Valp 2021 - del 2

Nu har Tistla gjort sitt MH, det var verkligen roligt och så intressant! Tistla tyckte att det var lajbans hon också 😅Här är hennes protokoll!
20220903_112038.jpg
 
Hexa klarade doftprovet och får nu tävla nosework :D. Vi passade på och körde en inofficiell tävling där vi fick 3 av 4 uppletande, dock är missen mitt fel då jag ropade "markera" vid fel tillfälle pga nerver :banghead: :angel:. Så Hexa hittade 4 av 4 och var en riktig guld stjärna :heart.

Vi har även startat vår lydnadskurs och det är riktigt svårt men superkul! Fick som jag visste veta att allt
är mitt fel angående att Hexa gärna sätter sig och gärna går för långt fram i fotgåendet. Jag som belönat för långt fram. Så vi har det i läxa tills nästa kurs tillfälle. Så vi har lite att finslippa inför vår start i startklass.
 

Bifogade filer

  • 302559402_1207535083422996_2627175734215184412_n.jpg
    302559402_1207535083422996_2627175734215184412_n.jpg
    11,2 KB · Visningar: 40
Taxfröken har varit på två utställningar! Förra helgen var det en inoff för alla raser och hon fick HP och bra kritik, blev placerad två 2a.
Igår hade taxklubben sin officiella höstutställning och hon fick excellent och blev placerad som 3a 🥰 Jättenöjd! Jag har haft en sån sjuuk spärr och motvilja för utställningar men nu har jag börjat förstå mer hur det går till och känner mig säkrare på plats och vad jag ska göra. Träffade även flera taxar från Cindys kennel med sina trevliga ägare och även uppfödaren var där. Väldigt glad för hjälpsam och trevlig uppfödare 🙏

Nu ska vi fortsätta spårträna och ev starta anlagsprov under september. Sen drar jaktsäsongen igång ordentligt och injagning på riktigt ska påbörjas :)
 
Snart har den här äggkartongen med lite olika godisar i roat tilda i 3 dagar 😅 första kvällen fick hon inte ut en enda godis, igår hjälpte jag lite så den inte var lika stängd längre, och tillslut fick hon ut någon stackars godis. Hon borde tekniskt sett kunna öppna locket nu och äta upp allt men hon får inte riktigt till det så locket håller sig öppet så nu satsar hon tydligen på att "äta upp" kartongen 😂
Ikväll har vi första lektionen nosework, ska bli spännande!
Snapchat-2062837016.jpg
 
FB_IMG_1662746354549.jpg


Iris och jag är på bruksläger. Första dagen avklarad med spår, lydnad och platsliggning. :) Jättenöjd med henne, som vanligt. Okomplicerad och arbetsglad oavsett vart vi hamnar!
 
Tilda har fått vara med mig på marknad idag. Så himla duktig har hon vart! Hon är ju lite osäker på andra hundar, men hon har hållt sig där hon ska och inte skällt nått trots andra hundar som fört liv eller bara passerat ❤️ hon har ätit mat, tuggat ben, spanat men också vilat lite. Och fått massa komplimanger om sin pyjamas 😅 snart dags att 9locka ihop och åka hem 😊
IMG_20220910_144633.jpg
 
I förra veckan fyllde vår labbetjej 1 år. Hon har blivit så stor, fast samtidigt är hon fortfarande så valpig och flamsig socialt. Vi var på Labradorklubbens inofficiella utställning i lördags och lyckades knipa 1:a platsen i juniorklassen trots att vi var väldigt dåligt förberedda och hon försökte hoppa på allt och alla :bag: Vi har haft en lång period då det inte varit särskilt roligt att träna men det känns som att jag hittat glädjen igen nu, att jag orkar engagera mig mer och att jag förstår mig på henne bättre. Vi har en härlig positiv och stabil hund men jag får kämpa med mig själv och mina hjärnspöken, att inte ha för höga krav på mig själv och att se positivt på framstegen vi gör istället för att hacka på mig själv för det som inte funkar. Jag har haft en del problem med att det går jättebra att träna inomhus men utomhus tappar vi kontakten. I helgen föll polletten ner - vi måste leka mer utomhus. Vi har nog inte riktigt tagit med oss leken ut.

För övrigt råkade jag se igår på vår hunds pappas sida på Rasdata att pappan verkar nedärva riktigt dåliga leder. Riktigt dålig statistik hittills på de hundar (halvsyskon) som hunnit röntgas. Typ 70% har C-höft eller sämre :jawdrop: Och flera har också anmärkningar på armbågarna. Vi har röntgen i december så vi får leva i ovisshet ett bra tag till, men det finns i alla fall inget som tyder på att hon skulle ha problem med lederna.
 
Oj jisses vad det hänt saker sen jag skrev sist!

Vi gjorde startklass igen i augusti och fick till två uppflyttningsresultat 180p och 168p. Var helt i chock över att det gick så himla bra. Jag hade liksom varit nöjd bara hunden skötte sig på tävlingsplatsen eftersom vi inte har någon tävlingserfarenhet alls. Jag var så otroligt stolt över min lilla stökiga tjej som presterade så bra i värmen och höll ihop genom alla moment.

Efter startklassen anmälde jag oss till BH-prov och tränade stenhårt inför det men jag valde veckan innan att stryka oss då jag inte kände att vi hade tagit oss genom mijlödelen. Det hade nog gått men jag vill lägga mer krut på platsliggandet innan vi kör. Jag vill känna mig helt trygg i att vi fixar det.
Så nu har vi siktet på att köra mer startklass i höst. Slipa till alla delar och samla på oss lite mer erfarenhet så kör vi BH nästa år i stället. Det känns kul!

Sen har vi gjort MH, gick väll som förväntat. Noll räddsla för ljud eller plötsliga saker. Men fy faro vad hon var skeptisk för människor i spökdräckt. Inte så barsk var hon inte då men annars tog vi oss genom alla delar bra.

Sen köra vi en hel del vardagslydnad. Kämpar varje dag med hundmöten och för hög förväntan på utomhusaktiviteter. Försöker ge henne bra erfarenheter men det är inte så lätt när var och varannan granne har småhundar i rullkoppel som kastar sig fram. Har insett att hon är rätt stark i bullrig trafik och funkar rätt bra mitt i stan. Bilåkande har vi äntligen fått ordning på! Vi gjorde sånna raket framsteg under sommaren men det har planat ut lite nu men försöker inte ha för bråttom utan ta saker i vår takt. Vi har en fantastisk träningsgrupp som peppar varandra. Hundlivet just nu är roligt :love:
 
Oj jisses vad det hänt saker sen jag skrev sist!

Vi gjorde startklass igen i augusti och fick till två uppflyttningsresultat 180p och 168p. Var helt i chock över att det gick så himla bra. Jag hade liksom varit nöjd bara hunden skötte sig på tävlingsplatsen eftersom vi inte har någon tävlingserfarenhet alls. Jag var så otroligt stolt över min lilla stökiga tjej som presterade så bra i värmen och höll ihop genom alla moment.

Efter startklassen anmälde jag oss till BH-prov och tränade stenhårt inför det men jag valde veckan innan att stryka oss då jag inte kände att vi hade tagit oss genom mijlödelen. Det hade nog gått men jag vill lägga mer krut på platsliggandet innan vi kör. Jag vill känna mig helt trygg i att vi fixar det.
Så nu har vi siktet på att köra mer startklass i höst. Slipa till alla delar och samla på oss lite mer erfarenhet så kör vi BH nästa år i stället. Det känns kul!

Sen har vi gjort MH, gick väll som förväntat. Noll räddsla för ljud eller plötsliga saker. Men fy faro vad hon var skeptisk för människor i spökdräckt. Inte så barsk var hon inte då men annars tog vi oss genom alla delar bra.

Sen köra vi en hel del vardagslydnad. Kämpar varje dag med hundmöten och för hög förväntan på utomhusaktiviteter. Försöker ge henne bra erfarenheter men det är inte så lätt när var och varannan granne har småhundar i rullkoppel som kastar sig fram. Har insett att hon är rätt stark i bullrig trafik och funkar rätt bra mitt i stan. Bilåkande har vi äntligen fått ordning på! Vi gjorde sånna raket framsteg under sommaren men det har planat ut lite nu men försöker inte ha för bråttom utan ta saker i vår takt. Vi har en fantastisk träningsgrupp som peppar varandra. Hundlivet just nu är roligt :love:
Nyfiken fråga: Är din hund efter Iron?
 
Jag vill göra bph på Tilda, men det verkar fasiken helt omöjlighet att hitta något i närheten med lediga tider 😬😒

Avslöjar ogenerat min okunskap om BPH, men när det gäller MH så kan det vara värt att anmäla intresse som reserv till ett uppfödar-MH :) Man får ju såklart vara beredd att hoppa in med kort varsel, men det är ju heller inte ovanligt att nån tik börjar löpa eller att andra hinder uppstår.
 
Avslöjar ogenerat min okunskap om BPH, men när det gäller MH så kan det vara värt att anmäla intresse som reserv till ett uppfödar-MH :) Man får ju såklart vara beredd att hoppa in med kort varsel, men det är ju heller inte ovanligt att nån tik börjar löpa eller att andra hinder uppstår.
Det var ju nästan ännu svårare att hitta någon som hade platser lediga, och verkade det finnas har ju varenda jäkla klubb i princip en hemsida/kalender som inte är ändras sedan 2012 typ så man fattar inget 🤦🏼‍♀️
 
ILY har en ny hobby… Eller.. nästan heltidsjobb. Men ingen lön. Volontärarbete?
Hon älskar att man gömmer hennes pipleksak under ett täcke vi har i soffan. Så hon får gräva, krypa och dra i täcket. Nu måste man göra det lite svårare och liksom rulla ihop det och knorvla till det och ev klämma fast delar i soffan. Så fort någon rör täcket åker öronen upp och hon börjar småskela med uppspärrade ögon. Om det sedan visar sig vara GRÄVNING vår lilla gruvarbetare inte tager del i så kastar hon sig dit och går loss.
I går glömde vi att vi lagt en leksak där och jag frågar ”var är ILY?”. Då hade hon gått/bökat vilse där under och kom inte ut. 😅
Hon brukar inte säga till om så mycket. Men nu ylar hon till lite om hon sitter där och väntar med leksak och ingen ser. :laugh:
Lille gruvarbetaren med världens svettigaste tunga:
42CE8C3C-6F94-4275-924D-37DE779CDC3B.jpeg
 
Pebben har nya polare! Närmre än så vill jag inte att hon går. Hon är ytterst besviken!
Hon blir rarare och rarare hela tiden och växer väldigt mentalt konstant. Hon är ju så mkt mer än ILY mentalt. Så det spretar mer på henne, åt alla håll. Men hon är så kul som är så mkt! Så himla smart och lättlärd!
ILY har börjat säga ifrån mycket mer till henne. Och hon tar det bättre nu. Jättebra att se hur hon kan släppa saker och söka en lugnare kontakt, en mer frågande och omvårdande kontakt och stöd av ILY. Och att ILY tar i lite när hon säger åt Peb att tagga ner och backa av.
Vilken tur vi fick så fina flickor! ❤️
1BCDEB91-E464-4249-AEDC-9A47C2A5DDA5.jpeg
 
900DC28B-5E43-4B78-B12F-412181A1F618.jpeg

Nike 18 månader :)
längesen vi skrev här. Nike är en liten men kraftig tjej, med än så länge ganska lagom mycket päls.

Nike har varit på några utställningar och fått excellent varje gång. Hon är ögonlyst och gonioskoperad UA (veterinären sa till o med att det var de finaste springer-ögon han sett på så länge han kan minnas, de var så normala att det nästan var onormalt ;) så jag fick lova dyrt o heligt att hitta en hane med lika fina ögon för denna är minsann värdefull i aveln!) Nike charmade alla och höll på att bli kidnappad och kvar på kliniken :D

Idag har hon varit på röntgen så nu sitter vi med den nervösa väntan.. Hoppas det går fort!
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
381
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 429
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 319
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp