Bukefalos 28 år!

Valp 2021 - del 2

Alltså vilken duktig Greta idag på Missing People-träningen! 🤩 Jobbade fokuserat som om hon aldrig gjort annat och hittade figuranter uppe i en lasbilshytt, under ett flygplan, uppe på sidan på ett tanksläp mm. Hon markerade en upphängd ryggsäck så fint också 👏Hitta folk är nog bland det roligaste hon vet tror jag ❤️

(På de nedersta bilderna ligger jag inklämd mellan säten på en omkullvält buss och väntar på att en av de andra hundarna ska hitta mig 😁)

Visa bifogad fil 81970
Men vilken rolig grej! Är det en unghundskurs eller något annat?
 
Men vilken rolig grej! Är det en unghundskurs eller något annat?
Nej, det är den "riktiga" träningsgruppen. Greta är ju egentligen för ung och för ung för att testas. Men vi får lov att vara med på träningarna då både jag och han som håller i det resonerar som så att det är lika bra att vi är med från början och "tränar rätt" 😊 Och, det kommer så sjukt naturligt för henne! Hon är otroligt fokuserad och jobbar systematiskt utan att jag behöver lägga mig i särskilt mycket ❤️
 
Har anmält mig och Tilda till en valpkurs som börjar i januari, 8 tillfällen med 2 träffar per månad :) ser fram emot det! Valde att anmäla oss till hundklubb i Falun (ca 7.5 mil hemifrån) då klubben närmast varken har vårens kursutbud utlagt på hemsidan eller svarar på mail 😐🙄
 
Assar börjar få grepp om det här med att dela saker med mig är ganska ok. Så pass att vi kan börja träna in apporteringen. :cautious:
20211216_202652.jpg
 
Nu sover den lilla pirayan så jag hinner lägga till presentationen också🦈. Saffran är en underbart söt liten australisk terrier på 10 veckor med fantastisk energi och vassa tänder😅🥰😍.

Tack @Gnist 🌹som berättat om sina fina hundar och tack också till @Red_Chili 🌹som fick mig att förstå att det är Facebook som gäller för kontakter i hundvärlden.
 
Igår på tävlingslydnadskursen körde vi banor! Åh vad kul och nyttigt det var, det ska vi verkligen göra på ett mycket mer organiserat sätt framöver. Att gå banan utan hund först tvingade en verkligen att tänka igenom hur olika saker ska göras, när belöningen ska ske, hur plan B ser ut om hunden inte gör som förväntat, etc. Jätteskoj! Så himla kul också att instruktören planerar en startklass-klass 1-kurs i vår där det verkar som om vårt kursgäng får förtur att anmäla sig. :heart
 
I måndags var vi och hälsade på lille H’s uppfödare 😊 Kul men lite läskigt tyckte H, att få leka med flera andra hundar samtidigt. De vuxna hanhundarna var lite obehagliga i början tyckte H (snälla men ganska ”på”), men lilla syster (kullsyskon men betydligt mindre modell än H) var superkul!!! H sov som en stock hela kvällen när vi kommit hem! 😂 En väldigt nyttig utflykt, tror jag. Till vardags träffar vi bara grannens BC som är måttligt intresserad av H 😁

Och uppfödaren tyckte att han var fin och bör ställas ut. Inte riktigt min grej, men kanske kan vara kul att få se HUR fin han är (OM högerörat reser sig 😂).
 
Och uppfödaren tyckte att han var fin och bör ställas ut. Inte riktigt min grej, men kanske kan vara kul att få se HUR fin han är (OM högerörat reser sig 😂).
Om du är bekväm med det så kan ni ju bestämma att uppfödaren tar med honom på någon utställning när han är lagom gammal, så får hon honom visad för domare även om du inte är så förtjust i utställningar :) Du har ju ingen skyldighet att ställa ut bara för att uppfödaren vill det, men om uppfödaren använder utställning som någon slags avelsutvärdering och gärna ser att han ställs ut kan det ju vara trevligt att iaf vara med en gång (och då ha tränat lite innan så att hunden har chans att få en rättvis bedömning).
 
Om du är bekväm med det så kan ni ju bestämma att uppfödaren tar med honom på någon utställning när han är lagom gammal, så får hon honom visad för domare även om du inte är så förtjust i utställningar :) Du har ju ingen skyldighet att ställa ut bara för att uppfödaren vill det, men om uppfödaren använder utställning som någon slags avelsutvärdering och gärna ser att han ställs ut kan det ju vara trevligt att iaf vara med en gång (och då ha tränat lite innan så att hunden har chans att få en rättvis bedömning).
Ja, vi behöver absolut träna om han ska ställas ut! Just nu är han överallt och ingenstans och kan inte gå fem meter i koppel utan att börja kampa med det 🙈😂 Inkallningen fungerade dock förvånande bra även på stor yta med andra hundar - man får vara tacksam för det lilla!

Självklart har vi ingen skyldighet att ställa ut, men det vore samtidigt lite kul att få honom bedömd! Det kan absolut vara en idé att uppfödaren (som är en man, btw 😁) ställer ut honom när det passar. Vi får se, H har som sagt ett öra som ska resa på sig först 😁
 
Idag fick Zoe ta med träningsdjuren till stora fältet. Det är nånstans mellan 700-1000 meter att gå genom snårskogen och fåren vill helst stanna hemma vid maten så inte en jätteenkel promenad för en unghund. Fast Zoe får det ju att se rätt lätt ut...

https://www.instagram.com/tv/CX1MfU2KSb_/?utm_medium=copy_link
I början av filmen: hur vet hunden att den ska gå till vänster? Du säger inget men ändå samlar hunden ihop fåren när de drar tillvänster? Blir så imponerad! Och att allt går så lugnt, ingen stress, ingen panik. Wow!
 
I början av filmen: hur vet hunden att den ska gå till vänster? Du säger inget men ändå samlar hunden ihop fåren när de drar tillvänster? Blir så imponerad! Och att allt går så lugnt, ingen stress, ingen panik. Wow!
Hon är bekant med hur stigen går så hon håller dem på stigen helt enkelt. Stress och panik får det inte vara när man jobbar med flyktdjur, då har man gjort det för svårt :D
 
Jag har fått en boll av dialysen för att träna armen med den nyopererade fisleln.
Tycker det är erbarmligt tråkigt och blir sällan av. Trots att jag borde göra det flera gånger om dagen. Jag använder armen och handen så mycket ändå så jag har inte så dåligt samvete.

Så idag gav jag bollen till Torsten och han blev överförtjust. Den är så mjuk att den studsar perfekt och huset är gammalt så golven lutar lite. Han har fullt upp :love:
 
Jag har fått en boll av dialysen för att träna armen med den nyopererade fisleln.
Tycker det är erbarmligt tråkigt och blir sällan av. Trots att jag borde göra det flera gånger om dagen. Jag använder armen och handen så mycket ändå så jag har inte så dåligt samvete.

Så idag gav jag bollen till Torsten och han blev överförtjust. Den är så mjuk att den studsar perfekt och huset är gammalt så golven lutar lite. Han har fullt upp :love:
äsch fel tråd :banghead:
 
1640361618332.jpg

En liten julhälsning från världens sötaste tomte-Tengil :heart

Det har ju varit snålt med uppdateringar från mitt håll senaste tiden; jag har haft både teknikstrul, mycket jobb och hälsobesvär. Vill ändå hälsa till alla underbara bukevalpar, jag ser att jag har mycket roligt att läsa ikapp! :love:

Tengil är helt underbar, han är just nu i en väldigt trevlig fas där han är nästan oförskämt enkel och välartad :D Han älskar att spåra, och eftersom han gillar att använda den långa collienosen så tänker vi att nästa kurs blir specialsök eller nosework :)

Han är nu snart 9 månader och ca 61-ish i mankhöjd, vikten ska vi åka till djuraffären och kolla. Han kissar ibland en skvätt efter att ha nosat på en doftfläck, men han lyfter ännu inte på benet :p Någon spökperiod har jag inte märkt av alls än. Han är den nyfiknaste hund jag känner, och han är alltid positiv och framåt - en riktig glädjespridare :love: Han sitter gärna en stund i knät trots att han är stor, och om det är Marvin som ligger i mitt knä så kommer Tengil fram och tvättar Marvin i baken som om det vore en liten valp :laugh: :heart

Nu ska jag väcka vovvarna och promenera ut i snön 😊
 
Visa bifogad fil 82530
En liten julhälsning från världens sötaste tomte-Tengil :heart

Det har ju varit snålt med uppdateringar från mitt håll senaste tiden; jag har haft både teknikstrul, mycket jobb och hälsobesvär. Vill ändå hälsa till alla underbara bukevalpar, jag ser att jag har mycket roligt att läsa ikapp! :love:

Tengil är helt underbar, han är just nu i en väldigt trevlig fas där han är nästan oförskämt enkel och välartad :D Han älskar att spåra, och eftersom han gillar att använda den långa collienosen så tänker vi att nästa kurs blir specialsök eller nosework :)

Han är nu snart 9 månader och ca 61-ish i mankhöjd, vikten ska vi åka till djuraffären och kolla. Han kissar ibland en skvätt efter att ha nosat på en doftfläck, men han lyfter ännu inte på benet :p Någon spökperiod har jag inte märkt av alls än. Han är den nyfiknaste hund jag känner, och han är alltid positiv och framåt - en riktig glädjespridare :love: Han sitter gärna en stund i knät trots att han är stor, och om det är Marvin som ligger i mitt knä så kommer Tengil fram och tvättar Marvin i baken som om det vore en liten valp :laugh: :heart

Nu ska jag väcka vovvarna och promenera ut i snön 😊
Jag tycker han är så fin! Stör mig inte alls på öronen utan tycker att det är rätt snyggt faktiskt 😍 Vad trevlig och cool han verkar ☺️
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 954
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 615
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp