Bukefalos 28 år!

Valp 2021 - del 2

Idag säger vi grattis till Assar som blir 1 år idag 🎈
20211224_120219.jpg
 
God fortsättning önskar Alfons :D
3 månader blev han igår. Växer så det knakar. Har lärt sig ”sitt”, ”kom” och ”loss”, även om ”kom” börjar faila ibland nu när han blivit lite större och kaxigare :angel: ”Ligg” börjar fastna med.
Det här med att gå i koppel går lite upp och ner. Det har absolut gått framåt, men vissa tillfällen går det knappt alls. Då sätter han sig tvärt på rumpan och vill inte gå med, och försöker äta grus (?) (nog för att labbar är matglada, men sten?!). Och vi har grusväg här där vi bor så det är grus överallt :cautious:
Imorse hade han knäck i öronen och ville inte följa med lös heller, så då var jag tvungen att sätta på kopplet en bit. Gick segt. Gick några steg, satte sig. Gick några steg, hängde i mina byxben… och så vidare. Lockade och mutade till förbannelse. Fick nog och kände att jag behövde växla upp och testa något nytt. Har börjat träna på kommandot ”gå”, och hade också läst om mjukost som belöning - nu ikväll gick vi en kort promenad med mjukosttuben framme i kombination med gå” - det blev ta mej sjutton den bästa promenaden vi haft hittills :D Väldigt följsam och stannade inte en enda gång!

(Och nej, vi har ingen belysning i granen längre - någon tuggade på sladden…)

DABBB447-1226-4293-A609-58060B1B87FE.jpeg
 
Visa bifogad fil 82530
En liten julhälsning från världens sötaste tomte-Tengil :heart

Det har ju varit snålt med uppdateringar från mitt håll senaste tiden; jag har haft både teknikstrul, mycket jobb och hälsobesvär. Vill ändå hälsa till alla underbara bukevalpar, jag ser att jag har mycket roligt att läsa ikapp! :love:

Tengil är helt underbar, han är just nu i en väldigt trevlig fas där han är nästan oförskämt enkel och välartad :D Han älskar att spåra, och eftersom han gillar att använda den långa collienosen så tänker vi att nästa kurs blir specialsök eller nosework :)

Han är nu snart 9 månader och ca 61-ish i mankhöjd, vikten ska vi åka till djuraffären och kolla. Han kissar ibland en skvätt efter att ha nosat på en doftfläck, men han lyfter ännu inte på benet :p Någon spökperiod har jag inte märkt av alls än. Han är den nyfiknaste hund jag känner, och han är alltid positiv och framåt - en riktig glädjespridare :love: Han sitter gärna en stund i knät trots att han är stor, och om det är Marvin som ligger i mitt knä så kommer Tengil fram och tvättar Marvin i baken som om det vore en liten valp :laugh: :heart

Nu ska jag väcka vovvarna och promenera ut i snön 😊
Åh fina Tengil! Har tänkt så mycket på er, kul med en liten uppdatering! :love:
 
3543AAC6-9A70-45A2-B9F6-8C94E37258FA.jpeg

Tänk att den här lilla snart fyller 1 år. Galet hur fort tiden går. Hon har varit på sin första officiella utställning, anmäld till rallytävling där vi tyvärr blev bortlottade, fått sina första julklappar och nu börjar det bli dags att börja planera för röntgen.

Hon är en enkel hund. Hon var lite jobbig under en period, men över lag har hon varit en enkel valp och nu börjar hon känns väldigt vuxen. Vi väntar dock på löpet fortfarande.

Vårt största problem är att hon kissar när hon inte får som hon vill, eller när hon gör något fel och vi försöker avleda/visa vad som är rätt :banghead: hon är helt rumsren och skvätter inte i vanliga fall.
 
2475DB47-1791-42A7-9EB5-6AE859B42AF7.jpeg

Väntar smått oroligt på hur Frejis kommer ta nyårsfirandet. Hittills har inte reagerat alls på höga ljud. Vi bor intill en skjutbana som smäller på avstånd och vi går förbi en tågbana varje dag där det dundrar förbi godståg. Vet inte om det är jämförbart med fyrverkerier men vi får väll se 🤷 Hemma kommer vi vara och ibland är det ganska skönt att skylla på hunden så man slipper ut och flänga.

På lördag blir hon 1år helt sjukt att det gått så fort. Har börjat finurla på mål inför nästa år!
 
Jag förutsätter att Lola snart 11 månader, är skott(fyrverkeri)fast, då jag inte märkt några tecken på ljud- eller skotträdsla hittills och hon kommer från linjer utan skotträdsla enligt BPH/MH/MT.
Vi ska fira jul på hotell i Gbg så det lär nog smälla en del. Vi kommer dock vara på rummet vid tolvslaget och ha musik eller TVn på och fördragna gardiner/persienner för säkerhets skull. Ingen av de andra tre vuxna är skotträdda.

Hur tänker ni andra i valptråden inför nyår? Några planer?
 
Jag förutsätter att Lola snart 11 månader, är skott(fyrverkeri)fast, då jag inte märkt några tecken på ljud- eller skotträdsla hittills och hon kommer från linjer utan skotträdsla enligt BPH/MH/MT.
Vi ska fira jul på hotell i Gbg så det lär nog smälla en del. Vi kommer dock vara på rummet vid tolvslaget och ha musik eller TVn på och fördragna gardiner/persienner för säkerhets skull. Ingen av de andra tre vuxna är skotträdda.

Hur tänker ni andra i valptråden inför nyår? Några planer?
Vi ska fira hemma där det är ganska lugnt på nyår, det skjuts en del på tolvslaget men brukar inte vara så mycket okynnesskjutande dagarna innan eller efter. Främst är det för äldre hundens skull då han är skottberörd - han fixar att ligga inne och gnaga ben men har svårt att koncentrera sig och ute blir han märkbart störd om det smäller och vill gå hem. Jag utgår från att Izor är skottfast, vi tränar ofta på en brukshundklubb bredvid en skjutbana och han har aldrig ens vinklat ett öra åt smällarna. Men en kan ju aldrig veta till 100 % hur de reagerar. Vi försöker gå långpromenad innan det blir mörkt och sen bara nån kort runda på kvällen och så en längre efter tolvslaget. Hundarna får ben, och tv:n är ofta på en stund, eller musik, men inga fördragna gardiner eller några andra direkta åtgärder.
 
Vi kommer vara på landet på nyår. Finns några hus i närheten men brukar inte skjutas så mycket. Om inte grannens tonårsdotter får för sig att ha fest...

Har ett skjutfält i närheten där det smäller rätt bra i vanliga fall och ingen av hundarna bryr sig om det. Nu är det ju ett annat läte och inga ljus, men hoppas det indikerar att även valp är skottoberörd. Den äldre hunden har inte reagerat tidigare år och ser ingen anledning till att hon skulle göra det i år heller. Så hoppas på en lugn och stressfri nyår :)
 
Jag förutsätter att Lola snart 11 månader, är skott(fyrverkeri)fast, då jag inte märkt några tecken på ljud- eller skotträdsla hittills och hon kommer från linjer utan skotträdsla enligt BPH/MH/MT.
Vi ska fira jul på hotell i Gbg så det lär nog smälla en del. Vi kommer dock vara på rummet vid tolvslaget och ha musik eller TVn på och fördragna gardiner/persienner för säkerhets skull. Ingen av de andra tre vuxna är skotträdda.

Hur tänker ni andra i valptråden inför nyår? Några planer?

Jag ska jobba så hundarna firat tolvslaget med husse. Tvn kommer väl att vara på och de kommer få varsitt märgben strax innan tolv. Brukar inte vara några problem, det smäller ju en hel del både från skjutbanor och militären när de leker krig mellan varven. Det är väl Tay som firat sitt första nyår hos oss men han har hittills verkat skottfast och obrydd av ljud.
 
Jag förutsätter att Lola snart 11 månader, är skott(fyrverkeri)fast, då jag inte märkt några tecken på ljud- eller skotträdsla hittills och hon kommer från linjer utan skotträdsla enligt BPH/MH/MT.
Vi ska fira jul på hotell i Gbg så det lär nog smälla en del. Vi kommer dock vara på rummet vid tolvslaget och ha musik eller TVn på och fördragna gardiner/persienner för säkerhets skull. Ingen av de andra tre vuxna är skotträdda.

Hur tänker ni andra i valptråden inför nyår? Några planer?
Satsar på att ha hela flocken trött och mätt senast kl 16, dra ner rullgardinen och så spela musik/TV/spel på frisk volym. Ingen i flocken bryr sig, men jag litar inte på grannarna och vill inte ha nån skrämd.
 
Här har det smällt i över 1 vecka.. Vi bor i centrala Landskrona och folk springer och smäller så fort det blir mörkt. Både såna som bara låter och även såna stora med ljus, färger. Hittills har Hexa inte brytt sig alls utan leker, springer på som inget men vill verkligen inte chansa att hon blir skrämd, så vi håller oss i trädgården efter det blivit mörkt. Sen ska vi åka nyårs morgon till min syster som bor ute på landet med en granne.

Har tidigare haft skottfasta hundar som sedan blivit skrämda av folk och efter det, blivit skotträdda. Vill verkligen inte riskera det.
 
Vi har en enda plan, inte vara hemma - för här lär det smälla hela em/kvällen. Insett att hotell och 5 hundar inte är det lättaste… men allt brukar lösa sig och vi har en plan E om allt annat inte funkar, en stuga i ödemarken utan el och vatten :D det har smällts lite här på kvällarna och det är inget valpen reagerar på. Det är bara den äldsta gråhundstiken som anser att hon behöver skälla vid varje smäll, det kan faktiskt vara så att det är en älg som är påskjuten.;)
 
Vi har en enda plan, inte vara hemma - för här lär det smälla hela em/kvällen. Insett att hotell och 5 hundar inte är det lättaste… men allt brukar lösa sig och vi har en plan E om allt annat inte funkar, en stuga i ödemarken utan el och vatten :D det har smällts lite här på kvällarna och det är inget valpen reagerar på. Det är bara den äldsta gråhundstiken som anser att hon behöver skälla vid varje smäll, det kan faktiskt vara så att det är en älg som är påskjuten.;)
Vi har ju fyra hundar och bävar lite för vad personalen ska säga när vi checkar in 🙈 Men vi har ju bokat hundrum och har inte med hundarna i restaurangen eller så, även om jag vet att man får det plus att de alla är vana att bo hemifrån/på hotell.
 
Alltså, jag har mina misstankar att Assar kan reagera - men inte av rädsla utan för han är så otroligt dum och nyfiken på alla höga ljud. :meh: Vi ska vara hemma och spela Bingolotto men bor inne i stan så det lär smälla en hel del. Men så länge hunden är orädd är jag nöjd.
 
Vi har ju fyra hundar och bävar lite för vad personalen ska säga när vi checkar in 🙈 Men vi har ju bokat hundrum och har inte med hundarna i restaurangen eller så, även om jag vet att man får det plus att de alla är vana att bo hemifrån/på hotell.
Har bott där det var tillägg för varje hund man hade med sig, typ 200:- per hund, med 5 st så kunde man ju lika gärna bokat ett eget dubbelrum till dom :D
Vi står på reservplats på ett ställe där hundrummen är i annexet, då slipper de se vid incheckningen hur många man har med sig.

I restaurangen hade jag aldrig velat ha med alla våra, herregud vilket ståhej 😂
 
Jag förutsätter att Lola snart 11 månader, är skott(fyrverkeri)fast, då jag inte märkt några tecken på ljud- eller skotträdsla hittills och hon kommer från linjer utan skotträdsla enligt BPH/MH/MT.
Vi ska fira jul på hotell i Gbg så det lär nog smälla en del. Vi kommer dock vara på rummet vid tolvslaget och ha musik eller TVn på och fördragna gardiner/persienner för säkerhets skull. Ingen av de andra tre vuxna är skotträdda.

Hur tänker ni andra i valptråden inför nyår? Några planer?
När jag haft ILY ett par dagar drabbades vi av åsk- och blixt-ovädret från helvetet. Det slog ner många gånger nära huset. Det dundrade och small som bara den och t.o.m. jag som älskar oväder tyckte det var obehagligt. Men ILY var helt lugn och lade sig och sov.
Efter det har det smällt ibland vid jakt. Ingen av hundarna bryr sig öht.
Så jag är inte orolig. Nu bor vi lantligt. Men det smäller oftast på nyår en del ca 1 km bort, där ”byn” börjar.
Ingen av mina hundar har varit skotträdda.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 186
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 825
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp