Bukefalos 28 år!

Valp 2021 - del 2

6E01FC83-E2B1-4D26-B8CB-B3B1E7B28CD4.jpeg

Vi har haft en jättebra, lugn och mysig jul!
Vi hoppade över gran i år för att slippa platta, granbarrsperforerade pappisar om Pebban skulle få feeling och dra i någon gren. 🙄😅
ILY älskar mat mer och mer för varje dag och för varje sak hon smakar. Det är typ enda gången hon inte backar av gentemot Pebban. Tvärtom försöker hon tjuva om det går.
Hon älskar också att äta ludd, typ från en yllefilt, och snö. Snö och ludd är livet! Hon tycker det är så kul att jaga snöbollar! 😍
Hon är så himla rolig och knäpp! Hon älskar att sitta på axeln på en. Sitter man i soffan kan hon bara hoppa upp på axeln, pjong liksom. Jag tycker det är kul och låter henne hållas. Jag ser ju när det är på väg och det är bara mig hon är SÅ pass trygg med. 😂
Hon är himla signalkänslig och enkel att jobba med. Lättlärd!
Men för lättlärd och känslig för sambon ibland. Hon busar bort honom ute och gör lite som hon vill. Nu har hon börjat med att så fort de går ut kutar hon så fort hon kan längs med vägen åt ett håll vi sällan går och hon aldrig visar intresse för då jag är ute med dem. 🤷‍♀️😂
Sambon sa att han känner sig som då han var vikarie i skolan och alla ungarna tyckte de inte behövde lyssna IOM att han bara är vikare. 😂
 
667E125C-D443-4D33-A6E5-A78DD08EA7AF.jpeg

Pebban är så olik ILY! Men hon är himla rolig med alla sina upptåg och att allt är 100%. Minst!
Hon börjar bli riktigt bra på att lyssna och förstår då man säger åt henne.
Hon är väldigt lättlärd hon med. Men hon har en helt annan dådkraft och snabbare uppfattningsförmåga som levlar upp hennes busande. Ibland vill man ju bara slita sitt hår och lägga in sig på rehab.
Men hon börjar också bli gosig och kommer ofta och ber om att få komma upp.
Och det är så fint att se systrarna när de leker/snackar/myser ihop! Och hur glada de blir att se varann om de varit åtskilda. ❤️
 
Har bott där det var tillägg för varje hund man hade med sig, typ 200:- per hund, med 5 st så kunde man ju lika gärna bokat ett eget dubbelrum till dom :D
Vi står på reservplats på ett ställe där hundrummen är i annexet, då slipper de se vid incheckningen hur många man har med sig.

I restaurangen hade jag aldrig velat ha med alla våra, herregud vilket ståhej 😂
Här kostade det inget extra då de har ett speciellt hundrum (Sveriges lyxigaste enligt hotellet 😂) istället. Och står inget om antal hundar 🙈 Hitills har det alltid gått bra att ha med alla fyra, går det försöker vi också checka in utan hundarna med så de slipper se.
Men en kollega till mig blev utskälld en gång när de bodde på B&B då ägaren tyckte att kollegan hade lurat hen när en inte skrivit hur många hundar som skulle följt med (de var två personer med två hundar var, precis som vi).
 
När jag haft ILY ett par dagar drabbades vi av åsk- och blixt-ovädret från helvetet. Det slog ner många gånger nära huset. Det dundrade och small som bara den och t.o.m. jag som älskar oväder tyckte det var obehagligt. Men ILY var helt lugn och lade sig och sov.
Efter det har det smällt ibland vid jakt. Ingen av hundarna bryr sig öht.
Så jag är inte orolig. Nu bor vi lantligt. Men det smäller oftast på nyår en del ca 1 km bort, där ”byn” börjar.
Ingen av mina hundar har varit skotträdda.
Just det, vi råkade vara ute i somras när det åskade precis ovanför oss dvs sjukt höga smällar, men då reagerade hon typ inte ens.
Min allra första hund var skotträdd och gillade inte alls när det åskade även om han var inomhus.
 
Här kostade det inget extra då de har ett speciellt hundrum (Sveriges lyxigaste enligt hotellet 😂) istället. Och står inget om antal hundar 🙈 Hitills har det alltid gått bra att ha med alla fyra, går det försöker vi också checka in utan hundarna med så de slipper se.
Men en kollega till mig blev utskälld en gång när de bodde på B&B då ägaren tyckte att kollegan hade lurat hen när en inte skrivit hur många hundar som skulle följt med (de var två personer med två hundar var, precis som vi).

Åh vad Nice, då kommer ni bo bra och äta gott om ni ska käka på hotellets restaurang. 😁 Fan vad avundsjuk Jag blir 😍😁
 
Ja vi har bott där en gång tidigare men då utan hund, älskade allt med hotellet och särskilt frukosten 😍 Då åt vi dock inte middag på restaurangen men nu blir det nyprssupé där. Ser så fram emot det! 😍

Vad är det för hotell? Låter ju sjukt nice!
 
Här kostade det inget extra då de har ett speciellt hundrum (Sveriges lyxigaste enligt hotellet 😂) istället. Och står inget om antal hundar 🙈 Hitills har det alltid gått bra att ha med alla fyra, går det försöker vi också checka in utan hundarna med så de slipper se.
Men en kollega till mig blev utskälld en gång när de bodde på B&B då ägaren tyckte att kollegan hade lurat hen när en inte skrivit hur många hundar som skulle följt med (de var två personer med två hundar var, precis som vi).
Älskar att bo på Pigalle! Lyxproblemet med att majoriteten av mina bästa människor bor kring Göteborg är att jag sällan "får" bo där 😁 Då är jag ändå en sån som är rätt obrydd i hotell i vanliga fall. Med tanke på servicenivå (och delvis priser 😅) kan jag inte tänka mig att det säger något om fyra hundar, era är ju inte jättestora heller.
 
Vi har ju fyra hundar och bävar lite för vad personalen ska säga när vi checkar in 🙈 Men vi har ju bokat hundrum och har inte med hundarna i restaurangen eller så, även om jag vet att man får det plus att de alla är vana att bo hemifrån/på hotell.
Fördelen med att ha samma ras :D lämna 2 av hundarna i bilen, checka in med enbart 2. Gå upp på rummet, lämna väskorna och hundarna. Gå ner igen, hämta de andra två.

Jag inbillar mig att personalen har så mycket att göra att de inte reagerar på att jag kommer ner utan hund (jag menar, utan hund drar jag ändå inte åt mig blickar) och in med två nya hundar :angel: Har man dessutom någon vanlig ras som typ labrador så är det ännu bättre. Med dalmatiner så är det.. Svårare :meh:
 
Fördelen med att ha samma ras :D lämna 2 av hundarna i bilen, checka in med enbart 2. Gå upp på rummet, lämna väskorna och hundarna. Gå ner igen, hämta de andra två.

Jag inbillar mig att personalen har så mycket att göra att de inte reagerar på att jag kommer ner utan hund (jag menar, utan hund drar jag ändå inte åt mig blickar) och in med två nya hundar :angel: Har man dessutom någon vanlig ras som typ labrador så är det ännu bättre. Med dalmatiner så är det.. Svårare :meh:
Helt rätt taktik! En eller fem svarta lapphundar håller ingen koll på.. 🤷🏻‍♀️😂
 
Jag stannar hemma, det är ingen som skjuter
Fördelen med att ha samma ras :D lämna 2 av hundarna i bilen, checka in med enbart 2. Gå upp på rummet, lämna väskorna och hundarna. Gå ner igen, hämta de andra två.

Jag inbillar mig att personalen har så mycket att göra att de inte reagerar på att jag kommer ner utan hund (jag menar, utan hund drar jag ändå inte åt mig blickar) och in med två nya hundar :angel: Har man dessutom någon vanlig ras som typ labrador så är det ännu bättre. Med dalmatiner så är det.. Svårare :meh:
De kommer bli misstänksamma ändå, om du inte checkar in med alla 101
 
Fördelen med att ha samma ras :D lämna 2 av hundarna i bilen, checka in med enbart 2. Gå upp på rummet, lämna väskorna och hundarna. Gå ner igen, hämta de andra två.

Jag inbillar mig att personalen har så mycket att göra att de inte reagerar på att jag kommer ner utan hund (jag menar, utan hund drar jag ändå inte åt mig blickar) och in med två nya hundar :angel: Har man dessutom någon vanlig ras som typ labrador så är det ännu bättre. Med dalmatiner så är det.. Svårare :meh:
Haha, smart. Tror inte de skulle märka. Nu åker vi dock tåg denna gång, men sambon får väl stå utanför runt ett hörn och frysa då med två hundar :D
 
Idag har Tilda vart en stjärna i bilen! Helt tyst på väg mot stan (bara ett skall när vi kommit halvvägs) och samma på vägen hem, men utan skall helt! 😍 Hon brukar annars föra ett himla liv på vägen upp men vara tyst på hemvägen. Bådar gott för Skåne resan nästa vecka när vi ska köra ca 55 mil 🙄🙈
 
Nån av er som har gått någon bruks/lydnadskurs online och har några erfarenheter att dela? Är sugen på en online kurs i bruks med individuell coachning.
 
Här gick det tyvärr som jag varit rädd för. Hexa har inte brytt sig alls om raketer eller smällare.
Sen passade min bror henne i onsdags när jag var iväg lite snabbt. När han var ute med Hexa så smäller en jäkla unge iväg en raket max 10 meter från dem som tjuter iväg och sen smäller högt.
Hexa vill springa hem och min bror gör sitt bästa med att försöka få henne glad och fortsatte sen promenaden.
Men jag märker direkt när jag kommer hem att hon blivit lite berörd, då hon ligger och sover, en smällare hörs och hon kommer upp i soffa. Får därefter veta vad som hänt.

Har efter det försökt lite skvaller träning då jag inte tror hon är rädd så sätt, utan lite hur man reagerar när smällarna kommer.
Men började kasta godis vid varje smäll och snabbt fattade hon smällare = godis och började springa till mig och kolla på godiset när de smällde.

Ska nu fortsätta ge godis/leka så fort det smäller så hon kan förknippa det med positiva saker.
Men sååå jäkla trött på alla som ska hålla på och smälla 24/7 i tre veckor vid jul och nyår.
Som tur är så ska vi till min syster på landet vid nyår. Men så himla tråkigt då jag gjort allt jag kan för att Hexa inte ska bli skrämd och så händer det ändå.

För har full förståelse att hundar blir rädda när dem smäller av stora raketer 10 meter ifrån dem 😣😓.


Hexa är nu hela 6 månader och exakt så underbar, smart och tuff som jag önskade att min aussie skulle vara ❤.
 

Bifogade filer

  • 20211229_143028.jpg
    20211229_143028.jpg
    539,7 KB · Visningar: 55

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
456
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 670
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 609
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp