett sätt jag inte är bortskämd med. Snabblärd som tusan som sig bör, tyvärr kombinerat med en jävla pissperiod belastningmässigt på jobbet för mig så jag är inte alltid lika snabb i skallen som honom. Allt som allt utvecklar han mig minst lika mycket som jag honom och uppfyller hittills förhoppningarna med råge!Visa bifogad fil 81386
Finaste Terrorvalpen ❤️
 
ILY saknar snön. Att äta, jaga, gräva i och skutta runt i som en känguru på speed.
Hon är så himla rolig den lilla clownen! 😍
Vi har en lek där jag håller handen på ett visst sätt och viskar ”Attäck!” Så ska hon bita mig mellan tumme och pekfinger. Det är så kul att hon rusar så fort hon kan från andra sidan rummet. Tyvärr för husse sitter han ibland i vägen i soffan och agerar trampolin. Så han sitter med händerna över skrevet i beredskap. 🤣
Om jag sitter i soffan och lägger en leksak på mitt huvud kan hon hoppa upp på bröstet och ta leksaken. Himla smidig m bra balans! ❤️
Pebban är skoj på sitt extremintensiva sätt. Allt hon gör är fullt ut and then some. Så himla charmig och rolig! Man skrattar ju ihjäl sig av alla hennes upptåg. 😅
Och nu när hon börjar kunna lugna sig, vilja vara i famnen etc så är det ju så enkelt med henne.
Det är så himla fint att se båda tjejerna ihop. Så glad att de har varann och kan umgås och snacka hela dagarna. 😍
Snö-kängurun/hovnarren ILY:
03F9B4BB-B27C-4B95-9648-B511E00A1E9F.jpeg
 
Så söta när hon (de) sover 🥰

Igår fick jag typ nog när valp, drygt tre månader, drar iväg i kopplet så jag inte kan stå kvar. Skickade ut särbo på en egen runda med den lydiga hunden och ägnade 40 minuter åt intensiv beteende träning med valp. Från och med nu blir det långlina på henne när de är ute gemensamt och enskilda koppelpromenader dagligen.

Hon kommer bli en bra draghund i varje fall 💪😄
 

Bifogade filer

  • 20211211_125139.jpg
    20211211_125139.jpg
    272,1 KB · Visningar: 122
Innan snön kom så hann jag lägga ett par spår i skogen till valpen, la något i den första lilla snön också men efter det har det inte blivit något. Hon blev ju sådär härligt trött av att spåra, rena drömmen efteråt :angel: så igår la jag ett kort spår på en nyplogad parkering där asfalten gick igenom på många ställen. Jääättesvårt, både med spåret och med störning av människor och bilar. La ett till nu på lunchen, så lugnt och skönt att jobba här i em :D Hon har en naturlig spårnäsa och väldigt intresserad, däremot är föremålsintresset inte så stort så det får vi börja jobba med vid sidan av och lägga in sen.
 
20211211_154359.jpg


Iris och jag spenderade fre-lör i Karlstad förra veckan på Puppy Camp. Det var riktigt roligt! Många nya idéer och mycket inspiration. Vi fick med oss många verktyg för en bra grund inför tävling.

Att hamna som lantishund mitt i Karlstad centrum och bo på hotell var oerhört spännande. Så mycket nytt att titta på och så många nya dofter! Iris var göttigt trött varje dag. Inga bekymmer att lämna själv på hotellrummet trots att hon i princip inte ensam-ensamhetstränat pga lat och bekväm matte. :angel: Fick även följa med ut till ett öl-hak där man fick ha med sig hunden.

Redan sugen på att boka in ytterligare tillfällen, hit ska vi absolut igen!

Nästa inbokade träningshelg är i februari med Kenth och Niina Svartberg.
 
Visa bifogad fil 81552

Iris och jag spenderade fre-lör i Karlstad förra veckan på Puppy Camp. Det var riktigt roligt! Många nya idéer och mycket inspiration. Vi fick med oss många verktyg för en bra grund inför tävling.

Att hamna som lantishund mitt i Karlstad centrum och bo på hotell var oerhört spännande. Så mycket nytt att titta på och så många nya dofter! Iris var göttigt trött varje dag. Inga bekymmer att lämna själv på hotellrummet trots att hon i princip inte ensam-ensamhetstränat pga lat och bekväm matte. :angel: Fick även följa med ut till ett öl-hak där man fick ha med sig hunden.

Redan sugen på att boka in ytterligare tillfällen, hit ska vi absolut igen!

Nästa inbokade träningshelg är i februari med Kenth och Niina Svartberg.

Åh, då var du samtidigt som min vän och hennes aussievalp 🥰
 
Visa bifogad fil 81552

Iris och jag spenderade fre-lör i Karlstad förra veckan på Puppy Camp. Det var riktigt roligt! Många nya idéer och mycket inspiration. Vi fick med oss många verktyg för en bra grund inför tävling.

Att hamna som lantishund mitt i Karlstad centrum och bo på hotell var oerhört spännande. Så mycket nytt att titta på och så många nya dofter! Iris var göttigt trött varje dag. Inga bekymmer att lämna själv på hotellrummet trots att hon i princip inte ensam-ensamhetstränat pga lat och bekväm matte. :angel: Fick även följa med ut till ett öl-hak där man fick ha med sig hunden.

Redan sugen på att boka in ytterligare tillfällen, hit ska vi absolut igen!

Nästa inbokade träningshelg är i februari med Kenth och Niina Svartberg.
Vad kul! Tittade på den helgen, men fick inte ihop logistiken.
Ska du till Svartbergs hemma hos dem eller är de på turné? Vi har ju lyxen att bo inom sådant avstånd att det fungerar att åka dit för träning nån gång per månad, så värdefullt!
 
Vad kul! Tittade på den helgen, men fick inte ihop logistiken.
Ska du till Svartbergs hemma hos dem eller är de på turné? Vi har ju lyxen att bo inom sådant avstånd att det fungerar att åka dit för träning nån gång per månad, så värdefullt!

Ska dit till dem, tvådagars.
 
Har idag tränat lite kloklippning, när han var trött och mysig. Gick jättebra :up: Har pillat på tassarna och klorna sen första dagen, så när jag väl klippte lite klo innan reagerade han inte ens. Skönt!

En fråga då de flesta av er har lite äldre valpar - när börjar de fatta det här med att gå framåt i koppel? Menar inte promenader nu, utan bara gå typ till brevlådan eller vad som helst. Alfons tar något steg, sätter sig, tittar, kommer oftast när man lockar med något gott men sen efter något/några steg sätter han sig igen. 😅 Har lyckats gå några meter ibland om jag går baklänges och lockar och mutar. När han är lös är han jätteföljsam och hakar på.
Fattar att vi säkert kommer ha motsatt problem om några månader :D
 
En fråga då de flesta av er har lite äldre valpar - när börjar de fatta det här med att gå framåt i koppel? Menar inte promenader nu, utan bara gå typ till brevlådan eller vad som helst. Alfons tar något steg, sätter sig, tittar, kommer oftast när man lockar med något gott men sen efter något/några steg sätter han sig igen. 😅 Har lyckats gå några meter ibland om jag går baklänges och lockar och mutar. När han är lös är han jätteföljsam och hakar på.
Fattar att vi säkert kommer ha motsatt problem om några månader :D

Det där med koppel känns rätt olika på olika hundar - den valpen vi har nu (5 månader) har aldrig brytt sig om att det sitter ett koppel mellan honom och människan han är ute med, han bara kör på ändå (på gott och ont)! :D Och som du säger - vi har snarare motsatt problem att han vill gå/springa fortare och börjar dra i kopplet.

Med tidigare valpar har det varit mer som du har det nu - hunden har bara stannat när kopplet kommit på och det har krävts lite aktiv träning för att få det att funka. Med förra hunden fick jag rådet att först träna med hunden lös och då öva på just följsamhet, att hunden går med dig, sätter sig när du stannar osv och hela tiden har kontakt. När det funkar så hänger du liksom bara på ett koppel som får vara där, helt löst, och gör samma sak. Det funkade hyggligt för oss, även om det också krävde lite lock och pock i början. Tror att man också har nytta av att valpen helt enkelt blir äldre och lite modigare med tiden! :) Hur gammal är din valp?
 
Har idag tränat lite kloklippning, när han var trött och mysig. Gick jättebra :up: Har pillat på tassarna och klorna sen första dagen, så när jag väl klippte lite klo innan reagerade han inte ens. Skönt!

En fråga då de flesta av er har lite äldre valpar - när börjar de fatta det här med att gå framåt i koppel? Menar inte promenader nu, utan bara gå typ till brevlådan eller vad som helst. Alfons tar något steg, sätter sig, tittar, kommer oftast när man lockar med något gott men sen efter något/några steg sätter han sig igen. 😅 Har lyckats gå några meter ibland om jag går baklänges och lockar och mutar. När han är lös är han jätteföljsam och hakar på.
Fattar att vi säkert kommer ha motsatt problem om några månader :D
Min är förvisso bara 10 veckor men jag slängde på kopplet det första jag gjorde när jag hämtade honom. Jag bor precis bredvid vägen och det körs ganska fort här emellanåt (fastän det är 50) så det var inget alternativ att inte ha koppel. Han fattade ganska fort vad jag ville. Han kommer när jag lockar och är väldigt följsam. Så det gick lätt
 
Det där med koppel känns rätt olika på olika hundar - den valpen vi har nu (5 månader) har aldrig brytt sig om att det sitter ett koppel mellan honom och människan han är ute med, han bara kör på ändå (på gott och ont)! :D Och som du säger - vi har snarare motsatt problem att han vill gå/springa fortare och börjar dra i kopplet.

Med tidigare valpar har det varit mer som du har det nu - hunden har bara stannat när kopplet kommit på och det har krävts lite aktiv träning för att få det att funka. Med förra hunden fick jag rådet att först träna med hunden lös och då öva på just följsamhet, att hunden går med dig, sätter sig när du stannar osv och hela tiden har kontakt. När det funkar så hänger du liksom bara på ett koppel som får vara där, helt löst, och gör samma sak. Det funkade hyggligt för oss, även om det också krävde lite lock och pock i början. Tror att man också har nytta av att valpen helt enkelt blir äldre och lite modigare med tiden! :) Hur gammal är din valp?
Han är 11 veckor, och har bara bott hos oss i två veckor, så han är ju liten än. Det låter ungefär som vi tränar. Får fortsätta, det lossnar väl förr eller senare!
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 585
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 506
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 341
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp