Bukefalos 28 år!

Valp 2021 - del 2

Har idag tränat lite kloklippning, när han var trött och mysig. Gick jättebra :up: Har pillat på tassarna och klorna sen första dagen, så när jag väl klippte lite klo innan reagerade han inte ens. Skönt!

En fråga då de flesta av er har lite äldre valpar - när börjar de fatta det här med att gå framåt i koppel? Menar inte promenader nu, utan bara gå typ till brevlådan eller vad som helst. Alfons tar något steg, sätter sig, tittar, kommer oftast när man lockar med något gott men sen efter något/några steg sätter han sig igen. 😅 Har lyckats gå några meter ibland om jag går baklänges och lockar och mutar. När han är lös är han jätteföljsam och hakar på.
Fattar att vi säkert kommer ha motsatt problem om några månader :D
Min valp är ju bara 11 veckor men precis som för @nightcrawler har det aldrig vart ett problem. I början fick jag väl sätta på det när jag hade Tilda I famnen men nu är hon superduktig och kommer springandes och sätter sig och väntar när koppel ska på. Jag får locka lite ibland för att hon ska följa med, för hon vill helst gå till grannhuset där min mamma och hundkompisarna bor, men hon är duktig på att följa med annars till postlåda, soptunnan osv :) hade jag släppt henne lös hade hon nog suttit på mammas trapp direkt 🙄
 
Har idag tränat lite kloklippning, när han var trött och mysig. Gick jättebra :up: Har pillat på tassarna och klorna sen första dagen, så när jag väl klippte lite klo innan reagerade han inte ens. Skönt!

En fråga då de flesta av er har lite äldre valpar - när börjar de fatta det här med att gå framåt i koppel? Menar inte promenader nu, utan bara gå typ till brevlådan eller vad som helst. Alfons tar något steg, sätter sig, tittar, kommer oftast när man lockar med något gott men sen efter något/några steg sätter han sig igen. 😅 Har lyckats gå några meter ibland om jag går baklänges och lockar och mutar. När han är lös är han jätteföljsam och hakar på.
Fattar att vi säkert kommer ha motsatt problem om några månader :D
Vår valp var/är likadan, och tydligen hennes syskon också. Det är särskilt vägarna precis utanför huset (trottoar/GC-bana med asfalt) som är svårt, där ville hon gärna sätta sig och titta eller gå tillbaka hem. Kommer vi bara till parken eller skogen så går det jättebra. Jag har jobbat jättemycket med kontakt och följsamhet utan koppel på GC-banan utanför vårt hus (passat på när vi varit ute på tidiga kissningar när ingen annan är ute och stör). Jag tyckte det började lossna med koppelgåendet vid 12 v och nu är det avsevärt bättre. Det händer fortfarande att hon sätter sig och vill gå åt andra hållet så vi har fortfarande saker att jobba på. Det går väldigt mycket människor och hundar i vårt område så jag tror hon blir osäker när det är så mycket dofter.
 
Har idag tränat lite kloklippning, när han var trött och mysig. Gick jättebra :up: Har pillat på tassarna och klorna sen första dagen, så när jag väl klippte lite klo innan reagerade han inte ens. Skönt!

En fråga då de flesta av er har lite äldre valpar - när börjar de fatta det här med att gå framåt i koppel? Menar inte promenader nu, utan bara gå typ till brevlådan eller vad som helst. Alfons tar något steg, sätter sig, tittar, kommer oftast när man lockar med något gott men sen efter något/några steg sätter han sig igen. 😅 Har lyckats gå några meter ibland om jag går baklänges och lockar och mutar. När han är lös är han jätteföljsam och hakar på.
Fattar att vi säkert kommer ha motsatt problem om några månader :D
Med Peb var det snudd på omedelbart. Hon var också kanon på inkallning nästan direkt.

ILY har varit lite knepigare med båda. Hon följde en ju direkt när man rörde sig ute och man kunde med kroppsspråk få henne att närma sig. Men att förstå att hon skulle komma när man ropade tog längre tid innan det var 100. Kopplet tyckte hon var lite obehagligt. Så med henne har jag först befäst inkallningen hyfsat och sen haft koppel/sele när man kunnat styra mer utan själva kopplet för att inte trigga ngt.
 
Intressant att läsa allas planer för 2022! Jag är inte så aktiv men läser och inspireras :) Jag har fortfarande inte anmält till någon kurs men det är ingen brådska. Troligtvis blir vår valpkurs förlängd in i januari så vi har tränarhjälp ett tag till.

Vi har vinterkräksjuka i huset sedan en vecka. Valpis är jättenöjd med att jag är sjuk. Hon har fullt sjå att hålla koll på mig vissa dagar när jag far runt och plockar och städar, fixar med tvätt, m.m. De senaste dagarna har jag och hon legat i soffan och myst och sett på Musikhjälpen. Sjukt mysigt! Men huset ser ju ut som skit också, för resten av familjen är frisk...
 
Husse är borta på jobb. Så jag har flickorna själv. Jättemysigt! ❤️
Förut hade man ju dött i hjärtinfarkt av dygnet runt med båda. Men nu när Pebban håller tätt längre, inte bowlar omkull syrran eller försöker släpa henne hela tiden etc så är det trevligt!
Det är bra att jag får ha Peb själv nu några dagar och snabbare kan ta henne vidare i utvecklingen lite. Hon är himla lättlärd och kvick.
ILY jobbar jag med att stärka och lyfta henne. Just med tanke på att hon bor med en hårig bulldozer. 🙄😅

En ”lille morfar”, som danskarna kallar en powernap:
DE5D9B9B-0B6A-4CAE-A8E6-51221F32451C.jpeg
 
Tilda är nu 11 veckor, växer så det knakar! Igår var hon superduktig att åka bil, bara lite skall men inte konstant pipande! Blev lämnad i bilen 2 korta vändor, svårt att avgöra hur hon tog det, hon skällde lite när jag kom tillbaka hörde jag men låg ner åtminstone.
Tilda har fattat grejen med apport och att lämna bollen hos mig idag också 😅 har alltid berömt när vi kastat boll och hon hämtat och kommit rusande tillbaka, även om hon inte kommit direkt till mig utan far iväg lite överallt och jag fått kämpa lite för att få bollen. Idag kom hon och släppte bollen självmant vid mig när jag stod i köket och grejade så jag var snabb att berömma och ge godis (stod bredvid godispåsen), och satte sedan på klickern och kastade lite boll. Varje gång hon kom tillbaka och släppte bollen klickade jag och godis, så efter några vändor hade hon fattat grejen! Så himla lättlärd!
 
I förrgår blev Kryza 6 månader och jag tycker hon ser rätt vuxen ut i proportionerna, men som om hon vore nerskalad till typ 60% storlek.

KkTbymE.jpg


I onsdags var också sista tillfället på valpkursen. Till sista tillfället så skulle vi alla visa varsitt valfritt trix som vi övat in. Vi har övat sittmarkeringar på vilthår för kul skull, som experiment för att se om vi kan få henne att sittmarkera skottplatser. Husse blev mäkta stolt när hon markerade ut en tuss rådjurshår i hundhallen, trots doftstörningar och andra hundar . 🤩

(Att få henne sluta kissa inne är svårare att öva in tydligen... 😑)
 
Izzy älskar verkligen att spåra. Hon fick gå Theos spår som var ca 500 m långt direkt efter han hade gått. Tänkte att det kanske blir lite för långt och för svårt för henne då det var många svängar och varierad terräng men testade iaf. Jag hade inte behövt oroa mig, hon tuffade på som bara den, jag hade fullt sjå att hålla henne. Hon tappade bort sig en gång så jag fick hjälpa henne lite. Hon har så mkt arbetslust så det är skönt att kunna göra något så hon blir trött för en stund. :heart

267327463_4930057350377797_3967056974300704102_n.jpg
 
Bellabus är nu 5 månader, och hade en (i mitt lekmannatycke) så fantastiskt bra avreaktion på kvällspromenaden idag :) Brukar ha en kampleksak lite halvt hängandes ur fickan, så den är redo att lekas med istället för kopplet eller staffens haser. Och det vet hon, så hon brukar studsa mot den när hon vill busa.

På kvällspromenaden kom helt plötsligt en människa utan varesig reflexer eller pannlampa ut ut skuggorna, och överraskade både mig och hundarna. Efter lite initialt, överrumplat ”uff..? UFF!”-ande så markerade hon mot leksaken, vi kampade lite och sen struttade hon glatt vidare.
 
Var iväg på vår valpkurs igår och jag tycker verkligen om instruktören och hur kursen är upplagd. Men har ett lite lyxproblem, Hexa är så duktig och snabblärd så vi får knappt någon hjälp eller instruktioner, om jag inte då ber om det. Förstår att det ibland blir så, då där är två andra valpar som behöver väldigt mycket hjälp. Samt att jag och Hexa tränat hemma innan kursen började, på vardagliga saker och så som att gå i koppel, omvänt lockande, stadga, loss och bytes leken. Men hade gärna velat ha lite tips och så på kursen ändå.
Så är väl mer ett lyxproblem att instruktören berömmer och går vidare :angel1:.

Till exempel igår så skulle vi träna på att varva lek med passivitet. Vi skulle leka och sen skulle leksaken försvinna, valpen skulle sen då stå still (Ta en paus) och sen skulle vi leka igen. Hexa var den enda av alla valparna som ville leka. Då hade vi ändå köpt en helt ny konstig leksak. Inga problem! Enligt Hexa och instruktören skrattade lite när hon såg att Hexa lekte och ruskade leksaken, när hon stod och förklarade att vi skulle hoppa den övningen då ingen valp ville leka.
 
Var iväg på vår valpkurs igår och jag tycker verkligen om instruktören och hur kursen är upplagd. Men har ett lite lyxproblem, Hexa är så duktig och snabblärd så vi får knappt någon hjälp eller instruktioner, om jag inte då ber om det. Förstår att det ibland blir så, då där är två andra valpar som behöver väldigt mycket hjälp. Samt att jag och Hexa tränat hemma innan kursen började, på vardagliga saker och så som att gå i koppel, omvänt lockande, stadga, loss och bytes leken. Men hade gärna velat ha lite tips och så på kursen ändå.
Så är väl mer ett lyxproblem att instruktören berömmer och går vidare :angel1:.

Till exempel igår så skulle vi träna på att varva lek med passivitet. Vi skulle leka och sen skulle leksaken försvinna, valpen skulle sen då stå still (Ta en paus) och sen skulle vi leka igen. Hexa var den enda av alla valparna som ville leka. Då hade vi ändå köpt en helt ny konstig leksak. Inga problem! Enligt Hexa och instruktören skrattade lite när hon såg att Hexa lekte och ruskade leksaken, när hon stod och förklarade att vi skulle hoppa den övningen då ingen valp ville leka.

Men om ni redan kan sakerna instruktören lär ut måste ju denne kunna utveckla övningarna, eller ge er andra? 😊
 
Men om ni redan kan sakerna instruktören lär ut måste ju denne kunna utveckla övningarna, eller ge er andra? 😊

Ja jag sa igår till om att vi kunde två av övningarna och då utvecklade hon dem vidare. Annars har hon bara berömt och gått vidare. Men ska fortsätta säga ifrån så vi kan få utvecklingen på övningarna. Förstår samtidigt att dem måste ha en bas svårighet på övningarna, då valparna är mellan 9 veckor och 5 månader.
 
Alltså vilken duktig Greta idag på Missing People-träningen! 🤩 Jobbade fokuserat som om hon aldrig gjort annat och hittade figuranter uppe i en lasbilshytt, under ett flygplan, uppe på sidan på ett tanksläp mm. Hon markerade en upphängd ryggsäck så fint också 👏Hitta folk är nog bland det roligaste hon vet tror jag ❤️

(På de nedersta bilderna ligger jag inklämd mellan säten på en omkullvält buss och väntar på att en av de andra hundarna ska hitta mig 😁)

photoCollageMaker_20211219_154520657.jpg
 
Alltså vilken duktig Greta idag på Missing People-träningen! 🤩 Jobbade fokuserat som om hon aldrig gjort annat och hittade figuranter uppe i en lasbilshytt, under ett flygplan, uppe på sidan på ett tanksläp mm. Hon markerade en upphängd ryggsäck så fint också 👏Hitta folk är nog bland det roligaste hon vet tror jag ❤️

(På de nedersta bilderna ligger jag inklämd mellan säten på en omkullvält buss och väntar på att en av de andra hundarna ska hitta mig 😁)

Visa bifogad fil 81970
Lika duktig som vacker, Greta 😍!
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 954
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 615
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp