Valp 2021 - del 2

0A90E649-9CE0-403D-ADE7-DC6DF0CB1477.jpeg

Pebbi har blivit en sĂ„ vacker flicka! 😍
Pratade med min uppfödare igÄr. Pebbis syster Àr tydligen Ànnu mindre Àn Peb. Tror den vÀgde ca 2,3 kg bara. Ska bli kul att se hur mkt Peb vÀger nÀsta gÄng vi Àr vid vÄg. Som tunn och sjuk vÀgde hon 2,45 kg sist. Men nu har hon fyllt ut en hel del.
Hon har haft kanonkul i skogen i nĂ„gra dagar nu nĂ€r jag klĂ€ttrat upp för ett snĂ„rigt berg för att plocka hallon. Hon studsar runt i snĂ„ren som en kĂ€nguru pĂ„ speed och ballar ur totalt efterĂ„t och gör burnisar pĂ„ grusvĂ€gen. Och jagar ILY om jag inte spĂ€nner blicken i henne. Hon har insett att hallon Ă€r gott ocksĂ„ och försökte plocka sjĂ€lv frĂ„n stickig buske. 🙄
Om Ă€n inte lika gott som husses skinkmacka som hon stal frĂ„n vardagsrumsbordet nĂ€r han hĂ€mtade ngt och flickorna var sjĂ€lva med mackan pĂ„ bordet. 😂
 
0FB3B00F-D309-4F79-BA2D-74E188A1E2D9.jpeg

ILY Àr ju lite större Àn Peb. Uppfödaren har kvar ILYs syrra. Och hon Àr tydligen rÀtt mycket mindre Àn ILY. Lustigt hur det kan bli. ILY var ju minstingen i kullen och var den som utvecklades lÄngsammast. Nu Àr hon störst av alla och hyfsat vÀl framme mentalt ocksÄ. Hon vÀger vÀl bara 3,5 kg. SÄ det Àr ju ingen elefant liksom. Men iaf!
Hon Ă€r mindre road av att studsa runt i ris och högt grĂ€s Ă€n Peb. Hon hittade en sten som hon hoppade upp pĂ„ och satt nĂ€r och kunde hĂ„lla koll pĂ„ mig medans Peb studsade runt i blindo. 😅
Hon Ă€r bara bĂ€st det hĂ€r lilla lurviga pĂ€lshjĂ€rtat till clown! ❀
 
Torsten Àr hos avkomman nÀr jag Àr pÄ sjukhus.

Fick rapport att han numera gÄr uppför trappan till övervÄningen om han fÄr lite hejarop. Han har haft bekymmer med trappor - vilket vÀl inte Àr konstigt med facit i hand. Med instabila bakknÀn har det vÀl inte varit sÄ roligt. Nu Àr vÀ stabiliserat och han vÄgar, bÄde upp och ner!

Hemma Àr trappan öppen mellan stegen och han vÄgar inte gÄ upp. Men ner gÄr bra. Han vÀntar pÄ mig och nÀr jag Àr med skuttar han ner
 
Verkar ha hittat ett fĂ€rskfoder (pondus) som krĂ€sna fröken Ă€ter upp oavsett tid pĂ„ dygnet det serveras! TyvĂ€rr sĂ€ljs det sĂ„klart inte I nĂ€rheten utan fĂ„r Ă„ka 4 mil enkel resa eller bestĂ€lla hem 😑
InsĂ„g att jag inte hade provat det nĂ€r @Red_Chili skrev om det och tydligen tyckte Ă€ven Tilda att det var supergott 😅
 
DĂ„ har vi varit pĂ„ röntgen, och naturligtvis kommer jag Ă€gna ohemult mycket tid Ă„t att plĂ„ga mig sjĂ€lv genom försöka tolka plĂ„tar helt utan nödvĂ€ndig kunskap 🙄 i vĂ€ntan pĂ„ SKK’s besked. Jobbiiiigt!

Passade pÄ att vaccinera och ta lite tandsten ocksÄ. B fick i alla fall beröm för att vara fin i kroppen, och att hon har ett vÀldigt feminint uttryck.

DĂ„ har resultaten trillat in. HA A+A, ED 1+0. SĂ„ en liten anmĂ€rkning pĂ„ vĂ€nster armbĂ„ge
 antar att jag ska vara nöjd, men nöjdast hade jag ju varit om det var prickfritt, förstĂ„s. Men det Ă€r ju bra att veta vad man har att utgĂ„ ifrĂ„n.
 
KÀnner mig sÄ efter med det hÀr med ED/HD röntgen...
Hur stor skillnad Àr det mellan kliniker som utför det? Jag hörde frÄn nÄgon att om de slarvas vid röntgen sÄ kan det pÄverka avlÀsningen? Tyckte det lÀt konstigt, ser det bra ut sÄ ser det vÀll bra ut och tvÀrtom, inget som kan pÄverkas eller?
 
Vi har gjort en startklass! Det gick sÄ bra, över förvÀntan Àven om vi inte fick sÄ hög poÀng.

Natten till tÀlvingsdagen fick Freja diareé. Jag tÀnkte först strycka oss men tÀnkte "Va fan, det vÀrsta som kan hÀnda Àr att hon bajsar pÄ planen" vilken hon gör precis innan apporteringen sÄ klart. DÄ hade hon ÀndÄ fÄtt bajsa precis innan vi gick in men kÀnde direkt i fria följet att "nÀ, hon Àr mera bajsnödigt". SÄ det blev ju inte sÄ höga poÀng men nedrans sÄ duktig hon var annars. Hon lyssnade, gjorde alla momenten som jag bad henne om, skötte sig utmÀrkt pÄ tÀvlingsplatsen bland folk och hundar och vi fick fina kommentarer frÄn dommaren. Han tyckte det var sÄ hÀrligt att se en arbetsglad men tyst schÀfer :D

Jag gjorde en hel del missar, var inte sÄ pÄlÀst om hur det hela skulle gÄ till med TLs kommandon sÄ jag tjuvade genom de felsta moment för att jag var sÄ himla nervös och hade 4h sömn pga av den nattliga diareen. Dommaren sa att om jag bara hade lyssnat pÄ TL sÄ hade vi fÄtt 8or rakt genom, förutom bajsen dÄ :laugh: Men i övrigt helnöjd och det var sÄ roligt. MÄlet var att vÄga tÀvla och vi gjorde det! Nu vet jag precis vad vi ska jobba pÄ till nÀsta tÀvling.
 

Bifogade filer

  • IMG_6925.JPG
    IMG_6925.JPG
    225,6 KB · Visningar: 52
Jaha, tilda har tydligt talat om nu att det Ă€r Pondus hon vill ha (vilket jag tydligen inte kan bestĂ€lla hem till mitt postnummer đŸ€ŠđŸŒâ€â™€ïž), hon fick det sista igĂ„r morse, sen har hon ratat Magnussons Ă„nkokta kyckling hela dagen igĂ„r, och idag tog jag fram dom sista mush köttbullarna (dom har hon petat i sig förut nĂ„gorlunda iaf), men nope dom luktade hon lite pĂ„ bara trots att magen kurrade 😑
Hon har fri tillgĂ„ng pĂ„ torrfoder, sĂ„ vill hon behöver hon inte vara hungrig men hon knaprar kanske i sig max 1 dl av det per dag đŸ€ŠđŸŒâ€â™€ïž sĂ„ gissar vi fĂ„r Ă„ka till BorlĂ€nge och handla idag 🙄
KrĂ€sna hundjĂ€kel! Tur hon Ă€r söt iaf🙄
 
KÀnner mig sÄ efter med det hÀr med ED/HD röntgen...
Hur stor skillnad Àr det mellan kliniker som utför det? Jag hörde frÄn nÄgon att om de slarvas vid röntgen sÄ kan det pÄverka avlÀsningen? Tyckte det lÀt konstigt, ser det bra ut sÄ ser det vÀll bra ut och tvÀrtom, inget som kan pÄverkas eller?

Jag Ă€r sannerligen ingen auktoritet pĂ„ omrĂ„det, men utifrĂ„n allt googlande jag har gjort i vĂ€ntan pĂ„ resultaten ;) sĂ„ nog finns det bloggar dĂ€r man ifrĂ„gasatt kliniken och tagit nya plĂ„tar pĂ„ annan klinik — eller ifrĂ„gasatt SKK’s avlĂ€sning och skickat plĂ„tar utomlands.

Men jag vÀljer nog ÀndÄ att tro att personalen pÄ klinikerna kan sin grej, sÄ i 99% av fallen sÄ Àr nog resultatet helt korrekt.

Vore intressant att höra mer frÄn alla kunniga hÀr pÄ Buke :)
 
Jag Ă€r sannerligen ingen auktoritet pĂ„ omrĂ„det, men utifrĂ„n allt googlande jag har gjort i vĂ€ntan pĂ„ resultaten ;) sĂ„ nog finns det bloggar dĂ€r man ifrĂ„gasatt kliniken och tagit nya plĂ„tar pĂ„ annan klinik — eller ifrĂ„gasatt SKK’s avlĂ€sning och skickat plĂ„tar utomlands.

Men jag vÀljer nog ÀndÄ att tro att personalen pÄ klinikerna kan sin grej, sÄ i 99% av fallen sÄ Àr nog resultatet helt korrekt.

Vore intressant att höra mer frÄn alla kunniga hÀr pÄ Buke :)
Jo, men jag litar vÀll ocksÄ pÄ att de flesta göra sÄ jobb sÄ bra de kan! Nu ska min ju ÀndÄ inte bli nÄgon avels- eller superseriös tÀvlingshund sÄ för mig kvittar det sÄ lÀnge hon Àr frisk och mÄr bra och vi fÄr ett mÄtt pÄ vad hon klarar av. Men vill gÀrna höra andras uppleveser :)
 
Jo, men jag litar vÀll ocksÄ pÄ att de flesta göra sÄ jobb sÄ bra de kan! Nu ska min ju ÀndÄ inte bli nÄgon avels- eller superseriös tÀvlingshund sÄ för mig kvittar det sÄ lÀnge hon Àr frisk och mÄr bra och vi fÄr ett mÄtt pÄ vad hon klarar av. Men vill gÀrna höra andras uppleveser :)

Som hÀr dÄ :) Det viktiga Àr att hon Àr frisk och sund!

Ska Àven bli intressant att se resten av kullens resultat droppa in i Avelsdata. B var först ut.
 
Hexa löper och tycker att alla mĂ€nniskor Ă€r vĂ€ldigt trĂ„kiga och vill leka/trĂ€na hela tiden just nu. LĂ€st att en del tikar kan bli rastlösa vid löp men haha đŸ€Ł.
SĂ„ vi trĂ€nar inkallning, agility, rallylydnad nĂ€r vi Ă€r ute och gĂ„r en gĂ„ng om dagen. Sen lite nosework hemma 👌.

Hon Ă€r taggad till sjutton men hjĂ€rnan hĂ€nger inte alltid med đŸ€ŁđŸ™ˆ. Hon blandar ihop sitt och ligg för tillfĂ€llet.
Inte lĂ€tt med alla kĂ€nslor ❀.

Men skönt att fÄ ha löpet avklarat innan vi (förhoppningsvis) ska gÄ MH i september.
PÄ tal om MH sÄ trodde jag att ifall man betalat och bokat en plats, att man sedan hade den platsen. Fick veta förra veckan att sÄ funkar det inte. Utan att ifall det anmÀls fler hundar Àn det fÄr gÄ. Vilket det har gjort, sÄ lottas det.
SĂ„ bokade MH bĂ„de lördagen och söndagen och hoppas vi kommer med pĂ„ nĂ„gon av dem 😅.
 
Ihhh! Dags för röntgen för Tistla imorgon, kÀnner mig sÄ nervös av nÄgon anledning.. :nailbiting:
Sen vĂ€ntas det MH den 3/9, dĂ€r collies har förtur sĂ„ jag hoppas att vi kommer med dĂ€r... Kollar runt lite pĂ„ höstens kurser men vi har sĂ„ mycket med flytten nu sĂ„ jag vill ha det avklarat och skolor/aktiviteter börjar innan jag bokar in mig pĂ„ nĂ„got.. 😅
 
Ihhh! Dags för röntgen för Tistla imorgon, kÀnner mig sÄ nervös av nÄgon anledning.. :nailbiting:
Sen vĂ€ntas det MH den 3/9, dĂ€r collies har förtur sĂ„ jag hoppas att vi kommer med dĂ€r... Kollar runt lite pĂ„ höstens kurser men vi har sĂ„ mycket med flytten nu sĂ„ jag vill ha det avklarat och skolor/aktiviteter börjar innan jag bokar in mig pĂ„ nĂ„got.. 😅
FörstĂ„r kĂ€nslan! Är ocksĂ„ skitnervös inför röntgen fast jag inte har nĂ„n som helst anledning att oroa mig. Men det Ă€r sĂ„ mycket som kommer pĂ„verkas om höfter och armbĂ„gar inte ser bra ut - vĂ„ra tĂ€vlingsmĂ„l och allt möjligt annat.
 
FörstĂ„r kĂ€nslan! Är ocksĂ„ skitnervös inför röntgen fast jag inte har nĂ„n som helst anledning att oroa mig. Men det Ă€r sĂ„ mycket som kommer pĂ„verkas om höfter och armbĂ„gar inte ser bra ut - vĂ„ra tĂ€vlingsmĂ„l och allt möjligt annat.
Ja men precis sÄ Àr det hÀr ocksÄ! Det kÀnns osannolikt att det skulle vara nÄgot allvarligt med man vet aldrig och det tycker jag kÀnns jobbigt.. :nailbiting:
 

Liknande trÄdar

HundtrĂ€ning Kommer hĂ€r med ny frĂ„ga! LĂ€nge sen jag hade valp...😅 VĂ„r valp Ă€r 6,5 mĂ„nader Har slutat bita i vĂ„ra hĂ€nder Ă„ fötter oftast men Ă€nnu...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (LĂ€ngre inlĂ€gg) Jag har i mĂ„nga Ă„r lĂ€ngtat efter en hund men har pga omstĂ€ndigheter inte haft den möjligheten förrĂ€n ett Ă„r...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 532
Senast: Mabuse
·
  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag lĂ€st pĂ„ om nĂ„gra raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 477
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag lĂ€ngtar tills de kommer hem en valp och smĂ„tt handlar pĂ„ mig en del saker. SĂ„ kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 336
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp